بین الملل

بیانیه مشترک فرانسه، مصر و اردن؛ همین حالا در غزه آتش‌بس کنید

سران فرانسه، اردن و مصر با انتقاد از عدم‌پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهدات خود در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، خواستار برقراری آتش‌بس فوری در این جنگ شدند.

به گزارش اخبار ما، «عبدالله دوم» پادشاه اردن، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در مقاله‌ای مشترک در روزنامه «واشنگتن‌پست» خواستار آتش‌بس فوره در غزه شده و اظهار کردند رژیم صهیونیستی به وظیفه خود در تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه عمل نکرده است.

در این مقاله آمده است: جنگ غزه و رنج انسانی فاجعه‌باری که به بار آورده باید همین حالا متوقف شود. خشونت، وحشت و جنگ نمی‌توانند صلح را برای خاورمیانه به ارمغان آورند؛ اما راهکار دو دولتی این کار را می‌کند. این تنها راه معتبر برای تضمین صلح و امنیت همه و حصول اطمینان از این است که نه فلسطینیان نه اسرائیلی‌ها دیگر درگیر رعب و وحشتی که از هفتم اکتبر تجربه کرده‌اند نخواهند شد.

در ۲۵ مارس شورای امنیت سازمان ملل بالاخره مسئولیت خود را اجرا کرد و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد. این گامی مهم است که باید بدون تاخیر و به طور کامل اجرا شود.

باتوجه‌به خسارات انسانی طاقت‌فرسای جنگ، ما رهبران مصر، فرانسه و اردن خواستار اجرای بی‌قیدوشرط و فوری قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و بر برقراری آتش‌بس دائمی در غزه تاکید می‌کنیم.

ما بر فوریت اجرای درخواست شورای امنیت برای آزادی تمام گروگان‌ها تاکید و بار دیگر حمایت خود را از مذاکرات با میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا اعلام می‌کنیم؛ مذاکراتی که به آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها و اسرا اشاره می‌کند.

از همه طرفین می‌خواهیم از قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل پیروی کرده و نسبت به عواقب خطرناک حمله اسرائیل به رفح هشدار می‌دهیم؛ منطقه‌ای که ۱.۵ میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند. چنین حمله‌ای تنها موجب مرگ و رنج بیشتر شده، احتمال آوارگی گسترده مردم غزه را بیشتر کرده و خطر تشدید تنش‌های منطقه را افزایش می‌دهد. ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که برای جان تمام انسان‌ها ارزشی مساوی قائل هستیم.

ما تمامی موارد نقض و سوءاستفاده از حقوق بشردوستانه بین‌المللی، از جمله تمامی اعمال خشونت‌آمیز، تروریسم و حملات کورکورانه به غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم. حفاظت از غیرنظامیان تعهد اساسی تمامی طرف‌ها و سنگ بنای حقوق بشردوستانه بین‌المللی بوده و نقض این تعهد مطلقاً ممنوع است.

فلسطینی‌ها در غزه دیگر تنها با خطر قحطی در آینده مواجه نیستند، بلکه قحطی همین حالا در حال وقوع است. ارائه و توزیع کمک‌های بشردوستانه باید به‌صورت فوری و گسترده افزایش یابد. این یکی از خواسته‌های اصلی قطعنامه‌های ۲۷۲۰ و ۲۷۲۸ شورای امنیت است که بر نیاز فوری به گسترش کمک‌ها تاکید می‌کند.

آژانس‌های سازمان ملل، از جمله آژانس امداد و کار این سازمان و دیگر نهادهای بشردوستانه نقش مهمی در امدادرسانی به غزه داشته و باید محافظت شوند. آن‌ها باید از دسترسی کامل بهره‌مند باشند، از جمله در نواحی شمالی نوار غزه. ما کشتار نیروهای امدادی را محکوم می‌کنیم که نمونه اخیر آن حمله به کاروان کمک‌های سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهان» بود.

بر اساس قوانین بین‌المللی، اسرائیل موظف است جریان کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین را تضمین کند؛ مسئولیتی که انجام نشده است. ما بر درخواست شورای امنیت برای از میان برداشتن موانع کمک‌های بشردوستانه و همچنین درخواست این نهاد از اسرائیل برای تسهیل ارسال فوری این کمک‌ها از طریق تمام گذرگاه‌ها، از جمله در شمال نوار غزه، یک کریدور زمینی مستقیم از اردن، و همچنین مسیر دریایی تاکید می‌کنیم.

ما رهبران مصر، فرانسه و اردن مصمم هستیم تا در همکاری با نهادهای سازمان ملل و شرکای منطقه‌ای به تقویت تلاش‌های خود برای تحقق نیازهای بهداشتی و درمانی غیرنظامیان غزه ادامه دهیم.

در انتها، ما بر ضرورت بازگرداندن امید به صلح و امنیت برای همه در منطقه، به‌ویژه فلسطینیان و اسرائیلی‌ها تأکید می‌کنیم. ما بر عزم خود برای ادامه همکاری در راستای جلوگیری از گسترش بیشتر مناقشه به منطقه تاکید کرده و از همه بازیگران می‌خواهیم از هر اقدامی که تنش‌ها را تشدید می‌کند، خودداری کنند. ما خواهان توقف همه اقدامات یک‌جانبه هستیم، از جمله شهرک‌سازی‌ها و مصادره زمین‌ها. ما همچنین از اسرائیل می‌خواهیم از خشونت شهرک‌نشینان جلوگیری کند.

ما بر لزوم احترام‌گذاشتن به وضعیت تاریخی و قانونی در اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان بیت‌المقدس و نقش اداره وقف قدس قیمومیت هاشمیه تاکید می‌کنیم.

ما بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های مشترکمان در راستای برقراری موثر راهکار دو دولتی تاکید می‌کنیم. تنها راه دستیابی به صلح واقعی تاسیس کشور مستقل و حاکم فلسطین بر مبنای راهکار دو دولتی است که در چارچوب قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت تاسیس شود تا در صلح و امنیت در کنار اسرائیل زندگی کند. شورای امنیت باید در امیدبخشی دوباره به این چشم‌انداز صلح ایفای نقش کند.

انتهای پیام

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا