بین الملل

گره برجام به دست عمان باز می‌شود؟

مهسا مژدهی: سفر این هفته امیر عبداللهیان به امان بیش از سفر هفته گذشته او به امان جلب توجه کرد. وزیر امور خارجه کشورمان عصر سه شنبه برای دیدار جدید با همکار خود و سلطان عمان به مسقط سفر کرد. با توجه به اینکه عمان همواره نقش واسطه بین ایران و غرب را ایفا کرده است، این سفر امیرعبداللهیان را در هر مرحله از مسقط زیر ذره بین قرار داده است.

در سفر امیر عبداللهیان به عمان چه گذشت؟

دیدار امیر عبداللهیان با وزیر امور خارجه عمان در شرایطی برگزار شد که تنها یک ماه از آخرین دیدار این دو می گذشت. وزیر امور خارجه این کشور در آخرین روزهای آبان ماه در تهران بود و این بار وزیر امور خارجه کشورمان برای رساندن پیام رئیس جمهور به عمانی ها به مسقط سفر کرد. جزئیات زیادی از مذاکرات مقامات دو طرف منتشر نشده است. علی حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به عمان به تشریح اهداف این سفر پرداخت و گفت: ایران و عمان همواره رایزنی‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد موضوعات مورد علاقه داشته‌اند.

به گفته وی، عمان همچنین مرکز گفت وگوهای منطقه ای است و مقامات ارشد عمانی همواره نقش مطلوبی در مسائل مختلف چه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران و چه در رابطه با بحران های منطقه ای داشته اند. این سفر فرصتی برای بررسی مسائل روابط دوجانبه و پرداختن به موضوعاتی است که باید تسریع شود و در عین حال بحران یمن، افغانستان و اوکراین یکی از موضوعات مورد توجه این گفتگوها است.

مهمترین دیدار عبداللهی در روز جمعه با سلطان هیثم بن طارق بود. او برخلاف سلطان قبلی عمان روابط نزدیکی با ایران ندارد. با این حال روابط دو کشور همچنان بسیار خوب توصیف می شود. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار پیام کتبی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران را به سلطان عمان تحویل داد. به گزارش خبرگزاری رسمی عمان، محتوای این پیام راه های موجود همکاری بین دو کشور دوست در زمینه های مختلف در چارچوب روابط خوب دوجانبه است.

اما به نظر می رسد عمان دوباره به عنوان میانجی بین تهران و واشنگتن عمل می کند و به نظر می رسد عمان پیشنهادهایی در این زمینه ارائه کرده است و نامه رئیس جمهور به سلطان عمان احتمالا حاوی پاسخ ایران به این پیشنهادات است.

آیا پیشنهادهای عمان برجام را از بین می برد؟

بیشتر بخوانید:

قهرمان پور: ایران بر 4 موضوع برای توافق پافشاری می کند/ روسیه نمی تواند مانع از توافق شود

بالاخره مخالفان برجام شکست خوردند/ آیا این میوه دیررس است؟

مطهرنیا: ایران به مذاکرات اجباری بازگشت اما دولت انقلابی با خواسته های آمریکا کنار نمی آید

فرجیراد: ایران با وجود سختگیری های غرب وارد مذاکره شد/ریاض با مذاکره با تهران موافق نیست

چرا سفر وزیر امور خارجه به عمان مهم است؟

در هفته های اخیر ایران نشانه هایی از بازگشت به میز مذاکره نشان داده است. تیمی از آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران بازدید کرد و امیر عبداللهیان با بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت و گو کرد. از سوی دیگر طرف اروپایی که پیش از این مشتاق نشستن بر سر میز مذاکره بود، با توجه به اتفاقات اخیر ایران عجله ای برای بازگشت به مذاکرات ندارد. اما به وضوح آنچه غرب و ایران بر سر آن توافق دارند این است که دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک تنها کاری است که می توانند انجام دهند.

در این میان و در غیاب کشورهای اروپایی; مسقط می تواند به عنوان متحد عرب ایران و کشوری که سابقه طولانی میانجیگری بین تهران و کشورهای غربی دارد، عمل کند. نقش مهمی دارند. وزیر امور خارجه هم رد نکرد.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکرات لغو تحریم ها و ارتباط این سفر با این مذاکرات و نقش عمان در این زمینه، گفت: علی باقری هفته گذشته در اردن با مورو در مورد مذاکرات لغو تحریم ها صحبت کرد. از تحریم ها من خودم در حاشیه اجلاس بغداد-2 با آقای بورل مشورت و صحبت کردم. آنجا توافقات و رایزنی و تبادل نظر داشتیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برای پیشبرد مذاکرات به تلاش خود ادامه خواهد داد، افزود: عمان از ابتدا میانجی اصلی برای دستیابی به توافق در سال 2015 بود و در ماه های اخیر به تلاش های جدی در این زمینه ادامه داده است. و این تلاش ها ادامه دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در دیدار با مقامات عمان تاکید کردیم که برای مذاکره مذاکره نکردیم، چندین ماه مذاکرات انجام شد تا به توافق برسیم. ما تاکید کردیم که پنجره توافق از سوی ایران همیشه باز نخواهد بود.» این پنجره امروز باز است و اگر طرف های دیگر بویژه آمریکایی ها دست از ریاکاری برندارند و غربی ها واقع بینانه برخورد نکنند، باز نیست. روشن است که پنجره ای که امروز باز است فردا باز خواهد ماند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امیدوارم طرف های غربی از رفتارهای منافقانه فاصله بگیرند و مذاکرات چند ماهه به نتیجه برسد، گفت: امیدوارم همه طرف ها از آن بهره ببرند. به جستجوی خود ادامه دهید، ما ادامه خواهیم داد. جهت طرح دوم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در جلسه امروز از ابتکارات و اقدامات سلطان عمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این گفت وگوها و مذاکرات تشکر کردیم و بار دیگر تاکید کردیم که از همان ابتدا مذاکره کردیم تا به نتیجه برسیم. نتیجه و هر ابتکاری که سلطان عمان دارد و می خواهد آن را ادامه دهد تا به یک نتیجه و توافق خوب، قوی و پایدار برسد، ما از آن استقبال می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه امروز پنجره دستیابی به توافق با ایران باز است، افزود: از ابتکارات سلطان عمان برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات استقبال می کنیم.

وزیر امور خارجه در حساب توئیتری خود از این سفر اعلام کرد که عمان علاوه بر تلاش برای دستیابی به توافق وین، یکی از مراکز انتقال ارز ایران از سایر بانک ها و ابعاد مذاکرات وین است. مورد توجه خاص سلطان عمان بود.

به نظر می رسد این سفر را می توان در ادامه سفر امیر عبداللهیان به عمان و شرکت در نشست بغداد دانست. گفت وگو با مقامات غربی مانند مورا و بورل با رایزنی با میانجی مورد اعتماد کشورهای همسایه می تواند چراغ سبز ایران برای دستیابی به توافق و استقبال برخی کشورهای غربی برای حل دیپلماتیک مسائل باشد. موانع متعددی برای دستیابی به نتایج برجام وجود دارد، از جمله؛ اختلافات حفاظتی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آنچه آمریکایی‌ها الزامات اضافی برجام می‌نامند، موضوعات مهمی هستند که به شکل‌گیری اختلافات بسیار عمیق منجر شده‌اند. باید ببینیم تهران برای حل این اختلافات چه اقداماتی را در نظر دارد.

از این منظر، همواره نیاز متقابل ایران و آمریکا به احیای برجام وجود دارد. اگر بازرسان آژانس یا حتی دبیرکل آژانس به تهران سفر کنند، موانع احیای برجام برداشته می‌شود و طرفین بر سر احیای برجام به توافق می‌رسند. در این صورت تنها به اراده سیاسی طرفین برای برداشتن گام نهایی برای احیای برجام نیاز است. حال باید دید این اراده از طرف طرفین واقعا وجود دارد یا خیر؟

311312

دکمه بازگشت به بالا