برترینهای کسب و کارسلامت

بادرنجبویه برای اعصاب

گیاه بادرنجبویه که نام علمی آن ملیسا است، از خانواده‌ی نعناع است. بادرنجوبیه به‌سرعت رشد می‌کند و در اصل بومی مناطق جنوب اروپا، نواحی مختلف خاورمیانه و آسیای مرکزی استاین گیاه به‌طور طبیعی روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث آرامش می‌شود.در ارتباط با خواص بادرنجبویه است به بررسی خواص بادرنجبویه برای ریه، خواص بادرنجبویه برای پوست، خواص بادرنجبویه برای خواب، خواص بادرنجبویه برای کبد، خواص دمنوش بادرنجوبه برای معده، خواص بادرنجبویه برای قاعدگی، خواص بهدرنجبویه برای میگرن، خواص بهدرنجبویه برای لاغری، فواید عرق بادرنجبویه و در نهایت مضرات بادرنجبویه می‌پردازیم.

 

خواص بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه فراوان است. پزشکان قرون وسطا برای رفع مشکلات خواب، کاهش اضطراب، التیام زخم‌ها و افزایش طول عمر  بادرنجبویه را تجویز می‌کردند. از خواص بادرنجبویه در طب سنتی به‌ویژه در کشورهای اروپایی مانند اتریش استفاده می‌کنند. خواص بادرنجبویه برای سردرد و دردهای عصبی بسیار مفید است. در اینجا برخی از خواص بادرنجبویه را بیان می‌کنیم.

از مهم‌ترین خواص بادرنجبویه کاهش استرس، خواب آوری، کاهش درد و التیام سوءهاضمه است. چای بادرنجبویه یا چای ملیسا ویژگی‌های آنتی اکسیدانی دارد که از آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. این چای ملیسا مانع از بی حسی شده و آرامش ذهنی را به ارمغان می آورد. همچنین چای بادرنجبویه بر روی مقاومت انسولین تاثیر افزایشی دارد و قند خون را تنظیم می‌کند. که این ویژگی ها در نیز قابل مشاهده است.

خواص بادرنجبویه برای ریه

بادرنجبویه برای درمان تورم طولانی مدت ( التهاب ) مجاری تنفسی در ریه‌ها ( برونشیت مزمن ) موثر و مفید است. استفاده از عرق بادرنجبویه تنگی نفس و سرفه‌های مزمن را بهبود می‌بخشد.

خواص بادرنجبویه برای پوست

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا پشتیبان خوبی برای پوست های جوان و سالم است.یکی از خواص بادرنجبویه  نرم کردن پوست و کاهش چین و چروک است. بادرنجبویه به دلیل تاثیر نرم‌کنندگی پوست در بسیاری از لوازم‌های آرایشی به کار برده می‌شود. روغن بادرنجبویه همانند روغن گرچک برای پوست مفید است و برای شفاف‌سازی پوست و کاهش چین خوردگی ها تجویز می‌شود. از خواص بادرنجبویه این است که بادرنجبویه باعث می‌شود پوست شما چند سال جوان تر شود.

لوسیون برگ و جوانه بادرنجبویه برای برطرف‌ شدن خشکی پوست بدن بسیار مفید است. استفاده از عصاره بادرنجبویه باعث به تاخیر افتادن روند پیری پوست در انسان می‌شود. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم است، برگ و جوانه گیاه بادرنجبویه را در آب به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را صاف کنید و اجازه دهید تا سرد شود. این لوسیون را می‌توانید با پنبه تمیز به‌ صورت خود بمالید یا یک دستمال نخی که آغشته به این عصاره است را روی صورت خود کمپرس کنید.

خواص بادرنجبویه برای خواب

از شناخته شده ترین خواص بادرنجبویه اثر آرام بخشی آن است. بادرنجبویه تنها یا با ترکیب با گیاه سنب‌الطیب برای درمان بی‌خوابی و اضطراب مفید است.  بادرنجبویه در بهبود کیفیت خواب، کاهش علائم بی‌خوابی و اختلالات خواب به ویژه در دوران یائسگی بسیار موثر است. با مصرف دمنوش بادرنجبویه به علت داشتن خواص آرام‌بخشی می‌توانید خواب بهتری داشته باشید. برای رفع بی‌خوابی‌های شبانه قبل از خواب یک یا دو فنجان از بادرنجبویه استفاده کنید.

خواص بادرنجبویه برای کبد

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا با از خارج کردن سموم از کبد به حفظ سلامتی آن کمک می‌کنند. کمک می کند. گیاه بادرنجبویه می تواند منجر به کاهش چربی‌های کبد می‌شود.

بادرنجبویه ظرفیت چربی، کلسترول و تری گلیسرید را تنظیم می کند. بیماری غیر الکلی ناشی از التهاب، قند خون بالا و چربی است. بادرنجبویه با فعال کردن آنزیم‌هایی که اسیدهای چرب را تجزیه می‌کنند، به درمان بیماری کبد چرب کمک می‌کند. بادرنجبویه همچنین فعالیت گلبول‌های سفید و سیتوکین‌های التهابی را در کبد کاهش می‌دهد.

خواص بادرنجبویه برای معده

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، استفراغ های دوران بارداری، درمان نفخ معده و روده و رفلاکس معده مؤثر و مفید است. هنگامی‌که بدن تحت استرس و فشارهای عصبی قرار می‌گیرد عضلات معده و روده دچار گرفتگی و اسپاسم می‌شوند. بادرنجبویه موجب رفع این اسپاسم‌ها شده و همچنین باعث کاهش سنگینی معده می‌شود و به کبد کمک می‌کند تا صفرای بیشتری تولید کند.

خواص بادرنجبویه در قاعدگی

طبع بادرنجبویه گرم و خشک است و تاثیرات مثبت زیادی برای زنان دارد؛ از جمله این خواص بادرنجبویه رفع عوارض یائسگی و درمان دردهای پیش از قاعدگی است. گیاه بادرنجبویه از گذشته به عنوان یک گیاه قاعده‌آور، برای درمان تاخیر در قاعدگی زنان استفاده می‌شده است. این گیاه باعث می‌شود که گردش و انتقال خون به ناحیه رحم بیشتر شده و در نتیجه چرخه‌ی قاعدگی تنظیم شود.

به این منظور  می‌توانید از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید. برای تهیه یا چای بادرنجبویه مقدار ۵ گرم از برگ گیاه ملیسا را در قوری بریزید و ۱۵دقیقه روی بخار بگذارید تا دم بکشد و به صورت گرم میل کنید. چای ملیسا را روزی دو بار می‌توانید مصرف کنید.

خواص بادرنجبویه برای میگرن

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا از گذشته به علت داشتن خاصیت آرام بخشي كاربرد دارد و عطر ليمو مانند آن سبب كاهش دردهاي ناشي از ميگرن و سردردهاي تنشي مي‌شود. تأثيرات ضدويروس و ضددرد بادرنجبويه نه تنها براي مقابله با حملات ميگرن مفيد است، بلكه در بهبود عفونتهاي ويروسي كه معمولاً سبب سردردهاي شديد مي‌شود نيز مؤثر خواهد بود.

برای درمان میگرن می‌توان از بادرنجبویه به صورت دمنوش استفادهدکرد. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه باید ۱/۵ تا ۴/۵ گرم از برگ هاي خشك بادرنجبویه را در ۱۵۰ ميلي ليتر آب بجوشانيد، سپس صاف كرده و تا سه فنجان از این دمنوش را روزانه بنوشيد.

فواید عرق بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه یکی از گیاهان دارویی است که خواص درمانی متعددی دارد و طبع آن در طب سنتی گرم و خشک است.

عرق بادرنجبویه می‌تواند به متعادل ساختن فشار خون کمک کند. از فواید عرق بادرنجبویه برای دستگاه گوارش می‌توان به مواردی مانند درمان زخم روده و زخم معده، بهبود و درمان بواسیر، مفید برای هضم غذا، رفع نفخ معده و دل‌پیچه، دفع سموم معده، مفید برای رفع بوی بد دهان، درمان یبوست بسیار مزمن و تقویت کننده‌ای بسیار موثر برای کبد اشاره کنیم.

عرق بادرنجبویه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی از جمله آکنه، التهاب غدد لنفاوی، پف دور چشم، پاک کنندگی زخم‌ها، بهبود و درمان گزیدگی نیش حشرات بسیار موثر است. همچنین عرق بادرنجبویه برای درمان و رفع کچلی و ریزش مو در زنان استفاده شده است. از عرق بادرنجبویه برای اکسیژن‌رسانی و گردش خون بهتر در پوست کف سر نیز بسیار مفید و موثر است.

از دیگر فواید عرق بادرنجبویه به مواردی مانند بهبود مشکلات قلبی، آرامش مغز و اعصاب، بهبود مشکلات تنفسی، بهبود خواب و کمک به لاغری و اشاره کرد.

مضرات بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه نیز مانند سایر گیاهان دارویی تا زمانی که به اندازه استفاده شود خطر و مشکلی ندارد. وقتی گیاه بادرنجبویه از طریق دهان مصرف شود می تواند باعث عوارض جانبی از جمله افزایش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، سرگیجه و خس خس سینه شود. زمانی که از بادرنجبویه به صورتی موضعی استفاده شود ممکن است باعث تحریک پذیری و علائم دل درد شود.

از گیاه بادرنجبویه در طول بارداری یا دوران شیردهی نباید مصرف کنید. با توجه به فعالیت ضد تیروئیدیبادرنجبویه، این گیاه نباید توسط افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی مصرف شود. افرادی که داروهایی مانند داروهای اعصاب و روان مصرف می کنند، نباید از گیاه بادرنجبویه استفاده کنند. بادرنجبویه می‌تواند باعث خواب آلودگی شود و نباید توسط افرادی که با ماشین کار را رانندگی می‌کنند، مصرف شود.

خواص بادرنجبویه برای لاغری

با وجود خواص محصولات گیاهی ستین برای لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف این گیاه توقع داشت به وزن ایده‌آل برسیم. به همین دلیل باید به کمک یک سالم و داشتن تحرک کافی تلاش کنید، به تناسب اندام و در کنار آن سلامتی دست پیدا کنید. رژیم‌های بهاره غفاری، برخلاف بسیاری از رژیم‌ها که تک غذایی هستند و محدودیت بالایی دارند، به شما اجازه می‌دهد در طول روز مواد مغذی و ویتامین‌های لازم را کسب نمایید و در کنار آن با کنترلآیا دمنوش بادرنجبویه در لاغری موثر است؟

بله این دم‌نوش با افزایش سوخت‌وساز بدن در لاغری نقش دارد.

آیا از بادرنجبویه می­توان به‌صورت موضعی استفاده کرد؟

بله از اسانس و عصاره بادرنجبویه به‌صورت موضعی و برای تسکین دردهای عضلانی و رایحه درمانی استفاده می­شود.

آیا بادرنجبویه در درمان سرطان پیشرفته نیز تاثیر دارد؟

خیر، بادرنجبویه در پیشگیری از سرطان و درمان مراحل ابتدایی ابتلا به سرطان مفید است.

آیا ممکن است با مصرف بادرنجبویه دچار حساسیت شویم؟

بله این امکان وجود دارد که به بادرنجبویه آلرژی داشته باشید و دچار حساسیت شوید. در صورت بروز حساسیت بهتر است مصرف بادرنجبویه را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

بادرنجبویه چیست؟

گیاهی استوایی بادرنجبویه، بومی آسیای جنوب شرقی و از خانواده نعناعیان است. این گیاه معطر به همراه خواص درمانی فراوان بوده که در درمان مشکلات گوارشی، مشکلات عصبی و فشارخون بالا کاربرد دارد.

همچنین به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی، به‌طور سنتی به‌عنوان مسکن و کاهش‌دهنده تب مورداستفاده قرار می­گیرد. از بادرنجبویه به سبب عطری که دارد در ساخت صابون­ها، شمع­های معطر، مواد ضدعفونی‌کننده و اسپری­های دافع حشرات استفاده می­شود.

خواص بی‌نظیر بادرنجبویه برای سلامتی

تحقیقاتی که در رابطه‌ با خواص بادرنجبویه انجام شدند، نشان می­دهند که این گیاه از خواص درمانی بی­نظیری برخوردار است. بادرنجبویه به‌صورت­های مختلفی در سلامت بدن نقش دارد.

برای مثال، از آن برای درمان مشکلاتی مانند ناراحتی­های گوارشی، ، فشارخون بالا، تشنج، درد، استفراغ، سرفه، روماتیسم، تب، و رفع خستگی استفاده می­شود.

برخی از افراد اسانس بادرنجبویه را برای بهبود درد معده، سردرد، درد شکم و دردهای عضلانی به‌صورت مستقیم روی پوست می­مالند. اسانس بادرنجبویه از طریق استشمام به‌عنوان رایحه‌درمانی برای دردهای عضلانی استفاده می‌شود .

در غذاها و نوشیدنی­ها نیز به‌عنوان طعم‌دهنده مورداستفاده قرار می­گیرد. در ادامه به تفصیل درمورد خواص این گیاه مفید صحبت می‌کنیم.

  • کمک به اعصاب

بادرنجبویه به سبب خواص آرام‌بخشی که دارد، به‌صورت دم‌نوش در درمان مشکلات عصبی مانند اضطراب، بی­قراری، خستگی، بی­خوابی و… تأثیرگذار است. همچنین از عصاره یا روغن بادرنجبویه به‌صورت موضعی می­توان برای درمان سردردهای عصبی کمک گرفت. رایحه‌درمانی و استشمام عطر بادرنجبویه نیز برای درمان سردرد مفید است.

  • خواص بادرنجبویه برای قاعدگی

از زمان­های گذشته تاکنون، گیاهان دارویی نقش پررنگی در درمان مشکلات مختلف مانند داشتند. یکی از این گیاهان دارویی، بادرنجبویه است که تأثیرات شگفت‌انگیزی بر کاهش درد و التهابات ناشی از قاعدگی دارد.

بادرنجبویه یک آرام‌بخش طبیعی است و اثر آرام‌بخشی که ایجاد می­کند، می­تواند درد و گرفتگی دوران قاعدگی را کاهش دهد. استفاده از این گیاه در دوران قاعدگی، در کاهش علائمی همچون خستگی و بی­حالی ناشی از خون­ریزی، ناراحتی­های عصبی مانند اضطراب و بی­قراری که به علت تغییرات هورمونی ایجاد شدند و کاهش درد تأثیرگذار است.

خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی آن از عفونت­های قارچی که ممکن است فرد به آن دچار شود، جلوگیری می­کند. مصرف بادرنجبویه به‌صورت دم‌نوش به همراه شیرین­ کننده­ای طبیعی مانند عسل در دوران قاعدگی بسیار مفید خواهد بود.

  • کاهش التهاب

خاصیت ضدالتهابی بادرنجبویه ازجمله مهم­ترین خواص درمانی این گیاه است. بادرنجبویه حاوی فلاونوئیدی به نام کورستین بوده که به‌خاطرداشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی شناخته شده است. کورستین موجب کاهش التهابات بدن شده و به ‌این ‌ترتیب باعث مهار رشد سلول­های سرطانی و جلوگیری از ابتلا به بیماری­های قلبی می­شود.

  • بادرنجبویه برای اضطراب

از دوران قرون‌وسطی تاکنون، گیاه بادرنجبویه برای کاهش استرس و اضطراب، بهبود خواب، بهبود اشتها و کاهش درد و ناراحتی ناشی از سوءهاضمه (از جمله گاز و نفخ و همچنین قولنج) مورد استفاده قرار می­گیرد. یکی از فواید رایحه‌درمانی با بادرنجبویه، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش است.

تصویر5

  • تأمین‌کننده آنتی‌اکسیدان

بادرنجبویه گیاهی معطر با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی است که برای تهیه دم‌نوش دارویی و تولید اسانس استفاده می‌شود. استفاده از دم‌نوش بادرنجبویه یا اسانس آن عملکردهای منظم بدن مانند هضم، تنفس، دفع و عملکرد سیستم عصبی را بهبود می­بخشد.

بادرنجبویه با استفاده از خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از هرگونه تهاجم مضر خارجی جلوگیری می‌کند.

فواید دمنوش خارخاسک برای مردان از طریق کنترل ظرفیت چربی بدن، موجب کاهش و کنترل مقدار کلسترول و تری­گلیسرید می­شود. به همین ترتیب می­تواند در تنظیم و کنترل چربی کبد نیز تأثیرگذار باشد.

به طور کلی، بیماری کبد چرب اگر منشأ الکلی نداشته باشد، ناشی از مصرف قند و غذاهای پرچرب است.

 

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا