اقتصادیبرترینهای کسب و کار

علائم خرابی سیم کشی خودرو

نواقص سیستم برق خودرو

ایجاد شدن ایراد در سیستم برق خودرو آنقدر بد و خطرناک که تصور می‌کنید نیست. شاید گاهی ایراد در سیستم تعلیق خودرو و یا چرخ‌ها منجر به ایجاد تصادفات رانندگی وحشتناکی شوند.اما در مورد سیستم برق خودرو قضیه اینطور نیست. مهم‌ترین مشکلی که امکان دارد به وجود بیاید، این است که خودروی شما روشن نشود. خوشبختانه یک سیری ایراد رایج در سیستم برق خودرو وجود دارند که با کمی دقت می‌توانید آنها را تشخیص داده و رفع نمایید. برای خرید بست کمربندی کلیک کنید.

  1. نقص در جعبه فیوز خودرو

فیوز نام قطعه‌ای است که در مسیر سیم برق خودرو قرار می‌گیرد. زمانی که سیم کشی دچار اتصالی شود و یا به هر طریقی ایرادی در سیم کشی رخ دهد، فیوز می‌سوزد و برق را قطع می‌کند. فیوز اساسا یک سیم نازک است که با کوچک‌ترین اختلال می‌سوزد. به همین دلیل پیش از اینکه آسیب به قسمت‌های مهم وارد شود، برق قطع خواهد شد.
معمولا در خودرو روی هر سیم یک فیوز قرار دارد. برای دسترسی و عیب یابی ساده، تمام فیوز‌ها را در یک جعبه به نام جعبه قرار داده‌اند. معمولا دو جعبه فیوز داخل خودرو وجود دارد. یک جعبه فیوز داخل موتور قرار گرفته که مسئول کنترل سیم‌های داخل موتور است و دیگری داخل کابین اتاق و معمولا زیر داشبورد سمت راننده قرار دارد.

مشکلات برق خودرو

  1. نقص در باتری خودرو

زمانی که باتری خودرو دچار مشکل شود، دیگر شارژ نمی‌شود. دو نوع باتری به صورت کلی داریم. اول باتری خشک یا همان باتری اتمی و دوم باتری خیس که باید داخل آن آب باتری بریزید.اگر باتری شما خشک است، نیازی نیست به آن سر بزنید. اما در مورد باتری خیس داستان متفاوت است. باید هر هفته یک بار میزان آب آن را بررسی کنید تا کم نشده باشد. شما می‌توانید آب جوشیده داخل باتری بریزید و یا اینکه آب مخصوص باتری را از لوازم یدکی تهیه کنید.
اگر خودروی شما انژکتوری باشد و برای خنک شدن موتور از فن استفاده می‌شود، تمام شدن باتری بیش از روشن شدن برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد. زمانی که باتری کاملا خراب شود، فن دیگر کار نمی‌کند و خودرو جوش می‌آورد.بهتر است برای جلوگیری از این موضوع، هر دو هفته یک بار به باتری سازی مراجعه کرده و میزان ولتاژ و جریان باتری را بررسی کنید.معمولا زمانی که خودرو نمی‌خورد اما برق کمی پشت آمپر می‌آید، نشان دهنده نقص در باتری است. اما اگر کلا برق پشت آمپر نیاید، احتمالا سر باتری آسیب دیده باشد.

مشکلات باتری خودرو

  1. نقص در دینام خودرو

دینام خودرو یکی از اجزای مهم سیستم برق خودرو به شمار می‌آید. متاسفانه در کارشناسی خودرو اهمیت زیادی به دینام نمی‌دهند. اما گاهی نقص در کارکرد دینام یا پاره شدن تسمه دینام، می‌تواند شما را به صورت کامل در جاده نگه دارد.معمولا زمانی که باتری خراب می‌شود، قادر به نگه داشتن شارژ نیست. اما می‌تواند به عنوان یک اتصال کوتاه عمل کرده و برق مستقیم را به موتور برساند.حال تصور کنید که دینام کلا برقی تولید نکند. به این ترتیب حتی اگر باتری سالم باشد، پس از مدتی شارژ خود را از دست می‌دهد و همچنین پس از استفاده بی مورد، باتری نیز دچار آسیب می‌شود.در این حالت نه تنها چراغ و وسایل برقی خودروی شما کار نمی‌کند، بلکه فن خودرو هم نمی‌زند و باعث می‌شود خودرو به سرعت جوش بیاورد. اگر به این مساله توجه نکنید، ممکن است خودرو به سرعت بسوزاند.زمانی که دینام یا آن دچار نقص شود، چراغی شبیه به شکل یک باتری پشت آمپر روشن می‌شود. به این چراغ خیلی توجه کنید که واقعا خطرناک است.

مشکلات دینام خودرو

  1. نقص در سیستم احتراق خودرو

قسمتی از سیستم برق خودرو که در کارشناسی فنی باید به آن توجه کرد، نقص در سیستم احتراق است. سیستم احتراق خودرو از کوئل، شمع و وایر تشکیل شده است.هر کدام یک از این اعضا دچار مشکل شده باشند، سوخت خودرو به صورت کامل انجام نمی‌شود. به همین دلیل است که امکان دارد هنگام گاز دادن از اگزوز صدایی مثل ترقه بشنوید.
این نشان می‌دهد که بنزین به خوبی نمی‌سوزد و بخار آن در اگزوز انباشته شده و در اثر گرما منفجر می‌شود. این انفجار گاهی دارای آتش هم است که به آن بک فایر می‌گویند.از طرف دیگر گاهی هم ممکن است قدرت موتور کاهش یابد و حتی دود سیاه بدی از اگزوز خارج شود. همه اینها نشان دهنده نقص در سیستم احتراق است. این نقص در کارشناسی فنی خودرو به سادگی قابل مشاهده است اما اصلا خطرناک نیست. معمولا نقص در سیستم احتراق باعث کاهش قدرت و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

  1. نقص در عملکرد آپشن‌ های داخل کابین

گاهی ممکن است آپشن‌های داخل اتاق دچار مشکل شوند. این آپشن‌ها ممکن است از شیشه بالا بر باشد تا مانیتور، فندک و یا حتی قسمت‌های الکتریکی کیلومتر، اما نقص در این قسمت‌ها معمولا دلیل بسیار ساده‌ای دارند.در نود درصد موارد ایراد از جعبه فیوز داخل کابین نشات می‌گیرد. به همین دلیل ساده‌ترین کار چک کردن فیوز‌های داخل کابین خواهد بود. در صورتی که ایراد از فیوز‌ها نبود، باید به متخصص سیستم برق خودرو مراجعه کنید.

  1. اتصالی سیم کشی خودرو

گاهی ممکن است بارها و بارها یک فیوز را تعویض کنید اما باز هم بسوزد. یا اینکه مثلا از داخل خودرو بوی داغی سیم به مشام شما برسد. گاهی ممکن است یک چراغ خودرو را چندین بار عوض کنید و در عرض چند دقیقه مجدد بسوزد.یا اینکه پیش از پارک کردن شبانه خودرو، بارها استارت را امتحان می‌کنید و سالم است اما صبح می‌بینید که باتری خالی شده.همه این‌ها نشان دهنده اتصالی در سیسم کشی خودرو است. تقریبا می‌توان این مشکل را بدترین اتفاق ممکن در سیستم برقی خودرو دانست.متاسفانه یافتن اتصالی سیم کشی اصلا کار ساده‌ای نیست و باید سریعا به متخصص مربوطه مراجعه کنید چون گاهی ممکن است باعث آتش سوزی شود. پس این بار اگر علائم ذکر شده را مشاهده کردید، سریعا به متخصص برق خودرو مراجعه نمایید.

مشکلات اتصالی سیم کشی خودرو

قصد داریم در این مقاله سیم کشی خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. معمولا در خودرو ها، همه چیز بر عملکرد آنها تاثیر گذار می باشد. موتور خودرو حتما باید از سوخت و هوا و برق به میزان قابل توجهی تغذیه شود. تمامی قسمت های سیستم برق خودرو مثل سیم کشی خودرو، لاستیک ها، جعبه دنده، سیستم ترمزها باید به درستی کار کند. سیم کشی و برق ماشین قسمت بسیار مهم آن می باشد، به این دلیل که اگر سیم کشی ماشین ضعیف باشد باعث می شود که لوازم الکتریکی خودرو با پتانسیل کامل کار نکنند و عملکرد آن را پایین آورد.

علائم و دلایل خرابی سیم کشی خودرو

یکی از دلایل خرابی سیم کشی خودرو حرارت موتور می باشد، با گذشت زمان حرارت درون موتور باعث می شود که سیم کشی خشک شود و شدت جریان اولیه را نداشته باشد و سیم کشی مقاوم تر شود.

علت بعدی خرابی سیم کشی می تواند آب خوردگی سیم کشی باشد، بطور مثال زمانی که خودروی خود را کارواش می برید تا موتور شویی انجام دهید، داخل کانکتور های سیم کشی، آب نفوذ می کند، و در مدت زمان کوتاهی سولفاته رخ می دهد و باعث می شود بین کانکتور های نر و ماده ای که به هم وصل می باشند، عایق شکل گیرد و باعث شود که اتصال برقرار نشود، و سیم کشی نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد.

نحوه عیب یابی سیم کشی خودرو

برای عیب یابی سیم کشی خودرو حتما باید به یک کارگاه مجهز مراجعه کنید. یکی از دستگاه هایی که برای پیدا کردن مشکل خودرو و ایرادات الکتریکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه دیاگ می باشد، با استفاده از این دستگاه کابل به کامپیوتر خودرو وصل می شود و می تواند سنسور های قطعات را مورد بررسی قرار دهد. اگر دستگاه دچار نوسانات برقی شده باشد را نشان می دهد و می توان با عیب یابی سیستم برق خودرو، مشکل و ایراد آن را برطرف کرد.

رنگ سیم ها در سیستم برق ماشین نشانگر چیست؟

برای راحت تر شدن تعمیر یا تعویض قطعات و عیب یابی برق ماشین از رنگ های مجزایی در سیم کشی استفاده شده است.

این رنگ ها عبارتند از :

رنگ آبی : این رنگ مختص چراغ های بزرگ جلوی خودرو می باشد، تا در زمان نور بالا با راه سفید (آبی سفید) و در نور پایین با راه قرمز (آبی قرمز) مشخص شوند.

رنگ قرمز: رنگ سیم چراغ های کوچک جلو و چراغ های کوچک عقب، و همچنین چراغ نمره قرمز می باشد.

رنگ سبز: سیم هایی که از راه فیوز به مصرف کننده ها و مدار باطری وصل می شوند به این رنگ می باشند.

  • برق اصلی راهنما: سبز
  • راهنما سمت چپ: سبز و قرمز
  • راهنما سمت راست: سبز و سفید
  • چراغ دنده عقب: سبزو قهوه ای
  • چراغ ترمز: سبز و بنفش
  • رنگ زرد: سیم چراغ شارژ و سیم دینام به جعبه فیوز، به رنگ زرد می باشد.
  • رنگ مشکی: جهت وصل شدن به بدنه از این رنگ استفاده می شود.
  • رنگ سفید: سیم های وصل شده به چراغ های اخطار دهنده، سیم متصل بر کویل، و چراغ روغن به این رنگ می باشد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا