اقتصادی

اعطای ۱۴ هزار میلیارد تومان خدمات مالی/خیز صندوق نوآوری برای فروش ۱۰۰ همتی شرکت‌ها

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: سال گذشته مجموعه حمایت‌های صندوق از زیست بوم فناوری کشور با همکاری شبکه بانکی، به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید و امسال برنامه داریم با حمایت از هزار شرکت دانش‌ بنیان به فروش ۱۰۰ همتی محصولات دانش‌ بنیان در کشور برسیم.

به گزارش اخبار ما به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمد صادق خیاطیان در سفر یک روزه خود به استان مرکزی ضمن بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان این استان در پارک علم و فناوری استان مرکزی که در قالب یک نمایشگاه در این پارک به نمایش درآمد، در نشستی جداگانه، با مدیران شرکت‌های دانش بنیان و فناور فعال در این استان، دیدار کرد و با آنها به گفتگو پرداخت.

خیاطیان با اشاره به اینکه امروز نزدیک به ۱۳۰ شرکت دانش‌ بنیان در استان مرکزی در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند، افزود: یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان، وجود نیروی انسانی کارآمد است و ظرفیت استان مرکزی به ما نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش‌ بنیان به خوبی توانسته‌اند از ظرفیت نیروی انسانی استان استفاده کنند. برخی محصولات این شرکت‌ها با تکنولوژی‌های بسیار بالا و با محصولات کشورهای پیشرفته قابلیت رقابت دارند. این مسئله نشان‌دهنده ظرفیت کشور و به‌طور خاص ظرفیت استان مرکزی است.

خیاطیان با بیان اینکه امروز بیش از ۷۷ خدمت در چهار دسته اصلی تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی را به شرکت‌های دانش‌ بنیان ارائه می‌کنیم، یادآور شد: دولت اهتمام خود را بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان قرار داده است. در این زمینه سال گذشته نیز قانون مهمی در مجلس با نام «جهش تولید دانش‌ بنیان» به تصویب رسید. در این قانون ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه زیست بوم نوآوری در کشور دیده شده است که از مهمترین آنها بکارگیری سازوکارهای بیشتر برای تامین مالی و ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌ بنیان‌هاست.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: سال گذشته مجموعه حمایت‌های صندوق نوآوری از زیست بوم فناوری کشور با همکاری شبکه بانکی، به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید و امسال برنامه داریم که با حمایت از هزار شرکت دانش‌ بنیان به فروش ۱۰۰ همتی محصولات دانش‌ بنیان در کشور برسیم.

خیاطیان با تاکید بر اینکه موضوع تامین مالی باید آخرین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، گفت: برنامه ما در صندوق نوآوری این است که هیچ شرکتی به خاطر مسئله مالی با افت تولید مواجه نشود؛ این هدف‌گیری جدی صندوق است. ما در زمینه‌های مختلف، از حمایت‌ها برای توسعه تکنولوژی گرفته تا بازاریابی به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک خواهیم کرد، اما از شرکت‌های دانش‌ بنیان نیز می‌خواهیم که دغدغه آن‌ها صرفا بر مسئله افزایش دانش فنی و پیشبرد کارشان باشد و همت خود را صرف توسعه تکنولوژی کنند.

وی افزود: تلاش ما بر این است که با کمک سایر بازیگران زیست‌بوم تامین مالی فناوری از جمله شبکه بانکی کشور، بازار سرمایه و شرکت‌های خصوصی بزرگ و از راه‌های متفاوت، نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌ بنیان در بخش‌های مختلف را تامین کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: بانک‌ها بر اساس این تبصره مکلف شده‌اند ۵ هزار میلیارد تومان برای اشتغال دانش‌بنیان هزینه کنند. ماه گذشته نیز رییس‌جمهور در حضور مدیران عامل شبکه بانکی کشور بر موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه و حمایت‌های مالی شبکه بانکی از اشتغال دانش‌بنیان تاکید و بانک‌ها را ملزم به اجرایی کردن این قانون کردند که هر یک از بانک‌های کشور بر اساس سهمیه تعیین‌شده، تسهیلات پیش‌بینی‌شده به شرکت‌های دانش‌ بنیان را اعطا کنند.

خیاطیان افزود: بر اساس مذاکراتی که با بانک‌ها داشتیم تا پایان ماه آینده، تعهدات بانک‌ها در زمینه اجرای این تبصره به حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد خواهد رسید. امیدواریم بیش از ۹۰ درصد این مقدار با همکاری صندوق نوآوری تا پایان امسال تامین شود. در این زمینه بانک‌های کشور نیز به صندوق نوآوری قول همکاری داده‌اند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت تشکیل صندوق پژوهش و فناوری استان مرکزی گفت: به دنبال آن هستیم که فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری استان پای گیرد و در این زمینه استاندار هم اهتمام کامل به این موضوع دارند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا