بین الملل

وقتی اتحادیه اروپا به ابزار پوسیده تحریم متوسل می‌شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین اخبار ما، اتحادیه اروپا روز دوشنبه 4 مهرماه به بهانه ناآرامی های داخلی در ایران، چندین مقام و نهاد ایرانی را تحریم کرد. فهرست این تحریم‌ها شامل 11 مقام ایرانی و چهار نهاد است که مشمول ممنوعیت روادید اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها می‌شوند. اقدامی که واکنش جمهوری اسلامی ایران را برانگیخت ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای تصمیم شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه برخی مقامات و نهادهای ایرانی را به شدت محکوم کرد و آن را ناقض قوانین بین‌المللی دانست. مصداق بارز دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و اعلام کرد که به زودی تحریم های متقابل علیه افراد و نهادهای ذیربط اروپایی وضع و اعلام خواهد شد. (اینجا بخوانید)

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همچنین در توئیتی نوشت: امروز اتحادیه اروپا با قضاوتی نادرست طی اقدامی غیرمولد بر اساس انبوه اطلاعات نادرست، دو بار به ابزار بیهوده تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. آزار و اذیت و تخریب اموال عمومی در هیچ جای دنیا قابل تحمل نیست و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

قبل از اینکه اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و بریتانیا تحریم هایی را علیه مقامات و نهادهای ایرانی اعمال کنند. البته اخیرا اتحادیه اروپا در این خصوص قطعنامه ای را با واکنش شدید منتشر کرده است ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه (+) به مقابله و بی‌ارزش خواندن آن پرداخت و گفت: ایران آماده تعامل دوجانبه با همه طرف‌ها بر اساس احترام و منافع متقابل است اما در برابر هرگونه تلاش برای فشار یا توسل به اقدامات محدودکننده علیه ایران مردم ایران محکم خواهند ماند و پاسخ متقابل و متناسب خواهند داد.

و در این مدت جوزپ بورل یک مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد ناآرامی ها در ایران اظهارات مداخله جویانه کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب (12 آنلاین) در اظهاراتی مداخله جویانه تهدید کرد که اتحادیه اروپا علیه اقدامات قانونی ایران برای حفظ نظم و امنیت عمومی عمل خواهد کرد و افزود: اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه های مختلفی برای پاسخ به این رویدادها در ایران “. بورل همچنین تصریح کرد: اتحادیه اروپا در آستانه نشست شورای وزیران امور خارجه به بررسی همه گزینه‌های موجود برای پاسخ به مرگ مهسا امینی و همچنین نحوه واکنش نیروهای امنیتی ایران به اعتراضات ادامه خواهد داد. پس از آن.» که استفاده نامتناسب از نیروی قهری توسط نیروهای امنیتی موجب تلفات معترضان شده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای شامگاه سه شنبه ۲۱ مهرماه از بازنگری تحریم های جدید علیه ایران خبر داد و گفت: «ما در حال بررسی همه گزینه‌های در اختیارمان از جمله اقدامات محدودکننده برای مقابله با قتل مهسا امینی و نحوه واکنش نیروهای امنیتی ایران است. ما به اعتراض خود ادامه خواهیم داد.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این نسبت به هرگونه اقدام غیرسازنده اتحادیه اروپا هشدار داده بودند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۲ مهرماه در گفتگوی تلفنی با لوئیجی دی مایو همتای ایتالیایی هم “جوزف بورل” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به هرگونه اقدام عجولانه و بدون فکر اتحادیه اروپا هشدار داد. وزیر امور خارجه ایران به همتای ایتالیایی خود گفت: ما بر اساس قوانین سختگیرانه خود متعهد به مرگ یکی از فرزندانمان (مهسا امینی) هستیم و تحقیقات دقیق و منصفانه با جدیت ادامه دارد. در عین حال از برخوردها و مداخلات برخی از مقامات اروپایی در رویدادهای اخیر راضی نیستیم و اگر اتحادیه اروپا بخواهد با رویکردی دوگانه دست به اقدامی عجولانه و بی پروا بزند باید منتظر اقدامات موثر و متقابل باشد. جمهوری اسلامی ایران

حسین امیرعبداللهیان همچنین آنلاین روز 23 در گفت و گوی تلفنی با یک مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بورل اعلام کرد که نمی توان از خشن ترین اقدامات مقابله با ناآرامی ها در اروپا استفاده کرد، اما همین اقدام را می توان سرکوب در اروپا دانست. چارچوب قانونی ایران کشور کودتا مخملی و رنگارنگ نیست. وزیر امور خارجه در خصوص اتفاقات جاری کشور گفت: درگذشت مهسا امینی مایه تاسف همه ماست. در این راستا گزارش دقیق و علمی پزشکی قانونی توسط تعداد قابل توجهی از پزشکان و متخصصان فوق تخصص ارائه شد. مراحل دادگاه ادامه دارد. البته این تنها بهانه ای برای برخی مقامات غربی است. سوال اینجاست که غرب در مورد صدها مورد کشتار عمدی زنان و کودکان در کانادا و آمریکا به ویژه توسط پلیس چه کرده است؟! در اروپا خشونت آمیزترین سرکوب اغتشاشات نمی تواند اقدام خوب و قابل قبولی باشد، اما همین عمل را می توان در چارچوب قانونی ایران سرکوب تلقی کرد. (جزئیات بیشتر)

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران روز دوشنبه 4 مهرماه در آستانه آغاز این تحریم ها اظهار داشت: از طرف های اروپایی می خواهیم که منطقی باشند و به شعارهای خود پایبند باشند. ما آنها را به عقلانیت دعوت می کنیم و آنها را از رفتارهای غیرمنطقی و مداخله جویانه برحذر می داریم… جمهوری اسلامی ایران فوراً مطابق تصمیم و عمل آنها تصمیم گرفته و عمل خواهد کرد و سیاست معقول و منطقی در قبال ایران خواهد داشت.

از آغاز ناآرامی های داخلی در ایران، تعدادی از کشورهای اروپایی اظهارات مداخله جویانه ای داشته اند و حتی برخی از این کشورها سفرا و روسای دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشورها را دعوت کرده و به این اتفاقات اعتراض کرده اند. این کشورها نتوانستند از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود حفاظت کنند و در این زمینه سهل انگاری کردند. مسئولیت بر اساس کنوانسیون وین بر عهده دولت پذیرنده است. بی مسئولیتی نیروهای پلیس این کشورها باعث حمله به ساختمان های متعدد سفارتخانه های ایران در این کشورها شد و خسارت هایی به آن مکان ها وارد شد. حتی در غیاب پلیس، فردی مسلح به سلاح سرد قصد ورود به سفارت ایران در دانمارک را داشت و با تهدید خانم افشانی نادی پور سفیر ایران در کپنهاگ، یکی از مقامات محلی سفارت را مجروح کرد. آسیب به ماشین در سفارت

به گفته ناصر کنعانی، علاوه بر این، یکشنبه 24 اکتبر، ساعت 24 شب، آشوبگران خارج از کشور یک مدرسه ایرانی در هامبورگ را به آتش کشیدند و به گفته ناصر کنعانی، استفاده از این مدرسه در ابتدای سال تحصیلی عملا غیرممکن شده است. اخیراً ضد انقلاب لندنی در غیاب پلیس از بالکن سفارت ایران در لندن بالا رفته و اقدام به تغییر پرچم جمهوری اسلامی ایران کردند که پس از حضور پلیس تعویض شد.

ناصر کنعانی پیش از این در بیانیه‌ای گفته بود: بر اثر حوادث اخیر در برخی از کشورها به‌ویژه در برخی کشورهای اروپایی، برخی از آژانس‌های ما مورد حمله افراد وابسته به جریان‌های ضد انقلاب و گروه‌های خشن قرار گرفته‌اند و در برخی کشورها مهاجمان در نتیجه عدم حفاظت کافی و عدم توجه اولیه نیروهای امنیتی موفق به حمله به برخی از ادارات ما به خصوص در مکان های بیرونی و دیوار بیرونی ادارات ما شده اند و بخش های خاصی از آژانس مورد حمله قرار گرفته است. حمله کرد.

ناصر کنعانی وی روز دوشنبه 4 مهرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: متاسفانه علیرغم تعهدات قانونی دولت میزبان و علیرغم شعارهای مطرح شده در کشورهای پیشرو اروپایی که در مورد حوادث اخیر رفتار بسیار تهاجمی و تهاجمی از خود نشان داده اند. ایران، این کشورها به مسئولیت قانونی خود در رابطه با حفظ امنیت پست‌های دیپلماتیک و ایجاد شرایط مساعد برای انجام وظایف دیپلماتیک توسط عوامل ما عمل نکرده‌اند. به نظر می رسد کسانی که در آن سوی مرز جمع می شوند در رفتار خشونت آمیز خود با برخی از افراد خشن این طرف همسو هستند. حمله به مدرسه چه ربطی به اعتراض سیاسی دارد؟ کشورهای پذیرنده چه مسئولیتی خواهند داشت؟ این مسئولیت کشورهایی است که باید امنیت را تامین کنند و با کسانی که از طریق رفتار خشونت آمیز به این مکان ها آسیب وارد می کنند، برخورد قانونی کنند.

این حملات منجر به احضار سفرا و روسای چندین نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران از جمله سوئد، بلژیک و دانمارک به وزارت امور خارجه و اعتراض شدید به این موارد شد.

اخیراً پولیتیکو مقاله ای درباره ایران منتشر کرده است که نامه ای به برخی دیپلمات های اروپایی ارسال کرده و هشدار داده است که در صورت اعمال تحریم ها علیه ایران، ممکن است روابط ادامه پیدا نکند. خبرنگار روز دوشنبه 25 مهرماه خبرگزاری آنلاین اخبار ما این متن را از ناصر کنعانی پرسید و او پاسخ داد: ما این اقدام (پولیتیکو) را یک شیطنت رسانه ای می دانیم و آن را رفتار غیر رسانه ای و غیر سازنده می دانیم. این غیر قابل قبول است. مکاتبات دیپلماتیک منطق و روال خاصی دارد و همیشه در مناسبت های مختلف به صورت طبیعی پیش می رود. اگر مکاتبات دیپلماتیک که یک عرف رایج است از روال خود خارج شود و به یک اقدام سیاسی غیرسازنده تبدیل شود، اعتماد لازم به تحرکات دیپلماتیک و تحرکات حرفه ای دیپلماتیک را زیر سؤال می برد و باعث ایجاد انحراف در روند انجام وظایف دیپلماتیک می شود. این لینک، بحث ما تهدید را تایید نمی کنیم. (اینجا بخوانید)

اکنون و در این شرایط که آمریکا، کانادا و انگلیس و اکنون اتحادیه اروپا شروع به تحریم مقامات و نهادهای ایرانی کرده اند، به نظر می رسد به دنبال این فرصت بودند تا تحریم ها را مجدداً علیه ایران اعمال کنند. هر چند جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با امیر عبداللهیان در 2 مهرماه گفت که «قصد دخالت در امور داخلی ایران را نداریم»، اما اعمال واقعی تحریم‌ها و اظهارات و اظهارات مداخله جویانه چه نشانه‌ای دارد؟ این ابزار شکسته ای است که اتحادیه اروپا می داند ناکارآمد است.

لازم به ذکر است روز دوشنبه 4 مهرماه «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین با بیان اینکه ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده، خواستار تحریم ایران شد. ادعایی که مقامات ایرانی بارها آن را رد کرده اند و ناصر کنعانی روز دوشنبه چهارم مهرماه در آخرین اظهارات خود در پاسخ به ادعای رئیس جمهور اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که طرف نیست. به جنگ روسیه و اوکراین. ایران به هیچ متخاصمی سلاح صادر نکرده است… این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که خود میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات به یک متخاصم صادر می کنند، کشور دیگری را متهم به ارسال سلاح برای یک متخاصم می کنند و آنها به جنگ تبلیغاتی و روانی علیه آن می پردازند. ایران. اگر آنها طرفدار صلح و ایجاد راه حل سیاسی برای جنگ در اوکراین هستند، این حجم از ارسال سلاح به یک طرف جنگ چه معنایی دارد؟

از سوی دیگر، هفته گذشته وزارت امور خارجه فرانسه بر اساس ادعاهای بی اساس مبنی بر ارسال پهپاد از ایران به روسیه اقدام ایران را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت خواند و علاوه بر آن روزنامه انگلیسی گاردین بر اساس ادعاهای بی اساس و اثبات نشده، لندن نیز مانند فرانسه «اقدام ایران در ارسال پهپادهای جنگی به روسیه» را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می داند.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا