اقتصادی

نباید در اراضی درجه یک گلخانه احداث شود

اخبار ما/همدان معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: برای حفاظت از خاک در اراضی درجه یک نباید گلخانه احداث شود.

علیرضا مهاجری در همایش عملیات اجرایی الگوی کشت شهرستان فامنین و بخش قهاوند(پایلوت کشوری)، اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت بر سه مبنای نیاز، اقلیم و اقتصاد برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد که در این رابطه برای اجرای طرح، کشت قراردادی دیده شده است تا کشاورز اطمینان خاطر داشته باشد در فروش محصول مشکلی نخواهد داشت.

وی با اشاره به پیش بینی و دیده شدن موارد بهره وری آب، خاک، انرژی و نیروی انسانی در الگوی کشت به منظور داشتن حداکثر تولید افزود: امنیت اجتماعی، غذایی و نظامی مثلث سه گانه بوده که در این رابطه امنیت غذایی در این بین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که با تمرکز بر این امر مهم باید مایحتاج مورد نیاز جامعه و مردم را تامین کنیم.

مهاجری با بیان اینکه الگوی کشت در کشور سابقه طولانی دارد، خاطرنشان کرد: آنچه در الگوی کشت قرار است اجرایی شود اصلاح الگوی کشت بوده که برای ارتقاء بهره وری و تامین مواد مورد نیاز کشور ضرورت داشته و اجرایی خواهد شد ضمن اینکه کشاورزانی که الگوی کشت را مراعات کنند شامل حمایت‌های دولتی قرار خواهند گرفت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه برای اجرای الگوی کشت باید کشاورزان متقاعد شوند، گفت: برای اجرای الگوی کشت باید به کشاورزان کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره پرداخت شود تا متقاعد شوند و نسبت به رعایت الگوی کشت اقدام کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به اینکه کشاورزی و دامداری عمده مشاغل شهرستان فامنین است، افزود: هدف از اجرای الگوی کشت ایجاد درآمد کافی برای کشاورزان و تولید با بهره وری بالا در کشور است ضمن اینکه با اجرای اصلاح الگوی کشت اعتبار الگوی کشت در منطقه برای کشاورزان دو برابر می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان هم گفت: الگوی کشت که از سال ۵۰ مطرح شده و این طرح عملیاتی نشده بود، در دولت سیزدهم برای نخستین بار موضوع الگوی کشت با تامین اعتبار مطرح و عملیاتی شده است.

رضا بهراملو با اشاره به اینکه در همدان به عنوان نخستین استان الگوی کشت رونمایی و اجرایی شد، اضافه کرد: از یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی استان همدان یک سوم اراضی آبی بوده که ۹۰ درصد تولید استان در این اراضی انجام می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی استان آب محور بوده و آب موضوع جدی در تولید محصولات است و در الگوی کشت با آب کمتر میزان تولید حفظ می‌شود، ادامه داد: بهره وری تولید استان ۱.۴ بوده که  این عدد تا ۱.۹ قابل ارتقاء خواهد بود.

بهراملو تصریح کرد: در الگوی کشت، سطح زیرکشت محصولات با نیاز آبی بالا کاهش داشته و محصولات با نیاز آبی کمتر توسعه خواهد یافت.

️فرماندار شهرستان فامنین هم با تاکید بر اینکه با تمام توان برای حفاظت از آب و خاک و افزایش تولید و بهره‌وری الگوی کشت را در سطح شهرستان پیگیری و عملیاتی می‌کنیم، اظهار کرد: در این راه نیازمند همراهی و همکاری کشاورزان هستیم و نفع کشاورزان نیز در اجرا و رعایت الگوی کشت است.

سیدروح الله حسینی یادآور شد: کشاورزان مجاهدان راه تولید و در خط مقدم جنگ اقتصادی دشمن علیه کشور هستند و باید در کنار آنها بود تا از آب و خاک با بهره‌وری بالا استفاده کرده و امنیت غذایی کشور را با خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک تضمین کنند.

به گزارش  اخبار ما و به نقل از روابط عمومی فرمانداری فامنین، وی با اعلام آمادگی برای میزبانی نشست‌های آموزشی و علمی بیشتر با موضوع الگوی کشت و کشاورزی و دامداری در این شهرستان ادامه داد: امیدواریم این همایش سرآغاز  توسعه تولید و اصلاح الگوی کشت در شهرستان فامنین باشد.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا