اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع مسکن سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی اخیرا از نیاز کشور به 10 میلیون واحد مسکونی صحبت کرده است.

به گزارش اخبار ما، با توجه به حدود 700 هزار ازدواج سالانه و نوسازی بافت های فرسوده، کارشناسان برآورد می کنند که حداقل تا 10 سال آینده باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. در طرح جامع مسکن نیز آمده است که کشور سالانه یک میلیون واحد به واحد مسکونی نیاز دارد.

این در حالی است که تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال های اخیر هرگز محقق نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه 90 در سال 1392 بود که برای 809 هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساخت صادر شد. اما این روند در سال های اخیر کاهش یافته و در سال 1395 به بعد تولید مسکن به 350 تا 400 هزار واحد رسیده است.

با این حال، بازار ساخت و ساز در سال گذشته اندکی بهبود یافته است. محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – اواخر دهه 1400 از پیشرفت ساخت و ساز نسبت به سال 1399 و ساخت 520 هزار واحد مسکونی خبر داد. او قول داد در سال 1401 نهضت بزرگ مسکن در کشور ایجاد شود.

چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و کمبود مسکن مجرد مانده اند و به بیش از 10 میلیون آپارتمان نوساز در کشور نیازمندیم.

وی افزود: با توجه به فارغ التحصیلی دانشجویان هر ساله و امکان ازدواج آنها در کشور، به بیش از 10 میلیون واحد مسکونی جدید نیاز داریم و تاکنون 5 میلیون نفر در سامانه مسکن ثبت نام کرده اند که اکثر آنها مستاجر یا مستاجر هستند. بیشتر از آن هستند.

به گفته قاسمی، در راستای جهش تولید، ساخت یک میلیون خانه در سال برنامه ریزی شده است که بیش از دو سوم آن یعنی 860 هزار واحد در دست ساخت است و در سال جدید تسهیلات واگذار می شود.

بنابراین گزارش، مسئولان وزارت راه و شهرسازی از افتتاح حدود 40 هزار واحد نهضت ملی مسکن تا کنون خبر دادند و تا خرداد ماه سال جاری سایر واحدهای این پروژه به بهره برداری می رسد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا