برترینهای کسب و کارسلامت

مقدار مصرف خرما در روز

خواص خرما برای سلامتی، دوری از ابتلا به انواع سرطان، سلامت پوست و افزایش انرژی اثبات شده است. در دنیای بزرگ امروز که همه چیز از طریق ارتباطات به هم نزدیک است دسترسی به میوه‌ای مانند خرما نیز دیگر برای همه در دسترس است. میوه‌ای که مانند یک وعده غذایی کامل عمل می‌کند! خوردن خرما با چای، همراه غذا، ترکیب آن با گردو به عنوان میان وعده‌ای پرانرژی و حتی وجود آن در وعده‌های غذایی اصلی مثل خرما پلو و موارد بسیار دیگری از مصرف آن در ساعات مختلف روز، موید این واقعیت است که از عوارض احتمالی آن آگاه نیستیم. خرما یک ماده غذایی مفید است؛ اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث اختلالاتی در عملکرد برخی قسمت‌های بدن می‌شود. با ما همراه باشید تا در مورد مضرات مصرف بی‌رویه خرما بیشتر بدانید.

مضرات مصرف زیاد خرما چیست؟

۱.مشکلات شکمی خرما سرشار از فیبر است؛ اما جالب است بدانید میزان بالای فیبر آن می‌تواند برای بدن مضر باشد. این اثر معکوس، زمانی اتفاق می افتد که با مصرف بیش از حد خرما، به طور ناگهانی بدن‌تان میزان زیادی فیبر دریافت می‌کند. این موضوع باعث اختلال در دستگاه گوراش و در نتیجه یبوست و نفخ می‌شود. برخی تحقیقات هم بیانگر این است که خرما می تواند باعث تشدید اسهال شود.

۲.عامل جوش‌های پوستی برای نگهداری از میوه‌های خشک و حفاظت آن‌ها از هجوم باکتری‌ها، یک ترکیب شیمیایی به نام سولفات به آن‌ها می‌افزایند. خرمای خشک هم از این قضیه مستثنا نیست. وجود این ماده شیمیایی روی خرمای خشک برای کسانی که پوست حساس دارند، باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شود. البته جوش‌های پوستی دلیل دیگری هم ممکن است داشته باشند و آن وجود کپک روی انواع میوه‌های خشک از جمله خرما است. خرمابار انرژی زا دکتر بیز در سایت قابل سفارش است .

۳.افزایش وزن با وجودی که خرما سرشار از فیبر است، کالری بالای آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود. هر گرم خرما حاوی ۲.۸ کالری است و این یعنی میزان انرژی نسبتا زیادی دارد و برای کسانی که مستعد چاقی هستند به راحتی منجر به افزایش وزن می‌شود.

۴.هایپر کالمی افزایش بیش از حد پتاسیم در خون باعث عارضه‌ای به نام هایپرکالمی می‌شود. از آنجا که خرما سرشار از پتاسیم است، اگر به صورت عادی میزان پتاسیم خون‌تان بالاست، در مصرف خرما زیاده‌روی نکنید.

۵.مضر برای کودکان یکی از مضرات خرما متوجه کودکان است. جویدن خرما به دلیل ضخامت و تراکم بالای بافت‌های آن، برای کودکان دشوار است و در نتیجه هضم آن برای روده آن‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ حتی ممکن است نای کودکان را مسدود کرده و باعث خفگی شود. روزانه چقدر باید خرما بخوریم؟ خرما يكى از مغذى ترين و بهترين خوراكى ها محسوب مى شود مصرف بيش از اندازه خرما در روز باعث افزايش كالرى و اضافه وزن مى شود اين درحالى است كه اگر مقدار مصرف خرما به اندازه باشد باعث كاهش وزن مى شود بنابراين نياز است تعداد مصرف روزانه خرما را بدانيم.

ارزش غذایی خرما برخى بر اين باورند ميزان مصرف خرما به سبب ارزش غذايى بالايى كه دارد بايد به طور منظم مورد استفاده قرار گيرد و روزانه از خرما استفاده شود. بهتر است خرما در كنار غذاها و خوراكى ها استفاده شود. برخى نيز بر اين باورند كه خرما حاوى قند بيشترى است و موجب بيمارى ديابت و يا مشكلات ديگر مى شود. براساس تحقيقات خرما يكى از مغذى ترين خوراكى ها به حساب مى آيد. دمنوش گیاهی قاشقی برای ترک اعتیاد درمان قطعی .

فواید مصرف خرما خرما داراى فيبر زيادى است و مى تواند سيستم گوارشى را كنترل كند . همچنین خرما میتواند يبوست و اسهال را درمان كند. خرما داراى موادمعدنى مثل گوگرد، فسفر ، فولاد، مس، منيزيم ، آهن ، پتاسيم و منگنز است . خرما را مى توان به عنوان يک ميان وعده كامل ميل كرد زیرا انرژى از دست رفته بدن را تامين مى كند. دمنوش لاغری آریانا را از سایت میتوانید دریافت کنید .

عدم مصرف زیاد خرما مصرف بيش از حد خرما در روز باعث اضافه وزن مى شود ولى اين درخالى است كه اگر به اندازه مصرف شود به كاهش وزن كمک مى كند . خرما حاوى فيبر است آيا مى دانيد فيبر زياد وارد بدن شود چه مى شود ؟ عوارض مصرف زیاد خرما فيبر زياد موجب يبوست مى شود و مشكلات گوارشى بوجود مى آورد و باعث درد دل شديد مى شود بنابراين با مصرف در حد تعادل روزانه مى توانيد از فوايد آن بهره مند شويد اگر خرما را به مقدار مناسب استفاده كنيد بهدعنوان اكسير جوانى معرفى مى شود كه تاثير بسزايى در بدن دارد.

مصرف چند عدد خرما در روز لازم است ؟

بايد به اين نكته دقت كرد كه خرماى خشک نسبت به خرماهاى ديگر قند و كالرى بيشترى دارد و بايد در مصرف آن دقت داشت. زمانيكه خرما خشک مى شود رطوبت خود را از دست مى دهد و فقط قند آن باقى مى ماند و همين باعث افزايش قند و كالرى مى شود. توصیه میشود روزانه بيش از ٣عدد خرما خشک مصرف نكنيد. متخصصین بر اين باورند كه مقدار مصرف خرما در روز بين ٣ تا ٥ عدد مى باشد. فوايد مصرف خرما به اندازه ٢تا ٣ عدد در روز میباشد که تاثير زيادى در افزايش ميل جنسى و توان جنسى آقايان و خانم ها دارد. از فوايد مقدار فيبر موجود در خرما مى توان به تامين كلسترول مثبت خون و كاهش كلسترول منفى اشاره كرد.

نكات مهم در رابطه با خريد خرما

در زمان خريد خرماهاى بسته بندى شده بايد به سلامت آن دقت داشت . خرما را قبل از مصرف حتما بشوييد و از   فروشگاه هاى مطمئن خريدارى كنيد. از آنجايى كه خرما داراى مواد غذايى با ارزشى است . در كشور ما انواع خرما هاى با كيفيت و مرغوب برداشت مى شود ولى بايد در انتخاب آن دقت داشت.

خرما را قبل از مصرف حتما بشوييد. در خرماهاى تر و شيرين و چسبناک بيشتر دقت كنيد چون آلودگى بيشترى را از هوا به خود جذب مى كنند. خرما سرشار از مواد معدنی از جمله پروتئین، پتاسیم، فیبر، منگنز، ویتامین های ب ۶؛ ب ۱، ب ۲، ب۳ و ب ۵ بعلاوه منیزیم، کلسیم و آهن است. مصرف ۳ تا ۴ عدد خرما در روز به همراه شیر، یک شروع خوب برای تجربه ۱۰ اتفاق مفید در بدن است: کاهش کلسترول: مواد متعددی مانند پتاسیم و سولفور در خرما وجود دارد که نه تنها سلامت قلب را حفظ می کند بلکه به روند شکستن چربی در بدن نیز کمک می کند. برای افزایش میزان متابولیسم، کاهش کلسترول و کاهش وزن، صبح ها خرما مصرف کنید.

پیشگیری از شب کوری: مصرف روزانه خرما باعث حفظ سلامت چشم و همچنین جلوگیری از بیماری های چشمی از قبیل شب کوری می شود. خمیری که از برگ خرما تهیه شده است را می توان به صورت خوراکی مصرف نمود تا شب کوری را کاهش دهد. بهبود کم خونی: کم خونی کمبود تعداد سلول های گلبول های قرمز در خون انسان است و باعث کمبود آهن می شود. خرما حاوی مقدار زیادی آهن است که برای درمان کمبود آهن و کم خونی بسیار مناسب است. درمان یبوست: خرما منبع غنی فیبر است که نقش مهمی که در آسان شدن اجابت مزاج و عبور راحت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش دارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که در آخر شب خرما را در آب بخیسانید. این خرماهای خیس خورده را صبح روز بعد مانند شربت میل کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا