سلامت

پرواز با هوش مصنوعی حتی در حریم شلوغ

اما اگر هواپیما خلبان نداشته باشد چه؟ یک سیستم خلبان خودکار هوش مصنوعی جدید برای فضای شلوغ هوایی می تواند در این مواقع مفید باشد. این سیستم که در حال حاضر توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون در حال توسعه است، بر روی داده های جمع آوری شده در فرودگاه آلگنی پنسیلوانیا و فرودگاه پیتسبورگ-باتلر آموزش دیده است.

پرواز با هوش مصنوعی حتی در فضای شلوغ

با استفاده از ابزارهای موجود در هواپیماهای خودران و اطلاعات ارائه شده توسط کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی محلی، سیستم AI Autopilot دارای شش دوربین و یک سیستم بینایی کامپیوتری است که به گفته دانشمندان، به سیستم اجازه می‌دهد هواپیماهای مجاور را به همان دقتی که می‌کنند شناسایی کند. خلبان تشخیص داد این سیستم می تواند هواپیماهای مجاور را ردیابی کرده و مسیر آنها را پیش بینی کند و در صورت لزوم از برخورد با آنها جلوگیری کند.

بر اساس گزارش ها، این سیستم حتی می تواند ارتباطات رادیویی را به زبان ساده دیگر خلبانان یا فرودگاه ها درک کند و با سیستم گفتار مصنوعی خود به آنها پاسخ دهد.

اگرچه این فناوری هنوز روی یک هواپیمای واقعی آزمایش نشده است، اما در بسته‌ای که شامل دو شبیه‌ساز پرواز متصل است، آزمایش شده است. در این آزمایش، یک انسان با یک هواپیمای مجازی پرواز کرد در حالی که یک سیستم هوش مصنوعی هواپیمای دیگری را در همان فضای هوایی به پرواز درآورد. در نهایت، مشخص شد که سیستم هوش مصنوعی قادر است از برخورد با هواپیمای خلبان انسان جلوگیری کند، حتی زمانی که خلبان تجربه کمی در پرواز با هواپیما داشته است.

دانشمندان امیدوارند که این سیستم پس از توسعه بیشتر، بتواند در هواپیماهای خودمختار مانند تاکسی های پرنده یا پهپادهای تحویلی مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور سباستین شرر، یکی از اعضای تیم توسعه این سیستم می گوید: این اولین خلبان هوش مصنوعی است که در فضای فعلی فعالیت می کند. من فضای هوایی را برای هواپیماهای بدون سرنشین و تغییر هواپیماهای بدون سرنشین پیش بینی نمی کنم، بنابراین پهپادها باید خود را با فضای هوایی وفق دهند.

46

دکمه بازگشت به بالا