اقتصادی

ممنوعیت واردات سیاه‌دانه به کشور

مجری طرح گیاهان دارویی از ممنوعیت واردات سیاه دانه با دستیابی به خودپایداری در تولید این محصول در کشور خبر داد.

به گزارش اخبار ما، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی، مدیر طرح گیاهان دارویی از ممنوعیت واردات سیاه دانه به کشور خبر داد و گفت: با تولید 30 هزار تن سیاه دانه. دیگر نیازی به واردات این محصول نداریم.”

وی افزود: این گیاه در صنایع غذایی و دارویی کشور کاربرد فراوانی دارد و در طب سنتی برای انواع داروها نیز استفاده می شود.

زینلی با بیان اینکه در سال 1396 تنها 200 هزار سیاه دانه در کشور کشت شد و ما واردکننده اصلی بودیم، افزود: تقاضای زیادی برای این محصول در کشور وجود داشت و برآوردها نشان می داد سالانه 3000 تن سیاه دانه وارد کشور می شود. . .

به گفته وی، در گذشته این گیاه را در زمین و در مناطق سردسیر کشت می کردند.

رئیس طرح گیاهان دارویی با اشاره به اینکه به دلیل مکانیزه نبودن این محصول تولید آن در کشور متوقف شد، افزود: به دلیل هزینه های بالای تولید این محصول در کشور کشت نمی شود.

زینلی یادآور شد: طی سه سال و تلاش های گذشته منبع ژنتیکی گیاه را تقویت کرده و بذر بذر سالم با قدرت خالص و طبیعی در اختیار کشاورزان قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرآیند کامل برداشت و پس از برداشت مکانیزه است، تصریح کرد: هم اکنون کل زنجیره تامین مکانیزه است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته سطح زراعی این محصول را به 2406 هکتار رساندیم، گفت: 30 هزار تن لوبیا سیاه از این سطح زراعی تولید شد.

رئیس طرح گیاهان دارویی یادآور شد: در سه سال گذشته به گونه ای عمل کرده ایم که کیفیت و کمیت سیاه دانه به دست رقبای خارجی برسد. بنابراین برای اولین بار در ماه جاری واردات سیاه دانه به کشور را ممنوع کرده ایم و تا اطلاع ثانوی واردات هرگونه سیاه دانه به کشور ممنوع است.

وی گلستان، چهارمحال و بختیاری را عمده ترین استان های تولید کننده این محصول برشمرد و گفت: تجار توجه ویژه به محصولات داخلی داشته و از سفارش سیاه دانه خودداری کنند.

زینلی خاطرنشان کرد: آمریکا در سال گذشته 25 میلیون دلار این گیاه را از هند و سوریه خریداری کرد و تقاضای جهانی برای این محصول هر سال 10 تا 15 درصد رشد می کند.

به گفته وی کشورهای هند، سوریه و مصر عمده ترین صادرکنندگان این محصول هستند.

مجری طرح گیاهان دارویی در پایان گفت: قرار است علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات این محصول در اولویت قرار گیرد چرا که سیاه دانه در کشور ما بهتر از خارجی است. از نظر خواص دارویی روغن ها و غذاها بیشتر است

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا