بین الملل

بلینکن: تا ایران از برجام تبعیت نکند تحریم لغو نمی‌شود

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در جلسه کمیته امور خارجه مجلس گفت: “ما می خواهیم به یک دموکراسی قوی برگردیم و با متحدان خود کار کنیم تا ایران را به شورای امنیت سازمان ملل برگردانیم.”

وی در پاسخ به سوال براد شرمن دموکرات پاسخ مثبت داد که آیا موضع ما این است که پس از انجام تعهدات ایران به بوریام بازگردیم؟

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این س ofال که آیا می توانیم اطمینان حاصل کنیم که ایران قبل از لغو تحریم ها ، پایبندی به توافق را تأیید کرده است ، پاسخ مثبت داد.

مایک مک کال ، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته امور خارجه مجلس گفت: “در دولت ترامپ ، حداکثر فشار بر ایران وارد شده است. اکنون این تحریم های فلج کننده در دست دولت بایدن است و ما نباید ضرر کنیم.”

وی افزود: هر توافق آینده باید شامل انقضا ، موشک های بالستیک ، اقدامات ایران در منطقه و آزادی همه زندانیان آمریکایی باشد. بنابراین ما انتظار داریم که این توافق نامه به یک معاهده تبدیل شود (مصوبه کنگره).

یک عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان ایالات متحده پرسید: آیا قبل از لغو تحریم ها با کنگره مشورت خواهید کرد؟

بلینکن گفت: “بله ، ما این کار را خواهیم کرد.” ما هنوز چیزی شروع نکرده ایم. کنگره در پیش زمینه است و ما باید با شرکای منطقه ای مشورت کنیم.

وی به باب لوینسون ، افسر سابق FBI و سایر زندانیان آمریکایی گفت: “ما احساس بسیار شدیدی نسبت به زندانیان داریم و اولویت ما این است که هر آمریکایی که به طور غیرقانونی در هر کشور خارجی دستگیر شود ، به خانه خود برگردد.”

بلینکن افزود: “من تقریباً با تمام خانواده های بازداشت شدگان ، از جمله باب لوینسون ، صحبت کردم.”

وی به برجام گفت: “اول از همه ، ما باید با جهان ارتباط برقرار کنیم.” اگر فقط به برجام نگاه کنیم ، وی در جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران موفق بود و آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را تأیید کرد.

بلینکن اذعان داشت که با خروج ایالات متحده از برجام ، ایران محدودیت های خود را کاهش داده و اکنون سه تا چهار ماه از دستیابی به سلاح هسته ای طول می کشد. تلاش ما این است که ایران را به اتاق هسته ای برگردانیم. سایر فعالیتهای ایران نگران کننده است و در صورت داشتن سلاح هسته ای ، ظرفیت آن کاملاً دست نیافتنی و کنترل نشده خواهد بود.

وی گفت: ما در حال انجام دیپلماسی سرسختانه هستیم و برای مذاکره در قالب 1 + 5 آمادگی خود را اعلام کرده ایم اما تاکنون ایران پاسخ منفی داده است.

همکاری و مذاکره رقابت محور با مقامات چینی

وی با اشاره به دیدار با مقامات چینی که قرار است در تاریخ 29 مارس در آلاسکا برگزار شود ، گفت: “ما با وزیر دفاع لوید آستین به ژاپن و کره جنوبی خواهیم رفت.” در بازگشت به آلاسکا ، من متوقف می شوم و با مقامات چینی با جیک سالیوان ملاقات می کنم.

بلینکن گفت: “این یک فرصت مهم برای ابراز نگرانی ما از رفتار چین است.” برخی از این موضوعات قبلاً مطرح شده است. ما در مورد راه های کار و رقابت با چین بحث خواهیم کرد تا شرکت ها بتوانند از این رقابت بهره مند شوند.

وی گفت: “اگر پس از این جلسه پیشرفت محسوسی داشته باشیم ، می توانیم جلسات بیشتری ترتیب دهیم.”

وی درباره حقوق بشر در چین گفت: “ما مصمم هستیم که حقوق بشر و دموکراسی را در قلب سیاست خارجی خود قرار دهیم.” ما برای دستیابی به این اهداف از ابزارهای ارائه شده توسط کنگره استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: “ما می خواهیم ناقضان حقوق بشر را تحریم كنیم.” “ما می خواهیم با کشورهای دیگر که ارزشهای مشترک دارند اتحاد ایجاد کنیم.”

دادگاه جنایی بین المللی

وی درباره دادگاه کیفری بین المللی که جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان و همچنین جنایات صهیونیست ها علیه فلسطینی ها را بررسی می کند ، گفت: “ما به شدت با تمرکز دیوان کیفری بین المللی بر سربازان آمریکایی مخالف هستیم”.

وی افزود: ما ظرفیت لازم را برای پیگرد قانونی داریم. البته اگر این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود ، اوضاع متفاوت است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز نظری مشابه در مورد وضعیت جنایی رژیم صهیونیستی ارائه داد.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

بلینکن در مورد رویکرد بایدن برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: “ما می خواهیم روابط کشورهای عربی و اسرائیل ادامه داشته باشد و من کارهای انجام شده را تحسین می کنم.

شورای حقوق بشر

در مورد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ، وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت كه ایالات متحده معتقد است كه بهترین راه برای اصلاح این شورا اصلاح آن از داخل است و به دنبال آن “اقدامات یك جانبه شورای حقوق بشر علیه اسرائیل” انجام می شود.

311311

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا