برترینهای کسب و کارسلامت

کالری خرما، یک عدد خرما چند کالری دارد؟

کالری موجود در خرما

کالری یک عدد خرما خشک 66 واحد انرژی است.

هر 100 گرم خرما خشک 319 کالری دارد.

یک عدد خرما رطب 40 کالری دارد.

هر 100گرم شیره خرما 270 کالری دارد.

هر یک قاشق غذاخوری سرکه خرما 15 کالری دارد.

انواع خرما کدامند؟

خرما انواع مختلفی دارد و برای بررسی میزان کالری خرما ابتدا باید نوع خرمایی که می خواهید بخورید را مشخص کنید. خرما از میوه های شیرین و پر از مواد مغذی است که طرفداران زیادی در ایران و سراسر دنیا دارد و از ایده آل ترین خوراکی ها برای میان وعده محسوب می شود. این میوه چگالی انرژی بالایی دارد و حاوی مقدار زیادی مواد معدنی، فیبر، ویتامین و سایر مواد مغذی است، برخلاف دیگر میوه‌ها که بیشتر وزنشان را آب تشکیل داده، 70% وزن خرما از کربوهیدرات و قند تشکیل شده است.

از آن جا که خرما قند طبیعی فراوان دارد بسیاری از مردم نگران هستند که مبادا مصرف این میوه برای سلامت آن ها مضر باشد؛ اما خرما در صورتی که به اندازه مناسب مصرف شود فواید زیادی برای سلامتی خواهد داشت. این میوه چه به صورت تازه یا خشک قابل مصرف است اما در بسیاری از نقاط دنیا از جمله ایران معمولا به صورت خشک مصرف می شود.

خرما خارک: خرما خارک یا نارس زرد رنگ است و برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب‌تر است، این خرما طعم متفاوتی نسبت به خرمای رسیده دارد و رطوبت آن کمتر است.

خرما رطب: به میوه نیمه رسیده خرما، رطب گفته می‌شود، رطب قهوه‌ای رنگ است و طعم مطلوبی دارد.

خرما رسیده: خرما رسیده به دو صورت خرما خشک یا خرما تازه در بازار عرضه می‌شود، از این خرما برای تهیه شیره خرما، سرکه خرما، حلوا، سالاد، خرما پلو و … استفاده می‌شود.

کالری خرما چقدر است؟ خرما از قندهای طبیعی تشکیل شده است و کالری بالایی دارد، کالری خرما بسته به نوع آن متفاوت است. اما آیا می دانید یک دانه خرما چند کالری دارد؟ هر 100 گرم خرما 282 کالری دارد، در حالیکه 100 گرم خرما خشک 319 کالری دارد. کالری یک عدد خرما تازه با اندازه متوسط حدودا 23 واحد است.

کالری خرما خشک بیشتر از کالری خرما تازه است، به طوریکه هر عدد 100 گرم خرما خشک 319 کالری و هر 100 گرم خرما 282 کالری دارد. آنتی اکسیدان، فیبر و مواد معدنی موجود در خرما، آن را به یک ماده غذایی مفید برای سلامت بدن تبدیل نموده است.

چندین راه برای اضافه نمودن خرما به رژیم غذایی وجود دارد، یکی از محبوبترین روش ها استفاده از خرما به عنوان شیرین کننده در غذا های مختلف است. همچنین می توان خرما را به میان وعده ها اضافه نمود و برای افزایش ارزش غذایی آن هسته خرما را با مغزیجات مانند گردو جایگزین کرد.

مواد مغذی موجود در خرما

باید توجه کرد با اینکه مصرف خرما، کشمش، انجیر خشک و توت خشک جایگزین مناسبی برای قند و شکر به‌ویژه در افراد دیابتی است ولی به این معنا نیست که این مواد غذایی باعث بالا رفتن قندخون نمی‌شوند و یا به هر مقدار قابل مصرف هستند بلکه باید به اندازه در رژیم غذایی مصرف شوند. مواد مغذی موجود در خرما عبارتند از:

  1. کربوهیدرات: حدود ۷۰% وزن خرما از فروکتوز تشکیل شده است که میزان قند بالایی دارد. به علاوه خرما با خشک شدن و از دست دادن رطوبت شیرین‌تر می‌شوند. اگرچه خرما شیرین است و مقدار بالایی قند دارد، اما شاخص گلسیمی (شاخصی برای نشان دادن سرعت تبدیل کربوهیدرات به قند) آن نسبتا پایین است و خوردن تعداد کمی خرما تاثیر چندانی بر قند خون ندارد.
  2. چربی: خرما چربی پایینی دارد و فاقد کلسترول است.
  3. پروتئین: خرما مقدار ناچیزی پروتئین دارد و برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن باید مواد غذایی پروتئین دار به رژیم غذایی اضافه شوند.
  4. ویتامین‌ها و مواد معدنی: برخلاف میوه‌های دیگر، خرما مقدار کمی ویتامین C دارد، اما دارای شش نوع ویتامین B از جمله بیوتین و پانتونیک اسید است. همچنین خرما مقادیری از مواد معدنی از جمله پتاسیم، مس، منیزیم و آهن دارد، این مواد معدنی برای حفظ سلامت قلب ضروری هستند. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی خرما دارای نوعی آنتی اکسیدان به نام پلی فنول است که توانایی مبارزه با آسیب‌های سلولی را دارد.

حال که متوجه شدید یک دانه خرما چقدر کالری دارد می توانید در زیر همین مقاله کالری سایر مواد غذایی را هم بخوانید.

با ارزش غذایی و کالری خرما و مشتقات آن آشنا شوید

خرما میوه درخت نخل است و در مناطق گرمسیری دنیا رشد می نماید. در حالیکه آب، بیشترین وزن میوه ها را تشکیل می دهد، حدود 70% وزن خرما از قند است و بافت گوشتی دارد. خرما بیشتر در دو نوع خرما خشک و تازه در دسترس است. خرما سرشار از مواد معدنی است و می تواند بخش زیادی از کالری مورد احتیاج بدن را تامین کند. بسیاری از افراد از میزان کالری خرما و ارزش غذایی آن بی خبرند، ما در این مطلب با ارزش غذایی و کالری خرما و مشتقات آن آشنا خواهیم شد.

کالری خرما

♥ یک عدد خرما 23 کالری دارد.

ارزش غذایی خرما
مقدار یک عدد خرما 100 گرم یک لیوان خرمای بدون هسته
کالری 23 282 502
چربی کل 0/03 گرم 0/39 گرم 0/69 گرم
کلسترول 0 میلی گرم 0 میلی گرم 0 میلی گرم
سدیم 0 میلی گرم 2 میلی گرم 4 میلی گرم
کربوهیدرات کل 6/23 گرم 75/03 گرم 133/55 گرم
فیبر 0/7 گرم 8 گرم 14/2 گرم
قند 5/26 گرم 63/35 گرم 112/76 گرم
پروتئین 0/2 گرم 2/45 گرم 4/36 گرم
کلسیم 3 میلی گرم 39 میلی گرم 69 میلی گرم
آهن 0/08 میلی گرم 1/02 میلی گرم 1/82 میلی گرم
پتاسیم 54 میلی گرم 656 میلی گرم 1168 میلی گرم

کالری خرما خشک

♥ هر 100 گرم خرما خشک 319 کالری دارد.

ارزش غذایی خرمای خشک
مقدار 100 گرم خرمای خشک
کالری 319
کربوهیدرات 72 گرم
فیبر 8 گرم
قند 69 گرم
چربی 0 گرم
پروتئین 3 گرم

کالری رطب

♥ یک عدد رطب 40 کالری دارد.

ارزش غذایی رطب
مقدار یک عدد 100 گرم
کالری 40 275
کربوهیدرات 10/8 گرم 67/5 گرم
چربی 0/03 گرم 0/2 گرم
پروتئین 0/26 گرم 2/5 گرم

کالری شیره خرما

♥ هر 100 گرم شیره خرما 270 کالری دارد.

ارزش غذایی شیره خرما
مقدار یک قاشق چای خوری یک قاشق غذاخوری 100 گرم
کالری 9 28 270
کربوهیدرات 2 گرم 7 گرم 67 گرم
چربی 0 گرم 0 گرم 0 گرم
پروتئین 1 گرم

کالری سرکه خرما

♥ هر یک قاشق غذاخوری سرکه خرما 15 کالری دارد.

ارزش غذایی سرکه خرما
مقدار یک قاشق غذاخوری یک لیوان
کالری 15 240
کربوهیدرات 3 گرم 48 گرم
چربی 0 گرم 0 گرم

خواص خرما

خرما از قدیم یکی از میوه‌های محبوب در بین ایرانیان بوده‌است. یادم می‌آید که قبل‌از این‌که خوردن شیرینی و شکلات در کنار چایی باب شد، مادرم همیشه در کنار چای خود بعد از غذا یک خرما می‌خورد. خرما یک میوه گرمسیری است که از نخل‌های خرما و در جنوب کشورمان رشد می‌کند. خرما یک پوسته چروکیده و قهوه‌ای رنگ دارد و گوشت آن نرم است و طعم خیلی شیرینی دارد.

قند خرما طبیعی است. برای همین، خیلی از افراد که فشار خونشان افتاده و می‌خواهند گلوکزشان را بالا ببرند، اما نمی‌خواهند قندهای صنعتی را مصرف کنند خرما انتخاب خوبی برای رژیم غذایی آن‌ها است. اما علاوه‌بر قند خرما و شیرین بودن آن، خرما خواص و فواید دیگری هم برای بدن ما دارد که دانستن آن می‌تواند خیلی مفید باشد و به ما کمک کند تا قدر این میوه را بهتر بدانیم. ما در این مقاله در مورد خواص خرما و فوایدی که می‌تواند برای بدن ما داشته باشد صحبت خواهیم کرد.

خرما دارای آنتی‌اکسیدان‌های بی‌شمار است

در خرما انواع آنتی اکسیدان‌ها وجود دارند که آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن ما نقش مهمی دارند. ما روزانه در بدنمان موادی بنام رادیکال‌های آزاد در پاسخ به آلودگی هوا و مواد غذایی فرآوری شده ترشح می‌شوند. مقدار زیاد این مواد می‌تواند برای سلامت ما خطرناک باشد و ریسک بروز بیماری‌هایی مثل بیماری‌های سرطانی را افزایش دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن ما می‌توانند اثرات این مواد مخرب را خنثی کنند و از ریسک بروز بیماری‌های این‌چنینی جلوگیری کنند.

خواص خرما سیاه

خرما و خرما سیاه پر از مواد غذایی مثل مس، سلنیوم و منیزیوم هستند. این ۳ عنصر در داشتن استخوان‌های سالم و قوی و جلوگیری از اختلالات استخوانی بسیار مهم هستند. علاوه‌براین، یکی دیگر از خواص خرما سیاه این است که خرما سیاه سرشار از ویتامین ک است که می‌تواند به انعقاد خون و متابولیسم استخوان‌ها کمک کند.

همچنین، برخی از افراد که از عارضه پوکی استخوان رنج می‌برند احتمال این‌که در استخوان آن‌ها شکستگی‌های کوچک به وجود بیاید بیشتر است. یکی از خواص خرما سیاه این است که خوردن آن می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و استحکام آن‌ها کمک کند و به این صورت، می‌تواند برای افرادی که پوکی استخوان دارند مفید باشد.

خواص خرما ناشتا

اگر شما خرما را ناشتا و بر روی شکم خالی بخورید می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. یکی از فواید آن این است که ترکیب انواع قند در خرما باعث می‌شود که بدن شما سریعاً انرژی را از خرما دریافت کند. علاوه‌براین، خرما در زمره غذاهایی با میزان کم شاخص گلیسمی قرار دارد و خوردن آن باعث علاوه‌بر دادن احساس سیری به افراد، انرژی زیادی را هم برای بدن تأمین می‌کند و باعث می‌شود که شما با خوردن آن تا مدتی پرانرژی باشید.

یک خوبی دیگر که خواص خرما ناشتا دارد این است که در آن مواد غذایی و ویتامین‌هایی وجود دارند که برای قابلیت‌های یادگیری و تمرکز مغز مفید هستند. در خرما ویتامین ب، سلنیوم، ویتامین ث، مس، پتاسیم و منیزیم وجود دارند. اگر شما خرما را در اول روز و پیش‌از صبحانه مصرف کنید این مواد غذایی برای تمرکز ذهنی شما و قابلیت‌های یادگیری مغزتان بسیار مفید هستند.

1. خواص خرما برای پوست: حاوی مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین D

خوردن خرما به دلیل خواص خرما برای پوست هم مفید است. در خرما مقدار زیادی ویتامین ث و ویتامین دی و وجود دارد که این دو ویتامین برای حفظ ارتجاع و کشسانی و صاف ماندن بافت پوستتان بسیار مهم هستند. علاوه‌براین، خواص خرما برای پوست ویژگی‌های ضد سال‌خوردگی آن و جلوگیری از تجمع ملانین هم هستند که جلوگیری از تجمع ملانین می‌تواند از لکه گیری بر روی پوستتان جلوگیری کند.

2. خواص خرما در بدن‌سازی: یک میان وعده‌ی مغذی

اگر شما خرما را هر روز پیش‌از صبحانه مصرف کنید، خوردن آن می‌تواند انرژی زیادی را برای بدن شما تأمین کند. همچنین، خرما می‌تواند برای لاغری شما هم مفید باشد. یکی از خواص خرما در بدن‌سازی این است که شما در هر زمان که در طول بدن‌سازی‌تان می‌خواهید استراحت کنید و احتیاج به غذایی دارید تا انرژی خودتان را تأمین بکنید، خرما می‌تواند یک میان وعده غذایی خیلی مناسب برای شما باشد. در یک عدد خرما کالری زیادی وجود ندارد و خوردن یک یا دو خرما زحمت‌های شما برای لاغر شدن و بدن‌سازی را از بین نخواهد برد.

3. خواص خرما برای مردان: افزایش دهنده تعداد اسپرم

یکی از خواص خرما برای مردان و همچنین، زنان کمک به سلامت مغز و درمان بیماری آلزایمر است. بیماری آلزایمر، بیماری است که می‌تواند قابلیت فکر کردن افراد را تحت تأثیر قرار دهد. در هر خرما ماده‌ای بنام کولین که یک نوع ویتامین‌ب است وجود دارد. ویتامین ب ماده‌ای است که خیلی برای یادگیری و فرایند حافظه افراد مهم است.

با خوردن منظم خرما شما می‌توانید ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید. اگر مردان خرما را به‌طور منظم مصرف کنند ریسک بروز بیماری‌های زوال حافظه مثل بیماری آلزایمر و افزایش عملکرد مغز در آن‌ها خیلی کمتر خواهد شد. علاوه‌براین، یکی دیگر از خواص خرما برای مردان و زنان کاهش التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک در مغز است که این‌هم یک عامل دیگر در کاهش ریسک بیماری آلزایمر در افراد است.

4. خواص خرما برای زنان: جبران کننده کمبود عنصر آهن

زنان با مصرف خرما می‌توانند خیلی از مشکلاتی که ممکن است برای سلامتشان رخ دهد را کاهش دهند. بنا بر تحقیقاتی که در زنان انجام شده نتایج نشان می‌دهند که معمولاً زنان احتمال این‌که هموگلوبین خونشان کمتر باشد نسبت به مردان بیشتر است. اگر شما زنی هستید که از مشکل کمبود آهن رنج می‌برید، می‌توانید به‌جای این‌که مکمل‌های آهن را برای کمبود آهن خود مصرف کنید این خرما را بخورید.

یکی از خواص خرما برای زنان این است که خرما می‌تواند کمبود عنصر آهن در بدن آن‌ها را جبران کند و همیشه خوردن این عناصر غذایی طبیعی بهتر از خوردن مکمل‌های غذایی است. علاوه‌براین، یکی دیگر از خواص خرما برای زنان این است که خوردن آن باعث تحریک انقباضات رحمی می‌شود و آسان‌تر کردن زایمان است. با خوردن خرما ماهیچه‌های رحم به‌طور طبیعی انقباضاتشان تحریک می‌شود.

5. خواص خرما برای کرونا: سرشار از آنتی اکسیدان

بیماری کرونا مدتی است که وارد زندگی ما شده‌است و این‌طور که معلوم است این بیماری تا مدت طولانی با ما باقی خواهد ماند. کرونا گونه‌ای از بیماری‌های سرماخوردگی است و برای همین، برای مبارزه با اثرات این بیماری و بهتر شدن افراد باید سیستم ایمنی قوی داشته باشند. خواص خرما برای کرونا باعث می‌شود که سیستم ایمنی افراد تقویت شود و بدن آن‌ها با قدرت بیشتری با ویروس کرونا مبارزه کند.

خوشبختانه هم در خرمای تازه و هم در خرمای خشک‌شده مقدار زیادی ویتامین ث همراه با ویتامین‌های ب ۱، ب ۲،ب ۳، ب ۵ وجود دارد. این ویتامین‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدنمان کمک کنند. مخصوصاً ویتامین ث نوعی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به کاهش سرفه‌ها کمک کند و قوای سیستم ایمنی شما را در برابر بیماری سرما خوردگی مثل کرونا افزایش دهد.

    درنتیجه، خواص خرما برای کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قوای ما برای مبارزه با بیماری‌هایی مثل کرونا است.

6. خواص خرما برای کمر: دارای خاصیت ضد التهابی

بعضی از اوقات ما در برخی از نواحی مخصوص بدن مثل کمر می‌نالیم. این دردها ممکن است ناشی از بروز التهاباتی باشد که در بدن ما رخ می‌دهند. در این موقع بهتر است ما به سراغ غذا و میوه‌هایی برویم که می‌توانند درد التهابی در بدن ما را کاهش دهند. در این‌جا خواص خرما برای کمر می‌تواند برای درد التهابی ما مفید باشد. خرما خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند به کاهش چنین دردهایی کمک کند. در خرما مواد آنتی‌اکسیدانی مثل فلاونوئیدها وجود دارند که فلاونوئیدها هم می‌توانند برای کاهش التهاب و دردهای التهابی در بدن ما مفید باشند.

    بنابراین، خواص خرما برای کمر می‌تواند به کاهش کمردرد ما کمک کند.

7. خواص خرما برای چشم: کاهش دهنده بروز بیماری شب کوری

در قدیم از خواص طبی خرما برای درمان علائم چشمی استفاده می‌شد. در خرما مواد غذایی مثل آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین‌هایی مثل ویتامین آ ویتامین ک وجود دارند. مخصوصاً ویتامین‌های آ ویتامین‌هایی هستند که برای تقویت قوای چشمی ما و سلامت چشم ما در سنین سال‌خوردگی بسیار مهم هستند. علاوه‌براین، آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل بتاکاروتن هم به‌سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند. از خواص خرما برای چشم هم در گذشته برای کاهش احتمال بروز شب‌کوری در افراد استفاده می‌شد.

    بنابراین، خواص خرما برای چشم این است که شما با خوردن آن می‌توانید به‌سلامتی خود کمک کنید و مواد غذایی مورد نیاز به آن‌ها را برسانید.

8. خواص خرما برای ریه: تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

ما در بخش خواص خرما برای کرونا گفتیم که در خرما مقدار زیادی ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر وجود دارند که می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن خوب باشند. علاوه‌براین، خواص خرما برای ریه می‌تواند این باشد که مواد غذایی درون آن که مواد آنتی‌اکسیدانی هم هستند به سلامت ریه ما کمک می‌کنند و عملکرد آن را تقویت می‌کنند.

علاوه‌براین، خواص آنتی‌اکسیدانی خرما می‌توانند ریسک بروز برخی از بیماری‌های سرطانی مثل سرطان ریه را کاهش دهند. یکی دیگر از خواص خرما برای ریه در گذشته این بوده که در طب سنتی قبلاً از جوشانده خرما برای درمان زکام و عفونت‌های ریه استفاده می‌کرده‌اند.

منبع: ایده آل مگ

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا