رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت که امسال بازار وسایل سرمایشی رونق نداشته و مردم بیشتر به تعمیر روی آوردهاند.
اکبر پازوکی در گفتوگو با اخبار ما، با بیان اینکه شهروندان میتوانند از چند راه در سامانه جامع گارانتی تشخیص دهند کالایی که میخرند، اصالت دارد، گفت: راه اول استفاده از کد شناسه و کد رهگیری است که با ثبت آن در سامانه، اگر کالا تقلبی یا قاچاق باشد، مشخص میشود. مرحله دوم تشخیص از نام گارانتی است که میتواند با جستوجوی نام آن در سامانه جامع گارانتی از اعتبار آن مطمئن شوند. همچنین جست و جوی نام شرکت تولیدکننده راه دیگر استعلام کالای اصلی است.
بخشی از واردات کولر گازی قانونی است
وی در پاسخ به سوالی درباره سهم کولر گازی قاچاق در بازار، تصریح کرد: متولی قاچاق افراد دیگری هستند. از سال ۱۳۹۶ که واردات لوازم خانگی ممنوع شد، این موضوع که آیا توان تولید همه نوع کالا در کشور وجود دارد، بررسی نشده است. البته در حال حاضر بخشی از کولر گازیها با مجوز قانونی به کشور وارد میشود. اما باید برای واردات کولرگازی برنامهریزی درست صورت گیرد. چرا که کولر گازی مورد استفاده در خطه شمال، جنوب و مرکز متفاوت است. اگر واردات کولر گازی با برنامهریزی درست انجام شود، جلوی کالای قاچاق و تقلب گرفته میشود و به تاجرانی که امکان فراهم کردن خدمات پس از فروش دارند نیز امکان فعالیت داده میشود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به تولید کولر گازی از سوی برخی شرکتهای داخلی، تصریح کرد: البته ۷۰ تا ۸۰ درصد قطعات این محصول وارداتی است.
قیمتهای کولرگازی و کولر آبی
وی همچنین درباره قیمت کولر گازی گفت: قیمت کولر گازی زیر ۱۷ میلیون تومان در بازار نیست. کولرگازیهایی هم وجود دارد که قیمت اینورتر آنها ۱۰۰ میلیون تومان است. کولرگازیهای شرکتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.
به گفته وی قیمت کولر آبی ۷۰۰۰ که یک کولر معمولی و مورد استفاده عموم است، ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد که مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه موجب رشد قیمتها شده است. در بخش فولاد، ایران نهمین تولیدکننده فولاد است، اما در بورس به قیمت دلار روز به کارخانهها فروخته میشود. در مقابل هم به کارخانهها گفته میشود قیمت را بالا نبردند. اما اگر قرار باشد قیمت ثابت بماند، باید به تولیدکنندگان کمک شود.
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ۷۰ درصد مواد اولیه مثل فوم، ورق فولادی، مواد پلاستیکی و رنگ در داخل تولید میشود، اما مشخص نیست چرا دلاری قیمتگذاری میشود.
وی با بیان اینکه بازار وسایل سرمایشی رونق نداشته، گفت: مردم بیشتر به تعمیر روی آوردهاند. وقتی قیمت موتور برای تولیدکننده دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تمام میشود، مردم هم مجبور هستند زمانی که کالا خراب میشود، آن را تعمیر کنند.
انتهای پیام