رویدادها

از هشدار قرمز هواشناسی تا وقوع سیل در ۵۰ روستای خراسان شمالی

اخبار ما/خراسان شمالی ۱۸ خرداد ماه بود که هواشناسی خراسان شمالی با توجه به داده های پیش بینی کننده، احتمال وقوع سیل در استان را حتمی، اعلام و هشدار قرمز صادر کرد.

به گزارش اخبار ما، طی ۳ روز گذشته در خراسان شمالی به دلیل فعالیت سامانه های بارشی، نیروهای امدادی در آماده باش قرار گرفتند و اطلاع رسانی های گسترده برای هشدار به مردم انجام شد.

وقوع سیلاب در خراسان شمالی قطعی است

از هشدار قرمز هواشناسی تا وقوع سیل در ۵۰ روستای خراسان شمالی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی هشدار وقوع سیلاب در نقاط مختلف استان را داد.

مجید بیجندی در نشست خبری که پنجشنبه ۱۸ خرداد در این مجموعه برگزار شد، اظهار کرد: از حوالی ظهر فردا (جمعه) سامانه بارشی که در استان وجود دارد تقویت می شود که به همین دلیل هشدار قرمز صادر کرده ایم.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت این سامانه بارشی از ظهر فردا تا آخر شب خواهد بود، افزود: پیش بینی می شود فعالیت این سامانه سبب وزش باد لحظه ای شدید، بارش باران و حتی تگرگ شود.

وی تاکید کرد: فعالیت این سامانه بارشی در کل استان خواهد بود و پیش بینی ما این است که وقوع سیلاب و آبگرفتگی در نقاط مختلف، قطعی باشد.

بیجندی به وضعیت جوی پنجشنبه و هشدار نارنجی که روز قبل از آن صادر شد نیز اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود که در نقاط شرقی و شمالی استان از جمله فاروج، شیروان، بجنورد، راز و جرگلان و شمال شهرستان های گرمه و جاجرم شاهد بارش نزولات جوی باشیم که احتمال آبگرفتگی نیز دور از انتظار نیست.

افراد از اتراق در کنار رودخانه های بجنورد جدا خودداری کنند

از هشدار قرمز هواشناسی تا وقوع سیل در ۵۰ روستای خراسان شمالی

فرماندار بجنورد تاکید کرد: افراد از اتراق در کنار رودخانه های بجنورد و استان خراسان شمالی به طور جدی خودداری کنند.

محمدباقر باقرپور در گفت و گویی که با اخبار ما داشت با اشاره به هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی برای استان از بعد از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه و هشدار قرمز از ظهر جمعه تا صبح روز شنبه اظهار کرد: افراد از اتراق و حضور در کنار رودخانه ها خودداری کنند.

وی افزود: عشایر دام های خود را به مناطق ایمن انتقال دهند.

باقرپور ادامه داد: کشاورزانی که محصولات خود را جمع آوری کرده اند اما بر روی زمین زراعی و یا باغ قرار دارد آن ها را نیز جابه‌جا کنند.

وی تصریح کرد: جلسه ستاد بحران شهرستان برگزار و تکلیف همه دستگاه ها مشخص شده و دستگاه های ذی ربط با شرایط ۱۰۰ درصدی در آماده باش قرار گرفته اند.

گفتنی است در ابتدای هفته گذشته نیز در شهرستان های شیروان و فاروج سیلاب جاری شد که بر اثر آن ۴ نفر جان خود را از دست دادند و علاوه بر آن به بخش کشاورزی، منازل مسکونی و زیر ساخت های انتقال آب خسارت های فراوانی وارد شد.

آماده باش ۲۰۰ گروه و دستگاه‌های امدادی خراسان شمالی در پی هشدار قرمز هواشناسی

از هشدار قرمز هواشناسی تا وقوع سیل در ۵۰ روستای خراسان شمالی

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: با توجه به هشدار قرمز و نارنجی اداره کل هواشناسی ۲۰۰  گروه و دستگاه خدمات و امدادرسان در استان به حالت آماده باش درآمدند.

علیرضا شفیق گفت و گو با اخبار ما اظهار کرده بود: هم استانی ها از تردد در جاده های روستایی و اماکن گردشگری خودداری کنند.

وی افزود: تمامی برنامه های گردشگری و کوهنوردی استان طی جمعه لغو شده است.

شفیق ادامه داد: در صورت برگزاری برنامه های گردشگری و کوهنوردی در شرایط قرمز، مسئولیت حوادث احتمالی بر عهده برگزار کنندگان است.

وی بیان کرد: مدیرکل هواشناسی از بارش ۲۰ میلی متری باران در این سامانه ظرف یک ساعت خبر داد و گفت این مسأله باعث جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف استان می شود.

این مقام مسئول از عشایر و کشاورزان درخواست کرد از تردد در باغات و زمین های کشاورزی و مراتع خودداری کنند.

وی تاکید کرد: عشایر و کشاورزان در صورت مشکلات ناشی از بارندگی تا رسیدن تیم های امداد و نجات در ارتفاعات بمانند.

وی از دهیاران و شوراها خواست مانع ورود گردشگران و مسافران به مناطق گردشگری شوند.

وقوع ۵ حادثه جاده ای و ۳ فوتی طی بارش‌های خراسان شمالی

از هشدار قرمز هواشناسی تا وقوع سیل در ۵۰ روستای خراسان شمالی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از وقوع ۵ حادثه جاده ای، ۱۵ مصدوم و ۳ کشته از شروع بارش باران بعدازظهر پنجشنبه در این استان خبر داد.

محبان در گفت و گو با اخبار ما اظهار کرد: برخورد رخ به رخ دو خودروی کامیون و پارس در محور آشخانه به جنگل گلستان ۳ نفر کشته برجا گذاشت که توسط امدادگران و نجاتگران پایگاه شهدای دشت رها سازی شدند.

وی اشاره به دومین حادثه جاده ای در استان بیان کرد: برخورد ۲ دستگاه خودروی پراید با تیبا در محور آشخانه به جنگل گلستان ۷ نفر مصدوم داشت که بعد از انجام امداد و کمک های اولیه توسط آمبولانس هلال احمر و اورژانس به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

محبان با بیان اینکه سومین حادثه جاده ای در محور بجنورد به اسفراین در گردنه پلمیس اتفاق افتاده است، گفت: دو خودروی پراید و زانتیا در محور مذکور با یکدیگر تصادف کردند که یک نفر مصدوم داشت و توسط آمبولانس پایگاه امداد و نجات شهید  به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

وی به حادثه چهارم نیز اشاره کرد و افزود: بر اثر برخورد دو خودروی پراید در محور اسفراین به بجنورد گردنه اسدلی ۶ نفر مصدوم شدند که توسط آمبولانس پایگاه امداد و نجات اسدلی و اورژانس به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند.

وی تصریح کرد: انحراف خودروی ال ۹۰ و برخورد با گاردریل در محور بجنورد به آشخانه حادثه آفرید و یک نفر مصدوم برجای گذاشت که توسط امدادگران و نجاتگران پایگاه امداد و نجات امام سجاد(ع) شیروان به بیمارستان انتقال داده شدند.

اعزام ۱۴ تیم امداد و نجات در سیلاب به مناطق سیل زده خراسان شمالی

از هشدار قرمز هواشناسی تا وقوع سیل در ۵۰ روستای خراسان شمالی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی همچنین از اعزام تیم های امداد و نجات در سیلاب به مناطق سیل زده استان خبر داد.

اظهار کرد: با توجه به بارش باران و جاری شدن سیلاب در شهرستان های بجنورد، شیروان و اسفراین تا کنون ۷۰ نفر از امدادگران و نجاتگران در قالب ۱۴ تیم امداد و نجات در مناطق سیل زده اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه امدادگران درحال تخلیه سیلاب در منازل هستند، تاکید کرد: تمام تیم ها در شعب دیگر استان نیز به صورت آماده باش هستند.

درگیری ۵۰ روستا با سیل در خراسان شمالی و تخلیه سیلاب از ۳۸ منزل مسکونی

از هشدار قرمز هواشناسی تا وقوع سیل در ۵۰ روستای خراسان شمالی

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: طی ۲ روز گذشته شاهد جاری شدن سیل در ۵۰ روستای استان بودیم.

علیرضا شفیق امروز نیز گفت و گو با اخبار ما اظهار کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته توسط هواشناسی و بررسی ها در جلسات مدیریت بحران، پیش بینی می شد که شاهد وقوع سیل و سیلاب در استان باشیم که این اتفاق در بیشتر شهرستان های استان رخ داد.

وی افزود: به دلیل اطلاع رسانی های گسترده به مردم توسط دستگاه های مختلف و همچنین همراهی رسانه ها، هیچ خسارت جانی ناشی از سیل در استان نداشتیم. اما خسارات ریالی تا حدی وجود داشت.

وی با اشاره به خسارات ریالی وارد شده در بخش های مختلف، گفت: خسارات وارد شده مربوط به بخش های زراعی، باغی، ابنیه و حتی تعدادی واحد مسکونی می شود. علت عمده آن ها نیز طغیان رودخانه ها در روستاها بوده است.

شفیق همچنین بیان کرد: ۵۰ روستا در استان درگیر سیل های بزرگ و کوچک بودند و در بیشتر آن ها، هدایت سیل توسط دهیاری ها صورت گرفت تا سیل از مسیر رودخانه وارد روستا نشود.

وی اظهار کرد: به طور کلی نیز تا کنون ساکنان ۱۲۷ منزل در شهرها و روستاهای مختلف استان، گزارش ورود سیل و سیلاب به منازل خود را داده بودند که در برخی از آن ها بسیار جزئی بود اما در ۳۸ مورد به دلیل شدتی که وجود داشت هلال احمر و آتش نشانی به ارائه خدمت پرداختند.

وی در خصوص وضعیت بجنورد مرکز خراسان شمالی نیز ادامه داد: در تعدادی از روستاها و نقاط شهری شهرستان بجنورد نیز شاهد سیلاب و آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی بودیم که توسط اکیپ های امدادی رسیدگی شد. دیشب در بخشی از محله جوادیه نیز به دلیل دپوی ضعیف مصالح شاهد ورود آب به یک فرعی و ۴ منزل مسکونی بودیم که ظرف یک ساعت رسیدگی و برطرف شد.

هشدار نارنجی هواشناسی خراسان شمالی و احتمال آبگرفتگی معابر

از هشدار قرمز هواشناسی تا وقوع سیل در ۵۰ روستای خراسان شمالی

هواشناسی خراسان شمالی نسبت به احتمال وقوع آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب، هشدار نارنجی صادر کرد.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی امروز در گفت و گو با اخبار ما اظهار کرد: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان دهنده احتمال بارش و رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در اغلب نقاط استان است.

مهری هاشمی گفت: این سامانه تا پایان امشب فعال خواهد بود و هشدار نارنجی مربوط به آن نیز دیروز صادر شده است.

وی در خصوص مناطق اثر این سامانه، بیان کرد: اغلب نقاط استان به ویژه نیمه شرقی، مرکز و بخش هایی از شمال غرب استان، شهرستان های راز و جرگلان، فاروج، شیروان، اسفراین، بجنورد و شمال گرمه و جاجرم و بخش هایی از مانه و سملقان تحت تاثیر این سامانه خواهند بود.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی ادامه داد: لغزندگی جاده ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل ها، طغیان رودخانه های فصلی، صاعقه، خسارت به سازه های موقت از جمله بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی از جمله آثار این مخاطره خواهد بود.

وی به آمار بارندگی در استان نیز اشاره کرد و گفت: آمار سال آبی جاری در مقایسه با آمار بلندمدت از نظر میزان بارندگی ۲۹ درصد کاهش و از لحاظ دمایی حدود ۱.۵ درجه دمای بیشتری را نشان می دهد.

بیجندی تصریح کرد: بررسی یک ساله شاخص خشکسالی SPEI نشان از خشکسالی ۹۹ درصد و بررسی ۱۰ ساله این شاخص، خشکسالی ۹۲ درصد از مساحت استان را نشان می دهد.

انتهای پیام

تیم خبری مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در ارائه دیدگاه‌های متنوع هستم. از طریق بررسی مختلف زوایای رویدادها، برای خوانندگان دیدگاه جدیدی را به ارمغان می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا