بین الملل

پمپئو: اروپا همچنان احمقانه در برجام مانده است!

مایک پمپئو به فاکس نیوز گفت: “اروپایی هایی که در این امر (گسترش تحریم تسلیحاتی ایران) به ما پیوستند ، می دانند که ما حق داریم.”

پمپئو در ادامه ادعا کرد که آنها (اروپایی ها) به طور خصوصی به ما گفته اند که نمی خواهند فروش اسلحه (به ایران) برگردانده شود و در این نامه اظهار داشتند که آنها از فروش سلاح بسیار نگران هستند.

وزیر امور خارجه اشاره ای به ارسال نامه یا زمان دریافت نامه نکرد.

پمپئو با عصبانیت از حمایت اروپا از شورای امنیت سازمان ملل گفت: “اروپایی هایی که از اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران حمایت نمی کنند همچنان در توافق هسته ای احمقانه سال 2015 باقی مانده اند.”

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد کشورهای اروپایی گزینه دیگری برای جلوگیری از فروش سلاح های متعارف جدید به ایران ارائه نداده اند.

علی رغم مخالفت جهانی ، مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه ایالات متحده ، یکشنبه صبح به وقت تهران با صدور بیانیه ای یک جانبه ادعا کرد همه تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم تسلیحاتی علیه ایران ادامه دارد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده ادعا کرد که برقراری مجدد تحریم ها ، از جمله تحریم تسلیحاتی علیه ایران ، با صراحت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با پیش نویس قطعنامه واشنگتن مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران ، به استثنای ایالات متحده ، جمهوری دومنیکن مخالفت کرد. او رأی مثبت داد.

وزارت امور خارجه با لحنی استبدادی ، تهدیدآمیز و کاملاً یک طرفه خواستار همکاری کشورهای عضو سازمان ملل در راستای احترام به تحریم ها شد که روز گذشته در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل توسط سه کشور اروپایی ، انگلیس ، فرانسه و آلمان مورد تأکید قرار گرفت. تلاش ایالات متحده برای تمدید این تحریم ها “نتیجه قانونی” ندارد و تعلیق آن پس از 20 سپتامبر (30 سپتامبر) ادامه خواهد داشت.

سه کشور امضا کننده توافق هسته ای با جمهوری اسلامی (آژانس انرژی هسته ای) از ایالات متحده خواسته اند با وجود مقاومت و مخالفت ، تحریم های ایران را که در داخل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به حالت تعلیق درآمده است ، به حالت تعلیق درآورد. آنها در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشتند كه هر گام یا تصمیمی برای برقراری مجدد تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی “اعتبار قانونی” ندارد.
آلمان ، فرانسه و انگلیس در نامه ای به شورای امنیت گفتند که همه کارها را برای محافظت از توافق هسته ای انجام می دهند و به آن متعهد می مانند.

ژوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، به عنوان هماهنگ کننده شورای امنیت سازمان ملل متحد ، روز یکشنبه (21 سپتامبر 2016) با صدور بیانیه ای ادعای ایالات متحده مبنی بر ادامه تحریم های سازمان ملل علیه ایران را رد کرد و اظهار داشت که طرف های باقی مانده توافق ادامه خواهند یافت لغو تحریم ها .

وی گفت: “ایالات متحده را نمی توان عضوی از شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و نمی تواند سازوكاری را برای رفع تحریم های سازمان ملل فعال كند.” [علیه ایران] تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که وی در نقش هماهنگ کننده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بود. تمام تلاش خود را برای حفظ و اجرای کامل این توافقنامه توسط همه طرفها به کار خواهد گرفت.

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه ای به شورای امنیت گفت که به دلیل “عدم اطمینان” نمی تواند هیچ اقدامی درباره اقدامات آمریکا برای لغو تحریم های ضدایرانی سازمان ملل انجام دهد.

311311

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا