بین الملل

چامسکی: حزب جمهوری‌خواه به شورش رادیکال تبدیل شده است

به گزارش نیوزویک، وی گفت در زمانی که جمهوری خواهان بر سر دو رویداد اخیر اختلاف نظر دارند: به رسمیت شناختن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر اینکه وی قصد دارد نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 را باطل کند و کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در 6 ژانویه، حمله. در کنگره ایالات متحده در سال 2021 به عنوان یک فرم گفتمان سیاسی مشروع “.

چامسکی به برنامه خبری UpFront الجزیره گفت: «در 30 یا 40 سال گذشته … حزب جمهوری خواه به سادگی از طیف منحرف شده است. این یک حزب سیاسی به معنای سنتی نیست.» وی افزود که این حزب از آن زمان به یک شورشی رادیکال تبدیل شده است که از هرگونه علاقه به مشارکت در سیاست پارلمانی چشم پوشی کرده است.

به گفته این دانشمند و تحلیلگر آمریکایی، حرکت حزب به سمت این موضع با استفاده از «استراتژی جنوب» در دهه 1960 آغاز شد، زمانی که حزب جمهوری خواه شروع به استفاده از مسائل فرهنگی از جمله جلب حمایت عمومی از طرفداران برتری نژاد سفید کرد. چه کسی قوانینی را تصویب کرد که به نفع قدرت شرکتی و ثروت خصوصی بود. او به عنوان مثال از مالکیت اسلحه به عنوان موضوعی یاد کرد که از طریق آن حزب مورد حمایت قرار گرفت.

وی در ادامه گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق جمهوری خواه با سرمایه گذاری بر روی این موضوعات، فرقه ای از پیروان بی چون و چرا ایجاد کرده و بسیج کرده است که از هر کاری او حمایت می کنند. این فیلسوف آمریکایی افزود: این گروه حزب جمهوری خواه را به تصرف خود درآوردند و به جایی رسیدند که ترامپ از آن زمان به صراحت اعلام کرد که با نادیده گرفتن نتایج انتخابات سراسری در تلاش برای سرنگونی نظام دموکراتیک است. این دیگر یک حزب سیاسی نیست. این یک قیام رادیکال است. او علاقه ای به دموکراسی ندارد.

این نظریه پرداز برجسته آمریکایی با اشاره به اینکه جمهوری خواهان حداقل 262 قانون را در 41 ایالت برای مداخله در انتخابات معرفی کرده اند، افزود: صدها قانون و مجلس جمهوری خواه وجود دارد که به روش های مختلف کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که می توانند به یک حزب اقلیت بپیوندند. با حذف “صدای نادرست مردم” به یک سلطه گر دائمی تبدیل شوید.

چامسکی همچنین خاطرنشان کرد که سیاست‌های جمهوری‌خواه ریگان به تمرکز ثروت در میان تعداد کمی از نخبگان اقتصادی کمک کرده است و خاطرنشان کرد که حزب دموکرات از اواخر دهه 1970 یک حزب طبقه کارگر نبوده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا