اقتصادی

دولت پیگیر ممنوعیت واردات زغالسنگ خواهد شد اگر …

اخبار ما/کرمان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره محدودیت واردات زغال گفت: اگر مدیران معادن دولتی و بخش خصوصی قول دهند زغال مورد نیاز با عیار مناسب کشور را تامین کنند، دولت حتما پیگیری لازم برای ممنوعیت واردات را انجام خواهد داد و بنده معتقدم که بخش اعظم زغال مورد نیاز کشور را می توانند تامین کند.

صولت مرتضوی پیش از ظهر امروز ۳۱ مردادماه در شورای اداری شهرستان کوهبنان بیان کرد: کارخانجات به ظرفیت اسمی نرسیده و این یکی از مشکلات است و وقتی ظرفیت تولید یک کارخانه به یک سوم برسد دیگر دخل و خرج با هم نمی‌خواند و باید ریشه‌یابی شود.

او اصلاح ساختار مدیریتی در حوزه معادن، فرسودگی ماشین آلات و کم انگیزگی کارگران را از علل کاهش ظرفیت تولید برخی کارخانجات برشمرد و بیان کرد: مشکلات باید در کوتاه مدت حل شود و حتما حل خواهد شد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: برای رفع مشکلات مجموعه زغال‌سنگ چند کار می‌توان انجام داد، از جمله صندوق فولاد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند یا از بخش خصوصی شریک بگیرد و دیگر اینکه یا به بخش درون سازمانی یا به بخش خصوصی واگذار شود.

او عنوان کرد: ضریب ۱.۵ سختی کار برای کسانیکه زودتر از موعود از کار افتاده یا فوت می‌کنند اعمال شود و برای تخصیص چهار درصد حقوق به افرادی که برای آنها اعمال نشده، باید طی فرایند قانونی طی شود زیرا همه منابع صندوق بازنشستگی دولتی نیستند و بخش زیادی از آن مردمی است. همچنین سازمان تامین اجتماعی از طریق مجاری قانونی نسبت به مطالبات کارگران اقدام کند.

وزیر کار با بیان این مطلب که با سرمایه‌گذاری باید کارخانه‌ها را از این وضعیت نجات دهیم، تصریح کرد: ایده بازنشستگی کارگرانی که بیش از ۱۵ سال سابقه دارند، خوب است اما برای این مهم به منابع نزدیک به ۲۰۰۰ همت نیاز داریم تا کسورات تامین شود و قول می‌دهیم که این موضوع را پیگیری کنیم.

مرتضوی ادامه داد: در بحث مشکلات درمانی، سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت هزینه‌های درمان است و سالانه بالغ بر حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان از منابع تامین اجتماعی به بیمه تکمیلی تخصیص می‌یابد.

او تاکید کرد: باید هر شش ماه یا هر یک سال یکبار حتما کارگران مورد آزمایشات متنوع پزشکی قرار گیرند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از گردشگری معادن سخن به میان آورد و گفت: اختیار همه معادن متروکه که در حوزه این وزارتخانه هستند را به استاندار و مسئولان استان تفویض می‌کنیم تا گردشگری معادن در این خطه راه‌اندازی شود.

او درباره محدودیت واردات زغال نیز گفت: اگر مدیران معادن دولتی و بخش خصوصی قول دهند زغال مورد نیاز با عیار مناسب کشور را تامین کنند، دولت حتما پیگیری لازم برای ممنوعیت واردات انجام خواهد  داد و بنده معتقدم که بخش اعظم زغال مورد نیاز کشور را می‌توانند تامین کند.

مرتضوی با بیان این مطلب که بانک‌ها مکلفند منابع تبصره ۱۶ پرداخت کنند، افزود: وضعیت اشتغال استان کرمان بهتر از سایر استان‌های دیگر است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا