اقتصادیبرترینهای کسب و کارعمومی

معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه

ارزشیابی مدارک تحصیلی پزشکی در ترکیه

متروپل ونک: همان طور که پیش تر ذکر شد پروسه معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه، بسیار پیچیده است و مراحل مختلفی دارد. برای این منظور، متقاضیانی که از برنامه  مهاجرت پزشکان به ترکیه  استفاده می کنند؛  ابتدا در سایت شورای آموزش عالی ترکیه یا YOK ثبت نام کرده و مدارک مورد نیاز را در آن آپلود کند و البته اصل مدارک را نیز به صورت پستی یا حضوری به این شورا تحویل دهد. سپس پس از بررسی نهایتا چند ماهه به فرد تاییدیه اعطا می گردد. شرکت در آزمون تعیین سطح یا آزمون STS که توسط سازمان سنجش آموزش ترکیه یا OSYM برگزار می شود، دیگر مرحله ضروری در فرآیند ارزشیابی مدارک تحصیلی پزشکی در ترکیه است. این آزمون که در حقیقت آزمون معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه به شمار می رود، هر سال 2 مرتبه برگزار می گردد. پس از اعلام نتیجه این آزمون بررسی نهایی مدارک از سوی سازمان YOK انجام می پذیرد و در صورت نبودن هیچ گونه مشکلی، فرآیند معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه برای داوطلب با موفقیت به اتمام رسیده و وی می تواند مجوز کار در ترکیه و مجوز اقامت کاری در این کشور را دریافت نماید.

طبیعیست که تسلط به زبان انگلیسی در فرآیند ارزشیابی مدارک تحصیلی پزشکی در ترکیه هیچ کمکی نمی کند. در واقع زبان اکثر مردم ترکیه، ترکی استانبولی است و از ویژگی های لازم برای شغل پزشکی سر و کله زدن و صحبت کردن با بیمار است و با در نظر داشتن این موضوع، پزشک باید بتواند با بیماران ترک که مسلط به زبان ترکی استانبولی هستند به خوبی ارتباط برقرار کرده، مشکل آن ها را به خوبی شنیده و متوجه شود و در نهایت توصیه های درمانی را به خوبی به وی منتقل نماید. از این رو شرکت در آزمون زبان ترکی و ارائه مدرک با نمره حداقل B1، از موارد ضروری در پروسه ارزشیابی تحصیلی پزشکی در ترکیه به شمار می رود.

مهاجرت پزشکان به ترکیه

کشور ترکیه در دهه اخیر و همزمان با رشد اقتصادی مناسبی که تجربه کرده، توسعه زیرساخت های بخش بهداشت و درمان و سلامت نیز در آن به خوبی صورت گرفته است. از این رو به متخصصان کلیه بخش ها در زمینه سلامت و بهداشت و درمان نیز نیاز دارد تا بتواند به بهترین نحو این زیرساخت ها را مورد بهره برداری قرار دهد. از این رو مهاجرت پزشکان به ترکیه نرخ نسبتا بالایی پیدا کرده است.

متقاضیان مهاجرت پزشکان به ترکیه برای اخذ مجوز اقامت کاری در ترکیه، باید مدرک معادل سازی شده پزشکی ، مدرک زبان ترکی با نمره حداقل B1، قرارداد موسسه بهداشتی درمانی با ذکر حقوق، مدرک دال بر عدم منع قانونی اشتغال فرد و بیمه مالی و مجوز کار خود را که در فرآیند معادل سازی دریافت کرده اند رائه نمایند تا برای آنان مجوز اقامت کاری در ترکیه صادر گردد.

از یاد نباید برد که ترکیه در سال های اخیر سرمایه گذاری و تبلیغات وسیعی را در زمینه گردشگری سلامت یا هلث توریسم انجام داده است و این کار بر اساس نیاز موجود در منطقه صورت گرفته است. به عبارت بهتر می توان گفت کشورهایی چون افغانستان، پاکستان و کشورهای عربی حوزه خلیج همیشه فارس، و حتی عراق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارای زیرساخت های سلامت چندان کارآمدی نیستند و از این رو گردشگران سلامت یا همان افرادی که برای درمان به کشورهای دیگری سفر می کنند از این کشورهای ذکر شده به تنها کشورهای منطقه که امکانات درمانی مناسب تری دارند سرازیر می شوند. در منطقه خاور میانه تنها ایران و ترکیه دارای زیرساخت های مناسبی در زمینه نظام سلامت هستند و ترکیه از این فرصت نهایت استفاده را برده و با تبلیغات وسیع سعی دارد سهم خود را از این بازار هر چه بیشتر افزایش دهد. این موضوع نشان می دهد احتمالا در سال های آینده با جذب سرمایه بیشتر و توسعه زیرساخت های بخش بهداشت و درمان و سلامت در ترکیه، موقعیت های کاری بیشتری فراهم شده و شرایط مهاجرت پزشکان به ترکیه بیش از پیش فراهم می گردد.

در پایان لازم به ذکر است موسسه مهاجرتی پرگاس پارس با کارشناسان و وکلای مجرب خود در کلیه کشورهای ذکر شده و سایر نقاط دنیا، آماده ارائه خدمات در زمینه معادل سازی مدارک پزشکی در خارج از کشور از جمله کشور ترکیه به این عزیزان می باشد. جهت اخذ اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با شماره این موسسه تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

ممنوعیت اشتغال در مشاغل حوزه پزشکی

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه

روند اداری تقاضا برای معادل سازی مدرک

شرایط بعد از آزمون STS در ترکیه

آزمون گرفتن تخصص پزشکی (TUS)

نحوه فعالیت پزشکان خارجی در ترکیه

آزمون DUS دندانپزشکی در ترکیه

نتیجه گیری و جمع بندی مطلب

 

ممنوعیت اشتغال در مشاغل حوزه پزشکی

در ماده های ذکر شده در قانون 1219، مشروط به موجبات مقررات تنظیم شده برای مشاغل :

دندانپزشکی، مامایی و مراقبت از بیماران همچنان شرط ترک بودن برقرار می باشد. مشابه با قانون فوق (همانند قانون 6197)، حرفه های مرتبط با داروسازی و دامپزشکی، برای انجام این مشاغل در ترکیه شرط داشتن تابعیت ترک پابرجا می باشد.

اما روند پیش رو، نشان می دهد این مشاغل نیز از لیست مشاغل غیرمجاز خارج خواهند شد. قانون شماره 663، قانونی بودن اشتغال کارشناسان خارجی در موسسات بهداشتی را تنظیم کرده است.

با این وجود، طبق قانون بیمارستان های خصوصی، شرط شهروند بودن در ترکیه برای مدیریت در بیمارستان همچنان پابرجا می باشد.

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه :

طبق گفته کارشناس آزمون های معادل سازی پزشکان در ترکیه ، حتی پزشکان شهروند ترکیه که خارج از ترکیه تحصیل کردن باید مدرک تحصیلی خود را معادل سازی نمایند .

از دو طریق میشه برای معادلسازی ثبت نام کرد که رایج ترینش از طریق سایت یوک(YÖK) هست.

از سال ۲۰۱۸ ارائه مدارک برای معادل سازی بصورت آنلاین هم انجام می شود . مراحل اداری و پروسه معادل سازی مدارک ( Denklik ) شامل دو مرحله میشود . قسمت اصلی اون توسط واحد مربوطه در شورای آموزش عالی ترکیه ( YÖK ) انجام می گیرد.

برای اتمام مراتب اداری ، پزشکان متقاضی معادل سازی مدارک پزشکی در ترکیه بایستی در آزمونی به نام ” آزمون تعیین سطح ” که به آزمون (STS) معروفه شرکت کنند.

این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش ترکیه (ÖSYM) ، سالی دو بار برای رشته پزشکی و رشته دندان پزشکی برگزار می شود . قبولی در این آزمون جهت معادل سازی مدارک الزامی ست.

روند اداری تقاضا برای معادل سازی مدرک :

در تشریح مراحل باید گفت که متقاضی بایستی به صورت آنلاین و از طریق وبسایت رسمی سازمان (YÖK) نسبت به تشکیل پرونده و بارگذاری مدارک و سپس ارسال پستی یا تحویل حضوری اونها اقدام نماید . پس از تشکیل پرونده ، طی تقریبا ۴ تا ۶ ماه پرونده متقاضیان بررسی می شود و چنانچه نقصی در ارائه مدارک وجود نداشت، گواهی به رسمیت شناختن مدارک صادر می گردد.

البته باید در نظر داشته باشید که قبل از تایید نهایی ، ارائه جواب آزمون STS الزامی می باشد.

آزمون STS در ترکیه :

نکاتی که در مورد آزمون STS باید در نظر گرفت :

آزمون STS فقط به صورت کتبی برگزار می شود و آزمون عملی ندارد.

آزمون STS ترکیه شرایط سنی ندارد

آزمون STS در سال دو بار برگزار میشود

شرایط بعد از آزمون STS در ترکیه :

قبلا اگه متقاضی نمره ۴۰ رو در آزمون (STS ) ، میگرفت پذیرفته می شد اما اکنون بعلت اپیدمی کرونا و نیاز ترکیه به پزشکان بیشتر ، متقاضی با نمره ۳۵ پذیرفته میشود . بررسی مدارک متقاضی هم خیلی سریعتر انجام میگردد .

بعد از پذیرش در آزمون ، متقاضی باید شش ماه کارورزی در بیمارستان ها داشته باشد . و بابت این کارورزی مبلغی حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ لیر هم باید بپردازد که این مبلغ اخیرا کمتر شده . و پس از کارورزی ، پزشک خارجی میتواند بطور رسمی فعالیت پزشکی خودش رو در ترکیه آغاز نماید.

آزمون گرفتن تخصص پزشکی (TUS) :

این آزمون هر ساله در دو نوبت در ماه های آوریل و سپتامبر براي متقاضيان تحصيل در رشته های پزشكی برگزار میشود و از دو قسمت آزمون زبان خارجی و آزمون علمی تشكیل شده .

هدف از آزمون زبان خارجی انتخاب داوطلبین واجد شرایط برای شركت در آزمون علمی است . در آزمون زبان خارجی دانشجو باید از ۱۰۰ امتیاز حداقل ۶۰ امتیاز كسب كند .

دانشجویانی كه حد نصاب قبولی آزمون زبان رو كسب كنن وارد آزمون علمی توس خواهند شد كه همان روز برگزار میشود.

به نكته مهمی که باید اشاره کرد اینکه قبولی در آزمون زبان تا دو سال اعتبار داره و چنانكه دانشجویی دراین امتحان حد نصاب قبولی را كسب كند اما در آزمون علمی نمره قبولی رو نگیرد یا اصلا در آزمون علمی شرکت نکند ، در مدت دو سال هر زمان جهت ورود به آزمون علمی اقدام بکند از شركت در آزمون زبان معاف هست.

هدف از برگزاری این آزمون رو انتخاب دانشجویان واجد شرایط جهت ورود به دوره دستیاری در تخصص های مختلف پزشكی می باشد و آزمون علمی بصورت تستی برگزار میشود .

نحوه فعالیت پزشکان خارجی در ترکیه :

در مورد نحوه فعالیت داندانپزشکان ، دارو سازان و ماماها در ترکیه میتوان گفت که بعضی از رشته ها مثل دندانپزشکی ، داروسازی و مامایی در ترکیه بر اساس قوانین وزارت کار ممنوع است و وزارت بهداشت مجوز صادر نمیکند اما دیده میشه که مثلا دندانپزشکان خارجی تابلو زدن و کار میکنند .احتمالا خیلی از این پزشکان آزمون معادل سازی (DUS) رو میگذرانند و سپس مشغول به فعالیت می شوند.

آزمون DUS دندانپزشکی در ترکیه :

آزمون DUS در ماه های می(Mayıs) و ماه سپتامبر(Eylül) در تركيه جهت تخصص رشته دندانپزشكی و تحصیل در دانشگاه های تركيه برگزار میشود .
در سالهای گذشته دندانپزشكان جهت ادامه تحصيل در دانشگاه های تركيه در مقطع تخصص از طريق آزمون ALES اقدام میكردند ، اما از سال ۲۰۱۲ آزمون DUS جايگزين شده .البته امسال بعلت شیوع کرونا تاریخ برگزاری این آزمون ها دستخوش تغییراتی گردید .

نتیجه گیری و جمع بندی مطلب :

ترکیه به دلیل پایین بودن هزینه های تحصیل و مزایای دیگر زندگی در این کشور انتخاب اغلب مهاجران تحصیلی از جمله پزشکان ایرانی است .

شباهت های فرهنگی، زبان تقریبا مشترک با بخشی از ایران ، پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و اعتبار مدارک دانشگاهی و دانشگاه های برتر جهانی ترکیه موجب شده تا هر روز به تعداد متقاضیان ایرانی اضافه بشود که این کشور رو برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند .

دانشگاه های ترکیه با دانشگاه های برتر و معتبر جهانی همکاری علمی دارن و مدارک دانشگاه های این کشور در کشورهای اتحادیه اروپایی مورد تائید هست .

نظام آموزشی کشور ترکیه از نظام آموزشی اروپایی تبعیت می کند و همین امر موجب انتخاب این کشور برای تحصیل تخصصی دوره های پزشکی در میان متقاضیان ایرانی شده .

اما تمام این مزایا موقعی نصیب شما میشود که از افراد متخصص و کاردان و در عین حال متعهد و معتبر مشورت بگیرید و فریب تبلیغات شرکت ها و افراد سود جو رو نخورید .

بنابرین توصیه اکید می کنیم پیش از هر اقدامی کاملا مطالعه کنید و با اهل فن و متخصص در حوزه فعالیت خود مشورت کنید تا تصمیم درست و راهی درست انتخاب نمایید.

دکمه بازگشت به بالا