اقتصادی

افزایش هزینه اپراتورها، امکان سرمایه‌گذاری زیرساختی را کاهش می‌دهد

رگولاتوری پیش بینی درآمد سه اپراتور دارای شبکه تلفن همراه در کشور برای سال 1400 را 50 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزایش هزینه های این اپراتورها به دلیل افزایش عوارض دولتی، امکان سرمایه گذاری این شرکت ها در ارتقای زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری را کاهش می دهد. . در مناطقی که بازده کمتری دارند مقرون به صرفه خواهد بود.

به گزارش اخبار ما، در جریان بررسی بخشی از درآمد لایحه لایحه بودجه 1401 که عصر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، برخی از نمایندگان به بیان دیدگاه های خود در خصوص سود اپراتورهای تلفن همراه پرداختند. در همین رابطه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد توضیحاتی ارائه کرده است که می تواند به روشن شدن موضوع و تصمیم گیری دقیق تری برای نمایندگان کمک کند.

بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده، بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده سه اپراتور هلدینگ شبکه تلفن همراه کشور (همراه اول، ایرانسل و رایتل)، درآمد این سه شرکت در سال 1399 حدود 42 هزار میلیارد تومان و پیش بینی درآمد 1400 بوده است. بالغ بر 50 هزار میلیارد همچنین سود خالص اپراتور پس از کسر سهم دولتی، سرمایه گذاری و هزینه های عملیاتی اپراتور و در نهایت مالیات به کمتر از 20 درصد درآمد عملیاتی می رسد که از حاشیه سود سایر بخش ها کمتر است. دلیل موافقت مجلس با افزایش دو درصدی کارمزد دولتی همین میزان سود خالص اپراتور است که امیدواریم اصلاح شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: سود اپراتورهای تلفن همراه در چند سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش شدید هزینه های ارزی این شرکت ها و همچنین عدم افزایش تعرفه ها کاهش چشمگیری داشته است. همچنین هرگونه افزایش هزینه های این اپراتورها از محل افزایش حقوق دولتی در شرایط فعلی باعث کاهش توانایی این شرکت ها برای سرمایه گذاری در ارتقای زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری لازم به ویژه در مناطقی با بازده اقتصادی کمتر و در نتیجه کاهش کیفیت خدمات خواهد شد. در این مناطق

در پایان این بیانیه با تشکر از حساسیت و توجه ویژه نمایندگان به توسعه زیرساخت های ارتباطی و توسعه شبکه پهن باند ثابت نوری، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماده است. توسعه این زیرساخت ها بدون تحمیل هزینه های مضاعف، خدمات پرسرعت ثابت در تمام نقاط کشور به نمایندگان مجلس اجازه تصمیم گیری دقیق تری را بدهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا