برترینهای کسب و کارسلامت

ماسک خانگی برای جای جوش پوست چرب

بهترین ماسک‌ها برای پوست چرب آنهایی هستند که مطابق با نیازها، نقطه ضعف‌ها و نقاط قوت این نوع پوست تهیه می‌شوند. البته تنها کسانی که پوست چرب دارند می‌فهمند که تمیز نگه داشتن این نوع پوست چه چالش بزرگی در زندگی روزانه‌شان است. البته خیلی اوقات شما نمی‌توانید تمیز بودن پوستتان را احساس کنید و به همین خاطر فکر می‌کنید، صورت یا بدنتان چرب است. گاهی حتی فکر می‌کنید که پوستتان نمی‌تواند خوب نفس بکشد.

بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ماسک خوب برای پوست چرب این است که به شما احساس خوشایند تمیزی و سبکی پوستتان را بدهد. قبل از اینکه بهترین ماسک‌های خانگی برای پوست چرب را به شما معرفی کنیم، بیایید بیشتر در مورد مشکلات پوستی شما صحبت کنیم. یکی از مهمترین ویژگی های بهترین دکتر متخصص پوست، مو و زیبایی در شیراز خدمات آنلاین به صورت اینترنتی می توان اشاره کرد

ویژگی‌های پوست چرب که باید بشناسید

پوست چرب در میان متخصصان با عنوان سبوره شناخته می‌شود. علت این امر وجود سبوم زیاد و چرب نشان دادن پوست است. سن بلوغ زمانی است که پوست چرب خودش را کم کم نشان می‌دهد. در این دوران سطح آندروژن افزایش یافته و پوست را چرب می‌کند. گاهی اوقات این تغییرات هورمونی بعد از پایان یافتن سن بلوغ از بین می‌رود. اما در بعضی افراد چرب بودن پوست تا همیشه ماندگار می‌شود.

بر طبق نظر محققان داشتن پوست چرب ریشه در ژنتیک افراد دارد. اما عواملی این وضعیت را تشدید می‌کند. برای مثال آرایش زیاد، استرس و تغییرات هورمونی مانند قرار گرفتن در دوران عادت ماهیانه می‌تواند تولید چربی پوست را به طور محسوس بیشتر کند. گاهی اوقات نیز استفاده از بعضی داروهای خاص موجب افزایش چربی پوست و به هم خوردن تعادل آن می‌شود.

بهترین درمان‌ها برای تنظیم چربی پوست

برای تشخیص بهتر نوع پوست و تنظیم چربی لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه شود. اما با هماهنگی متخصص می‌توانید این چند روش خانگی و البته طبیعی و بدون ضرر را امتحان کنید. این روش‌ها نیاز به پیگیری و نظم دارند و در این صورت تأثیرگذاری آن‌ها کمتر از روش‌های غیرطبیعی نیست.

  • شست و شوی منظم:

ساده به نظر می‌رسد ولی شست و شوی مرتب، یکی از اولین راه‌های تنظیم چربی پوست است. شما باید این کار را دو بار در روز انجام دهید. البته مراقب باشید که در این کار دچار وسواس نشده و زیاده روی نکنید. نکته دیگر اینکه سعی کنید از صابون‌های خیلی قوی و شیمیایی برای شست و شوی صورت خود استفاده نکنید. صابون‌های ملایم و گیاهی بهترین انتخاب برای پوست چرب است.

  • روغن‌تراپی:

این فرآیند سال‌ها است که به عنوان یکی از تکنیک‌های تنظیم چربی پوست استفاده می‌شود. اگر فکر می‌کنید که روغن خود عامل چربی است و نمی‌تواند کاری برای پوست چربتان کند، بهتر است آن را امتحان کنید.

برای مثال روغن جوجوبا یک محصول عالی برای تنظیم پوست چرب است. این روغن از بافت و سازوکار پوست تقلید کرده و آن را وادار می‌کند که سبوم کمتری تولید کند. بدین ترتیب نه تنها چربی پوست تنظیم شده بلکه ظاهر بهتری نیز پیدا می‌کند. این روغن همچنین در درمان عارضه‌های احتمالی پوست چرب مانند آکنه مؤثر است. لازم به ذکر است برای انتخاب روغن مناسب پوستتان نیاز است با کارشناسان مشورت کنید.

  • مراقبت‌های پیشگیرانه:

درست است که شما به احتمال زیاد ژن‌های پوست چرب را از والدین خود به ارث برده‌اید، اما اقداماتی وجود دارد که بتوانید از چرب شدن بیشتر آن جلوگیری کنید. برای مثال بهتر است از انجام آرایش‌های غلیظ که البته ممکن است برای پوشاندن چربی پوستتان به کار ببرید، بپرهیزید. همچنین می‌توانید از محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده کنید، که دارای پایه آب هستند. همچنین سعی کنید از محصولاتی که دارای برچسب  غیر کمدوژنیک یا همان noncomedogenic هستند، استفاده کنید. این محصولات از بسته شدن منفذهای پوست با سبوم جلوگیری می‌کنند.

  • ماسک‌های تهیه شده از مواد طبیعی:

انواع محصولات طبیعی وجود دارند که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند چربی پوست را به خوبی تنظیم کنند. خوبی استفاده از این ماسک‌ها نسبت به محصولات شیمیایی؛ بی‌ضرر بودن، مقرون به صرفه بودن و همچنین در دسترس بودن آن‌ها است.

ماسک‌های مناسب پوست چرب کدامند؟

اثرگذارترین ماسک‌های خانگی برای پوست چرب و مستعد آکنه که هم چربی پوست را تنظیم می‌کنند و هم عارضه‌های احتمالی این نوع پوست را درمان می‌کنند عبارتند از:

ماسک خاک رس

این ماسک از موادی تهیه می‌شود که به خوبی چربی پوست را تنظیم کرده و از تولید بیش از حد سبوم پیشگیری می‌کند. برای تهیه این ماسک کافی است مواد زیر را با هم مخلوط کنید:

  • ۲ قاشق غذاخوری خاک رس
  • ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • ۱ تا ۲ قطره آب
  • روغن گرانیوم یا

برای استفاده از این ماسک باید حداقل سه بار در هفته ترکیب این مواد را بر روی پوست خود ماساژ داده و پانزده دقیقه استراحت دهید. سپس با آب ولرم صورتتان را بشویید و با حوله تمیز خشک کنید.

ماسک عسل و روغن نارگیل

این ماسک علاوه بر کنترل سبوم و تنظیم چربی، پوست را تقویت کرده و عارضه‌های پوست چرب مانند آکنه را نیز درمان می‌کند. استفاده از این ماسک باید به صورت منظم و حداقل سه بار در هفته انجام شود. برای تهیه ماسک عسل و روغن نارگیل باید مواد زیر را با هم ترکیب کرده و آن را به مدت یک ربع بر روی پوست خود قرار دهید.

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل

بعد از پاک کردن این ماسک و شست و شوی پوست خود، بهتر است از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

ماسک سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضد میکروبی و آنتی یاکتریال قوی دارد. بنابراین این ماده طبیعی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پوست چرب که مستعد عارضه‌های عفونی مانند آکنه می‌باشد، است. تأثیرگذاری سرکه سیب طبیعی آنقدر زیاد است که می‌توان از آن به تنهایی به عنوان یک ماسک درمانی پوست چرب استفاده کرد.

برای این کار کافی است که با استفاده از یک پنبه آغشته به سرکه سیب، پوست خود را برای چند دقیقه ماساژ دهید و اجازه بدهید بر روی صورتتان خشک شود. البته از این ماده در ماسک‌های مختلف نیز استفاده می‌شود. یکی از این ماسک‌ها ترکیب سرکه سیب و جوش شیرین است که چربی پوست را به خوبی کنترل کرده و همان احساس تمیزی و سبکی که به دنبالش هستید را در شما ایجاد می‌کند.

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده یک عدد تخم مرغ را خوب بزنید تا بافت کرم مانندی پیدا کند. سپس آب یک لیموی تازه و یک قاشق غذاخوری را به آن اضافه کنید. این ماسک را حداقل سه بار در هفته و به مدت یک ربع بر روی پوست خود بگذارید و سپس با استفاده از آب ولرم بشویید.

سفیده تخم مرغ دارای پروتئین زیادی بوده و به این ترتیب بافت پوست آسیب دیده در اثر آکنه را ترمیم می‌کند. عسل نقش ضد باکتریایی داشته و به این ترتیب باکتری‌هایی که باعث توسعه آکنه بر روی پوستتان می‌شود را از بین می‌برد. لیمو نیز نقش یک تمیز کننده عالی را برای پوست چرب بازی کرده که به آن روشنی و درخشندگی نیز می‌بخشد.

۱. ماسک صورت عسل آب لیموترش

عسل خواص ضدمیکروبی دارد و به همین دلیل می‌تواند به کم کردن جوش کمک کند. علاوه بر این، لیموترش اثرات قابض روی پوست دارد.

مواد لازم

  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش رقیق شده: نصف قاشق چای‌خوری
  1. یک کاسه‌ی کوچک بردارید و در آن عسل و آب لیموترش را با هم ترکیب کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید و روی نقاطی از صورتتان تمرکز کنید که دچار مشکل هستند.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را با آب بشویید و به‌آرامی با انگشتانتان روی صورتتان ضربه بزنید تا خشک شود.

هر چند وقت یک بار؟

استفاده از این ماسک را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

احتیاط

همیشه قبل از اینکه آب لیموترش را روی صورت خود قرار دهید، آن را با آب رقیق کنید. علاوه بر این، بعد از قرار دادن این ماسک روی صورت خود حتما از کرم ضدآفتاب استفاده ‌کنید، چون آب لیموترش پوست را نسبت به نور خورشید حساس می‌کند.

۲. ماسک آلوئه‌ورا و زردچوبه

آلوئه‌ورا و زردچوبه هر دو خواص ضدالتهابی دارند و به کاهش جوش و حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند.

مواد لازم

  • گوشت تازه‌ی آلوئه‌ورا: یک قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری
  1. گوشت آلوئه‌ورا را در مخلوط‌کن چند پالس بزنید و آن را داخل یک کاسه بریزید. سپس زردچوبه را به آلوئه‌ورا اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید.
  2. ماسک ایجاد شده را روی صورت خود بگذارید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.
  3. سپس صورت خود را با آب بشویید و صبر کنید تا خشک شود.

هر چند وقت یک بار؟

استفاده از این ماسک را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

۳. ماسک با مولتانی میتی و گلاب

مولتانی میتی خواص ضدالتهابی دارد و چربی و کثیفی پوست را از بین می‌برد. این موضوع پوست را تمیز و بدون جوش نگه می‌دارد. گلاب هم خواص تسکین‌دهنده روی پوست دارد.

مواد لازم

  • مولتانی میتی: یک قاشق غذاخوری
  • گلاب: یک قاشق غذاخوری
  1. مولتانی‌میتی و گلاب را با هم در یک کاسه با هم مخلوط کنید.
  2. غلظت ترکیب به دست آمده را تنظیم کنید و آن را روی تمام صورت خود بمالید.
  3. اجازه دهید خشک شود. سپس آن را از صورتتان پاک کنید.

هر چند وقت یک بار؟

استفاده از این ماسک را دو بار در هفته تکرار کنید.

۴. ماسک زردچوبه و عسل

زردچوبه و عسل هر دو خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی روی پوست دارند. این ترکیبات به دلیل اثرات بهبود‌دهنده‌ای که دارند استفاده می‌شود.

مواد لازم

  • عسل ارگانیک: یک قاشق غذاخوری
  • پودر زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری
  1. عسل و زردچوبه را در یک کاسه با هم مخلوط کنید تا یک خمیر با غلظت مناسب به دست بیاید.
  2. خمیر را روی کل صورتتان یا فقط نواحی از پوست صورتتان که مشکل دارند بمالید.
  3. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را بشویید.

هر چند وقت یک بار؟

سه بار در هفته استفاده از ماسک را تکرار کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا