برترینهای کسب و کارعمومی

زگیل دهانی بعد از چند وقت نمایان میشود

اکثر افرادی‌که از نظر رابطه جنسی با شرکای مختلف در تماس هستند، در دوره‌ای از زندگی خود به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا می‌شوند. این عفونت که خود را به‌صورت نشان می‌دهد، شایعترین در جهان به‌خصوص ایالات متحده است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد و بیش از ۴۰ نوع از آن‌ها می‌توانند بر ناحیه تناسلی، دهان و گلو تأثیر بگذارند.

در واقع ضایعه پوستی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. این ویروس برای ایجاد زگیل، رشد سریع سلول‌های لایه خارجی پوست را تحریک می‌کند. در بیشتر موارد، زگیل‌ها روی انگشتان، نزدیک ناخن‌ها یا دست‌ها ظاهر می‌شوند. انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی نیز می‌تواند باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، دهان، زبان و گلو شوند.

علائم زگیل دهانی

زگیل دهانی اغلب هیچ علامتی ندارد. این مسئله یعنی افراد تا مدتی متوجه نمی‌شوند که به این عفونت مبتلا هستند و کمتر قدم‌های لازم را برای محدود کردن شیوع بیماری بر می‌دارند. این نوع از عفونت به ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند به و یا سرطان حفره حلقی تبدیل شود که نادر هستند.

علائمی که بسیاری از سویه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌کنند، می‌توانند اندکی متفاوت باشند. هنگامی‌که این ویروس باعث عفونت مولد شود، می‌تواند با شکل و فرم‌های زیر در نواحی مختلف بدن مثل دهان خود را نشان دهد:

  • توده یا توده‌هایی کوچک و سخت
  • به رنگ‌های سفید، صورتی، گوشتی یا قرمز
  • کمی برجسته یا مسطح
  • بی‌درد
  • با رشد آهسته و کند
  • تخت یا کمی پینه بسته
  • سنگفرشی و یا به‌صورت یک یا چند توده گل کلم
  • در هر جایی از دهان، اما اغلب روی زبان، کام نرم در پشت یا سقف دهان و لب‌ها

اگر در اثر تکثیر این ویروس به سرطان حفره حلقی مبتلا شوید، سلول‌های سرطانی معمولا در وسط گلو تشکیل می‌شوند، از جمله روی زبان، لوزه‌ها و دیواره‌های حلق. علائم اولیه سرطان دهان و حفره حلقی عبارتند از:

  • برجستگی دردناکی در دیواره داخلی دهان، روی زبان، لوزه‌ها و یا دیواره‌های حلق که در عرض ۳ هفته برطرف نمی‌شود
  • تغییر رنگ بافت نرم دهان به قرمز، سفید یا سیاه
  • لوزه‌های متورم اما بدون درد
  • مشکل در بلعیدن
  • احساس درد هنگام جویدن
  • گوش‌ درد مداوم
  • سرفه خونی
  • بدون دلیل
  • بزرگ شدن
  • مزمن یا سرفه
  • توده‌هایی روی گونه‌ها
  • توده‌های گردنی
  • گرفتگی صدا
  • بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در لب‌ها یا زبان
  • در یکی از گوش‌ها که بیش از ۳ هفته طول بکشد

طبق تحقیقات، نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی به نام HPV 16 عمدتا باعث ایجاد سرطان‌های دهان و حفره حلقی می‌شود. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید و می‌دانید یا فکر می کنید به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستید، بلافاصله با پزشک خود یا یکی از پزشکان حاضر در قرار ملاقات بگذارید.

علل ابتلا به زگیل دهانی

زگیل دهانی بیشتر از طریق و ارتباط دهان به دهان بین افراد منتقل می‌شود. در واقع هنگام تماس دهانی فرد سالم با دستگاه تناسلی یا دهان فرد آلوده، ذرات ویروس پاپیلومای انسانی موجود در بزاق یا مخاط فرد آلوده از طریق بریدگی یا زخم در دهان یا گلوی فرد سالم، وارد دهان با حلق او می‌شود.

این ویروس در دوران بارداری نیز می‌تواند به نوزاد، به‌خصوص هنگام منتقل شود. در بعضی موارد، ممکن است از طریق تماس پوستی یا دهانی با ظروف یا وسایل پزشکی آلوده گسترش یابد. سیستم ایمنی بدن معمولاً ذرات مهاجم ویروس پاپیلومای انسانی را قبل از ایجاد بیماری از بین می‌برد.

یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند طی ۱ تا ۲ سال عفونت‌های این ویروس را برطرف کند. با این حال، برخی از سویه‌های این ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار می‌کنند و اکثرا به‌صورت زگیل تناسلی  زنان خود را نشان می‌دهند. از نظر پزشکان، برای تعیین نحوه دقیق ابتلا و انتقال عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی به دهان، تحقیقات بیشتری لازم است. چراکه با وجود کنترل‌های صورت گرفته و واکسیناسیون، طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، هنوز حدود ۱۰٪ از مردان و ۳.۶٪ از زنان در ایالات متحده به زگیل دهانی مبتلا هستند.

زگیل دهانی

انواع زگیل دهانی

همان‌طور که ذکر شد، عامل اصلی انواع زگیل دهانی که از نظر شکل و ظاهر کمی با یکدیگر تفاوت دارند، نوع پرخطر HPV 16 است. اما سویه‌های دیگری نیز می‌توانند عامل آن باشند. انواع زگیل دهانی می‌توانند به رنگ‌های سفید، صورتی، گوشتی یا قرمز، با ظاهری سنگفرشی و یا به‌صورت یک یا چند توده گل کلم و در نواحی مختلف دهان دیده شوند.

فاکتورهای خطر ابتلا به زگیل دهانی

مهمترین فاکتور خطر ابتلا به زگیل دهانی، داشتن رابطه جنسی دهانی یا تماس دهان به دهان با کسی است که به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شده است. محققان هنوز در تلاشند طیف وسیعی از فاکتورهای خطر این عارضه را تعیین کنند، اما برخی از فاکتورهای شناخته شده عبارتند از:

رابطه جنسی دهانی

شواهد نشان می‌دهند که افزایش فعالیت جنسی دهانی و بوسیدن‌های عمیق یک خطر عمده هستند، به ویژه اگر افراد سیگاری باشند. به‌همین‌دلیل مردان بیشتر در معرض خطر هستند.

داشتن چندین شریک جنسی

طبق تحقیقات، داشتن بیش از ۲۰ شریک جنسی در طول زندگی می‌تواند احتمال ابتلا به زگیل دهانی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود روبط جنسی از سنین پایین آغاز نشوند.

سیگار کشیدن

نشان داده شده است که سیگار کشیدن با تضعیف سیستم ایمنی بدن، به قدرت تکثیر ویروس پاپیلومای انسانی کمک می‌کند. از طرفی استنشاق دود آن باعث تحریک و آسیب‌پذیری بیشتر مخاط دهانی می‌شود. همچنین یک عامل خطر برای ابتلا به انواع دیگر سرطان دهان است.

نوشیدن الکل

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به زگیل دهانی را در مردان افزایش می‌دهد.

سن

سن یک فاکتور خطر برای سرطان دهان و حفره حلقی است. چراکه تکثیر این ویروس در بدن سال‌ها طول می‌کشد و به‌همین‌دلیل علائم زگیل دهانی در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود.

پیشگیری از زگیل دهانی

اکثر سازمان‌های پزشکی و دندانپزشکی، غربالگری زگیل دهانی را توصیه نمی‌کنند. از نظر آن‌ها، تغییر شیوه زندگی از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی است. در اینجا به چند نکته برای پیشگیری اشاره شده است:

  • با استفاده از رابطه جنسی ایمن به کمک یا دیگر وسایل پیشگیری‌کننده، از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند زگیل تناسلی و زگیل دهانی جلوگیری کنید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
  • با شرکای جنسی خود در مورد رابطه‌های جنسی قبلیشان صحبت کنید و از آن‌ها در مورد آخرین باری که آزمایش بررسی بیماری‌های مقاربتی انجام داده‌اند بپرسید. اگر متوجه نوعی زخم در دهان آن‌ها شدید، از رابطه جنسی با آن‌ها خودداری کنید. چراکه ممکن است به نیز مبتلا باشند.
  • اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید مرتباً از نظر بررسی بیماری‌های مقاربتی مورد آزمایش قرار بگیرید.
  • اگر با یک شریک جنسی ناآشنا هستید، از رابطه دهانی با او خودداری کنید. حتی می‌توانید از سد دندان استفاده کنید تا احتمال ابتلا به زگیل دهانی به حداقل برسد.
  • در طی معاینات شش ماهه خود با ، از او بخواهید دهان شما را برای بررسی هر چیز غیر طبیعی چک کند، به‌خصوص اگر شما اغلب رابطه دهانی دارید.
  • این عادت را پیدا کنید که هر ماه یکبار در دهان خود به دنبال هرگونه ناهنجاری بگردید.
  • بزنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی، واکسیناسیون است. به عنوان مثال واکسن گارداسیل ۹ می‌تواند تقریبا به میزان ۱۰۰% از بدن در برابر گونه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی مانند HPV 6, 11,16,18,31,58,33,45 محافظت کند.

در حال حاضر، پزشکان توصیه می‌کنند که افراد کمتر از ۴۵ سال، حتما واکسیناسیون HPV را انجام دهند. کودکان بین سنین ۱۱ تا ۱۲ سال معمولاً در دو نوبت، حداقل با فاصله ۶ ماه، این واکسن را دریافت می‌کنند. نوجوانانی که اولین دوز واکسن خود را در سن ۱۵ سالگی یا بالاتر دریافت می‌کنند، به سه دوز نیاز دارند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که احتمال عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی در دهان، در بین بزرگسالانی که حداقل یک دوز واکسن HPV دریافت کرده‌اند، تا ۸۸ درصد کاهش می‌یابد. به همین دلیل این واکسن‌ها می‌توانند به جلوگیری از سرطان‌های دهان و حلق مرتبط با این ویروس، کمک کنند.

نحوه تشخیص زگیل دهانی

واکسن HPV برای زگیل دهانی

راه های درمان زگیل دهانی

خوشبختانه اکثر زگیل‌های دهانی قبل از ایجاد هرگونه مشکل سلامتی توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند. اما اگر به دلیل تضعیف سیستم ایمنی و یا مصرف داروهای خاص احساس کردید ضایعاتی به صورت زگیل در دهان شما وجود دارد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. درمان زگیل دهانی با درمان‌های موضعی ممکن است کمی دشوار باشد. با این وجود از داروهای ضد ویروسی که شامل اسید سالیسیلیک و ماده کانتاریدین هستند به تشخیص پزشک ممکن است استفاده شود. علاوه‌براین، پزشک شما ممکن است از هر یک از روش‌های زیر نیز برای درمان استفاده کند:

  • عمل جراحی برای برداشتن زگیل دهانی (امروزه در مواردی این جراحی با لیزر انجام می‌شود)
  • سرمادرمانی که در طی آن به کمک نیتروژن مایع سلول‌های آلوده به ویروس منجمد می‌شوند و می‌میرند. بدین شکل روند رشد ویروس متوقف می‌شود.
  • تزریق آلفا-۲بی به نواحی آلوده که منجر به حفاظت از سلول‌های سالم در برابر گسترش ویروس می‌شود.

درمان زگیل دهانی با داروهای گیاهی

طبق تجربه، سیر به دلیل خواص ضد ویروسی خود به‌ صورت موضعی در تسکین زگیل دهانی موثر است. در کنار آن مصرف ژل آلوئه‌ورا به دلیل خاصیت ضد التهابی و تسکین‎‌دهنده آن به بهبود سریع‎‌تر کمک می‌کند. تکه‌هایی از پوست موز و یا سیب زمینی خام را برش بدهید و برای چند دقیقه روی زگیل مالش دهید. بعد از دو هفته نتایج خوبی مشاهده خواهید کرد.

سرکه سیب نیز با خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی، می‌تواند به صورت موضعی استفاده شود. معمولا اگر به صورن منظم آن را بمالید، در عرض چند روز زگیل شروع به سیاه و ناپدید شدن می‌کند. از خواص جوش شیرین نیز برای از بین بردن زگیل‌ها غافل نشوید. در گذشته پس از کوبیدن گیاه ریحان یا گشنیز و مالیدن آنها به زگیل دهانی، برای تسکین استفاده می‌کردند.

زگیل دهانی

درمان زگیل دهانی در طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی با افزایش تجمع بلغم و سودا در پوست، احتمال بروز زگیل دهانی افزایش می‌یابد. به‌همین‌دلیل باید بدن را از بلغم و سودا پاکسازی کرد. خوردن جوشانده آویشن، اسطوخودوس و گل‌سرخ می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. در کنار آن درمان‌های موضعی مانند مخلوط سیاه‌دانه کوبیده شده و سرکه و یا مخلوط نمک و سرکه بسیار موثر هستند.

ازآنجایی‌که جنس این ضایعات از بلغم یا سودای مخلوط با بلغم است، مرطوب نگهداشتن آن‌ها می‌تواند روند درمان را تسریع کند. پس بهتر است به طور مکرر ضایعات زگیل دهانی با روغن گل سرخ، روغن گیاه چای که یک ضد عفونی‌کننده عالی است و روغن کرچک در تماس باشند. یکی از درمان‌های سنتی عالی برای زگیل دهانی که طعم خوبی نیز دارد، مالیدن ترکیب انجیر خشک با مقداری سقز است. از آب برگ انجیر نیز می‌توانید برای غرغره کردن استفاده کنید.

زگیل دهانی + {درمان و روشهای انتقال زگیل زبان} | کلینیک زارعی

لکه و خال های سیاه روی زبان نشانه چیست؟

سوال بیمار:

روی زبان من گاهی سفید و گاهی زرد رنگ میشه علت چیست؟

پاسخ :

علل لکه های تیره رنگ روی زبان: عدم رعایت بهداشت دهان و رشد قارچ و باکتری در لابه لای پرزهای زبان، بدخیمی ها، سیگار ، عوارض جانبی برخی داروها، مصرف چای و قهوه زیاد،. ژنتیک

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن ویروس پاپیلومای انسانی را قبل از اینکه باعث ایجاد عفونت و علائم کامل شود، از بین می‌برد. درحالی‌که برخی از سویه‌های این ویروس منجر به ضایعات دهانی می‌شوند که معمولاً شبیه زگیل‌های معمولی هستند. پزشکان آن‌ها را عامل بروز انواع سرطان دهان نیز می‌دانند. پس در صورت مشاهده اولین علائم با احتمال وجود یک رابطه جنسی پرخطر، به پزشک مراجعه کنیدتا با عوارضی مثل سرطان دهان–  ویروس HPV عامل کانسرهای دهانی بویژه در نواحی لوزه ، کریپتهای لوزه، قاعده زبان و حفره دهان می باشد.

–  عامل 70% کانسرهای ناحیه اوروفارنکس در آمریکا ، HPV می باشد.

–  موارد HNSCC وابسته به HPV دومین کانسر شایع مرتبط با HPV می باشد (بعد از کانسر دهانه رحم).

–  مهمترین ژنوتایپ ایجاد کننده کانسر ارووفارنکس در هر دو جنس زن و مرد ، ژنوتایپ 16 می باشد.

–  هنوز بهترین روش غربالگری مشاهده بالینی و گرفتن شرح حال از بیمار (در ارتباط با تعداد و مدت زمان سکس دهانی و …) می باشد.

شیوع:
شیوع کانسرهای دهانی وابسته به HPV در مردان بیشتر از زنان دیده می باشد (تقریباً 4 برابر).

دکتر گیلسون و همکاران در مطالعه شان در مورد چرایی این مسئله به این نکته اشاره کرده اند که زنان سریعتر از مردان و با تنوع پارتنر کمتر آنتی بادی بر علیه HPV ایجاد می کنند ولی مردان دیرتر آنتی بادی تولید می کنند و میانگین پارتنری که برای تولید آنتی بادی لازم دارند بیشتر از زنان است و همین تاخیر در تولید آنتی بادی سبب اثرگذاری بیشتر ویروس های وارد شده در هر سکس (تا زمان تولید آنتی بادی) می شود.

بالاترین سن شیوع این کانسر در افراد غیر سیگاری بین 35 تا 55 سال می باشد.

بنابراین استفاده از این تست هنوز جای سئوال زیادی داشته ، بنابراین قابلیت اجرایی بودن آن نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

علایم کلینیکی

علائم سرطان دهان متفاوت هستند، اما هر فردی که موارد زیر را برای بیش از دو هفته تجربه کند باید به منظور بررسی دقیق به پزشک مراجعه کند:

– –  دشواری در جویدن یا بلع

– –  یک توده یا زخم در دهان، گلو یا لب ها

– –  یک وصله سفید یا قرمز در دهان

– –  دشواری در حرکت دادن زبان یا آرواره

– –  کاهش وزن بی دلیل

– –  زخمی که بهبود نمی یابد یا خونریزی دارد

– –  تحریک پذیری، درد، یا توده هایی در هر قسمت دهان یا روی لب ها

– –  وجود یک توده قابل لمس و بدون درد در ناحیه گردن که بیشتر از دو هفته باقی بماند

– –  سرفه مداوم

– – گوش درد طولانی مدت

این علائم ممکن است به واسطه شرایط دیگری مانند آلرژی یا یک عفونت نیز شکل بگیرند و در صورت مواجهه با آنها نباید بلافاصله نگران ابتلا به سرطان شد.

– در ابتدای دهه 1970 در آمریکا، سرطان دهان با یک شیب تندی در حال افزایش بود که بعد از ملی شدن واکسیناسیون بر علیه HPV این شیب کاهش یافته و حتی در سالیان اخیر حالت ثابت و یا معکوس پیدا نموده است.

ریسک فاکتور های ابتلا به HPV دهانی

1- رابطه جنسی دهانی
بر اساس شواهد، افزایش فعالیت جنسی دهانی ممکن است از عوامل خطر باشد . مردان و به خصوص افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر هستند.

2- داشتن شرکای جنسی متعدد
شرکای جنسی متعدد ممکن است موجب افزایش ریسک ابتلا شود. داشتن بیش از 20 شریک جنسی در طول زندگی شانس عفونت HPV دهانی را تا 20 درصد افزایش می دهد.

3- سیگار کشیدن
سیگار به تسریع تهاجم HPV کمک می کند. استنشاق دود گرم موجب آسیب پذیری نسبت به پارگی ها و بریدگی ها می شود و همچنین یک عامل خطر برای سرطان های دهان است.

4- مصرف ماری جوانا
بعنوان یک ریسک فاکتور در سرطان دهان نقش دارد.

5- نوشیدن الکل
مصرف زیاد الکل باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت HPV در مردان می شود. اگر هم سیگار می کشید و هم الکل مصرف می کنید احتمال ابتلا به HPV دهانی زیاد است.

6- جنسیت
در مردان خطر ابتلا HPV نسبت به زنان بیشتر است.

7- سن
از عوامل خطر سرطان دهانی-حلقی است. در افراد مسن شایع تر است، زیرا پیشرفت آن سالها طول می کشد.

روش انتقال:
از طریق تماس حفره دهان با ناحیه تناسلی شریک جنسی انتقال می یابد.

مخزن ویروس

– اپی تلیوم ناحیه مرزی بین حفره دهان و نازوفارنکس

در این قسمت ها ویروس می تواند بصورت نهفته سالیان سال باقی بماند و هیچگونه علامت کلینیکی بیمار نداشته باشد.

 

نحوه نمونه گیری:

این متد با همکاری مرکز کانسر بیمارستان جان هاپکینز در سال 2010 طراحی شد.

این پروسه مجدد از ناحیه گلو و حلق و سپس دهان تکرار می شود (3 بار) تا در کل به 30 ثانیه برسد.

یعنی به ترتیب:

2- به مدت 5 ثانیه swished

4- به مدت 5 ثانیه swished

6- به مدت 5 ثانیه swished

7 – تف کردن (Spit) تمام محتویات دهان به داخل همان ظرف اولیه

سپس محتویات این محلول به همراه تمام محتویات دهان بیمار (شامل تف بیمار هم می شود) به داخل همان ظرف پلاستیکی دهان گشاد منتقل می شود.

مخاط دهان دارای دو نوع سلول می باشد:

در نمونه برداری با سوآپ فقط سلولهای غیر کراتینه برداشته می شود که در نتیجه نمونه مناسبی برای چک HPV نمی باشد.

تشخیص تغییرات سلولی ناشی از HPV نظیر:

– کویلویستوزیز  koilocytosis

که از مشخصات سلولهای آلوده به HPV در بررسی های سیتولوژیک می باشد خیلی در دهان با ارزش نیستند.

بدلیل آنکه این سلولها در اثر تماس دائمی با مواد محرکه غذایی (تحریک مکانیکال) ، پر از واکوئل بوده و در نتیجه تشخیص این سلولها را دچار مشکل می کند.

بنابراین از روشهای دیگر تشخیصی نظیر:

–  ایمنوهیستوکمیستری بر علیه آنتی ژن L1 ویروس   HPV  و یا مارکر p16

درمان زگیل تناسلی دهانی
در حال حاضر هیچ درمان دارویی برای از بین بردن HPV یا حتی کاهش رشد زگیل های ناشی از آن وجود ندارد.

دارو های موضعی متعددی بر روی زگیل های ناشی از HPV آزمایش شده اما تاثیر چندانی نداشته اند.

از روش های برداشتن این زگیل ها میتوان به جراحی، کرایوتراپی و لیزر اشاره کرد.

زگیل ها در فرایند کرایوتراپی با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می شوند.

اکثر انواع HPV دهانی قبل از ایجاد مشکلات بهداشتی از بین می روند.

اگر زگیل های دهان به علت HPV ایجاد شود، پزشک احتمالا زگیل ها را از بین خواهد برد.

درمان موضعی زگیل ها ممکن است دشوار باشد زیرا دسترسی به زگیل دشوار است.

پزشک از هر یک از روش های زیر برای درمان زگیل ها استفاده می کند:

– جراحی

– کرایوتراپی که در آن زگیل یخ زده می شود.

– اینترفرون آلفا که تزریقی است.

توجه شود که برخی سرطان های حلقی – دهانی با عفونت HPV ارتباطی نداشته و بیشتر با مصرف الکل و تنباکو مرتبط هستند.

افراد مبتلا به سرطان های حلقی – دهانی مرتبط با HPV اغلب جوان تر بوده و به احتمال کمتری مصرف کننده سیگار یا الکل می باشند.

پیشگیری از ابتلا به HPV دهانی

تغییرات سبک زندگی یکی از ساده ترین راه ها برای پیشگیری از HPV است.

چند نکته برای پیشگیری وجود دارد:

پیشگیری جنسى : تماس جنسی سالم، مانند استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی

محدود کردن تعداد شرکای جنسی.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، به طور منظم آزمایش هاى بیمارى هاى منتقله جنسى را انجام دهید.

در صورت نشناختن شریک جنسی از رابطه جنسی دهانی اجتناب کنید.

در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، از مانع های دندانی یا کاندوم برای جلوگیری از هر گونه عفونت دهانی استفاده کنید.

در چکاپ شش ماهه دندانپزشکی در مورد هر چیز غیر طبیعی پرسش کنید، مخصوصا اگر آمیزش دهانی دارید.

اجتناب از رابطه جنسی دهانی و بوسه عمیق در هنگام وجود زخم یا برش در ناحیه دهان.

انجام متداول آزمایش های غربالگری در صورت فعال بودن از نظر جنسی.

پرسیدن وضعیت ابتلای شرکای جنسی به HPV

بررسی ماهانه زبان و دهان از نظر بروز تغییرات و رشد زائده های غیر عادی

مراجعه به پزشک یا دندانپزشک در صورت دوام زائده های زبانی یا دهانی به مدت بیش از 2 یا 3 هفته

چه افرادی بیشتر در معرض سرطان دهان قرار دارند؟

مردان سفید پوستی که سیگاری نبوده و در سنین 35 تا 55 سالگی هستند، در معرض بالاترین خطر ابتلا قرار دارند.

همچنین افرادی که دارای شرایط زیر هستند نیز در خطر میباشند:

– افرادی که در اثر ابتلا به ویروس ایدز سیستم ایمنی شان تضعیف شده

– دارو های پیوند عضو مصرف کرده

– شرکای جنسی متعدد داشته

–  سکس دهانی محافظت نشده انجام می دهند

منبع:

 یا مواجه نشوید.

بیشتر افرادی‌که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می‌شوند، علائمی پیدا نمی‌کنند و ویروس به طور طبیعی به کمک سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود. با این حال، کسانی‌که به دلایل مختلف علائمی را تجربه می‌کنند، نیاز به نظارت پزشکی دارند تا اطمینان حاصل شود که وضعیت آن‌ها تحت کنترل است و به سرطان منجر نمی‌شود. ازآنجایی‌که امکان حذف کامل ویروس از بدن نیست و فقط به کمک درمان تعداد آن کاهش می‌یابد و برای مدتی خفته می‌شود، بهتر است سعی کنید از همان ابتدا با یک رابطه جنسی پرخطر باعث ورود اولین ذرات ویروس به بدن خود نشوید.

 

دکمه بازگشت به بالا