اقتصادی

حذف تعرفه صادراتی سه محصول کشاورزی / بازار بر مبنای عرضه و تقاضا باشد

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می گوید: تعرفه اهرم خوبی برای کنترل بازارهای داخلی و خارجی نیست و باید اجازه دهد بازار بر اساس عرضه و تقاضا حرکت کند.

صدرالدین نیاورانی در گفت وگو با اخبار ما، با تاکید بر اینکه با تعرفه صادراتی محصولات کشاورزی موافق نیستیم، اظهار کرد: عوارض گمرکی باید 100 درصد لغو شود و بازار با اهرم های دیگر کنترل شود. بازارهای داخلی و خارجی باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مناسب باشد.

وی ادامه داد: تعرفه شاخه جالبی نیست و هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا و اروپا از تعرفه برای کنترل بازار خود استفاده نمی کنند.

نایب رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه آیا لغو عوارض صادراتی می تواند باعث افزایش قیمت این محصولات در کشور شود، گفت: این اتفاق نمی افتد زیرا قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی در بالاترین حد است. قیمت هر 11500 12 هزار تومان بود در حالی که در کراچی کیلویی 10 هزار تومان بود. وقتی قیمت داخلی بالاتر باشد، کسی صادرات نخواهد کرد.

به گفته وی، اگر بازار را به حال خود رها کنند، تعادل ایجاد می شود.

وی در پایان گفت: مصوبه مجلس بر اساس قانون است. در قانون مذکور هیچ گونه مجوزی برای وضع عوارض بر محصولات کشاورزی وجود ندارد و باید این عوارض لغو شود. در حال حاضر طبق قانون اگر بخواهند برای سبزی و میوه عوارض گمرکی وضع کنند باید شش ماه قبل اعلام شود تا کشاورز بتواند تولید کند یا تولید نکند.

به گزارش اخبار ما، کمیسیون کشاورزی مجلس از لغو عوارض صادراتی سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا