بین الملل

ولیعهد سعودی خطاب به انصارالله: یمن را بگیرید و به ما تضمین امنیتی بدهید

روزنامه الاخبار در یادداشتی نوشت: انصارالله یمن اعلام کرد که وضعیت صلح و جنگ را نمی پذیرد و دستور آماده سازی نظامی داد و ولیعهد عربستان نیز اعلام کرد در صورت تضمین امنیت، آماده ترک یمن است. ارائه شده است.

به گزارش اخبار ما، در این یادداشت آمده است: یمن هنوز نه در وضعیت صلح و نه جنگ است، وضعیتی که صنعا بارها اعلام کرده است که آن را نمی پذیرد و مصمم است هر چه زودتر به پایان برسد. و تعیین تکلیف: یا صلحی که در آن شرایط حکومت صنا پذیرفته شود، یا جنگی آغاز شود که بتواند شرایط خود را در آن تحمیل کند. در این شرایط لحن تهدیدآمیز انصارالله مبنی بر تشدید درگیری مطرح شد. و اظهارات مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن که از جبهه البرح در استان تعز گفت: ما هر لحظه منتظر بازگشت جنگ هستیم و آماده آن هستیم. نکته قابل توجه پیام های ارسالی در این زمینه، از سوی دیگر، عمان در عین حال از تلاش برای یافتن راه حلی که طرفین را راضی کند، دست برنداشت.

در حالی که وضعیت رکود همچنان در یمن حاکم است و دو گزینه تشدید تنش‌های نظامی و راه‌حل مسالمت‌آمیز با سرعتی مشابه حرکت می‌کنند و شرایط مساعدی برای هر دو وجود دارد، رهبری انصارالله تاکید می‌کند که اجتناب و خرید زمان بیشتر باعث می‌شود. حقوق و درد و رنج مردم یمن را به قیمت مردم یمن نپذیرند» و تهدید به درگیری مجدد بدون اجرای این تهدیدها به اظهارات مکرر تبدیل نشود و به واشنگتن و ریاض کمکی نکند تا به این نتیجه برسند که انصارالله انجام می دهد. برای اجرای تهدیدات خود پیشنهاد نمی دهند. ، عبدالملک الحوثی رهبر این جنبش در دیدار با هیئت عمان که اخیراً به صنعا آمده بود پیام های روشن و قاطعی ارسال کرد.

خطاب به مهمانانش گفت: یمنی ها دیگر از گرسنگی نمی میرند. ما از تمام توان خود برای رفع محاصره مردم یمن و بهره برداری از منابع و ثروت آنها استفاده می کنیم.

در همین راستا، منابع خاصی در صنعا به الاخبار گفتند که همزمان با این پیام های صریح الحوثی، سیگنال آمادگی کامل به نیروهای نظامی مربوطه داده شد. برخی از تحرکات این آماده سازی عمدا نشان داده می شود تا دشمن ببیند و بداند که ثنا جدی است و تهدیدهای او خالی نیست. همین منابع تاکید می کنند که این بار در صورت عدم پاسخ رضایت بخشی به “مطالبات بشردوستانه” و در نتیجه تشدید اوضاع، نبرد کیفی خواهد بود و همه مناطق از جمله دریای سرخ، باب المندب. ، آرامکو در عمق عربستان سعودی و همچنین عمق امارات درگیر خواهد شد.

با پایان یافتن زمان و تاکید انصارالله بر اینکه برای همیشه منتظر راه حل نخواهند ماند، چهار مرحله ذکر شده است که می توان قبل از کشیدن ماشه در «آمادگی نهایی» گنجانید:

1- تکمیل آمادگی های نظامی لازم، 2- موضع قاطع سیاسی رهبری انصارالله، 3- سفر مهدی المشاط فرمانده عالی و رئیس شورای عالی سیاسی یمن از جبهه های ارتش. 4- تظاهرات مردم یمن در استان صنعا و استان های دیگر با شعار «محاصره جنگ است» که به معنای مشروعیت مردمی دادن به درگیری های آینده است.

اکنون توپ در زمین عربستان سعودی است زیرا صنعا معتقد است شاهزاده سعودی محمد بن سلمان می تواند به بسیاری از سوالات پاسخ دهد. امروز، عربستان سعودی، به دنبال موفقیت همسایه کوچکتر خود قطر در میزبانی جام جهانی، که از مدل “موفق” و رقابتی امارات پیروی می کند. این همسایه و شریک دیگر ریاض در جنگ یمن نشان دهنده تجارت اقتصادی و جهانی است، با این تصور که “جنگ” آن در واقع “جنگ منابع و اقتصاد” است. این را به عنوان مثال از سخنان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در اکتبر گذشته در حاشیه یکی از فعالیت های «استراتژی صنعت ملی» که توسط بن سلمان راه اندازی شد، مشهود بود که گفت: «ما 40 سال را صرف کرد. در این مدت می‌توانستیم از نظر صنعتی مانند چین و هند باشیم، اما تصمیم گرفتیم دیگر وقت خود را تلف نکنیم.

با این حال، «یمن پس از جنگ» مانع اصلی توسعه پروژه بن سلمان برای تبدیل عربستان به یک مرکز تجارت جهانی است. علاوه بر این، همه رهبران سعودی معتقد بودند که دیگر نمی توانند یمن را تحت کنترل خود درآورند تا حکومت خود را تحمیل کنند. اعتراف می کنند که کشور از مدار خود خارج شده است، به ویژه در سایه نقشه گروه های تشکیل شده از هشت سال جنگ.

نشانه‌های این باور سران سعودی را می‌توان در مذاکرات اخیر درباره تمدید آتش‌بس به وضوح مشاهده کرد، زیرا طبق منابع ذکر شده، دولت صنعا چهار موضوع اصلی را به ریاض ارائه کرده و این کشور نیز اولیه خود را اعلام کرده است. توافق، مشروط بر اینکه آنها را به تفصیل مورد بحث قرار دهد. این چهار موضوع عبارتند از: رفع محاصره، عدم مداخله در امور داخلی یمن، پرداخت غرامت و خروج از یمن. از سوی دیگر، عربستان سعودی خواستار تضمین عدم تهدید یمن برای ریاض و امنیت آن شد. انصارالله همچنین اعلام کرد که اگر این موضوع به پایبندی به نتایج مذاکرات برای دستیابی به راه حل نهایی جنگ یمن منجر شود، آماده است تا این مشکل امنیتی ریاض را حل کند.

اما در این بین، ایالات متحده نفوذ بیشتری بر عربستان دارد زیرا دولت جو بایدن مطلقاً خواهان وضعیت نه صلح و نه جنگ نیست زیرا اولاً از این وضعیت منتفع می شود و ثانیاً یمن را به عنوان برگ برنده می خواهد. اخاذی تنش بین خود و بن سلمان. بر این اساس، ولیعهد باید راه حل های مناسب برای مشکل خود با دولت بایدن بیابد و سپس شرایط بهینه را برای موفقیت برنامه های خود برای آینده عربستان فراهم کند. در همین حال، آخرین اطلاعات از صنعا حاکی از آن است که کارها اکنون در مراحل نهایی مذاکرات است. زیرا ریاض همچنان به ارسال سیگنال های مثبت در خصوص تعهد خود به اجرای توافق به ویژه در رابطه با غرامت ادامه می دهد و به همین دلیل مانع از انجام اقدامات اقتصادی دولت مستعفی یمن تحت نظر «انصارالله» به عنوان یک کشور شد. جنبش تروریستی برخلاف گروه‌های مورد حمایت عربستان سعودی و امارات که اخیراً با گروه‌های مورد حمایت قطر ملحق شده‌اند، در سراسر یمن تلاش می‌کنند تا مواضع خود را تثبیت کنند، کارت‌های خود را تقویت کنند و واقعیت جدیدی ایجاد کنند که در صورت توقف می‌توان آن را متوقف کرد. جنگ یا ادامه آن».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا