برترینهای کسب و کارسلامت

چرا باید به میزان کافی آب بنوشیم؟

همه افراد باید در طول روز 8 لیوان آب بنوشند. احتمالاً شما نیز این جمله را در مورد اهمیت آب به صورت روزانه شنیده اید. بسیاری از مردم همچنان بر نوشیدن 8 لیوان آب برای حفظ سلامت تاکید و توصیه می کنند که این یک مفهوم اشتباه است. در حالی که این نسخه مشابه برای همه در هر فصل از سال و هر موقعیتی بسته بندی شده است، لزوماً نسخه مناسبی نیست. با این توضیحات شاید بپرسید روزانه چند لیتر آب بنوشیم؟ منتظر سورپرایزهای بیشتر باشید. البته آب سالم را در نظر داشته باشید یا از آب تصفیه شده استفاده کنید یا به فکر خرید آب آشامیدنی باشید.

یک نفر در روز چند لیتر آب مصرف می کند؟

آب به عنوان مهم ترین جزء بدن انسان، نقش بسیار مهمی در سلامت هر فرد ایفا می کند. تمام اعضای بدن برای فعالیت های خود به آب نیاز دارند، از طرفی مواد سمی نیز به کمک آب از بدن دفع می شود. آب نه تنها غذا را مستقیماً به سلول های مختلف بند ناف می برد، بلکه محیط مرطوب مورد نیاز گلو، بینی و گوش را نیز فراهم می کند.

مصرف روزانه آب را بررسی کنید
کمبود آب در بدن می تواند منجر به کم آبی بدن شود، وضعیتی که در آن بدن اغلب قادر به انجام فعالیت های روزانه نیست. بر اساس تحقیقات، زمانی که بدن ما 2 درصد از حجم کل آب خود را از دست می دهد، احساس تشنگی می کنیم.با این توضیحات به بررسی این سوال قدیمی می پردازیم که روزی چند لیوان آب بنوشیم؟ پس لطفاً قبل از خرید آب یا انواع دیگر نوشیدنی ها برای رفع تشنگی، چند دقیقه با ما سر بزنید.

اگرچه نوشیدن 8 لیوان آب از زمان های قدیم معمول بوده است، اما این دستورالعمل برای همه صدق نمی کند. با توجه به اینکه در یک لیوان استاندارد تقریباً 4 فنجان در لیتر آب وجود دارد، 8 فنجان برابر با 2 لیتر است. یعنی شما باید حداقل 2 لیتر آب در طول روز بنوشید که لازم نیست. مقدار آبی که می نوشید را بر اساس نیاز بدن و احساس تشنگی تعیین کنید، زیرا نوشیدن بیش از حد آب می تواند منجر به مسمومیت با آب شود.

در نهایت هر روز چند لیوان آب بنوشیم؟

طبق آخرین توصیه ها، توصیه می شود که خانم ها 2.7 لیتر و آقایان 3.7 لیتر آب بنوشند که بستگی به میزان فعالیت، سن و درجه حرارت بدن فرد دارد. شکی نیست که این مقادیر در شرایط مختلف تغییر می کند، به طوری که فرد می تواند با نوشیدن یک بطری کوچک آب آشامیدنی در طول روز نیازهای بدن را برطرف کند. با در دست داشتن این توضیحات به بررسی سوال بعدی می پردازیم.

علائم کم آبی یا ننوشیدن آب کافی چیست؟

تقریباً 60 تا 70 درصد حجم بدن از آب تشکیل شده است و بسیاری از فعالیت های مهم بدن به مصرف آب بستگی دارد.البته اگر در طول روز آب کافی ننوشید، ممکن است دچار کم آبی شوید. مهم ترین علائمی که نشان می دهد بدن شما کم آب یا کم آب است عبارتند از:

دهان خشک

احساس سرگیجه یا سردرد

احساس خستگی و خواب آلودگی

ادرار تیره

گودی زیر چشم و گونه

فرورفتگی در قسمت نرم بالای جمجمه

وقتی گریه می کنم اشکی در چشمانم جمع نمی شود

اگر قبلا نمی دانستید، زمانی که بدن شما کم آب است، ممکن است همیشه احساس گرسنگی کنید. وقتی به اندازه کافی آب نمی نوشید، بدن شما فکر می کند که گرسنه هستید، اما بدن به آب نیاز دارد، نه غذا! یکی دیگر از علائم رایج کم آبی، گرمازدگی مداوم است. این یک مشکل بسیار آزاردهنده و بالقوه خطرناک است. از سوی دیگر، نوشیدن بیش از حد آب به همان اندازه خطرناک است که نوشیدن کم. به خصوص در فصول گرم سال، خرید یک گالن 19 لیتری آب آشامیدنی برای یک خانوار 3 تا 4 نفره می تواند نیاز شما را به خوبی تامین کند.

علائم مصرف بیش از حد آب را بررسی کنید
نوشیدن بیش از حد یا آبرسانی مجدد می تواند منجر به مسمومیت با آب شود. هیپوناترمی یا نوشیدن بیش از حد آب در مدت زمان کوتاه نیز می تواند باعث خستگی و گرمازدگی شود، علائمی شبیه کم آبی بدن.نوشیدن آب زیاد حتی می تواند منجر به مرگ شود. زیرا با افزایش حجم مایعات در خون به خصوص با کاهش غلظت سدیم و سایر الکترولیت ها در خون، سلول ها متورم می شوند. هنگامی که این وضعیت در مغز رخ می دهد، بر احتمال عوارض خطرناک و بالقوه در زندگی فرد تأثیر می گذارد.

هنگامی که مسمومیت با آب رخ می دهد، فشار داخل جمجمه افزایش می یابد و اولین علائم مسمومیت با آب به تدریج ظاهر می شود. این علائم شامل سردرد، حالت تهوع و استفراغ است و مسمومیت شدید حتی می تواند منجر به مرگ شود.

نوشیدن آب تنها راه شما نیست!
بر اساس توضیحات ارائه شده، ممکن است فکر کنید که نوشیدن آب تنها راه برای دوباره پر کردن سطح مایعات است. اگر میوه ها و سبزیجات، غذاهای آبکی، چای، نوشیدنی های مختلف و حتی بستنی مصرف کنید، همگی می توانند در تامین آب مورد نیاز بدن نقش داشته باشند. بنابراین، خود را مجبور به نوشیدن آب برای آبرسانی مجدد به بدن خود نکنید.
علائم کم آبی بدن
هنگامی که بدن شما کم آب است، ممکن است سردرد یا ضعف، خستگی آسان، افزایش وزن، افزایش فشار خون، مشکلات کلیوی، مشکل در تمرکز در محل کار، خشکی دهان، دفع کمتر، تپش قلب، خلق و خوی افسرده و مشکلات تنفسی را تجربه کنید. بالابنابراین، بهتر است هر روز آب کافی بنوشید تا از علائم کم آبی جلوگیری کنید.
یک برنامه آبیاری مناسب تهیه کنید
این مهم است زیرا تامین آب مناسب بدن مفاصل و چشم ها را روان می کند، پوست را شاداب می کند، هضم را بهبود می بخشد، سموم را از بدن دفع می کند و انرژی تولید شده توسط سلول ها را به سراسر بدن منتقل می کند. جریمه داره برای اینکه بدن خود را به درستی هیدراته کنید، باید یک برنامه آبرسانی مناسب داشته باشید. برای راه اندازی چنین برنامه ای باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

برای دسترسی آسان به آب یک بطری آب همراه خود داشته باشید و به خود یادآوری کنید که باید هر روز آب کافی بنوشید. نوشیدن آب و فواید آن را در نظر بگیرید، اما علائم کم آبی بدن را نیز درک کنید و زمانی که یکی از این علائم را تجربه کردید، در نظر بگیرید که ممکن است ناشی از کمبود آب در بدن باشد. آب ساده را طعم دار کنید تا بی مزه شود و خودتان را تشویق به نوشیدن آن کنید. می توانید این کار را با قرار دادن برش های میوه در یک لیوان آب یا با یخ کردن میوه و نوشیدن آن با آب انجام دهید.نوشابه ها و نوشابه های انرژی زا را کنار بگذارید و در عوض از مایعات سالم تری در برنامه روزانه خود استفاده کنید.

سعی کنید از غذاهای آبکی مانند سوپ، آبگوشت و غیره استفاده کنید. میان وعده میوه های آبدار مانند هندوانه، خربزه، طالبی، خیار و غیره بخورید. خود را برای نوشیدن آب به چالش بکشید. سعی کنید در محل کار، خانه و غیره آب پر کنید و به خود قول دهید که ظرف چند ساعت آن را بنوشید تا بتوانید به طور منظم بدن خود را آبرسانی کنید. تا حد امکان چای و قهوه بنوشید. از آنجایی که این مایعات ادرارآور هستند، باعث از دست دادن آب بیشتری می شوند. بهترین جایگزین برای این نوع مایعات آب است.

سعی کنید تا حد امکان مواد قندی مانند نوشابه را با آب جایگزین کنید تا از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کنید و از فواید بی شمار آب بهره مند شوید. برخی افراد بر این باورند که نوشیدن آب با معده خالی به دفع سموم از بدن کمک می کند. اگرچه نظرات در این مورد متفاوت است، اما نوشیدن آب در روزه هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند..

دکمه بازگشت به بالا