برترینهای کسب و کارعمومی

تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

در این مقاله قصد داریم دو تا از پرکاربردترین سیستم های تهویه مطبوع که سالهاست در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند، مورد بررسی قرار دهیم و درباره فرق داکت اسپلیت با فن کویل صحبت کنیم. فن کوئل یکی از قدیمی ترین سیستم های تهویه بشمار می رود که به دلیل گستردگی استفاده از آنها در مجتمع ها، مدارس و دانشگاه ها، یکی از محصولات نوستالژیک در بین افراد محسوب می شود و می توان گفت که ساختار ساده ای دارد. داکت ها از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل می شوند و از لحاظ سیستم سرمایشی مانند کولر گازی کمی پیچیده تر هستند. در ادامه تفاوت این دو را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل در نحوه ساختار آنها می باشد؛ داکت ها از دو یونیت تشکیل شده اند که این دو یونیت بواسطه لوله های هدایت کننده گاز مبرد بهم متصل می شوند. گاز مبرد در بین این دو یونیت به چرخش در آمده و به این ترتیب هوای خنک مورد نیاز ساختمان تامین می گردد. در حالت گرمایشی نیز داکت ها قابلیت تعبیه کویل آبگرم را داشته و برای تامین آبگرم مورد نیازشان به موتور خانه یا پکیج متصل می شوند و به این ترتیب گرمای مورد نیاز محیط را تامین می نمایند.

عمده تفاوت این دو دستگاه در واقع در حالت سرمایشی آنها می باشد؛ فن کوئل ها از سری لوله های مارپیچ در کوئل داخل دستگاه، تشکیل شده اند که آب سرد یا آب گرم در آنها جریان پیدا کرده و بعد از داغ شدن کویل، فن هوای محیط را از سطح کوئل عبور داده و هوای خنک یا گرم مورد نیاز ساختمان را تامین می کند. فن کویل ها در حالت سرمایشی از چیلر تغذیه می کنند و به این ترتیب آبگرم مورد نیازشان تامین می شود. در حالت گرمایش اما مانند داکت ها به موتورخانه یا پکیج متصل می شوند که این مورد از شباهت های آنها بشمار می رود. گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله ای به طور کامل به معرفی پرداخته که با با مراجعه به این صفحه و شناخت برندهای مطرح و معتبر بازار می توان انتخابی بهینه و مقرون به صرفه را تجربه نمایید.

چگونگی عملکرد داکت اسپلیت و فن کویل

داکت اسپلیت همانطور که از نامش پیداست از دو یونیت مجزا تهیه شده که از طریق لوله های مسی و کابل اتصال با یکدیگر در ارتباط هستند. بخش داخلی یا همان هواساز به صورت کانالی درون سقف نصب  و قرار می گیرد، کندانسور و یا همان یونیت خارجی نیز در فضای بیرونی ساختمان تعبیه می گردد. در این سیستم از طریق سیکل تبرید و متراکم سازی گاز مبرد درون محفظه ی کمپرسور هوای مورد نیاز تامین می شود. هواساز به تنهایی قادر به انتقال هوای ایجاد شده توسط کندانسور نیست بلکه لازم است از طریق کانال کشی بخش های داخلی ساختمان را پوشش داد. بنابراین برای نصب و اجرای داکت اسپلیت نیاز به کانال کشی مناسب و محلی برای قرار گرفتن کندانسور خواهیم داشت.

در مقابل سیستم تهویه مطبوع فن کویل را داریم. فن کویل های ساختار پیچیده و درهمی ندارند. به این صورت که تنها از یک یونیت هواساز تهیه شده که داخل آن از یک فن و کویل آب استفاده شده است. نحوه ی عملکرد فن کویل به این صورت است که از طریق پکیج و چیلر آب مورد نیاز مدار را تامین می کند. با جریان آب درون کویل و به چرخش در آمدن فن دستگاه، هوای ایجاد شده به داخل محیط منتقل می شود. با توجه به یک تکه بودن فن کویل ها تنها قادر به پوشش یک فضای مشخص هستند. بنابراین همین امر می تواند از تفاوت و فن کویل باشد.

موقعیت نصب داکت اسپلیت و فن کویل

از لحاظ موقعیت نصب داکت اسپلیت ها، یونیت داخلی شان بصورت توکار در داخل سقف نصب می گردد و یونیت خارجی آنها در بیرون از ساختمان قرار می گیرد. داکت ها در ظرفیت های متنوع و مدل های متفاوتی موجودند که همگی بصورت توکار و عموما در داخل سقف کاذب نصب شده و بعضی از آنها قابلیت کانال کشی دارند. اما فن کویل ها در انواع زمینی، دیواری، کاستی و سقفی توکار موجودند که می توان با توجه به شرایط و موقعیت ساختمان بهترین نوع آن را انتخاب و اجرا نمود. لازم به توضیح است که مدل های سقفی کانالی فن کوئل مانند مدل های سقفی کانالی داکت ها قابلیت کانال کشی و تامین همزمان سرمایش یا گرمایش چند اتاق را دارند.

تفاوت در منبع انرژی داکت اسپلیت و فن کویل

همانطور که اشاره کردیم فن کویل ها آبگرم مورد نیاز مدار را در فصل زمستان از پکیج و یا موتورخانه تامین می کنند، و در روزهای گرم برای ایجاد هوای سرد و خنک آب مورد نیاز را از چیلر ها دریافت می نمایند. به این ترتیب اگر این محصول را برای سیستم حرارتی و بردوتی ساختمان خود در نظر گرفته اید لازم فضایی نیز برای موتورخانه و نیز چیلر ها فراهم آورید. اسپلیت ها اما برای خنک کردن هوا از چرخش گاز مبرد در سیکل تبرید کار می کنند که این را می توان از عمده تفاوت داکت اسپلیت و دانست. باید توجه داشته باشید که سیکل تبرید داکت و کولر گازی به دلیل کارکرد کمپرسور به میزان بیشتر برق مصرف می کند.

هزینه ی خرید و نگه داری داکت اسپلیت و فن کویل

داکت اسپلیت ها با قیمت بالاتری نبست به فن کویل ها در بازار به فروش می رسند. بنابراین توصیه می شود از داکت اسپلیت در ساختمان های با متراژ بالا و محیط های اداری که نیاز به حجم زیادی از هوا دارند استفاده شود چرا که برای نصب و اجرا علاوه بر خرید دستگاه نیاز به کانال کشی نیز می باشد. فن کویل ها نیز در مکان های عمومی و فضاهای مجزا گزینه ی ایده آلی به شمار می روند. با توجه به قیمت زیاد برق استفاده از سیستم گرمایشی داکت اسپلیت خیلی مقرون به صرفه نیست، که به همین جهت بسیاری از داکت اسپلیت ها قابلیت اتداکت اسپلیت و فن کویل دو سیستم با ویژگی و مزیت های فراوان بوده که برای هر مصرف کننده مناسب است. با این حال انتخاب یکی از دو سیستم تهویه فن کویل یا داکت اسپلیت ملزم به شناخت دقیق و آشنایی با قیمت، محل نصب و بازدهی محصول می باشد. در نگاه اول به نظر می رسد که این دو سیستم شباهت زیادی به هم دارند و بدون تحقیق کافی بین خرید داکت اسپلیت یا خرید فن کویل سریع اقدام می کنیم. نظرات در مورد داکت اسپلیت ضد نقیض است، همانطور که برخی معتقدند معایب فن کویل می تواند دردسر ساز باشد. در این مقاله قصد داریم مزیت های خرید و نیز برخی از موارد را با نکته های مهندسی و دقیق بررسی کنیم تا در پایان مقاله انتخاب ما برای هر کدام از سیستم های فوق راحت تر باشد. با ماناست همراه باشید…

راحت ترین و بی دردسرترین سیستم تهویه مطبوعی است که می توان برای هر کاربری متصور شد. یک یونیت فن کوئل از یک فن دمنده و دستگاه پرتاب باد تشکیل شده است که در فضای داخلی واحد مسکونی، اداری، بیمارستان و … نصب شده و به واسطه سیستم لوله کشی کویل های مسی دمای سرد یا گرم را در فصول مختلف به فضا پرتاب می کند. مهم ترین مزیت فن کویل مدولار بودن یونیت های آن است که دست ما را برای نصب آن در هر نقطه از فضا باز گذاشته است. ما به راحتی می توانیم تنظیمات سرمایشی و گرمایشی سیستم فن کویل را در زمستان و تابستان تغییر دهیم و برای 12 ماه سال بهترین تهویه مطبوع را داشته باشیم.

انواع فن کویل

فن کویل زمینی-سقفی:

برخی از فن کوئل های فوق توکار بوده و برخی دیگر روکار نصب می شوند. به یک شیوه طراحی می شوند و ویژگی مهم آن مدولار بودن آن است. کاربر می تواند این فن کوئل را روی زمین به صورت عمودی یا ایستاده قرار داده و یا به شیوه افقی بر روی سقف نصب کند. این فن کویل روکار بوده و پس از اتمام ساختمان می توان در هر نقطه از فضا نصب نمود.

فن کویل کانالی:

یکی از مدل های توکار فن کویل که به خاطر ظرفیت بالای هوادهی و صدای زیاد داخل کانال و سقف توکار نصب می گردد. فن کویل کانالی از آن دسته سیستم هایی است که برای فضاهای تجاری-اداری کاربرد بیشتری داشته و بهتر است در کاربری های مسکونی مورد استفاده قرار نگیرد. در این مدل فن کویل ها، کانال کشی زیر سقف کاذب و پوشش آن با سقف کناف یا مشابه آن ضروری است. همچنین این گونه سیستم ها را در راهروها یا ورودی نصب می کنند تا صدای آن مزاحم نباشد.

فن کویل دیواری:

پنلی که کاملا شکل یونیت های است و با اسپلیت اشتباه گرفته می شود. فن کول دیواری راحت ترین و ساده ترین ساختار طراحی را داشته و مانند یونیت داخلی کولر گازی به دیوار نصب می گردد. با این تفاوت که عملکرد دستگاه با کولر گازی کاملا متفاوت است.

فن کویل کاستی:

ویژگی اصلی این سبک از فن کوئل ها را اول باید توکار بودن آن دانست و سپس به بالا بودن ظرفبت هوادهی آنها اشاره کرد. شباهت ظاهری زیادی با داکت اسپلیت کاستی داشته که در ادامه به تفکیک جزئیات آن خواهیم پرداخت.

اجزای تشکیل دهنده فن کویل ها

  1. پمپ یا همان موتور
  2. کویل سرمایشی و گرمایشی
  3. فیلتر قابل تعویض
  4. دمنده پلاستیکی یا فلزی
  5. سینی درین
  6. لوله درین
  7. کنترلر برق
  8. ترموستات (برای برخی فن کویل های زمینی)
  9. قاب پلاستیکی یا فلزی فن کوئل

داکت اسپلیت چیست؟

همان کولر گازی با ویژگی توکار بودن محصول است و برای کسانی است که نمی خواهند پنل تهویه مطبوع در دیدشان باشد. داکت اسپلیت یکی از پرمصرف ترین و بهترین سیستم های تهویه مطبوع مرکزی است که هیچگونه دردسری برای مصرف کننده نداشته و می تواند از آن در 12 ماه سال به راحتی استفاده کند. بر خلاف فن کویل یا کولرهای گازی، داکت اسپلیت (همانطور که از نامش پیداست) یک سیستم توکار مخفی است که پنل آن در معرض دید واقع نشده است. لذا اول باید با نحوه کارکرد آن آشنا شد.

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

داکت اسپلیت هم مثل کولرگازی از یک ی تشکیل شده و نوع کارکرد آن مشابه کولر گازی است. این سیستم با استفاده از فرایند چگالش و تبرید هوای لازم برای اواپراتور را فراهم کرده و توسط سیستم دوگانه یونیت می توان از باد گرم برای فصول سرد، و باد سرد برای فصول گرم بهره ببرد. پنل داخلی داکت اسپلیت بی شباهت به فن کویل نبوده و با جذب هوای محیط توسط دریچه ها، آنرا در مجاورت لوله های سرد یا کویل های گرم قرار می دهد. داکت اسپلیت هم مانند کولر گازی در دو مدل اینورتر و معمولی ساخته می شود.

انواع داکت اسپلیت

  • داکت اسپلیت کانالی
  • داکت اسپلیت کاستی
  • داکت اسپلیت سقفی

تفاوت های داکت اسپلیت با فن کویل

به زبان ساده نحوه عملکرد داکت اسپلیت دقیقاً مثل فن کویل است و حتی دقیقا از پنل های شبیه همدیگر بهره می برند. اما چند نکته ظریف فن کویل را از داکت اسپلیت تفکیک می کند که این موارد در مزیت و معایب آنها هم تاثیرگذار هستند. در فن کویل آب سرد یا گرم عامل اصلی تولید هوای گرم و سرد درون پنل ها می باشد، در صورتی که در داکت اسپلیت دقیقاً سیکلی مشابه کولر گازی وجود داشته و از گاز فریون برای خنک کردن یا گرم کردن سیستم بهره می برند. اصل تفاوت این دو سیستم هم در نوع عملکرد آنها نهفته است. همچنین برای داشتن یک فن کوئل (سقفی، زمینی، دیواری و …) باید یک دستگاه هواساز مرکزی مانند (برای مجتمع یا مجموعه)، مینی چیلر (برای ساختمان های کوچک یا واحد منفرد) یا چیلر جذبی (برای مجتمع های بزرگ) تعبیه گردد. در صورتی که داکت اسپلیت مانند کولر گازی از یک کندانسور در فضای باز بهره برده و با فرایند تبرید گاز فریون را خُنک کرده و به سمت پنل داکت اسپلیت هدایت می کند.

تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل

5 تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

  1. فن کویل از آب و داکت اسپلیت از به عنوان عامل های طبیعی سرمایش و گرمایش بهره می برند.
  2. سرویس فن کویل به نسبت داکت اسپلیت راحت تر است.
  3. داکت اسپلیت دارای دو مدل اینورتر و معمولی است، در صورتی که فن کویل چنین ویژگی ندارد.
  4. یکی دیگر از تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل این است که فن کویل ها معمولاً با یک سیستم مرکزی مثل چیلر تراکمی یا جذبی در موتورخانه مورد استفاده قرار میگیرند اما داکت یک سیستم کاملا مجزا است و اجزای آن برای هر واحد تفکیک شده است.
  5. حسن فن کویل این است که مدل پنلی دیواری آن به راحتی روی کار نصب می شود و نیازی به تغییرات معماری یا ساخت و ساز نیست، در صورتی که داکت اسپلیت ها همه توکار هستند و داخل سقف کاذب مخفی می شوند.

نکته بسیار مهم: فن کویل ها از کویل های سرد و گرم برای گرم کردن و خُنک سازی بهره می برند، در صورتی که در ایران باب شده کویل های گرمایشی را در مسیر باد داکت قرار داده و به این شیوه داکت را سرد و گرم می فروشند. یک داکت اسپلیت استاندارد باید از پمپ گرمایشی یا همان هیت پمپ در حالت گرمایش بهره ببرد.

شباهت های فن کویل و داکت اسپلیت

  1. هر دو هوای اطراف را توسط دریچه های تعبیه شده در اطراف دستگاه جذب می کنند.
  2. هوا در مجاورت لوله های سرد یا گرم درون داکت یا فن کویل قرار میگیرد وو به نسبت آن دمای اتاق را با تنظیم ترموستات دستگاه یا ترموستات اتاقی می توان به تعادل رساند.
  3. هر دو شامل مدل های مشابهی مانند سقفی، کانالی و کاستی هستند.
  4. از فن کویل و داکت می توان در 4 فصل سال استفاده نمود.
  5. هر دو سیستم در طولانی مدت بسیار مقرون به صرفه می باشند.
  6. به دلیل توکار بودن بیشتر مدل های هر دو سیستم دست معماری برای طراحی و تغییرات فضا کاملا باز است. (به غیر از فن کویل دیواری)
  7. برخی از مدل های هر دو سیستم دارای ترموستات هستند و نیاز به خرید ترموستات جدا نمی باشد.
  8. کاهش لوله کشی در داکت و فن کویل

جهت مشاهده انواع کولرگازی ال جی به همراه مشخصات و قیمت اینجا کلیک کنید

قیمت داکت اسپلیت با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه متفاوت است. جهت خرید داکت اسپلیت می‌توانید در وب سایت ما اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا