اقتصادیبرترینهای کسب و کارعمومی

تبلیغات محیطی چقدر تاثیرگذار است ؟

چگونگی تبلیغات حرفه ای

از ابتدای شکل‌گیری تمدن جوامع،  تلویزیون شهری در بطن زندگی اجتماعی انسان ها ریشه دارد. از مواضع دینی و سیاسی گرفته تا ارتباط مستقیم موجودی کالا و میزان دسترسی به آن، تبلیغ در همه جوانب زندگی اجتماعی انسانها حضور دارد. با این حال اهمیت تبلیغات و گسترش آن به عنوان علم از اواخر قرن 19 آغاز شده و تا به امروزه ادامه دارد.

تبلیغات، بردهداری تا بردهداری نوین و ارتقاء آن به اشتغالزایی و کارآفرینی برای صاحبان صنایع

از قرن 17 تا اواسط قرن 19 میلادی، انگلستان (بریتانیا) به جنگ با کشورهای آسیب پذیر و غنی از منابع مالی می‌پرداخت. هدف انگلیس از اینگونه جنگ‌ها، استفاده از منابع مالی، معادن و بهره‌گیری از زنان و مردان کشورهای مستعمره بود. اما با گذشت زمان اتاق فکر انگلستان به این نتیجه رسید که با ادامه این روند در آینده‌ای نه چندان دور تمام دنیا به این کشور احساس انزجار پیدا کرده و کینه‌ی برده‌ها نسبت به اربابان هرروز عمیق‌تر خواهد شد. همچنین به جهت افزایش هزینه های جنگ، این کشور قادر به ادامه این روند نیست. ایده تبلیغات ابتدا با عنوان برده‌داری نوین توسط اتاق فکر مطرح گردید و مورد توجه و استقبال پادشاه بریتانیا قرار گرفت.

محتوای کلی این ایده، بهره‌گیری از تبلیغات برای فروش محصولات تولیدی کشور به قیمت چندبرابر به سراسر دنیا، بود.

در بطن این فروش اهداف زیر محقق خواهد شد:

  • عدم نیاز به جنگ و خونریزی بیشتر
  • حذف هزینه های گزاف جنگ و نگه داری مستعمرات
  • تغییر تدریجی احساس انزجار دنیا نسبت به کشور اشغال گر
  • تحت سلطه گرفتن جوامع در تمامی کره زمین
  • تبدیل احساس نفرت برده ها به افتخار تولید

به عنوان مثال امروز جوانان و قشر مرفه کشورهای سراسر دنیا کالاهایی را همچون بنتون، آدیداس، اپل و… بیشتر از ارزش واقعی کالا خریداری نموده و با افتخار آن را به دیگران نشان می‌‍‌‌دهند. این ها همان برده های کمپانی های بزرگ دنیا می باشند.

آغاز راه پیدایش تبلیغات

اشکال قدیمی تبلیغات در جوامع، به صورت تدریجی از شیوه‌ی دهان به دهان، لوح های گلی، دیوار نوشته ها و جارچی باشی ها، به شکل امروزی ارتقا یافته است.

تحول تبلیغات با چاپ، توسط گوتنبرگ

تحول عظیم تبلیغات در سال 1452 میلادی و با آغاز صنعت چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ و امکان چاپ تعداد زیادی آگهی به صورت هم زمان به وجود آمد. اولین آگهی تبلیغاتی در سال 1478توسط ویلیام کاکستون ارائه شد و صنعت روزنامه در اواسط قرن 17 ظهور کرد.

آغاز تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

پس از تبلیغات چاپی، استفاده از رادیو رونق گرفت و در سراسر ایالات متحده، ایستگاه‌های رادیویی ایجاد شده بودند. همچنین صاحبان مشاغل درخواست‌های فراوانی برای تبلیغ در رادیو داشتند. اما در ادامه و با اتمام جنگ جهانی دوم و ظهور تلویزیون، اهمیت رادیو کمرنگ شد و این نقطه عطفی در صنعت تبلیغات بوده است.

تبلیغات در فضای مجازی، روشی ماندگار یا گذرا؟

با پیشرفت تکنولوژی متاسفانه تبلیغات در بستر فضای مجازی مورد توجه عموم جامعه قرار گرفته است. تبلیغات در اینگونه فضاها برای کالاهای زینتی ممکن است در ابتدا بازدهی بالایی داشته باشند، اما با بررسی تخصصی تر مطلع خواهیم شد که به دلیل تکرار و فراوانی آگهی‌های اینترنتی، آستانه توجه انسان به تبلیغات پخش شده در فضای مجازی، بیش از چند ثانیه نخواهد بود و با دیدن تبلیغ بعدی، محتوای قبل کاملا از ذهن مخاطب پاک می‌شود و ماندگار نیست. در عمل افراد برای ایجاد تنوع در روزمرگی ها به فضای مجازی پناه می‌برند. در نتیجه، محتواهای مورد بازدید در این بستر، باید حامل حالت روحی خاص باشند.

مخاطبین در بستر مجازی عملا توجه آنچنان به دیگر مسائل ندارند و همچنین با توجه به پیشرفت سریع این رسانه و نبود بستر فرهنگی مناسب آن، فضای رقابتی سیاهی برای برند ها به وجود آمده و تبلیغات از حالت مثبت در کسری از ثانیه به تبلیغات منفی بدل می شوند که در سربالایی معرفی برند می‌تواند ضربه ی سهمگینی به برند و محصول وارد کند.

اهمیت جایگاه مدیر تبلیغات و اتاق فکر در سازمان

مدیریت تبلیغات درواقع فرآیند پیچیده‌ی به کارگیری رسانه های مختلف برای فروش یک محصول یا خدمت است. این فرآیند با تحقیقات میدانی شروع شده و شامل تدوین کمپین های تبلیغاتی با رسانه های مختلف است  که به فروش محصول کمک بسزایی می‌کند.

اتاق فکر، مرکزی مطالعاتی و پژوهشی است که در آن تحقیقات کاربردی انجام می‌شود. همچنین خلق و تدوین ایده های جدید و سپس تبدیل پیشنهادات خام به سیاست‌ها و برنامه های دقیق و قابل اجرا و در نهایت ارائه آن به تصمیم گیرنده اصلی، نیز بر عهده‌ی اتاق فکر است. اتاق فکر اولین بار بطور رسمی در ایالات متحده و در خلال جنگ جهانی دوم تشکیل شد. امروزه وجود اتاق فکر برای هر سازمان ضروری و خلا آن آسیب جدی مدیریتی است.

فرآیند مدیریت تبلیغات در واقع به تعریف طرح کلی کمپین رسانه ای و تصمیم گیری در مورد نوع تبلیغات قبل از عرضه محصول کمک می کند. مدیریت تبلیغات در واقع تصمیم گیری نوع محتوای ارائه شده برای کمپین های مختلف تبلیغاتی از جمله رادیویی، چاپی، تلوزیونی، و در راس آنها تبلیغات محیطی به عنوان رسانه برتر است. این محتوا می‌تواند بصورت تبلیغات بسته، تبلیغات سریالی و… باشد.

همچنین کمپین ها ممکن است به صورت ترکیبی از چندین رسانه در راستای تکمیل یکدیگر طراحی شوند. موضوع بسیار مهمی که وجود دارد این است که مدیریت تبلیغات بتواند در چنین کمپین هایی تمامی استراتژی ها را به گونه ای مکمل یکدیگر طراحی کند که و به نظر عامه مردم نرسد که تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و یا … برروی فاکتورهای مختلف تاکید دارند، بلکه باید از لحاظ دید عمومی کلیه تبلیغات یک محصول بر یک جنبه تمرکز داشته باشد.

برای توضیحات بیشتر لطفا مقاله کامل را مطالعه فرمایید.

انواع رسانه های تبلیغاتی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و گستردگی انواع رسانه ها، روشهای متعدد برای تبلیغات وجود دارد. تبلیغات ارائه آگهی محصولات و خدمات یک شرکت از طریق رسانه های مختلف برای افزایش فروش سازمان است. درواقع تبلیغات با افزایش آگاهی از برند، بر روی نیاز مشتری به جهت خرید محصول تمرکز می کند. در سطح جهانی ، تبلیغات به بخشی اساسی در دنیای شرکت ها تبدیل شده است و بنابراین، شرکت ها بخش عظیمی از درآمد خود را به بودجه تبلیغاتی اختصاص می دهند.

تبلیغات چاپی نوعی از تبلیغات است که از ابتدای تولد این صنعت  به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. تبلیغات چاپی با هدف قرار دادن قشر خاصی از جامعه هدف که به  روزنامه و یا نشریات دیگر تمایل دارند، برندینگ یک محصول را انجام می دهد. بازخورد  تبلیغات چاپی فقط در مواقعی که  توسط مردم مردم آن را ببینند، نشان داده می شود.

تبلیغات صوتی و تصویری از دیگر انواع رسانه های تبلیغاتی است که شامل رادیو و تلویزیون می‌شود. البته با توجه به کاهش هرروزه مخاطبان اینگونه رسانه ها و در عوض افزایش بسیار زیاد تعرفه تبلیغاتی، استفاده از اینگونه رسانه ها تقریبا منقضی شده است.

تبلیغات محیطی با قدمتی به بلندای تاریخ

تبلیغات محیطی ( به انگلیسی : out-of-home Advertising ) از قدیمی ترین روش های تبلیغات بوده و قدمت استفاده از آن به ماقبل تاریخ میرسد. زمانی که در مکانی خارج از نقطه خرید مشتری ( به انگلیسی : Point Of Purchas ) تبلیغات خود را به مردم ارائه می دهیم درواقع در حال استفاده از تبلیغات محیطی هستیم.

این شاخه از رسانه های تبلیغاتی امروزه خود به عنوان علمی مستقل مورد توجه قرار گرفته و خود دارای زیر شاخه های متنوع با کاربرد های متفاوت است. بیلبوردها، پل های عابر پیاده، استرابوردها و… از جمله زیر مجموعه های تبلیغات محیطی هستند.

در مقاله کامل به تفصیل به ادامه این موضوع پرداخته ایم.

عوامل موثر در انتخاب رسانه تاثیرگذار

زمانی که محصول یا خدمات جدید برای ارائه داشته و قصد انجام تبلیغات دارید یکی از مهمترین مسائل انتخاب نوع رسانه تبلیغاتی است. انتخاب رسانه مناسب تبلیغاتی  برای هر برند به عوامل متعددی از جمله اهداف مجموعه، ماهیت محصول یا خدمات و اعتبار رسانه وابسته است. اولین و مهمترین مسئله در هنگام انتخاب رسانه اهداف عمومی و تبلیغاتی شرکت است. هدف های تبلیغاتی ممکن است عناوینی از جمله آگاه سازی ، یادآوری ، ترغیب ، ایجاد اعتبار یا افزایش فروش، سود و… باشد.

هدف از تدوین هر کمپین تبلیغاتی، انتقال موثر و مقرون به صرفه ی پیام تبلیغاتی به مخاطبین است. جهت تحقق این مسئله نیاز به شناسایی بازار بالقوه محصول همراه با ریز اطلاعاتی از قبیل تعداد مشتری، منطقه جغرافیایی، الگوی درآمد، بازه سنی، علایق، جنسیت و… است. جنبه تاثیر گذار دیگر در انتخاب رسانه تبلیغاتی میزان پوشش است. میزان پوشش درواقع به تعداد افرادی که در معرض تبلیغات شما قرار خواهند گرفت اشاره دارد.

انتخاب یک رسانه مناسب برای تبلیغات مبحث بسیار حساس و تخصصی  است. اگرچه انواع رسانه ها  در دسترس شما قرار دارد ، اما همه آنها موثرترین و مناسب ترین گزینه ها نیستند. آژانس تخصصی تبلیغاتی  ما می تواند در تصمیم گیری صحیح به شما کمک کند.

آژانس تبلیغاتی آراد، دارای مشاورین متخصص در تدوین  کمپین های تبلیغاتی قوی، موثر و موفق در رسانه های محیطی در سطح کشور است. با توجه به تنوع خدمات ما، بررسی اختصاصی برند و محصول شما وسفارشی سازی خدمات متناسب با اهداف شما با هر میزان بودجه تبلیغاتی میتوانیم در کنار شما باشیم. برای مطالعه کامل تمامی راهکارهای انتخاب رسانه تاثیرگذار، مقاله کامل را مطالعه بفرمایید.

منبع :  https://www.leygend.com/the-development-of-led-screen-in-the-domestic-theme-park-market.html

دکمه بازگشت به بالا