اقتصادی

استان مرکزی به قطب صنایع انرژی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود

اخبار ما/مرکزی استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی با حمایت‌های وزارت نیرو و شرکت ساتبا به قطب صنایع انرژی تجدیدپذیر کشور تبدیل خواهد شد.

 فرزاد مخلص‌الائمه دوشنبه، ۲۸ خردادماه در مراسم افتتاح به‌روزترین و بزرگترین خط تولید پنل خورشیدی کشور در خمین با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در سال و افتتاح همزمان ۱۲ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۷۰ مگاوات در ۷ استان کشور که با حضور وزیر نیرو انجام شد اظهار کرد: دولت به انتخاب مردم مسیر حرکت کشور را تغییر داد و مردم در تشییع پیکر شهدای خدمت نشان دادند که انتخاب آن‌ها در سال ۱۴۰۰ درست بود.

وی ادامه داد: مردم در سال ۱۴۰۰ بین اعتماد به دشمن و بی‌اعتمادی به دشمن، بین رکود و توقف ده‌ها هزار پروژه عمرانی و اقتصادی در کشور و کار شبانه‌روزی و بدون وقفه، بین بی‌محلی به مردم و تجمل و تشریفات دولتی و حضور بی‌واسطه بین مردم، انتخاب کردند و امیدواریم در ۸ تیرماه نیز مسیر درستی برای پیشرفت کشور حاصل شود.

استاندار مرکزی افزود: جنگ بین نفت و گاز با خورشید و باد سال‌هاست که آغاز شده و استان مرکزی با کمک موثر بخش خصوصی در سمت درست این ماجرا ایستاده است. در بحث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در گام اول دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر برنامه‌ریزی شده و توانسته‌ایم قرارداد هزار و ششصد مگاوات آن را منعقد کنیم.

وی تصریح کرد: بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در شهرستان محلات توسط سرمایه‌گذار همین شرکت با ۱۰۰ مگاوات توان تولید در حال احداث است که بخشی از تولید آن وارد مدار شده است.

استاندار مرکزی با تاکید بر اتصال بخش‌ خصوصی و دولتی به این زنجیره، تصریح کرد: در استان مرکزی ۲۰ دستگاه اداری به نییروگاه‌های تجدیدپذیر مجهز شده یا مراحل پایانی اتصال را پشت سرمی‌گذارند. در حال حاضر نیروگاه‌های خورشیدی تمامی واحدهای مرتبط با وزارت نیرو در این جلسه به شکل رسمی وارد مدار خواهد شد.

وی گفت: استانداری مرکزی نیز مجهز به پنل‌های خورشیدی شده و امروز به شکل رسمی به این شبکه خواهد پیوست. ظرفیت دستگاه‌های اداری استان در حال حاضر حدود یک مگاوات خواهد بود.

استاندار مرکزی اظهار کرد: هزار و ۶۰۰ مگاوات برقی که وارد مدار خواهد شد، تقریبا به اندازه مصرف استان مرکزی خواهد بود. شانزده درصد از ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده در دولت در استان مرکزی خواهد بود در حالی که استان مرکزی حدود ۱.۸ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: استان مرکزی به قطب صنایع انرژی تجدیدپذیر تبدیل خواهد شد. این نهضت با حمایت‌های وزارت نیرو و شرکت ساتبا هموار شده و پرشتاب‌تر خواهد شد.

علی پژوهان، مدیرعامل شرکت مانا انرژی پاک نیز در این مراسم با اشاره به خرید تجهیزات و راه‌اندازی خطوط تولید جدید طی چند ماه آینده در این شرکت، گفت: امیدواریم با حمایت‌های حاکمیتی در ادامه شاهد توسعه مصرف پنل به ویژه پنل داخلی در کشور باشیم و این زنجیره استراتژیک و پراهمیت را در کشور تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: در صورت تکمیل زنجیره تولید پنل، ارزبری پنل به کمتر از ۶ یا ۷ دهم سنت خواهد رسید. در کنار کارخانه، نیروگاه‌سازی نیز در دستور کار قرار گرفته که امروز یکی از نیروگاه‌ها در شهرستان محلات افتتاح شده و تا پایان سال به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات خواهد رسید.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا