برترینهای کسب و کارعمومی

نحوه موفقیت در ریاضی و فیزیک کنکور

در این مقاله 10 نکته مهم و راز موفقیت در کنکور ریاضی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر می خواهید در کنکور ریاضی موفق باشید ادامه این مطلب را بخوانید.

پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس:

1- ریاضی را عالی بخوانید: برای موفقیت در کنکور ریاضی، درس ریاضی بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین روی درس ریاضی حساب ویژه ای باز کنید و آن را خیلی خوب بخوانید.

2- فیزیک را مفهومی بخوانید: فیزیک مانند ریاضی فقط فرمول و رابطه نیست. فیزیک را باید خوب درک کنید و بفهمید. روش های حل میانبر که پایه علمی دارد را هم آموزش ببینید.

3- برنامه ریزی دقیقی داشته باشید: برای اینکه در ایام کنکور بر درس ها خوب مسلط شوید و برای مطالعه همه ی درس ها وقت کافی داشته باشید باید یک برنامه ریزی دقیق و منظم داشته باشید.

مطالعه مقاله هم مفید است.

4- ساعت مطالعه خودتان را افزایش دهید: سعی کنید وقت مرده شما هر رزو کمتر شود. روی درس خواندن متمرکز شوید و ساعت مطالعه خودتان را یادداشت نمائید. ساعت مطالعه را افزایش دهید.

5- کیفیت مطالعه خودتان را هم بیشتر کنید: فقط افزایش ساعت مطالعه کافی نیست. باید سعی کنید با تمرکز بالاتری درس بخوانید و کیفیت مطالعه را هم بیشتر کنید. از خودتان حین خواندن درس سوال بپرسید و پاسخ دهید.

6- کتاب درسی را خوب بخوانید: خیلی روی کتاب های کمک درسی حساب باز نکنید. کتاب درسی اصلی ترین و بهترین منبع مطالعه است. کتاب درسی را با دقت بالا بخوانید و مورد بررسی قرار دهید.

برای مشاهده مدرسین کنکور بر روی عبارت کلیک کنید. حتما بخوانید:

7- تست معتبر بزنید: در ایام کنکور وقت محدودی دارید. هر تستی را نزنید. تست های معتبر و با کیفیت را کار کنید تا از زمان خودتان بیشترین و بهترین استفاده را داشته باشید.

8- اول درس بخوانید بعدا تست بزنید: برای یادگیری درس از طریق تست اقدام نکنید. بعضی از دانش آموزان به جای مطالعه درس سعی می کنند از همان ابتدا تست بزنند و از این طریق مطالب را یاد بگیرند که کار درستی نیست.

9- برای مرور برنامه داشته باشید: برای اینکه مطالب را همواره به یاد داشته باشید حتما مرور کنید. فرمول های مهم و نکات کنکوری را یادداشت کنید و اگر می خواهید دروس ریاضی و فیزیک را بهتر یاد بگیرید و در این دروس هم در امتحان نمره بهتری بگیرید و هم در کنکور درصد بالاتری بزنید مواردی که در ادامه می آید را مد نظر قرار دهید.

 

  1. برای یادگیری دروس ریاضی و فیزیک وقت بگذارید. مطالعه این دروس در طول ترم کاملا لازم و ضروری است و به نسبت این که بخواهید در ایام امتحانات درس بخوانید بسیار مفید تر خواهد بود. دروس ریاضی و فیزیک برای یادگیری به زمان نیاز دارند و برای آموزش بهتر این دو درس حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است.

 

  1. در کلاسهای و فیزیک به صورت کامل شرکت کنید حضور در کلاسها باعث می شود درس را در زمان کمتری آموزش ببینید و همچنین مفاهیم را بهتر درک نمائید. اگر مطالبی که در کلاس های مدرسه یا دانشگاه ارائه می شود را بخواهید بعدا خودتان مطالعه کنید هم زمان بیشتری از شما می گیرد و هم اشکالاتی حین مطالعه درس خواهید داشت که سرعت پیشرفت  شما را کم و کیفیت یادگیری را هم کاهش خواهد داد.

 

مطالعه مقاله هم مفید است.

 

  1. در کلاسهای ریاضی و فیزیک حضور فعال داشته باشید. فقط اینکه در کلاس حاضر باشید کافی نیست. باید خوب به مطالب ارائه شده توجه نمائید. بهتر است در این کلاسها جزوه یادداشت نمائید. یادداشت کردن جزوه هم باعث می شود حواس شما جمع تر باشد و درس را بهتر یاد بگیرید و هم بعدا در ایام امتحانات و کنکور منبع خوبی برای مطالعه داشته باشید. شاید خودتان هم متوجه شده باشید که وقتی مطلبی را می نویسید به نسبت حالتی که فقط گوش می دهید درس را بهتر یاد می گیرید. در ضمن، در کلاسها حتما سوال بپرسید و اگر اشکالی برای شما پیش آمد یا مطلبی را متوجه نشدید و فرصت برای سوال پرسیدن نبود یادداشت کنید تا بعدا بپرسید.

 

  1. بعد از کلاسهای و ریاضی و یا بعد از جلسات (اگر شرکت می کنید) درس را مرور نمائید. مرور درس بعد از کلاسها باعث می شود که روند فراموشی آن به تعویق بیافتد و در مراحل بعدی که می خواهید مطالب ارائه شده را مطالعه کنید درصد بیشتری از آن را به یاد خواهید آورد. حین مرور درس هم اگر اشکال یا سوالی داشتید یادداشت کنید تا بعدا  بپرسید.
  2. همانطور که گفته شد، برای یادگیری دروس ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است. در طول ترم و در برنامه روزانه خودتان حتما حل تمرین و مسئله را در نظر داشته باشید. این دروس را فقط با حضور در کلاس و خواندن متن کتاب درسی نمی توان یاد گرفت. البته مطمئنا وقتی در حل تمرینات موفق عمل می کنید که در کلاس درس و یا حین مطالعه کتاب مفاهیم و روابط و فرمولها را خوب یاد گرفته باشید. به هر حال در مرحله تمرین حل کردن شما به صورت عملی از مطالبی که یاد گرفته اید استفاده می کنید و در این مرحله مشخص خواهد شد چقدر خوب درس را بلد هستید. به عبارت دیگر ممکن است بدون حل تمرین و مسئله به نظر برسد درس را خوب یاد گرفته اید ولی این خوب یاد گرفتن درس وقتی مشخص خواهد شد که بتوانید به صورت عملی در تمرینات از روابط و فرمولها استفاده نمائید. شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد که با وجود اینکه درس را خوانده اید ولی حین حل تمرین انگار شخص دیگری خودکار را محکم نگه داشته است و نمی توانید بنویسید. اما اگر مداومت داشته باشید و برای حل تمرینات و مسائل تلاش کنید بر این موانع ذهنی غلبه خواهید کرد و پیشرفت خوبی خواهید داشت. برای دروس ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله کاملا لازم و ضروری است.

 

  1. به منظور آموزش بهتر دروس ریاضی و فیزیک سعی کنید درست تمرین حل کنید. روشی که در این بخش گفته می شود برای اینکه عملی باشد به زمان نیاز دارد. پس در طول ترم تمرین حل کنید و آن را به ایام امتحانات موکول ننمائید. بعد از حضور در کلاس و خواندن متن کتاب درسی ابتدا تمرینات و مثالهایی که در کلاس حل شده است را مرور نمائید. در ادامه سعی کنید تمرینات حل نشده را خودتان حل کنید. خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید. برای هر مسئله و تمرین ریاضی یا فیزیک به خودتان حداقل 10 دقیقه وقت بدهید و راه حلی ارائه کنید. اگر چیزی هم به نظرتان نرسید باز هم ایرادی ندارد. فرمولی که فکر می کنید می تواند درست باشد را بنویسید و دو سه خط راه حل بنویسید. اشتباه هم باشد باز مشکلی نیست. کافی است فقط به حل سوال فکر کنید و هر چیزی که به نظرتان می رسد را یادداشت نمائید. سعی کنید راه حل درست را بنویسید. اگر بلد نبودید باز هم ایرادی ندارد. هر راه حلی که فکر می کنید درست است را بنویسید. هدف این است که از ذهن خودتان کار بکشید و به این ترتیب توانایی های ذهنی شما افزایش می یابد.

 

مطالعه نمائید:

 

  1. به صورت ذاتی بین دروس ریاضی و فیزیک تفاوت وجود دارد. درس فیزیک کمی مفهومی تر است و روابط و فرمولهای ارائه شده در آن معنای فیزیکی دارد. در درس ریاضی معمولا هدف این است که مهارتهای ریاضی شما تقویت شود و مثلا توانایی شما در بدست آوردن حد و مشتق، انتگرال گیری، استفاده از توابع نمائی، لگاریتمی و مثلثاتی، استفاده از اتحادها و حل معادلات مختلف و …. افزایش پیدا کند. در درس ریاضی تمرینات و مسائلی که حل می کنید می تواند مربوط به یک مسئله واقعی و فیزیکی باشد و یا صرفا یک تمرین برای تقویت مهارتهای ریاضی شما باشد. ولی تمریناتی که در درس فیزیک ارائه می شود به صورت معمول همگی مربوط به شبیه سازی یک مسئله واقعی است و برای درست حل کردن چنین سوالاتی باید تلاش کنید روابط را بفهمید و درک کنید. بنابراین باید تلاش کنید حین مطالعه درس فیزیک بیشتر به معنای فیزیکی روابط دقت کنید و عمقی تر و مفهومی تر درس بخوانید.

 

  1. کتاب اصلی ریاضی و فیزیک را در اولویت اول قرار دهید. در کنار کتاب درسی اصلی خودتان می توانید از کتابهای کمک آموزشی انتشارات معتبر هم استفاده نمائید. به هر حال بهترین منبع برای مطالعه دروس ریاضی و فیزیک همان کتاب اصلی و جزوه ای است که در کلاس یادداشت کرده اید. خیلی از این کتاب به آن کتاب نروید و کتابهای متعدد نخوانید. کتاب اصلی خودتان را در اولویت اول قرار دهید. در ایام امتحانات که زمان برای مطالعه محدود است جزوه کلاسی بهترین منبع برای مطالعه است.

 

  1. سعی کنید تا قبل از فرا رسیدن ایام امتحانات مطالب و مباحث ارائه شده در کلاسهای فیزیک و ریاضی را به پایان برسانید. خیلی عالی است اگر برای ایام امتحانات مطلب جدیدی باقی نماند و فقط روی حل تمرین و مسئله و نمونه سوال امتحانی کار کنید. باقی ماندن مطالب خوانده نشده برای ایام امتحانات استرس زا است و باعث می شود در این ایام تحت فشار قرار بگیرید.
  2. در طول ترم حین خواندن کتاب درسی، حل تمرین و مسئله، مرور درس و … در جزوه ای مهمترین نکات را یادداشت کنید. این جزوه خلاصه شده و مفید در ایام امتحانات و یا در ایام نزدیک به کنکور می تواند برای مرور سریع دروس کاملا پرکاربرد و موثر باشد.

10- تکنیک های تست زنی را خوب یاد بگیرید: خوب بلد بودن درس بسیار لازم است اما از آن هم لازمتر این است که خوب تست بزنید. تکنیک های تست زنی را یاد بگیرید و در جلسه کنکور استفاده نمائید.

منبع:

کنکور سراسری برای اغلب دانش‌آموزان، یک آزمون سرنوشت‌ساز است. آن‌ها دوست دارند در دانشگاه و رشته موردعلاقه خود قبول شوند تا در آینده در شغلی که دوست دارند، فعالیت داشته‌باشند. از این‌رو بسیاری از دانش‌آموزان از سال‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند در کنکور سراسری موفق شوند. کنکور ریاضی، جزء آزمون‌هایی است که داوطلبان زیادی در آن شرکت می‌کنند و رقابت تنگاتنگی بین آن‌ها وجود دارد. از این.رو در این مقاله قصد داریم در مورد ریاضی صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید، تا انتها همراه ما باشید.

برای موفقیت در کنکور ریاضی، یک رقابت تمام عیار را باید پشت‌سر بگذارید!

برای بسیاری از داوطلبان، کنکور ریاضی، یک رقابت تمام عیار است که باید در آن پیروز شوند. اما برای این‌که در این رقابت نفس‌گیر به موفقیت دست پیدا کنید، لازم است تا تمام ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهید و ماهیت آن را به‌خوبی بشناسید. زیرا اگر از ماهیت و جنبه‌های مختلف آن آگاهی کافی نداشته‌باشید، نمی‌توانید راه‌های موفقیت در آن را کشف کنید.

بعد از شناخت کامل کنکور ریاضی، باید به‌دنبال یافتن راه‌های موفقیت در آن باشید تا بدانید برای قبول شدن در رشته و دانشگاه موردنظر خود، باید از چه مسیری حرکت کنید و گام‌های خود را چگونه بردارید.

رابطه بین ساعات مطالعه و موفقیت در کنکور

مطالعات نشان داده‌اند که مغز انسان در هنگام صبح، بیشترین کارایی را دارد و هرچه به سمت پایان روز و شب برود، از انرژی آن کاسته می‌شود و آمادگی کمتری برای یادگیری و درک مطلب دارد. توجه به این موضوع ضروری است. اگر به فکر موفقیت در کنکور ریاضی هستید، باید برنامه مطالعاتی خود را به‌نحوی تنظیم کنید که مغز شما بیشترین آمادگی را برای یادگیری و درک مطلب داشته باشد.

همچنین نباید از خواب و ورزش غافل شوید. خواب کافی باعث می‌شود که مغز انرژی از دست‌رفته خود را بازیابی کند و به حداکثر آمادگی برسد. از سوی دیگر ورزش، شادابی و نشاط را با خود به ارمغان می‌آورد و موجب می‌شود، سختی و فشار ناشی از مطالعه تا حد زیادی کاسته شود.

برنامه موفق چیست؟

برای دستیابی به موفقیت، باید یک برنامه درازمدت داشته‌باشید. برنامه‌‌ای که به اندازه کافی دقیق باشد تا بتوانید به آن تکیه کنید. داشتن یک برنامه موفق شما را از سردرگمی نجات می‌دهد و هرگاه از مسیر اصلی خارج شدید، شما را به آن بازمی‌گرداند.

نکته‌ای که در هنگام تنظیم برنامه خود باید درنظر داشته‌باشید این است که برنامه مطالعاتی شما نباید کمال‌گرایانه باشد. زیرا اجرای چنین برنامه‌ای بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود و به شما فشار زیادی وارد خواهد کرد. به‌گونه‌ای که در میانه راه ممکن است دچار سرخوردگی و ناامیدی شوید و از اهداف خود و آن‌چه دوست دارید به آن دست یابید، چشم‌پوشی کنید.

برای موفقیت در کنکور ریاضی چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر می‌خواهید در کنکور ریاضی موفق شوید، توصیه می‌کنیم اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هدف خود را به‌صورت دقیق و روشن مشخص کنید.
  • برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشید.
  • روش‌های درست مطالعه را یاد بگیرید.
  • به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت دهید.
  • نگرش مثبت داشته باشید.
  • در یکی از آزمون‌های آزمایشی معتبر کنکور ثبت‌نام کنید.
  • ساعت‌های مطالعه خود را به‌درستی تنظیم کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • از کتاب‌های درسی به‌عنوان منابع اصلی کنکور استفاده کنید.
  • از مرور مطالب درسی غافل نشوید.
  • فنون تست‌زنی را یاد بگیرید.
  • به دروس عمومی به اندازه دروس اختصاصی اهمیت دهید.
  • مدیریت زمان را تمرین کنید.
  • با افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند، مشورت کنید.
  • از شرایط و ضوابط برگزاری کنکور، آگاهی کامل داشته‌باشید.

راز موفقیت در کنکور ریاضی چیست؟

بسیاری از دانش‌آموزان فکر می‌کنند، افرادی که در کنکور ریاضی موفق شده‌اند و توانسته‌اند به رتبه‌های دورقمی و سه‌رقمی و حتی تک‌رقمی دست پیدا کنند، استعداد ویژه و منحصربه‌فردی داشته‌اند. درست است که برخی افراد در بعضی زمینه‌ها، استعداد بیشتری دارند، اما اگر برنامه‌ریزی درست و اصولی داشته‌باشید و یکسری نکات را برای شرکت در کنکور ریاضی رعایت کنید، به‌طور حتم جزء نفرات برتر کنکور خواهید بود. باید بدانید که هیچ‌چیز جای برنامه‌ریزی و تلاش و پشتکار را نمی‌گیرد.

برنامه‌ریزی صحیح، اصلی‌ترین راز قبولی در کنکور

یکی از مسائلی که اغلب کارشناسان و مشاوران کنکور بر روی آن هم‌نظر هستند، برنامه‌ریزی صحیح است. آن‌ها تاکید می‌کنند که دانش‌آموزان با یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی می‌توانند در کنکور ریاضی موفق شوند و به اهداف خود دست پیدا کنند. یک برنامه مناسب می‌تواند به داوطلبان کنکور کمک کند تا از زمان خود بهترین بهره را ببرند و بتوانند دروس کنکور را طبق زمان‌بندی، مطالعه و مرور کنند. بنابراین برنامه‌ریزی صحیح نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت در کنکور ریاضی خواهد داشت.

اختصاص دادن زمان مناسب به تست‌زنی

درست است که مطالعه عمیق و مفهومی یکی از ارکان اصلی موفقیت در کنکور است. اما اگر نتوانید به تست‌های کنکور به‌خوبی و در زمان تعیین‌شده پاسخ دهید، نباید انتظار داشته‌باشید در آزمون سراسری موفق شوید. بنابراین در کنار مطالعه دروس خود، ترفندهای تست‌زنی را یاد بگیرید و آن‌ها را تمرین کنید.

استفاده از منابع مناسب

بهره‌گیری از منابع معتبر، یکی دیگر از عوامل اثرگذار در کنکور ریاضی است. مشاوران کنکور توصیه می‌کنند که دانش‌آموزان، از کتاب‌های درسی خود به‌عنوان منابع اصلی کنکور استفاده کنند. البته برای موفقیت در کنکور، اکتفا کردن به این کتاب‌ها کافی نیست و در کنار آن‌ها باید از کتاب‌های کمک‌درسی و کتاب‌هایی که مختص کنکور ریاضی طراحی و تدوین شده‌اند، بهره بگیرید. این کتاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نکات و مفاهیم درسی را به‌صورت ساده و قابل‌فهم توضیح می‌دهند و دانش‌آموزان را با ارائه سوالات چهار گزینه‌ای به چالش می‌کشند. بدین‌ترتیب داوطلبان کنکور ریاضی، هم مطالب درسی خود را مرور می‌کنند و هم با سوالات تستی مربوط به آن‌ها آشنا می‌شوند و خود را محک می‌زنند.

گاهی اوقات برخی از دانش آموزان و داوطلبانی که برای مشاوره کنکور تجربی به مرکز ما مراجعه می‌کنند و تلاش زیادی برای درس خواندن می کنند، به دلیل اشتباهاتی که در نحوه مطالعه آنها وجود دارد موفق به کسب رتبه مناسب و خوب نمی شوند. بنابراین تغییر روش های نادرست مطالعه از جمله اقدامات ضروری برای این افراد می باشد.

شرکت در کلاس کنکور ریاضی آنلاین

کلاس‌های حضوری کنکور می‌توانند برای یادگیری، درک مطلب و آشنایی با روش‌های تست‌زنی بسیار مفید باشند. اما برخی از دانش‌آموزان به دلیل بعد مسافت یا دلایل دیگر امکان شرکت در این کلاس‌ها را ندارند. با توسعه اینترنت و دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به فضای مجازی، امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین کنکور ریاضی فراهم شده است. بدین‌ترتیب آن‌ها می‌توانند از هر نقطه‌ای از ایران که زندگی می‌کنند، در این کلاس‌ها شرکت کنند و آمادگی بیشتری برای آزمون سراسری کسب کنند.

 شرکت در آزمون و تحلیل آن از دیگر عوامل موفقیت

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند موجب قبولی در کنکور شود، شرکت در آزمون‌های آزمایشی است. درست است که مطالعه صحیح منابع کنکور و یادگیری روش‌های تست‌زنی برای آزمون سراسری بسیار مهم است، اما قرار گرفتن در فضای کنکور و پاسخگویی به سوالات چهار گزینه‌ای در زمان تعیین‌شده، می‌تواند موجب شود در روز کنکور آرامش بیشتری داشته‌باشید و زمان خود را بهتر مدیریت کنید.

تعیین اهداف برای رسیدن به موفقیت در کنکور

افرادی که برای آزمون سراسری هدف مشخص ندارد، نمی‌توانند انتظار داشتهباشند که در این آزمون سرنوشت‌ساز موفق شوند. هدف‌گذاری صحیح، یکی از اصول موفقیت در کنکور ریاضی است. بنابراین قبل از اینکه برای خود برنامه مطالعاتی بچینید، اهداف‌تان را بشناسید و طبق آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. تعیین اهداف مانند چراغی است که مسیر رسیدن به پیروزی در آزمون سراسری را برای شما روشن می‌کند.

اهمیت ورزش و تغذیه برای موفقیت در کنکور ریاضی

وقتی صحبت از موفقیت در کنکور می‌شود، برخی از دانش‌آموزان بر این عقیده باشند که کلیه وقت خود را باید صرف درس خواندن و مطالعه کنند. اما این تفکر درست نیست. مطالعه مداوم در حالی‌که تحرک خاصی ندارید، می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و به جسم‌تان آسیب برساند. طبق نظر پزشکان، ۳۰ دقیقه ورزش در روز باعث می‌شود که سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنید و آمادگی بیشتری برای یادگیری و درک مطالب درسی داشته باشید.

همچنین باید بدانید که در هنگام مطالعه، مغز انرژی زیادی را مصرف می‌کند. بنابراین مصرف غذاهای سالم می‌تواند نقش مهمی در افزایش کارایی و بهره‌وری آن داشته‌باشد. به گفته متخصصان تغذیه، مصرف غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند و گلوکز را به آرامی وارد جریان خون می‌کنند، می‌توانند برای مدت بیشتری، انرژی مورد نیاز مغز را تامین کنند.

داشتن مشاور و پشتیبان خوب برای موفقیت در کنکور

اگر به ورزشکاران موفق نگاه کنید، همه آن‌ها یک مربی باتجربه و متخصص در کنار خود دارند که آن‌ها را راهنمایی می‌کنند و در مسیر درست قرار می‌دهند. موفقیت در کنکور ریاضی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای این‌که بتوانید آرزوهای خود را محقق کنید و به رتبه‌های برتر کنکور دست یابید، نیاز به فردی دارید که شما را راهنمایی کند و تجربیات خود را در اختیارتان قرار دهد. به‌همین دلیل داشتن یک مشاور و پشتیبان خوب و باتجربه، برای موفقیت در آزمون سراسری ریاضی ضروری است.

خلاصه‌نویسی و مرور مطالب

در روزهای پایانی مانده به کنکور، مرور مطالب و نکات درسی، تاثیر زیادی در موفقیت شما خواهد داشت. اما باید از قبل برای آن برنامه داشته‌باشید. زیرا به دلیل محدودیت زمان، نمی‌توانید تمام مطالب را از ابتدا مطالعه کنید. یکی از راه‌کارهایی که در چنین مواقعی موثر است، خلاصه‌نویسی است. خلاصه‌نویسی موجب می‌شود که بتوانید مطالب درسی و نکات مهم را به‌خاطر آورید و به‌آسانی و در کمترین زمان آن‌ها را مرور کنید.

توجه به بودجه‌بندی و اهمیت دروس بر اساس ضرایب آن‌ها

یکی از مواردی که برای آمادگی کنکور ریاضی باید به آن توجه داشته‌باشید، بودجه‌بندی و ضرایب دروسی است که در کنکور از آن‌ها سوال طرح می‌شود. در کنکور ریاضی، همه دروس ضریب یکسانی ندارند. به‌همین دلیل اهمیت برخی از آن‌ها بیشتر از سایرین است. اگر با محدودیت وقت مواجه هستید، بهتر است بیشتر زمان خود را به مطالعه دروسی که ضریب بالاتری دارند، اختصاص دهید.

همچنین اطلاع از بودجه‌بندی دروس برای آگاهی از تعداد سوالات هر درس و زمان تعیین‌شده برای پاسخ‌گویی به آن‌ها بسیار کمک‌کننده است و می‌تواند برای مدیریت زمان و موفقیت در کنکور بسیار مفید باشد.

سخن پایانی

برای موفق شدن در آزمون کنکور باید اهداف خود را مشخص کنید و برنامه‌ریزی صحیحی داشته‌باشید. همچنین لازم است روش‌های درست مطالعه و تست‌زنی را یاد بگیرید و بتوانید زمان خود را مدیریت کنید. از ورزش غافل نشوید، به اندازه کافی بخوابید و تغذیه سالم داشته باشید. در آزمون‌های آزمایشی معتبر شرکت کنید و درنهایت از یک مشاور و پشتیبان متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

در این بخش به سؤالات متداولی که در مورد موفقیت در آزمون سراسری ریاضی پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد؟

۱برای موفق شدن در کنکور ریاضی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر می‌خواهید در کنکور ریاضی موفق شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که اهداف خود را مشخص کنید. در مرحله بعد باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید تا براساس آن به اهداف خود دست پیدا کنید.

۲برای کنکور ریاضی از چه منابعی استفاده کنیم؟

کارشناسان و مشاوران کنکور معتقدند که مهم‌ترین منبع برای کنکور ریاضی، کتاب‌های درسی هستند. در کنار آن‌ها می‌توانید از کتاب‌هایی که مختص کنکور طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

۳شرکت در آزمون‌های آزمایشی چه تأثیری در موفقیت در کنکور ریاضی دارد؟

شرکت در این آزمون‌ها موجب می‌شود که خود را محک بزنید،  با فضای آزمون سراسری آشنا شوید و بتوانحوه موفقیت در ریاضی و فیزیک کنکور در این بخش توضیح داده شده است. اگر می خواهید برای ریاضی و فیزیک در کنکور درصد بالایی کسب نمائید این مقاله را بخوانید.

ریاضی را عمقی و مفهومی بخوانید: برای موفقیت در کنکور ریاضی باید ریاضی را عمقی بخوانید. به این معنی که فقط فرمول حفظ نکنید و به صورت سطحی درس نخوانید. هر سوال و مسئله ای را که حل کردید دلیل آن را بدانید و برای خودتان تشریح کنید. روی حل مسائل مختلف فکر کنید و نتایج بدست امده را تحلیل نمائید. به این ترتیب هر سوال و تست جدیدی که به شما داده شود می توانید برای آن راه حل مناسبی ارائه دهید.

تست های کنکور ریاضی استاندارد بزنید: ممکن است شما برای درس ریاضی کتابهای کنکوری زیادی داشته باشید و در هر کدام از این کتابها تست های تالیفی زیادی ارائه شده باشد. زمان شما محدود است و نمی توانید همه ی تست هایی که در این کتابها ارائه شده است را بزنید. بنابراین سعی کنید تست های استاندارد و خوبی بزنید. تست های کنکورهای سالهای قبل بهترین تست هایی هستند که می توانید بزنید. تست های ریاضی کنکورهای سالهای قبل را در اولویت اول قرار دهید و بر آنها مسلط شوید.

درست خواندن ریاضی برای کنکور به این معنی است که به صورت مرحله به مرحله مواردی که لازم است را انجام دهید. مراحلی که لازم است به صورت مقابل می باشد: شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی و در صورت لزوم کلاسهای خصوصی ریاضی، حل تمرین و مسئله برای یادگیری بهتر، خواندن متن کتاب درسی و حل تست کنکوری ریاضی. اگر در حال خواندن و مطالعه ریاضی برای کنکور هستید، در برنامه درسی خودتان مرور را هم در نظر داشته باشید. برای یادگیری بهتر درس ریاضی و صرفه جویی در زمان، مرور ریاضی بعد از کلاسهای ریاضی و جلسات تدریس خصوصی ریاضی مفید است. نکات مهم متن درس، تمرینات و مسائل ریاضی و تست های ریاضی را یادداشت نمائید و به صورت مداوم مرور کنید. این نکات مهم خصوصا در ایام جمع بندی و نزدیک به کنکور کاملا مفید است.

تمام مواردی که برای موفقیت در ریاضی و فیزیک در امتحانات می تواند موثر باشد برای موفقیت در این دو درس در کنکور سراسری هم می تواند تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید در امتحان ریاضی و یا امتحان فیزیک نمره خوبی بگیرید یکی از راهکارهایی که وجود دارد و واقعا موثر هم می باشد این است که به صورت کامل در کلاسهای مدرسه شرکت کنید. شرکت در کلاسهای مدرسه باعث می شود هم این دو درس را بهتر یاد بگیرید و هم وقتی به نحوه حل مسائل و تمرینات توسط مدرس ریاضی و یا معلم فیزیک خودتان دقت می کنید شما هم روش حل مسائل را آموزش می بینید. به هر حال معلم ریاضی و فیزیک شما طی سالها تجربه تدریس ممکن است روشهای بهتری برای حل مسائل به نسبت آنچه در کتابهای درسی ارائه شده است به شما ارائه کند. شرکت در کلاسهای ریاضی و فیزیک و بحث روی تمرینات و مسائل به آموزش مفهومی این دو درس کمک زیادی می کند. خصوصا اگر خودتان به یادگیری علاقه نشان دهید و در کلاسها درس را دنبال کنید به احتمال بسیار زیاد در همان کلاس درس مطالب را یاد خواهید گرفت.

تمرین حل کردن برای یادگیری پایه ای درس ریاضی بسیار مهم است. حین تست زنی سعی می کنید سریع تر پیش بروید و چون زمان مهم است تلاش می کنید در زمان کمتری پاسخ تست را بنویسید. ولی حین تمرین و مسئله حل کردن بهتر است بر روی سوال تفکر و تامل کنید. به راه حلها فکر کنید و سعی کنید نحوه حل تمرینات و روند حل را خیلی خوب درک نمائید. تمرین حل کردن برای آموزش ریاضی و یادگیری پایه ای این درس بسیار مفید است. تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید و تسلط خودتان را افزایش دهید.

اگر بخواهید درس فیزیک را مانند درس ریاضی بخوانید نتیجه خوبی نمی گیرید. همانطور که گفته شد برای کسب موفقیت در ریاضی کنکور کافی است بر روابط تسلط کافی داشته باشید و قواعد مشتق گیری، انتگرال گیری، رسم نمودار و … را خوب یاد بگیرید. ولی لازم نیست نتایجی که بدست می آید را تفسیر کنید. در درس فیزیک اگر معنا و مفهوم روابط و فرمولها و خواسته مسائل و سوالات را بتوانید خوب درک کنید و بفهمید و ارتباط بین مسائل مختلف و فرمولهای فیزیکی با پدیده های واقعی موجود در جهان و طبیعت را بتوانید در ذهن خودتان برقرار نمائید کاملا به نسبت حالتی که فقط فرمول حفظ کنید موفق تر خواهید بود. چه بسا در تعدادی از تست های کنکور فیزیک اصلا نوشتن رابطه و فرمول لازم نباشد و فقط با توجه به درک و فهمی که از صورت سوال دارید بتوانید گزینه درس را انتخاب نمائید.

مطالعه عمقی و مفهومی درس، سعی برای درک درست مطالب، حل تمرین و مسئله به اندازه کافی برای جا افتادن مباحث، تست زنی و زدن تست های استاندارد و …. هم از عوامل مهم هستند. سعی کنید در مرحله اول تست ها را بدون در نظر گرفتن زمان استاندارد ان بزنید و مطالب را خوب درک کنید. در ادامه با رعایت زمان قانونی تست بزنید و تلاش کنید خودتان را با زمان هماهنگ کنید. نمره منفی نزنید و تست هایی را پاسخ دهید که مطمئن هستید درست است. در جلسه کنکور هم طمع نکنید و تست هایی که بلد نیستید را نزنید. بسیاری از دانش آموزان در آزمون های آزمایشی که این موارد را رعایت می کنند درصد ها و تراز های خوبی را کسب می نمایند اما چون در جلسه کنکور فکر می کنند باید تمام تست ها را بزنند نتیجه خراب می شود. در کنکور اصلی هم این نکات باید رعایت گردد.

افرادی که در کنکور موفق هستند هم درس فیزیک و سایر دروس را خوب یاد گرفته اند و هم یاد گرفته اند که کنکور با امتحان مدرسه متفاوت است. در جلسه کنکور باید انسجام شخصیت داشته باشید و با اطمینان و اعتماد به نفس و با توکل به خدا از مطالبی که یاد گرفته اید استفاده کنید. تکنیک های تست زنی فقط برای تست زنی در منزل و یا برای آزمون های آزمایشی نیست. بعضی از افراد از این تکنیک ها در منزل و یا در آزمون های آزمایشی به خوبی استفاده می کنند ولی در کنکور اصلی همه ی سوالات (حتی آنهایی که بلد نیستند) را پاسخ می دهند و در نهایت نمره منفی باعث عدم پیشرفت آنها می گردد. فیزیک را مفهومی و عمقی یاد بگیرید و مانند رتبه های برتر کنکور فقط تست هایی را پاسخ دهید که بلد هستید. تست های استاندارد کار کنید.

فیزیک برای رشته های ریاضی و تجربی درس مهمی است و میزان تاثیر درصد فیزیک در کنکور بسیار بالا است. در رشته تجربی همه به فکر این هستند که زیست را بالا بزنند و به ریاضی و فیزیک شاید کمتر اهمیت داده می شود. ولی اگر در کنار کسب درصد بالا در زیست فیزیک را هم خوب بزنید در نهایت رتبه بسیار بهتری بدست می آورید. برای رشته ریاضی فیزیک هم در کنار درس اصلی ریاضی فیزیک خیلی مهم و تعیین کننده است. اگر در رابطه با نحوه مطالعه درس فیزیک برای کنکور سوال دارید مجموعه عواملی را باید با هم در نظر بگیرید.

نحوه مطالعه صحیح ریاضی کنکور: روش صحیح مطالعه ریاضی برای کنکور این است که در مرحله اول سعی کنید درس را خوب بفهمید. اگر کلاس های ریاضی شما در مدرسه هنوز تمام نشده است در این کلاس ها به صورت کامل شرکت نمائید. در کلاس های ریاضی سوالات خودتان را بپرسید و از این کلاس ها به عنوان یک فرصت خوب استفاده نمائید. همزمان با کلاس ها درس را بخوانید تا از خوب فهمیدن آن توسط خودتان مطمئن شوید و مشخص شود در چه بخش هایی اشکال دارید. شرکت در 100 جلسه کلاس تدریس ریاضی بدون درس خواندن و حل تمرین توسط خودتان فایده ندارد. اگر کلاس های ریاضی شما هنوز تمام نشده است از این کلاس ها بیشترین استفاده را ببرید. اگر پشت کنکوری هستید و در درس ریاضی اشکالات زیادی دارید می توانید از اساتید و مدرسینی که در زمینه تدریس خصوصی ریاضی متوسطه، کنکور و دانشگاه فعالیت دارند برای یادگیری بهتر درس و تسلط بر آن کمک بگیرید.

– توجه کنید تست زنی زیاد هم بدون داشتن پایه قوی خیلی مفید نخواهد بود. هر دوی این عوامل را باید با هم در نظر بگیرید. ابتدا خوب درس را یاد بگیرید و بعد سراغ تست ها بروید.
– تست های کنکور خوب و استاندارد بزنید. بعضی از تست های تالیفی به صورت غیر استانداردی سخت و سطح بالا هستند. وقت خودتان را برای چنین تست هایی تلف نکنید. تست های کنکور سال های قبل بسیار خوب است.
– خلاصه برداری کنید و مهمترین مطالب را در جزوات کوچکی بنویسید تا در ایام جمع بندی مرور کنید. در برنامه ریزی کنکور خودتان مرور را هم در نظر داشته باشید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید و در سایت های کمی شاید به آن اشاره شده است این است که علاوه بر در نظر گرفتن راهکارها و روش های مختلف کسب درصد بالا در درس ریاضی باید به لحاظ ذهنی هم روی خودتان کار کنید. به خودتان باور داشته باشید و بدانید که توانایی های شما بسیار زیاد است به گونه ای که بتوانید هر درصدی را در درس ریاضی و یا هر درس دیگری کسب کنید. به صورت مداوم به خودتان تلقین کنید که من خیلی با استعداد هستم و هم در درس ریاضی و هم در کنکور بسیار موفق خواهم بود. بهتر است برای خودتان درصدی را مشخص کنید. مثلا اگر برای قبولی در رشته مورد نظرتان و یا با توجه به وقتی که می خواهید برای ریاضی در نظر بگیرید 50 درصد و بالاتر از نظر شما خوب است در برگه کاغذی بنویسید که من مطمئن هستم درصد درس ریاضی من در کنکور بالای 50 است و مرتب با خودتان این را تکرار کنید. حتی کارنامه کنکور خودتان را تنظیم کنید و درصد سایر درس ها را هم بنویسید. در ادامه برنامه ریزی کنید و برای رسیدن به خواسته خودتان تلاش نمائید.

اگر کلاس های فیزیک شما هنوز به پایان نرسیده است در این کلاس ها با علاقه شرکت کنید و در دریف های جلوی کلاس بنشینید و در جستجوی یادگیری باشید. به کلاس های فیزیک به عنوان یک فرصت خوب نگاه کنید و هر سوالی که برای شما پیش آمد را بپرسید. اجازه ندهید اشکالی برای شما باقی بماند. کوچکترین اشکال می تواند جلوی 100 زدن شما را بگیرد. باید کامل و درست درس را یاد بگیرید و هر سوالی داشتید را بپرسید. برای یادگیری بهتر درس فیزیک و کسب درصد عالی در این درس خیلی به روش های خلاصه و میانبر و … متکی نباشید و سعی کنید خودتان به صورت مفهومی درس را بخوانید. درست است کمی وقت بیشتری از شما می گیرد ولی در عوض مطمئن است. اگر روش خلاصه ای وجود دارد که پایه علمی دارد و خوب می توانید آن را یاد بگیرید و مطمئن هستید در همه ی موارد جواب می دهد بد نیست یاد بگیرید. ولی باز هم حواستان باشد که پایه درس را به صورت مفهومی و عمقی بلد باشید. به هر روش تستی ای که در هر کتابی دیدید اطمینان نکنید.

فیزیک را به صورت عمقی و مفهومی مطالعه نمائید: ممکن است بخواهید خیلی سریع به مرحله تست زنی برسید و بخواهید با استفاده از روش های سریع و میانبر به سوالات کنکوری فیزیک پاسخ دهید. این کار دقیقا مثل این می ماند که شما هنوز دوچرخه سواری را یاد نگرفته باشید ولی بخواهید با یک دست فرمان را نگه دارید. استفاده از راهکارهای سریع و میانبر که بر پایه روابط درست باشد مفید است ولی قبل از آن باید سعی کنید درس را خوب یاد بگیرید. فیزیک یک درس مفهومی است که برای توصیف پدیده هایی که در جهان واقعی اتفاق می افتد مطالعه می شود.

در کلاس های ریاضی حضور فعال داشته باشید و جزوه بنویسید: برای موفق شدن در امتحان و یا کنکور ریاضی بسیار مهم است که در کلاس های ریاضی حضور فعال و منظمی داشته باشید. در کلاس می توانید سریعتر از درس خواندن خودتان مطالب را یاد بگیرید و در زمان شما صرفه جویی خواهد شد. برای اینکه خوب نتیجه بگیرید در کلاس جزوه بنویسید تا تمرکز بالاتری هم داشته باشید. هر سوالی که به نظرتان رسید را بپرسید و اشکالی را باقی نگذارید.

تکنیک های درست تست زدن را یاد بگیرید: شاید شما هم در کلاس خودتان افرادی را می شناسید که با وجود اینکه درس ریاضی را خیلی خوب بلد بوده اند و در کلاس همیشه نمره اول را می گرفتند ولی در کنکور عملکرد خوبی نداشته اند. چنین افرادی یا استرس زیادی در جلسه کنکور داشته اند و کنکور را خراب کرده اند و یا اینکه درست تست زدن را بلد نبوده اند. باید تکنیک های تست زنی درست را که برای درس ریاضی از اهمیت بالایی برخوردار است یاد بگیرید. تست های اشتباه را نزنید و زمان خودتان را مدیریت کنید. اگر سوالی را بلد نیستید سریع آن را کنار بگذارید.

نید زمان خود را به‌خوبی مدیریت کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا