اقتصادی

مسافران پروازهای خارجی بخوانند – اخبار ما

هر کشوری قوانینی برای ورود و خروج کالا دارد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. صادرات برخی از کالاها از ایران یا به طور کلی ممنوع است یا فقط تا حدودی قابل صادرات است. گاهی اوقات افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، به دلیل بی اطلاعی از این قوانین، در فرودگاه و هنگام خروج دچار مشکل می شوند. در ادامه به بررسی مشخصات کالاهایی می پردازیم که مسافر ممنوع الخروج مطلق یا جزئی است.

به گزارش اخبار ما، «اقتصادآنلاین» در ادامه نوشت: برخی از کالاهایی که امکان صادرات از کشور وجود ندارد، ممکن است برای مصرف یا با مصرف رایج نباشند، اما به هر حال در طول روز نباید این موارد را در نظر داشته باشید:

1. تا 125 گرم خاویار با مجوز ماهیگیری برای هر مسافر مجاز است

2. فرش دستبافت تا 20 متر مربع مجاز است. اما حمل فرش دستباف در هر اندازه ای به عراق، عربستان سعودی و سوریه ممنوع است.

3. برداشت ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام برای هر مسافر تا سقف 5000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز است و مازاد بر آن باید توسط گمرک و تشریفات مربوطه مقرر در مجوز بانک اعلام شود.

4. خروج زیورآلات شخصی همراه مسافر شامل انواع مصنوعات طلا، نقره و پلاتین حداکثر تا سقف 150 گرم مجاز می باشد. خروج از کشور با هرگونه سکه طلا ممنوع است.

5. صادرات کالای ایرانی به هر میزان مجاز است مشروط بر اینکه تجاری نباشد ولی برای فروش نباشد.

6. صادرات ظروف و مصنوعات نقره غیر از جواهرات توسط مسافران حداکثر تا سقف 3 کیلوگرم مجاز است. مشروط بر اینکه این ظروف جزو آثار تاریخی و فرهنگی محسوب نشوند.

7. خروج ابزار یا تجهیزات حرفه ای با مسافر به قصد استرداد کالا منوط به اظهار و تایید قبلی توسط گمرک می باشد.

8. برای هر مسافر تا 100 گرم زعفران مجاز است.

9. ممنوعیت مشروبات الکلی، قمار، سلاح گرم، مواد قابل اشتعال و منفجره، مواد مخدر، نشریات، نقاشی، فیلم، عکس و هرگونه کالای مغایر با ارزش‌های دینی و ملی کشور، هرگونه نوشته مخالف مذهب رسمی کشور. کشور یا مخل نظم و نظم عمومی و امور ملی، اشیای عتیقه و کلیه کالاهایی که جنبه میراث فرهنگی دارند و سایر کالاهایی که قانوناً ممنوع هستند، عموماً ممنوع هستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا