بین الملل

بایدن از آموزش کار با جنگنده «اف-۱۶» به اوکراین حمایت کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (جمعه) به رهبران گروه هفت گفت که واشنگتن از برنامه‌های آموزشی مشترک متحدان برای خلبانان اوکراینی در جت‌های جنگنده F-۱۶ حمایت می‌کند.

به گزارش اخبار ما، یکی از مقامات ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که آموزش کار با این جت‌های ساخت ایالات متحده در اروپا انجام خواهد شد و تکمیل آن به ماه‌ها زمان نیاز دارد. مقامات آمریکایی سریع‌ترین زمان مورد نیاز برای آموزش و تحویل اف-۱۶ را ۱۸ ماه تخمین زده‌اند.

این مقام گفت: این آموزش در ماه‌های آینده انجام می‌شود و ما به عنوان کشورهای شرکت‌کننده در این طرح درباره زمان، تعداد و نحوه ارسال جنگنده‌ها به اوکراین تصمیم خواهیم گرفت.

اگرچه این مقام نگفت که کدام کشورها در این کمک عمده به اوکراین شرکت خواهند کرد، اما ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که این کشور با هلند، بلژیک و دانمارک همکاری خواهد کرد تا «اوکراین را به توان هوایی رزمی مورد نیاز خود» برساند.

این مقام افزود که ایالات متحده امیدوار است این آموزش‌ها را که بر روی جنگنده‌های نسل چهارم از جمله اف-۱۶ انجام می‌شود، در هفته‌های آینده آغاز کند.

اوکراین که در تلاش برای به ثمر رساندن بزرگترین پیشروی خود در چند ماه گذشته علیه نیروهای روسیه است، به دنبال جت‌های ساخته شده توسط شرکت لاکهید مارتین است.

کی‌یف تا امروز جنگنده‌ای ساخت غرب را به خدمت نگرفته و می‌گوید که اف-۱۶ بسیار مؤثرتر از جنگنده‌های دوران شوروی هستند، جنگنده‌هایی که این کشور در حال حاضر در اختیار دارد. لهستان و اسلواکی تا امروز ۲۷ فروند میگ ۲۹ به اوکراین تحویل داده‌اند.

دولت‌های غربی نگران هستند که با دادن تجهیزات بیش از حد به اوکراین، در دفاع از مرزهای خود با مشکل مواجه شوند. آنها همچنین از ارسال هر چیزی که ممکن است به عمق خاک روسیه حمله کرده و به مسکو دلیلی برای حمله به این کشورهای کمک‌کننده بدهد، اجتناب کرده‌اند.

زلنسکی امروز از این خبر استقبال کرد و در توییتر نوشت: این امر ارتش ما را در آسمان به شدت تقویت خواهد کرد. امید دارم که در نشست گروه هفت در هیروشیما درباره مباحث عملی اجرای این طرح رایزنی شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین این هفته از بریتانیا و هلند قول گرفت که در ایجاد ائتلافی برای ارسال جنگنده به اوکراین کمک کنند، اما رهبران هر دو کشور از ارسال جنگنده به اوکراین خودداری کردند.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا