اقتصادی

متقاضیان بلاتکلیف در انتظار پیامک

اگرچه مهلت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن به پایان رسیده است، اما بسیاری از متقاضیان در شهرهای جدید اعلام می کنند که هنوز پیامکی مبنی بر تایید، رد یا تعیین طرح دریافت نکرده اند. رصد مراجع ذی صلاح حاکی از آن است که به زودی وضعیت متقاضیان بلاتکلیف مشخص و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش اخبار ما، بسیاری از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که اکثراً شهرهای جدید هستند، اعلام می کنند که هیچ پیامی مبنی بر تایید، رد، تصویب و یا تصریح طرح به آنها ارسال نشده است. نظارت در این خصوص با وضعیت متقاضیان بلاتکلیف به زودی مشخص و اطلاع رسانی شد.

آخرین اخبار از وضعیت طرح نهضت ملی مسکن نشان می دهد که در بخش خودمالکی تعداد افرادی که تسهیلات آنها در بانک تجمیع شده است در یک ماه و نیم اخیر دو برابر شده است اما تعداد آنها زیاد نیست. اولاً به غیر از بانک مسکن، بانک های دیگر هنوز وارد پروژه نشده اند و دوم اینکه تقاضای زیادی در حوزه مالکیت خودرو وجود ندارد.

از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1400 وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد متقاضیانی که در زمان ثبت نام در طرح های اقدام ملی مسکن و کشوری شهر محل درخواست یا اطلاعات و داده های خود را به اشتباه وارد سامانه ثبت نام کرده اند. نهضت مسکن می تواند در مدت یک ماه با مراجعه به سامانه طرح های حمایتی مسکن به آدرس http://saman.mrud.ir نسبت به اصلاح شهری که درخواست مسکن در آن درخواست می شود یا مشخصات و اطلاعات آنها اقدام کند. همچنین متقاضیان قبل از تغییر شهر درخواستی خود به «آگهی ثبت نام داوطلبان نهضت ملی مسکن» 11 دی 1400 در سامانه توجه کنند. در صورت عدم امکان اعطای زمین در شهر مورد تقاضا، واگذاری زمین در نزدیک ترین شهر به شهر مورد تقاضا انجام می شود.

با پایان مهلت اعلام طرح ثبت نام نهضت ملی مسکن در پایان اسفندماه سال گذشته حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر درخواست کردند که از این تعداد 108 هزار نفر در مالکیت خودشان هستند. بر اساس آخرین آمار، 99 هزار و 54 واحد در بانک معرفی شده و 11 هزار و 865 واحد نیز منعقد شده است. این رقم در ابتدای فروردین ماه امسال 6909 واحد بوده است.

همه این آمارها مربوط به بانک مسکن است و هیچ یک از 26 بانک دیگری که متعهد به پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن شده اند، در این زمینه اثری نداده اند. تامین تسهیلات مالکیت طرح نهضت ملی مسکن به صورت گام به گام و بر اساس پیشرفت فیزیکی به خود مالکان پرداخت می شود.

در خصوص سایر متقاضیانی که در فراخوان ثبت نام وزارت راه و شهرسازی شرکت کرده اند، تاکنون آمار کلی برای تعیین پروژه افراد و روند کار ارائه نشده است. البته در برخی استان ها از پیشرفت 10 تا 30 درصدی پروژه های محدودی خبر می رسد که در حال حاضر آمار کلی در این زمینه در دست نیست.

آنچه تاکنون ارائه شده این است که از حدود 5 میلیون و 400 هزار متقاضی، 2 میلیون و 300 هزار نفر بر اساس سه شرط ازدواج، سابقه ملکی و فرم «ج» تأیید و برای بررسی سایر شرایط به استان ها اعزام شدند. .

یکی از موانع موجود تخصیص زمین است. البته دولت اعلام کرده است که 960 هزار واحد زمین تخصیص داده شده است اما گاهی تناسبی بین میزان ثبت نام در مناطق جغرافیایی کشور و تعداد ثبت نام وجود ندارد. بر این اساس، دولت به دنبال راه حل هایی برای ایمن سازی زمین در مناطق پرجمعیت است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، 530 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، 321 هزار واحد نهضت ملی مسکن و 108 هزار واحد طرح خودمالکی در پایان فروردین ماه امسال واگذار شده است. . به بانک برای دریافت تسهیلات. آثار. دولت وظیفه دارد سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد که معادل 800 هزار واحد در سال در مسکن شهری است و 200 هزار واحد دیگر نیز ساخت مسکن روستایی است. اکنون در مقابل سقف ساخت و ساز مسکن شهر هستیم.

به گفته محمودزاده، مهمترین کار اجرایی در حوزه مسکن در هفت ماه گذشته انجام شده است و آن تملک زمین است. تصویب طرح، اخذ پروانه ساختمانی، تایید نقشه های فنی و فراخوان شناسایی سازنده در مراحل بعدی است که تاکنون (طی هفت ماه گذشته) بیش از 321 هزار واحد نهضت ملی مسکن انجام شده است. وارد فاز اجرایی شد، حمایت هایی که در دولت های گذشته آغاز شده بود. این واحدها هم اکنون در مرحله خاکبرداری قرار دارند و به مرحله تکمیل ساخت و ساز فیزیکی تاسیسات رسیده اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر مسکن افزود: علاوه بر ساخت 321 هزار واحد، 108 هزار واحد نیز در قالب پروژه های شخصی اخذ و در بانک معرفی شد. مجموع این 430 هزار واحد مربوط به ساخت مسکن شهری است و آمار ساخت مسکن روستایی به تفکیک است.

وی در خصوص وضعیت ساخت و ساز برنامه اقدام ملی مسکن گفت: در دولت قبل بیش از 500 هزار واحد شروع به ساخت کردند و زمانی که قانون جهش تولید مسکن منتشر شد، مزایایی در قانون وجود داشت، آماده است. این مزایا شامل افزایش سقف بانکی به 450 میلیون تومان و تخفیف در مالیات و شعب بود. دولت همچنین به افرادی که در برنامه اقدام ملی ثبت نام کردند اجازه داد از مزایای طرح ملی مسکن بهره مند شوند، در حالی که هر دو طرح حمایت می کنند. و قطعنامه ای برای ادغام این دو طرح به تصویب رسید تا متقاضیان برای اقدام ملی منصرف نشوند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا