اقتصادی

مدیریت مصرف آب در گرو اصلاح شبکه فرسوده انتقال آب درون‌شهری

پس از افزایش مصرف آب به دلیل افزایش دما در برخی از شهرستانها، به خصوص تهران، فعال آب، با تاکید بر نیاز مردم به توجه به راه آب مصرف می شود، از مقامات برای اصلاح شبکه انتقال آب فرسوده در شهرستان.

در مصاحبه با اخبار ما حسین رفیع بیانیه: منابع آب محدود است و بخشی از آب این شهر در شبکه انتقال آب پوسیده شهر از بین می رود ، در حالی که فاضلاب در شهرها تصفیه و مست می شود ، بنابراین مصرف مواد زائد گران است.

وی با اشاره به اینکه باید از دولت بخواهیم نحوه مدیریت آب را تغییر دهد ، گفت: در حال حاضر ما در مدیریت منابع آبی دولت از جمله فاضلاب در شبکه های قدیمی و فرسوده آبرسانی با چالش های اساسی روبرو هستیم. داخل شهرستان در بسیاری از شهرستانها در کشور است.

به گفته وی ، متأسفانه وزارت نیرو آمار دقیقی از این زباله ها ارائه نکرده است ، اما طبق گفته برخی کارشناسان در شهری مانند تهران که یکی از بزرگترین شهرها در خاورمیانه است ، بیش از 30 درصد فاضلاب در سیستم آب شهر قرار دارد. یعنی ما در شبکه های انتقال آبهای زیرزمینی تهران هرچه بیشتر سدهای بزرگ را از دست می دهیم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو با مدیریت صحیح و برنامه ریزی برای صرفه جویی در مقادیر زیادی از آب می تواند 30 درصد فاضلاب را کنترل یا کاهش دهد.

رفیعی خاطرنشان کرد: در زمان کورنا ، وی گفت که به دلیل مشکلات بهداشتی ، مصرف آب از 25 به 30 درصد شهروندان افزایش یافته است ، در حالی که بیش از 30 درصد آب در شبکه آبرسانی از بین رفته است. ما در تهران هستیم. این وضعیت در سایر شهرهای بزرگ کشور مانند شیراز ، تبریز ، اصفهان ، مشهد و رشت نیز وجود دارد ، اما هیچگاه بحث بزرگی یا تحریک آمیز کارشناسان و مدیریت آب در ایران در مورد اصلاح شبکه های آبرسانی شهری خراب صورت نگرفته است زیرا گران و دشوار است. اما من فکر می کنم خیلی راحت تر از ساختن یک سد جدید است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات هدر رفت آب در شبکه های قدیمی و تخریب شده ، انتقال آب شهر به زمین های فرود در برخی از نقاط شهر است. این وضعیت به ویژه در شهر تهران رخ داد ، زیرا در گذشته بر پایه قنات ها و کانال های زیرزمینی بنا شده بود و تونل های آن زیر زمین باقی مانده است.

وی گفت: “ما در حال پیشرفت در زمینه ورشکستگی آب هستیم ، اما جهان امروز آگاهی ندارد که فقط بخشی از آب تجدید پذیر باید مورد بهره برداری قرار گیرد.” اما متأسفانه در ایران میزان استخراج آب به حدی است که نمی توان انتظار جبران خسارت از سیستم طبیعی را داشت و با ادامه این روند در مدیریت آب ، آینده خوبی برای کشور قابل تصور نیست.

او گفت: “در این شرایط، ما باید به ایجاد تغییرات در مدیریت آب، چرا که در غیر این صورت نسل آینده را با چالش های بسیار، بسیار بزرگ است که هرگز بهبود روبرو خواهد شد”. او ما را نخواهد بخشید زیرا ما نسلی هستیم که بیش از حد از ظرفیت خود استفاده کرده و به خودش اجازه نداده است تا منابع مورد نیاز خود را داشته باشد.

رفیع با اشاره به تعریف سازمان ملل گفت: “براساس این تعریف” ، شاخص کم آب در کشورها براساس معیار حجم سالانه آب تجدیدپذیر و نسبت آن به میزان تقاضا و مصرف آب است. بنابراین ، هر زمان که کل مصرف آب در یک کشور 40 درصد باشد با منابع آب تجدیدپذیر سالانه بیشتر ، کشور وارد کمبود آب می شود.

اقتدار ملی سازمان های غیر دولتی اضافه شده به کنوانسیون حمایت از تالاب: با توجه به برخی از مقامات، مصرف آب تجدید پذیر کشور بیش از 85 درصد رسیده است و این بدان معناست که اوضاع آب در کشور پرتنش است و وارد یک بحران بسیار شدید شده است که این یک خطر بزرگ برای ما است ، بنابراین مسئولان و اعضای پارلمان باید یک نگاه فرامرزی داشته باشند ، زیرا مدیریت آب باید در سطح ملی یکپارچه شود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه مدیریت آب در بخش کشاورزی ، صنعت و شهرها مشکل داریم ، اظهار داشت: لازم است از تمایل دولت برای تغییر جایگاه خود در مدیریت آب به ویژه ، نام رسمی دکتر رضا اردکانیان – وزیر نیرو – که قبلاً یکی از بهترین ها بود زیر سوال برود. مدیران آب در سازمان ملل متحد و دیدگاه های مختلفی در مورد آب داشتند.

نهاد ملی غیردولتی در کنوانسیون تالابها در پاسخ به سؤالی از اخبار ما ، می تواند میزان مصرف آب را به دلیل عدم اطمینان از شیوع مداوم کروناویروس و احتمال بارندگی کم در سال جاری در نظر بگیرد. صورت؟ وی اظهار داشت: اگر در سال آینده باران کمتری داشته باشیم قطعاً چالش ها و تنش های آبی ما افزایش می یابد اما مشکل فقط کمبود آب در سراسر کشور نیست. در حال حاضر برخی از سیستم های انتقال آب در سطح شهر پاسخگوی مصرف بیش از حد آب نیستند و مسئولان برخی از شهرها نسبت به افزایش مصرف آب در ماه های آینده هشدار می دهند و با چالش هایی از قبیل کمبود آب روبرو هستند.

نیاز به بهداشت ، همراه با مدیریت مصرف آب

یک فعال محیط زیست خاطرنشان می کند که در پرونده Corona ، مسئله مصرف آب شمشیر دو لبه است. از سوی دیگر ، آب یک منبع محدود در جهان است که باید با خردمندانه و خردمندانه از آن استفاده شود.

رفیع ادامه داد: “این که آیا ما کمبود آب مواجه است یا نه، ما باید سعی کنید به احترام به اصول بهداشت، کاهش فشار ضربه بزنید و خاموش کردن آب در هنگام شستشو با مواد شوینده، و همچنین اصول مصرف و مصرف آب و مدیریت احترام بگذارند.” مراقب باشید با آب است.

این فعال آب تأکید کرد: جدا از رعایت اصول بهداشتی ، باید در نظر داشته باشیم که ابتدا آب شهر به تصفیه خانه منتقل می شود و پول زیادی برای تصفیه و انتقال هزینه می شود بنابراین برخی از صندوق های ملی و بودجه کشور در این زمینه هزینه می شود. ، بنابراین اگر مردم مدیریت و مصرف آب را کاهش دهند ، می توانند در کشور پول و آب بیشتری صرفه جویی کنند ، و در نتیجه می توان برای پرداختن به مباحث اساسی تر مدیریت آب ، پول بیشتری صرفه جویی کرد.

در نهایت، رفیع گفت: “مردم باید با توجه به سلامت شخصی و خانواده پرداخت، بنابراین مدیریت مصرف آب در همه زمان بسیار مهم است، چرا که میزان آب، به ویژه آب و آب شیرین آشامیدنی در سراسر جهان محدود است، بنابراین او همیشه باید آگاه باشد. “بیایید معامله کنیم. در حالی که آن مهم است به دنبال اصول بهداشت در صورت شیوع کرونا ویروس است، مهم است که برای جلوگیری از استفاده از آب های غیر ضروری و مدیریت مصرف آب به عنوان آنجا که ممکن است.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا