سلامت

بیماری پسوریازیس را بیشتر بشناسیم

هر ساله در 29 اکتبر، “روز جهانی پسوریازیس” با هدف توجه به مبتلایان به پسوریازیس و / یا آرتریت پسوریازیس و افزایش آگاهی در مورد این بیماری و تسهیل دسترسی به درمان جشن گرفته می شود.

به گزارش اخبار ماآمار نشان می دهد که 125 میلیون نفر در سراسر جهان از پسوریازیس رنج می برند. بر اساس اطلاعات رسمی، بیش از هشت میلیون آمریکایی تنها در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند.

تا 30 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس نیز به آرتریت پسوریاتیک (آرتریت پسوریاتیک) مبتلا می شوند.

پسوریازیس یک بیماری التهابی “سیستمیک” است (از جمله بیماری هایی که چندین اندام و بافت بدن یا کل بدن را به طور همزمان هدف قرار می دهند).

این بیماری چرخه زندگی سلول های پوست را تسریع می کند که به نوبه خود، بدن سلول های پوستی اضافی خواهد داشت. این سلول های اضافی باعث ایجاد یک نقطه قرمز خارش دار روی پوست می شوند. این لکه های قرمز علاوه بر ایجاد خارش، اغلب دردناک هستند.

علائم دیگر عبارتند از “ترک خوردن” و “لایه برداری” پوست که گاهی اوقات باعث خونریزی می شود.

در برخی موارد، پسوریازیس باعث التهاب، سفتی و درد مفاصل نیز می شود و زمانی که این بیماری مفاصل را نیز درگیر کند، به آن آرتریت پسوریاتیک می گویند.

علت دقیق پسوریازیس هنوز به طور کامل شناخته نشده است، با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که سیستم ایمنی بیش فعال می تواند باعث این بیماری شود.

پسوریازیس معمولا با محرک های خاصی از جمله عفونت، آسیب پوست، استرس، کمبود ویتامین D و مصرف الکل شروع می شود یا بدتر می شود. همچنین مصرف برخی داروها باعث تحریک و ایجاد پسوریازیس می شود.

همچنین، افراد مبتلا به پسوریازیس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله دیابت نوع 2، سندرم متابولیک، بیماری پارکینسون و بیماری کلیوی هستند.

پسوریازیس معمولاً بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر می گذارد، بنابراین اغلب منجر به افسردگی و سایر اختلالات عاطفی در بیماران می شود.

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما علائم را می توان کاهش داد. علائم معمولاً با کورتیکواستروئیدهای موضعی (کورتیکواستروئیدها)، قطران زغال چوب، مرطوب کننده ها و داروهای تجویزی کنترل می شوند. تکنیک های کاهش استرس نیز در کنترل علائم بیماری موثر است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا