اقتصادیبرترینهای کسب و کارسلامتعمومی

راه‌های درمان کک و مک صورت با استفاده از عصاره‌های گیاهی

علل لکه سفید روی پوست

  1. لکه های سفید روی پوست بر اثر آفتاب

کرم لاکچری کوین: نور خورشید زندگی را ممکن می کند؛ اما می تواند تأثیر غیر منتظره‌ای بر روی پوست شما بگذارد. هیپوملانوز گوتات یا لکه های سفید کوچکی که به عنوان لکه های خورشیدی شناخته می شوند، پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد رخ می دهد. لکه های خورشیدی همچنین می توانند ناشی از استفاده از دستگاه برنزه کننده سولار باشند. لکه های خورشیدی خوش خیم و بدون درد هستند و اندازه آنها اغلب 1-10 میلی متر می باشد. لکه های خورشیدی بیشتر در افراد با پوست روشن و بالای 40 سال دیده می شوند؛ اما می توانند در هر فردی ظاهر شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت می تواند به ایجاد سرطان پوست کمک کند. با این حال، لکه های خورشیدی نشاندهنده ی سرطان پوست نیستند.

  1. تینه آ ورسیکالر (لکه های قارچی)

کرم سفید کننده لاکچری کوین فرانسوی: مخمر، قارچی که روی نان رشد می کند، یکی از موجودات میکروسکوپی است که روی پوست شما زندگی می کند و از رشد سلولی بدن شما حمایت می کند. این مخمر با مخمر روی نان متفاوت است. هنگامی که مخمر موجود در پوست شما بیش از حد رشد می کند، منجر به تینه آ ورسیکالر می شود. تینه آ ورسیکالر به صورت لکه های سفیدی روی پوست ظاهر می شود. همچنین ممکن است گاهی صورتی، قرمز یا قهوه ای به نظر برسد و با گذشت زمان بزرگتر شود. علائم آن شامل خارش پوست ، خشکی پوست و پوسته پوسته شدن می باشد. کسانی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند بیشتر در معرض تینه آ ورسیکالر هستند؛ اما ممکن است هر فردی را درگیر کند.

  1. پیتریازیس آلبا

قیمت کرم دکتر بیز: پیتریازیس آلبا نوعی اختلال پوستی است که معمولاً کودکان بین 6 تا 12 سال را درگیر می کند و به طور کلی در بزرگسالی از بین می رود. پیتریازیس آلبا به صورت لکه های قرمز و پوسته پوسته ظاهر می شود که با گذشت زمان رنگ آن ها روشن تر می گردد. علت آن ناشناخته است؛ اما تصور می شود که با اگزما در کسانی که درماتیت آتوپیک دارند مرتبط است. پیتریازیس آلبا در افرادی که با آفتاب برنزه شده اند یا رنگ پوست تیره دارند، بیشتر مشهود است.

  1. ویتیلیگو و ایجاد لکه های سفید روی پوست

ویتیلیگو نوعی اختلال خود ایمنی است که به دلیل از دست رفتن ملانوسیت ها، سلول های تولید کننده رنگدانه، ایجاد می شود و لکه های سفیدی روی پوست ایجاد می کند.

  1. میلیا

میلیا کیست های سفید و کوچکی هستند که به طور کلی در ناحیه اطراف ناحیه چشم، بینی و گونه ها دیده می شوند. این موارد بیشتر در نوزادان تازه متولد شده دیده می شوند اما در هر سنی می توانند ظاهر گردند. میلیا به طور کلی به رنگ سفید یا زرد است، اغلب بدون درد بوده و مضر محسوب نمی شود. با این حال، برای برخی از افراد باعث ناراحتی می شود. میلیا به دو گروه اولیه یا ثانویه طبقه بندی می شود. هنگامی که کراتین در زیر پوست محبوس می شود، میلیا اولیه به طور تصادفی ظاهر می شود. میلیای ثانویه در نتیجه آسیب پوست یا ناشی از برخی داروها یا محصولات می باشد.

  1. اگزما

که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که می تواند در هر قسمت از بدن به صورت بثورات خارش دار و پوسته پوسته ظاهر شود. علائم متداول آن شامل خارش، خشکی، زبری، پوسته پوسته شدن، ملتهب شدن و تحریک پوستی است. اگرچه اگزما در نوزادان و کودکان کوچکتر شایع تر است؛ اما می تواند هر فردی را در هر سنی درگیر کند.

  1. لیکن اسکلروزیس

لیکن اسکلروزیس یک بیماری غیرشایع است که باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست به صورت نازک و تکه تکه در مردان و زنان می شود. اغلب در نواحی دستگاه تناسلی ظاهر می شود. علت آن ناشناخته است؛ اما محققان گمان می کنند که ممکن است به سیستم ایمنی بیش از حد فعال بدن یا عدم تعادل هورمونی مربوط باشد. علائم لیکن اسکلروزیس ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد. برخی افراد علائم دیگری ندارند. برخی ممکن است دچار خارش شدید، مشکل در ادرار کردن، رابطه جنسی دردناک یا کبودی، پارگی یا خونریزی آسان در پوست شوند.

8.لوکودرما

بیماری لوکودرما هم علائمی مانند دارد؛ اما تفاوت های جزئی بین آنها وجود دارد. به طور مثال در لوکودرما حتی ممکن است موهای بخشی از سر نیز رنگدانه های خود را از دست بدهند.

علائم لکه سفید روی پوست

لکه های سفید صورت نسبت به پوست اطراف آن کم رنگ تر به نظر می رسند. در بعضی موارد، ممکن است با خارش همراه باشند. جدا از صورت، لکه های سفید نیز می توانند در دست ها، پشت و سایر قسمت های بدن ایجاد شوند.

تشخیص لکه سفید روی پوست

پزشکان اغلب می‌توانند برچسب‌های پوستی را به سادگی با بررسی فیزیکی تشخیص دهند. در صورت مشخص نبودن علت، آنها فقط می‌توانند نمونه برداری کنند یا نمونه کوچکی از زائده پوستی را برای معاینه با استفاده از میکروسکوپ جمع آوری کنند. یک پزشک به طور معمول برچسب‌های پوستی برداشته شده را برای ارزیابی به آزمایشگاه می‌فرستد تا علت دقیق آن تعیین شود. پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری را برای رد سایر علل احتمالی در نظر بگیرد. آنها همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی وضعیت جسمانی بیمار که ممکن است، منجر به بدتر شدن لکه‌های پوستی شوند، مانند دیابت و سندروم متابولیک انجام دهند. به بیان ساده‌تر، ارزیابی با استفاده از مواردی که در ادامه آمده است، انجام شود.

  • سطح A1c
  • ناشتا و بعد از مصرف غذا برای بررسی سطح گلوکز خون
  • میزان چربی
  • شاخص توده بدن (MBI)

زمان مراجعه به پزشک

لکه های سفید روی پوست می‌توانند نشانه‌ای از یک بیماری باشند، بنابراین اگر بعد از چند هفته و با روش‌های درمان خانگی بهبود پیدا نکردند یا با علائمی مانند خارش همراه بودند و همچنین درصورتی‌که دائماً اندازه لکه‌ها بزرگ‌تر می‌شود حتماً باید به متخصص پوست مراجعه کنید. با مداخله و تشخیص زودهنگام، پزشک می‌تواند درمان‌های آسان‌تری را به شما ارائه دهد؛ اما در صورت عدم پیگیری درمان ممکن است نیاز به درمان‌های سخت‌تر و طولانی‌تر باشد و حتی ممکن است لکه‌ها به‌صورت دائمی بمانند که اثر نازیبایی بر پوست شما خواهند داشت.

درمان لکهای سفید پوستی

  1. مراجعه به متخصصان با تجربه
  2. بررسی علل ایجاد لکه ها و انجام معاینات و آزمایش های لازم
  3. تجویز دارو بر حسب انواع لکه ها
  4. مصرف دارو طبق تجویز پزشک

درمان لکه‌های سفید پوستی به علت ایجاد آن بستگی دارد .لکه‌های خورشیدی به غیر از تغییر رنگ پوست علامت دیگری ندارند و بسیاری از افراد نمی‌خواهند آن را درمان کنند. اگر لکه‌های سفید پوستتان بسیار جلب توجه می‌کند یا بخش قابل توجهی از بدن شما را می‌پوشاند، می‌توانید آن را به ترتیب زیر درمان کنید:

  • هر روز بزنید و تمام قسمت های پوست خود را که در معرض آفتاب است، بپوشانید.
  • از تخت‌های برنزه کننده‌ی مصنوعی (سولاریوم) بپرهیزید.
  • از درم ابریژن استفاده کنید تا لایه‌ی بیرونی پوست را از بین ببرد و پوست جدید نمایان شود.
  • کرم‌های استروئیدی موضعی، مانند هیدروکورتیزون را به کار ببرید.
  • از کرم های موضعی رتینوئید مانند رتینول و ترتینوئین استفاده کنید.
  • کرم های استروئیدی و رتینوئیدی سلول‌های پوست را بازسازی و به تکثیر آن کمک می کنند. همچنین، لایه‌ی بیرونی پوست را از بین می‌برند.

درمان قارچ پوستی سفید رنگ ناشی از تینه آ ورسیکالر

تینه آ ورسیکالر معمولاً با داروهای بدون نسخه ضد قارچ درمان می‌شود. این داروها به شکل مؤثری موجب محو شدن لکه‌ها و تکه‌های تغییر رنگ داده پوست می‌شوند. اگر این داروها به خوبی عمل نکنند، پزشکان آزمایشات دیگری را برای تأیید ابتلای فرد به تینه آ ورسیکالر تجویز می‌کنند. معمولاً پزشکان در مواجهه با سفید رنگ، کرم‌های موضعی یا قرص‌هایی را برای درمان تجویز می‌کنند. این بیماری ممکن است در بعضی موارد عود کند، خصوصاً اگر بیمار مجدداً به مناطق گرم باز گردد و یا از داروهای هورمونی استفاده کند.

درمان اگزما

در حالی که هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد، علائم آن قابل مدیریت هستند. برای افراد زیادی، اگزما به مرور زمان از بین می‌رود. پزشکان به طور معمول کرم‌ها و پمادهای کورتیکو استروئید موضعی، قرص‌ها و درمان‌های سبک را برای کاهش علائم تجویز می‌کنند.

درمان لکه های سفید روی بدن ناشی از پیتریازیس آلبا

لکه‌ها ممکن است ظرف چند ماه یا در بعضی موارد چندین سال برطرف شوند. هیچ درمانی برای رفع لکه‌های پیتریازیس آلبا نیاز نیست؛ زیرا این لکه‌ها با گذر زمان از بین می‌روند و در بیشتر موارد لکه‌ها در دوران بزرگسالی به طور کامل محو می‌شوند. با این حال، پزشک معمولاً یک کرم استروئیدی یا غیراستروئیدی برای کاهش خشکی یا خارش بدن تجویز می‌کند. در بعضی موارد، لکه‌ها می‌توانند در آینده عود کنند و نیازمند درمان‌های بیشتری باشند.

روشی ایمن و غیرتهاجمی است که بدون نیاز به جراحی و عوارض ناشی از آن، پوست را جوانسازی کرده، لیفت می‌نماید. این روش در مطب دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان، با یکی از به روز ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت دریافت نوبت، کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن : تماس حاصل فرمایید

دکمه بازگشت به بالا