اقتصادی

از واردات هواپیما به ناوگان ایران تا تعیین تکلیف نرخ‌ جدید بلیت

قرار گرفتن نرخ‌های جدید بلیت هواپیما در سایت سازمان هواپیمایی کشوری و وعده وزیر راه و شهرسازی برای اضافه شدن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور در روزهای آینده، از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ گذشته بود.

به گزارش اخبار ما، هفته‌ای که گذشت برای حوزه حمل‌ونقل و صنعت هوایی، اخبار زیادی در پی داشت.  در حالی که در ماه‌های گذشته، ‌ اصرار از سوی شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت نتیجه‌ای را در پی نداشت، بالاخره طلسم یک‌سال‌ونیمه گذشت تا نرخ‌های بلیت هواپیما که آخرین بار دی ماه ۱۴۰۰ تغییر کرده بود، بالاخره هفته گذشته اصلاح شود و این بار ۲۹ درصد افزایش یابد. باوجود این، نرخ‌های جدید به‌صورت رسمی اعلام نشده بود که در نهایت چهارشنبه نرخ‌های جدید در سایت سازمان هواپیمایی قرار گرفت.

پس از آن نیز حسن خوشخو -معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری- برای کنترل قیمت، از مهلت دو هفته‌ای به شرکت‌های هواپیمایی برای حذف پروازهای چارتری از تهران به شش مقصد پرتردد و بالعکس خبر داد.

وعده هفته: واردات هواپیما

از طرف دیگر وزیر راه و شهرسازی خبر داد که در راستای توسعه ناوگان هوایی، تا روزهای آینده هواپیماهای جدیدی به ناوگان هوایی کشور می‌پیوندد.

این خبر از آنجایی حائز اهمین است که شرکت‌های هواپیمایی از مشکلات موجود در صنعت هوایی گله دارند و به اذعان مسئولان در حال حاضر ظرفیت موجود هواپیماها با جمعیت و نیاز کشور تطابق ندارد، بنابراین امید است که واردات هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور بتواند بخشی از مشکلات موجود را حل کند.

رویداد هفته: آغاز حج ۱۴۰۲

همچنین نشست خبری خدمت‌گزاران حج ۱۴۰۲ در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. در این نشست،  شمس‌الدین فرزادی‌پور مدیرعامل ایران‌ایر که تنها ایرلاین رسمی و تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفرهای حج خواهد بود،  اعلام کرد که بار مجاز در پروازهای حج، ۳۰ کیلوگرم اعلام شده است و از زائران خواست این مقدار را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

البته محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشور- از درخواست از عربستان برای پذیرفتن دو ایرلاین‌ دیگر برای حج خبر داد و گفت که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین حامل پرچم در نظر گرفته شده و هر ایرلاین دیگری به عنوان کمکی به هما خواهد بود. برای پروازهای کمکی شرکت هواپیمایی معراج و قشم‌ایر در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: یک ایرلاین را به‌عنوان معین در نظر گرفتیم که بتوانیم به جز ایران‌ایر برای خدمت‌گزاری داشته باشیم که هنوز به نتیجه نرسیده اما در روزهای آینده تکلیف آن مشخص می‌شود.

بدین‌ترتیب اولین کاروان زائران حج، بامداد چهارشنبه سوم خرداد به سوی خانه خدا اعزام شدند.

مسدود هفته: هراز

به‌دلیل اجرای عملیات راهداری محوری، مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد محور هراز (حد فاصل آمل تا امامزاده هاشم)،  واقع در استان مازندران تا ۹ خرداد ۱۴۰۲، از ساعت ۷ تا ۱۶ روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هر هفته از کیلومتر ۰ تا ۱۰۷ مسدود بوده و تردد از محورهای جایگزین کندوان و سوادکوه (فیروزکوه) انجام می‌شود.

خدمت هفته: حمل خودرو با قطار 

در حالی که پیش از این امکان خرید بلیت حمل خودرو با قطار در مسیرهای تهران- مشهد، بندرعباس- مشهد، شیراز- مشهد، تهران- بندرعباس، تهران- یزد، اصفهان- بندرعباس، تهران- کرمان، تهران- زاهدان، تهران- اهواز و تهران- تبریز توسط شرکت رجا فراهم شده بود،  علی‌رضا علی‌سلیمانی، معاون اجرایی این شرکت شرکت از اضافه شدن این خدمت در مسیر زنجان- مشهد و بالعکس خبر داد.

همچنین سازمان برنامه و بودجه لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۲ – ۱۴۰۶) را در هفته‌ای که گذشت منتشر کرد که به‌دنبال آن،  احداث فرودگاه‌های جدید در کشور ممنوع شد،  شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران موظف شد تا پایان سال دوم برنامه هفتم توسعه، کلیه واگن‌ها و لوکوموتیوهای تحت اختیار خود را به بخش غیردولتی واگذار کند و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران از ممنوعیت واردات ناوگان با عمر کمتر از پنج سال معاف شدند.

انتهای پیام 

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا