اقتصادی

عباسی: برای برنامه‌ریزی در حوزه انرژی باید نگاه بلند مدت داشته باشیم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در حوزه تامین برق به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوان نیاز خود را در طول سال های آتی رفع کرده و میزان تولید برق ما نیز قابل رقابت با سایر کشورها باشد که بتوان آن را نیز صادر کرد.

فریدون عباسی در گفت‌وگو با اخبار ما، درباره برنامه های وزارت نیرو در زمینه انرژی و اقداماتی که باید در دستور کار قرار گیرد، بیان کرد: در حوزه انرژی نگاه ما باید بلندمدت و نگاه به ۳۰ الی ۵۰ سال آینده باشد، ما برای برنامه ریزی در حوزه انرژی باید ببینیم رشد جمعیت ما چه میزان خواهد بود و این جمعیت از چه رفاهی باید برخوردار باشد؟ باید پیش بینی کنیم در آینده حوزه حمل و نقل چه خواهد شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: برق یکی از مولفه های راه انداز صنایع است، ما چه برنامه ای برای حوزه صنعت خود داریم؟ چه میزان می خواهیم در حوزه آهن، مس، فولاد و مواد معدنی سرمایه گذاری کنیم؟ چه میزان برای ساخت پالایشگاه، نیروگاه و پتروپالایشگاه برنامه داریم؟

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همه این عوامل مشخص می کند که ما چه میزان برق نیاز داریم. در وهله اول باید این آمار را استخراج کرده و سپس برای تولید آن برنامه ریزی کنیم. آنگاه برنامه ریزی خواهیم کرد که چه میزان از آن از طریق برق آبی تولید خواهد شد و چه میزان از آن از طریق خورشید تولید خواهد شد و چه میزان از آن از طریق هسته ای تولید خواهد شد. انواع روش هایی که اصول علمی برای تولید انرژی به ما دیکته می کند را باید در نظر بگیریم.

عباسی تاکید کرد: بنده حتی صنعت نفت را به میزان تولید برق وابسته می دانم، اگر برق نداشته باشیم، دیگر نفت نیز نمی توانیم استخراج کنیم. پس باید کشور ما در حوزه تامین برق به گونه ای برنامه ریزی کند که بتواند نیاز خود را در طول سال های آتی رفع کرده و میزان تولید برق آن قابل رقابت با سایر کشورها باشد که بتوان آن را نیز صادر کند. از این طریق می توان دیپلماسی انرژی را نیز هدایت کرد، پس لازم است که ما نیروگاه بسازیم، به بخش خصوصی نیز برای ساخت نیروگاه بها دهیم و از آن خرید تضمینی کنیم. یعنی بخش خصوصی را تشویق کرده تا با سرمایه گذاری نیروگاه بسازد و ما نیز برای مصارف داخلی و صدور به خارج از آن برق را خرید تضمینی کنیم.

وی با بیان اینکه باید تصمیمات پایدار در این حوزه اتخاذ کنیم، افزود: اکنون آنچه که شاهدیم، بیشتر بحث مدیریت مصرف فعلی است و شاید در مقطع فعلی به عنوان یک مسکن این کار لازم باشد. این خوب است در شرایطی که به اندازه کافی نیروگاه نداریم، مصرف را مدیریت کنیم اما نباید اینطور باشد که برای مدیریت مصرف کارخانه ها را از کار بیندازیم، نباید برق آنها را قطع کرده یا به بهانه مرخصی کارخانه را تعطیل کنیم. اینگونه به بخش خصوصی سرویس می دهیم و کار خوبی است اما به رشد اقتصادی کشور آسیب وارد خواهد شد.

این عضو کمیسیون انرژی گفت: دولت و وزارت نیرو باید پاسخ دهند که با مدیریت مصرف، رشدهای پیش بینی شده قابل تحقق خواهد بود یا نه؟ بهتر است برای این موارد از مجلس مصوبه گرفته و سپس به سمت اجرا بروند.

عباسی بیان کرد: دولت حتما در لایحه بودجه ۱۴۰۳ باید تکلیف بخش برق را به طور واضح روشن کند. همچنین تکلیف بخش خصوصی داخلی و خارجی برای تشویق در سرمایه گذاری در حوزه انرژی روشن شود. اگر این کار را در حوزه برق و انرژی انجام دهیم به یک الگو برای سایر حوزه های کشور تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا