اقتصادیبرترینهای کسب و کار

درآمد دراپ شیپینگ در ایران

روش‌های کسب درآمد از فضای آنلاین بسیار زیاد و متنوع هستند. دراپ شیپینگ را می‌توان یکی از روش‌هایی دانست که نه تنها هنوز هم کارایی دارد، بلکه اگر درست اجرا شود، می‌توان از این روش به درآمد بسیار خوبی رسید. یادگیری استفاده از دراپ شیپینگ مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری چالش‌ها و ریسک‌های خاص خود را دارد؛ با این وجود می‌تواند شما را وارد دنیای جذاب کارآفرینی کند. در این تجارت شما قرار است یک واسطه بین مشتری و فروشنده باشید. پس بدون سرمایه‌گذاری زیادی می‌توانید هزاران قلم کالا را به افراد مختلف بفروشید و کسب داشته باشید.

5 کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه - آرکاد

اگر در مورد راه‌اندازی این شغل جدی هستید و برای آن طرح و برنامه دارید، باید بدانید دراپ شیپینگ چیست، چه مزایایی دارد و چطور دراپ شیپینگ را شروع کنید.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ (Drop shipping) یک مدل کسب‌وکار است که در آن فروشندگان بدون ذخیره کردن کالا، آنها را به مشتری می‌فروشند.برای مثال فرض کنید پیج اینستاگرامی راه‌اندازی کرده‌اید که مختص فروش گوشی است اما خود شما حتی صاحب یک عدد گوشی نیستید. به عبارتی صاحب هیچ فروشگاه فیزیکی یا انبار فروش عمده این کالا نیستید اما چطور از این راه درآمدزایی می‌کنید؟

در واقع قرار است به عنوان واسطه بین خریدار و تأمین‌کننده اصلی فعالیت کنید، به این‌صورت که وقتی مشتری یک کالا یا محصول را از شما خریداری می‌کند، این تأمین‌کننده شخص ثالث است که سفارش مورد نظر را برای او ارسال خواهد کرد.

سه نکته وجود دارد که باید به آنها دقت کنید: اول اینکه مشتری آن قیمتی را که «شما» مشخص کرده‌اید، بابت خرید محصول می‌پردازد، نه قیمت فروشنده اصلی را؛ که این مسئله اگر به خوبی مدیریت شود، می‌تواند سودآوری فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

از سوی دیگر شما نیازی به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارید، پس یک کسب‌وکار کم هزینه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اید که با بودجه کم ایجاد شده است. در حالت سوم شما مجبور نیستید خود را درگیر مشکلات و چالش‌های مدیریت محصولات و ارسال آن‌ها کنید.

با این اوصاف تنها کاری که باید انجام دهید این است که فروشگاه مجازی خود را در یک یا چند پلتفرم مختلف مثل سایت و شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید و تمام تمرکز خود را روی جذب مشتریان بگذارید. اگر هنوز درباره ساخت سایت فروشگاهی اطلاعات زیادی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به مقاله داشته باشید.

اما شما یک کار سخت‌تر هم پیش‌ رو دارید و آن هم این است که تأمین‌کنندگان قابل اعتمادی پیدا کنید. کسانی‌که بتوانید بدون نگرانی، با آن‌ها همکاری طولانی‌مدت داشته باشید.دراپ شیپینگ یعنی قرار است شما محصولاتی را بفروشید که مالک اصلی آنها نیستید. در واقع، در این مدل کسب‌وکار شما نقش یک واسطه را بازی می‌کنید.

فرآیند دراپ شیپینگ چیست؟

فرآیند دراپ شیپینگ به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  1. انتخاب محصول: در این فرآیند، فروشنده بر اساس بازار و مشتریان هدف خود، محصولاتی را انتخاب می‌کند که می‌خواهد آن‌ها را به صورت دراپ شیپینگ بفروشد. انتخاب محصولات باید بر اساس کیفیت، بازارپسند بودن و با قابلیت سوددهی باشد.
  2. همکاری با تامین‌کننده: فروشنده برای خرید محصولات، به تامین‌کننده یا عمده‌فروش مراجعه می‌کند و با آنها قراردادهای لازم را منعقد می‌کند. در این قراردادها، شرایط خرید، قیمت‌گذاری، نحوه ارسال و سایر جزئیات مربوط به فروش مشخص می‌شوند.
  3. تبلیغ و فروش محصولات: فروشنده محصولات را در فروشگاه آنلاین خود یا بسترهای دیگر آنلاین مانند بازاریابی شبکه‌ای (مثل اینستاگرام و فیسبوک) به نمایش می‌گذارد و آنها را به مشتریان عرضه می‌کند. این مرحله شامل تبلیغات، بازاریابی و جذب مشتریان جدید است.
  4. دریافت سفارش و پردازش: هنگامی که یک مشتری سفارشی را ثبت می‌کند، فروشنده آن را دریافت کرده و پردازش می‌کند. این موضوع شامل بررسی جزئیات سفارش، دریافت پرداخت، ثبت آدرس مشتری و اطلاعات ارسال می‌شود.
  1. ارسال سفارش برای مشتری: بعد از دریافت سفارش و پردازش آن، فروشنده توسط تامین‌کننده یا عمده‌فروش، محصول را به آدرس مشتری ارسال می‌کند. در این مرحله، اطلاعات ارسال و شماره پیگیری برای مشتری ارسال می‌شود تا بتواند ردیابی کند که سفارشش در چه وضعیتی قرار دارد. این مرحله در پادرو با استفاده از پلتفرم به‌راحتی قابل انجام است.
  2. پشتیبانی مشتری: در صورتی که مشتری سوال یا مشکلی درباره سفارش خود داشته باشد، فروشنده مسئولیت پشتیبانی و رفع مشکل را برعهده می‌گیرد. این شامل ارتباط با مشتری، رفع ابهامات و رسیدگی به شکایات است.

با دراپ شیپینگ، فروشنده تنها به وظایف فروش و پشتیبانی از مشتریان متمرکز می‌شود و نیازی به مدیریت موجودی، انبار محصولات و ارسال فیزیکی ندارد که این مدل کسب و کار را ساده و مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

اینفوگرافی دراپ شیپینگ

در تصویر زیر می‌توانید مفهوم دراپ شیپینگ (Drop shipping) را راحت‌تر درک کنید:

مزایای دراپ شیپینگ

درست مانند راه‌اندازی هر کسب‌وکاری، دراپ شیپینگ هم مزایا و معایب خاص خود را دارد. با کمی چرخیدن در اینترنت متوجه خواهید شد که بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این، یک روش فوق‌العاده درآمدزایی است. اما اجازه دهید ببینیم که مزایای دراپ شیپینگ چیست و آیا واقعاً ارزش وقت و سرمایه‌گذاری ما را دارد؟

  1. سرمایه‌گذاری کم

همان‌طور که در بخشی از مطلب گفتیم، برای راه‌اندازی دراپ شیپینگ (Drop shipping) به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز ندارید. شاید این مسئله را بتوان بزرگ‌ترین جذابیت این تجارت آنلاین دانست. Shopify Sales Recap درواقع یک پلتفرم فروشگاه‌ساز است. تمامی کسانی که قصد دارند یک فروشگاه آنلاین برای خود داشته باشند می‌توانند از شاپیفای برای ساخت و طراحی فروشگاه خود کمک بگیرند.

لجستیک فروشگاه آنلاین می‌تواند هزینه‌بردارترین بخش آن محسوب شود. وقتی شما قرار نیست روی تهیه، انبار و ارسال محصولاتی که در ویترین فروشگاه خود دارید، سرمایه‌گذاری کنید، پس به پول هنگفتی هم نیاز نخواهید داشت. البته این به معنای سرمایه‌گذاری صفر نیست. به هر حال شما به مکانی مجازی برای ایجاد فروشگاه خود نیاز دارید اما این هزینه نسبت به ایجاد بسیاری از مشاغل دیگر مبلغ چشمگیری نخواهد بود.

  1. صرفه‌جویی در زمان

راه‌اندازی دراپ شیپینگ علاوه بر صرفه‌جویی در پول، از هدر رفتن زمان شما هم جلوگیری کند. شما نیازی به پیدا کردن انبار برای محصولات خود نیستید و نیاز به اختصاص دادن زمانی برای بسته‌بندی و ارسال محصولات ندارید.

همچنین در کار نظارت موجودی دخالتی نخواهید داشت. تنها زمانی که در این بین از شما صرف می‌شود، بازاریابی برای کسب‌وکارتان است. در واقع تمام سختی‌های کار را بر دوش تأمین‌کننده اصلی قرار می‌دهید.

به همین دلیل دراپ شیپینگ را حتی می‌توانید به عنوان شغل دوم استفاده کنید. زیرا زمان زیادی از شما مصرف نمی‌کند. البته فراموش نکنید که تا روی پا شدن فروشگاه خود باید حسابی برای دیده شدن آن وقت بگذارید و مشتریان زیادی را جذب کنید. به همین دلیل شاید در اوایل راه‌اندازی دراپ شیپینگ، نیاز به اختصاص زمان بیشتری داشته باشید.

  1. تنوع اقلام و فروش بیشتر

شما در فروشگاه خود می‌توانید هر چیزی بفروشید. پس نگران موجودی خاصی نخواهید بود. ضمن اینکه به دلیل تنوع بالای محصولات خود، می‌توانید طیف گسترده‌تری از خریداران را به سمت خود بکشانید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با تأمین‌کنندگان مختلف قرارداد ببندید و لیست موجودی را در فروشگاه آنلاین خود فهرست کنید.از جمله مزایای دراپ شیپینگ می‌توانیم سرمایه‌گذاری کم، صرفه‌جویی در زمان، تنوع اقلام و به دنبال آن افزایش فروش را نام ببریم.

  1. موقعیت جغرافیایی انعطاف‌پذیر

از دیگر مزایای دراپ شیپینگ این است که می‌توانید کسب‌وکار خود را در هر جایی که ساکن و مستقر هستید، راه‌اندازی کنید. چه در سفر باشید چه در خانه، تجارت شما تنها از طریق یک دستگاه دیجیتال مثل گوشی یا سیستم کامپیوتری قابل پیگیری خواهد بود.دست خودتان است که روی میز ناهارخوری باشید، یا با پیژامه روی مبل دراز بکشید و همزمان کار کنید، زیرا انعطاف‌پذیری این شغل مانند اکثر مشاغل آنلاین بالاست.

  1. چالش کم

در دراپ شیپینگ (Drop shipping) وقتی قرار است نقش واسطه را بازی کنید، بسیاری از مشکلاتی را که سر راه فروشندگان وجود دارد، از خود دور می‌کنید. شما در هیچ یک از مراحل موجود کردن اجناس، بسته‌بندی اقلام مختلف و ارسال آن‌ها به دست مشتری دخالتی نخواهید داشت.

  1. شروع آسان

حتی یک فرد عادی که هیچ سابقه ای از فرآیند فروش ندارد نیز می تواند از همین امروز کسب و کار دراپ شیپ را شروع کند. برای شروع این کسب و کار شما فقط باید تامین کننده مورد اعتماد خود را انتخاب کنید، بستر فروش خود را بسازید و بدون هصرف هزینه یا زمان زیاد کسب و کار خود را آغاز کنید.

معایب دراپ شیپینگ

همان‌طور که گفتیم ایجاد هر تجارتی در کنار مزایا، کاستی‌هایی به‌دنبال دارد. پس این توهم را که می‌توانید به کمک دراپ شیپینگ خیلی زود پولدار شوید، دور بریزید.

هر کسب‌وکاری سختی‌هایی دارد که می‌تواند بسیاری از افراد را حتی در اوایل کار از پا بیندازد و از دور رقابت خارج کند. پس شرایط آنقدرها که برخی از سایت‌ها می‌گویند راحت نیست. اجازه دهید در ادامه به معایب دراپ شیپینگ هم بپردازیم تا خود شما بتوانید با سنجیدن شرایط، بهترین تصمیم را بگیرید.

  1. کنترل کمتر بر فرآیند سفارش تا تحویل

از آن‌جایی که شما تنها نقش یک واسطه را بازی خواهید کرد، هیچ کنترلی بر فرآیند جمع‌آوری موجودی تا زمان تحویل کالاها نخواهید داشت. در چنین حالتی حتماً مشتریان ناراضی زیادی خواهید داشت.

زیرا تولید‌کنندگان یا عمده‌فروشانی که به عنوان شریک شما هستند، مسئولیت را بر عهده خواهند داشت اما این شما هستید که پاسخگوی نارضایتی‌ها و حتی شکایات مشتریان خواهید بود، بدون اینکه دخالتی در فرآیند تأمین و ارسال سفارشات داشته باشید.

  1. اتکا به دیگران

یکی دیگر از معایب دراپ شیپینگ این است که شما کسب‌وکار مستقلی ندارید و به دیگر مشاغل متکی خواهید بود. از طرفی شما موجودی کالاهای تأمین‌کننده را چک نمی‌کنید، پس کنترلی بر این شرایط هم ندارید که این می‌تواند برای تجارت شما مشکل‌ساز باشد.

  1. حاشیه سود کمتر

از آن‌جایی که شما نقش یک واسط را بازی می‌کنید و فروشنده اصلی قیمت لازم را در فروش کالای خود لحاظ می‌کند، حاشیه سود شما کم خواهد بود. خصوصاً در مواقعی که هزینه ارسال کالا هم بر عهده شما باشد. برای رفع این مشکل باید تنوع کالاهای خود را بالاتر ببرید، تا مشکل سوددهی خود را با فروش بیشتر حل کنید و به درآمد لازم برسید. یکی از بهترین سایت‌ها برای دراپ شیپینگ doba است.

  1. تجربه مشتری ضعیف‌تر

یکی از کلیدهای موفقیت هر فروشنده‌ای، جلب رضایت مشتریان است. اما در روش دراپ شیپینگ، از آن‌جایی که کنترل خاصی بر روند تأمین و ارسال سفارشات ندارید، بنابراین خدمات مشتری ضعیف‌تری را ارائه خواهید داد. پس در شرایطی که فروشنده، کالایی اشتباهی را برای مشتری ارسال کند، آن را دیر تحویل دهد، بسته‌بندی مناسب نباشد یا کالا بی‌کیفیت باشد، دید مشتری نسبت به تجارت شما خراب خواهد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا