اقتصادی

تعلل در ابلاغ مصوبه ممنوعیت صادرات مرغ

علی رغم آشفتگی بازار مرغ ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) بیش از چهار ماه است که اعلام ممنوعیت صادرات این محصول را به تأخیر می اندازد ، اما مشخص نیست که چه تعداد مرغ صادر شده است. تا حالا.

به گزارش اخبار ما ، امسال قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار دو برابر شده و اکنون قیمت مصوب 20 هزار و 400 تن است. اما در هفته های اخیر قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به بیش از 30 هزار تومان و هر شانه تخم مرغ به بیش از 40 هزار تومان رسیده است.

مقامات وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) دلیل گرانی مرغ را کمبود تأمین می دانند که وزارت جهاد کشاورزی مسئول آن است. به عنوان مثال ، اخیراً عباس قبادی ، دبیر ستاد تنظیم بازار کشور ، گفت كه روزانه 400 تن گوشت مرغ گرم وارد میدان اصلی تهران می شود و در بعضی از روزها این رقم به 700 تن می رسد. در حالی که بازار تهران روزانه به 1200 تا 1500 تن مرغ نیاز دارد. اما در طرف دیگر ماجرا ، وزارت جهاد کشاورزی می گوید که این نهاده ها را در سیستم بازار توزیع می کند و قیمت های بالا در سطح بازار صورت می گیرد که این به عهده وزارت صمت است. در همین حال ، مرغداران می گویند قیمت تمام شده برای آنها بالاتر از نرخ مصوب است و آنها همچنین انحراف جدی در توزیع مرغ را گزارش می کنند.

واردات نصف شد زیرا ما به آنها نیازی نداشتیم!

بر اساس آمار گمرک ایران ، واردات مرغ در هشت ماه نخست سال جاری بالغ بر 2.3 تن معادل 2.7 هزار دلار بوده است که به عنوان ذخیره استراتژیک وارد شده و بیش از 90 درصد نسبت به مدت مشابه گذشته کاهش یافته است سال دلیل این کاهش قابل توجه این است که مقامات معتقدند تولیدات داخلی نیازها را برآورده می کند و نیازی به واردات نیست.

اکنون ، در میان این همه مشکلاتی که هیچ کس مسئول آن نیست ، علی رغم اینکه ستاد تنظیم بازار در اوایل ماه نوامبر صادرات مرغ را ممنوع کرد ، در تاریخ 29 مارس به گمرک اطلاع نداده است. بنابراین ، گمرک به عنوان مجری ، احتمالاً این آیین نامه را اعمال نکرده است. آماری درباره صادرات طیور در چهار ماه گذشته در دسترس نیست و مقامات وزارت صمت از زمان نوشتن این مقاله به ابهامات پاسخ نداده اند.

بنابراین ، مقامات وزارت صمت و به ویژه ستاد تنظیم بازار در این زمینه باید شفاف باشند و ضمن ارائه آمار صادرات در آن دوره ، چرا وقتی قیمت بازار این صادر نمی شود ، آیین نامه منع صادرات مرغ منتشر نمی شود. محصول حداقل 10 هزار تومان است نرخ آن تأیید شده است و حتی در صورت وجود بیماری عروق بیماری کرونا قلب صف های طولانی برای خرید مرغ های عمومی تشکیل می شود.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا