اقتصادی

نیاز شبکه‌های جهانی برق به سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی برآورد کرد سرمایه‌گذاری سالانه جهانی در شبکه‌های نیرو باید دو برابر شده و به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال برسد تا جهان به اهداف اقلیمی و انرژی دست پیدا کند.

به گزارش اخبار ما، در گزارش «شبکه‌های برق و تضمین گذار انرژی» آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: جهان به تغییرات بزرگی در شبکه برق نیاز دارد و رسیدن به اهداف صفر خالص، نیازمند افزودن یا جایگزین کردن ۸۰ میلیون کیلومتر خطوط برق تا سال ۲۰۴۰ است که معادل کل شبکه برق جهانی است.

برای رسیدن به اهداف اقلیمی و انرژی ملی کشورها، مصرف برق جهان باید در یک دهه آینده، ۲۰ درصد سریع‌تر از دهه قبل رشد کند.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد توسعه و ارتقاهای شبکه برق در سطح جهان با رشد فناوری‌های انرژی پاک شامل خورشیدی، بادی، خودروهای برقی و پمپ‌های حرارتی، همگام نیست.

طبق گزارش این آژانس، بدون توجه بیشتر به سیاست و سرمایه‌گذاری، کمبود در دسترسی و کیفیت زیرساخت‌های شبکه، می‌تواند هدف محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد و امنیت انرژی را تضعیف کند. شبکه‌ها می‌توانند پیوند ضعیف در گذار انرژی باشند زیرا برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر، به تنگنا تبدیل شده اند.

دستکم ۳۰۰۰ گیگاوات پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر شامل ۱۵۰۰ گیگاوات پروژه‌های انرژی در مراحل توسعه پیشرفته، در صف‌های اتصال شبکه، منتظر هستند که این میزان، پنج برابر میزان ظرفیت فوتولوتائیک خورشیدی و بادی است که در سال ۲۰۲۲ اضافه شدند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیشرفت اخیر در انرژی پاک که در بسیاری از کشورها مشاهده کرده‌ایم، کم‌سابقه بوده و مایه خوش‌بینی است اما اگر دولت‌ها و شرکت‌ها برای تضمین آماده بودن شبکه‌های برق جهان برای اقتصاد انرژی جهانی جدیدی که به سرعت پدیدار می‌شود، دست به دست هم ندهند، ممکن است به خطر بیافتد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا