برترینهای کسب و کاررویدادها

برای بیمه تکمیلی قالی بافی کجا مراجعه کنیم؟

عناوین این صفحه محو کردن

شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه قالیبافی

با خرید بیمه سامان، می‌توان احساس آرامش را برای آینده به ارمغان آورد. تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین و بزرگترین سازمان‌هایی است که انواع بیمه‌نامه را برای افراد طراحی و اجرا کرده‌است. بیمه قالی بافی، یکی از بیمه نامه‌های تامین اجتماعی است که افراد می‌توانند، تحت پوشش آن قرار بگیرند و از خدمات ارزنده‌ای بهره‌مند شوند. در حقیقت تمام بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلوی خانگی که کارفرما ندارند و با استفاده از دستگاه بافندگی در واحد مسکونی خود در حال فعالیت هستند، مشمول بیمه قالیبافی به صورت اختیاری خواهند شد. این افراد در برابر حمایت‌های بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی بیمه می‌شوند.

در ادامه شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه قالیبافی را توضیح خواهیم داد. با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

افرادی که از بیمه عمر استفاده می‌کنند به دنبال تضمین امنیت شغلی و مالی خود هستند. سازمان تامین اجتماعی برای اینکه دغدغه‌های مالی و اقتصادی افراد را در دوران بازنشستگی کاهش دهد، خدماتی را با دریافت حق‌بیمه ارائه می‌کند تا بتوان از خدمات درمانی و بازنشستگی این سازمان بهره‌مند شد. استفاده از خدمات درمانی و سایر پوشش‌های این سازمان با توجه به شرایط فرد بیمه‌شده و نوع طرح خریداری شده بیمه تامین اجتماعی، صورت خواهد گرفت.

بانوان هنرمند قالیباف، می‌توانند تحت پوشش بیمه قالی بافی قرار بگیرند. در حقیقت بیشتر افراد ارزان‌ترین بیمه تامین اجتماعی را همان بیمه اجباری از سمت کارفرماها می‌دانند، اما در برخی از مشاغل مانند قالی بافی که برخی در واحد مسکونی خود مشغول به فعالیت هستند و کارفرکایی ندارند هم تمهیداتی صورت گرفته‌است.

چه افرادی مشمول بیمه قالی بافی می‌شوند؟

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد، افرادی که بافندگی قالی، قالیچه یا گلیم را در خانه و بدون کارفرما انجام می‌دهند، مشمول این بیمه‌نامه خواهند بود. به طور کلی این موارد عبارتند از:

  • فرد متقاضی باید فاقد کارفرما باشد و در قبال دریافت مزد به صورت ساعتی یا حقوق معین در استخدام شخص حقیقی یا حقوقی نباشد.
  • به عنوان بافنده شناخته شود و با دستگاه فعال مشغول به کار باشد.
  • در واحد مسکونی خود فعالیت بافندگی را انجام دهد.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای خرید بیمه قالیبافی

بیمه یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر است. شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار، موظف به جبران خسارت خواهد بود. در بیمه قالی بافی باید مدارکی را برای عقد قرارداد به شرکت بیمه تحویل داد که عبارتند از:

  • کپی شناسنامه و اصل شناسنامه
  • کپی کارت ملی و اصل کارت ملی
  • کارت مهارت فنی
  • تکمیل فرم درخواست

شرایط بیمه قالی بافی جهت پذیرش تقاضا افراد و عقد قرارداد بیمه‌نامه برای اشخاص بالای ۵۰ سال به شرح زیر است:

  • هنگام ثبت تقاضا، سن افراد از 55 سال بیشتر نباشد.
  • حق بیمه سهم بیمه‌شده مرتبط به سال‌های مازاد بر 50 سال به حساب سازمان و حداکثر به مدت یک ماه واریز شود.
  • بافندگان وصف شده (سن بین ۵٠ تا ۵۵ سال) فقط یک مرتبه می‌توانند از امکان پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به طور یکجا بابت سال‌های اضافی بر ۵٠ سال استفاده کنند. در ضمن سوابق اضافی بر ۵٠ سال سن که حق بیمه آن به ترتیب موصوف اخذ می‌گردد، تنها در تعیین میزان مستمری قابل احتساب بوده و در احراز شرایط برقراری مستمری موثر نخواهد بود.

مراحل ثبت درخواست برای بیمه قالی بافی

مراحل ثبت درخواست برای کسانی که قصد دارند، تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار بگیرند به شرح زیر است:

  • مراجعه به اتحادیه فرش جهت عضویت
  • اخذ معرفی از اتحادیه فرش به سازمان فنی حرفه‌ای استان برای دریافت گواهینامه و کارت مهارت فنی
  • معرفی مجدد فرد متقاضی از فنی حرفه‌ای به اتحادیه فرش و تایید اخذ کارت مهارت فنی توسط فرد متقاضی
  • انجام معاینه و کمیسیون پزشکی
  • ارائه معاینات به سازمان تامین اجتماعی استان و برای عقد قرارداد و صدور فیش پرداخت
  • معرفی فرد متقاضی طی یک نامه از سوی اتحادیه فرش و با امضای مشترک رییس اتحادیه فرش و رییس بازرگانی به سازمان تامین اجتماعی
  • بررسی شرایط لازم فرد بیمه شده از سوی تامین اجتماعی و هماهنگی جهت انجام معاینه پزشکی و کمیسیون برای سنجش میزان سلامت فرد متقاضی
  • پس از انجام معاینات و تأیید شرایط متقاضی توسط سازمان تامین اجتماعی، بیمه فرش بافی برای ایشان صادر می‌گردد.

نرخ محاسبه بیمه قالی بافی چگونه است؟

درآمد ماهانه اساس محاسبات حق‌بیمه برای افراد بافنده: فرش، گلیم، زیلو و قالیچه معادل 50 درصد از کمترین حقوق کارگر معمولی مشمول است. نرخ حق بیمه هم به طور یکسان معادل 14 درصد دستمزد مبنای کسر حق بیمه مشخص می‌شود که پرداخت 7 درصد آن سهم و 77 درصد آن بر عهده دولت است. حق بیمه باید در دو نوبت شش ماهه اول سال و شش ماه دوم سال به حساب سازمان واریز شود، البته مشروط بر اینکه هر دوره حداکثر طی سه ماه اول هر دوره پرداخت شود.

میزان حقوق بازنشستگی قالی بافی تامین اجتماعی در سال 1401

طبق اعلام رسمی سازمان تأمین اجتماعی کشور، میزان حقوق بازنشستگی قالی بافی تامین اجتماعی در سال 1401 را با 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل اعلام کرد. علاوه بر این مبلغ، در صورتی که حقوق دریافتی فرد کمتر از 10 میلیون تومان باشد، مبلغ 650 هزار تومان دیگر نیز اضافه خواهد شد. به عنوان مثال، شخصی که سال 1400 پنج میلیون تومان دریافتی داشته است، سال 1401 شش میلیون و هفتصد هزار تومان به حساب ایشان واریز خواهد شد.

جبران حوادث ناشی از کار در بیمه قالی بافی

بر اساس قانون و ماده 13 آیین نامه اجرایی، حوادث ناشی از کار شامل حوادثی می‌شود که در ارتباط با حرفه بافندگی برای بیمه شده‌ها رخ دهد. در حقیقت حوادثی که در محل مسکونی بیمه شده و در حین انجام کار قالی بافی با دستگاه فعال رخ دهد، جزو حوادث ناشی از کار در بیمه قالیبافی محسوب خواهد شد.

البته در صورتی که بیمه‌گزار در حین خرید و رفت و آمد تامین ملزومات بافندگی دچار حادثه شده و این موضوع برای سازمان بیمه احراز شود، می‌توان جزو حوادث ناشی از کار تلقی کرد. بیمه‌گزار باید حداکثر به مدت 3 روز اداری به یکی از شعب مرتبط مراجعه کرده و اعلام خسارت کند. بعد از اعلام خسارت کارشناس بیمه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

کارت قالی بافی چیست و چه کاربردی دارد؟

مدت‌ها پیش جهت حمایت از جمعیت قالیبافی ایران و حفظ حقوق آنها از جمله شرایط بیمه تأمین اجتماعی، طرحی تحت عنوان صدور کارت قالی بافی پیشنهاد شد. اکنون امکان صدور و دریافت این کارت شناسایی برای بافندگان قالی فراهم شده است. متقاضیان می‌توانند بعد شرکت در آزمون مربوطه و دریافت نمره قبولی، به صورت اینترنتی از طریق سایت اتحادیه کارت خود را دریافت کنند.

مزایای کارت قالی بافی

مهم‌ترین مزیت این کارت پیگیری وضعیت بیمه قالیبافان است. با توجه به هدف بلند مدت شناسنامه دار کردن فرش‌ها، ایجاد گواهی نامه برای قالیبافان یک گام بزرگ در این زمینه محسوب می‌شود. با این کار لیستی از فعالان این حوزه با تمامی مشخصات و مهارت‌هایشان ایجاد شده و در مواقع لازم می‌توان از آن استفاده کرد.

بازنشستگی در بیمه قالی بافی به چه صورت است؟

شرایط بازنشستگی بیمه قالی بافی زنان و مردان به شرح زیر است:

  • بیمه شده زن یا مرد حداقل 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌باشند. (سن بیمه شده برای بازنشستگی از 60 سال به 50 سال برای مردان و از سن 55 سال به 45 سال برای خانم‌ها کاهش داشته‌است.)
  • بیمه شده حداقل ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌باشد، شرط حداقل سن برای بازنشستگی حذف خواهد شد. این افراد می‌توانند با هر سنی درخواست بازنشستگی دهند.
  • زنان بیمه شده مشمول قانون کار با ۲۰ سال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و ۴۲ سال سن با ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند.
  • مردان 60 ساله و خانم‌های 55 ساله می‌توانند با 10 سال تا 19 سال سابقه تقاضای بازنشستگی داشته‌باشند.  مستمری این افراد متناسب با میزان پرداخت سابقه آن‌ها محاسبه خواهد شد.
  • هنگامی ‌که بیمه‌گزار حداقل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌باشد، می‌تواند بدون توجه به شرط سنی درخواست بازنشستگی کند.
  • هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور، یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

بازنشستگی بیمه قالیبافان شناسه دار

سؤالی که برای بعضی افراد بجود می‌آید این است که آیا بازنشستگی بیمه قالیبافان شناسه دار با سایر افراد متفاوت است؟ جواب این سؤال منفی است. میزان سابقه کار یا سن مجاز برای بازنشستگی در بیمه قالیبافی برای افراد شناسه دار با سایر افراد یکسان است. سن بازنشستگی برای آقایان در بیمه قالی بافی سن ۶۰ سالگی است.

خرید بیمه قالی بافی

هر فردی ممکن است که دچار بیماری، بازنشستگی و از کارافتادگی شود. برای اینکه در این شرایط حمایت مالی داشته‌باشید، بهتر است از خدمات بیمه استفاده کنید. بیمه قالی بافی یکی از بیمه نامه‌های اختیاری سازمان تامین اجتماعی است که پوشش بازنشستگی، جبران خسارت ناشی از کار و فوت را پرداخت می‌کند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به صورت مستقل و بدون کارفرما مشغول به قالی بافی هستید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از بیمه قالی بافی استفاده کنید. با استفاده از این بیمه می‌توانید، آینده‌ای بدون دغدغه و نگرانی را برای دوران بازنشستگی خود فراهم کنید. همچنین اگر سوالی یا ابهامی ‌وجود دارد که در متن به آن اشاره نشده، در قالب کامنت و انتهای این متن با کارشناس‌های ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ شما داده‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران از ارائه بیمه درمانی و تکمیلی به صورت اقساط با نرخ بهره چهار درصد به قالیبافان خبر داد. به گزارش ایسنا، امروز (دوشنبه) در راستای توسعه فرهنگ بیمه در عرصه صنعت فرش دستباف و ایجاد بستر مناسب تولید بر اساس نیاز بازار و حمایت از قالی‌بافان، فعالان و شاغلان در عرصه این هنر- صنعت، مرکز ملی فرش ایران و شرکت سهامی بیمه ایران تفاهم‌نامه امضا کردند.

در حاشیه این مراسم، فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قالیبافان باید در جریان این موضوع قرار گیرند که تفاهم نامه قبلی این مرکز با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مانند بیمه تامین اجتماعی نیست و بیمه درمانی ندارد، بلکه تنها مربوط به مستمری، بیمه بازنشستگی و از کار افتادگی بود؛ بنابراین برای تکمیل بیمه قبلی تفاهم نامه‌ای با بیمه ایران منعقد شد که مهمترین بند آن بیمه درمانی و تکمیلی قالیبافان است. البته بیمه درمانی و تکمیلی به صورت اقساط با سود چهار درصد در اختیار قالیبافان قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از تقلیل بازنشستگی قالیبافان به ۱۵ سال با حمایت بیمه ایران خبر داد و گفت: همچنین حقوق دریافتی قالیبافان در زمان دریافت مستمری با این بیمه افزایش می‌یابد و تحت پوشش بیمه درمانی و تکمیلی هم قرار می‌گیرند؛ بنابراین بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با هم به صورت یک مجموعه بیمه‌ای کامل، قالیبافان را تحت پوشش قرار می‌گیرد.

گفتنی است که اواخر مهر ماه امسال مرکز ملی فرش ایران برای تحت پوشش قرار دادن بیش از ۴۰۰ هزار قالیباف و سایر فعالان حرف مرتبط در سراسر کشور با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تفاهم نامه همکاری امضا کرد که در آن برای ارائه خدمات بیمه اجتماعی در خصوص بازنشستگی، پیری، از کارافتادگی کلی و فوت به مشمولین، توافق شده بود. به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر ۲۶۱ هزار قالیباف هم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که آنها هم می‌توانند از بیمه ایران بیمه تکمیلی دریافت کنند.

رافع در ادامه با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که از سوی مرکز ملی فرش دنبال می‌شود پوشش بیمه حوادث است، اظهار کرد: اکثر قالیبافان پایگاه غیر متمرکزی دارند و در خانه قالیبافی می‌کنند؛ بنابراین در برابر سیل، زلزله و حوادث دیگر آسیب پذیر هستند که بیمه در برابر این حوادث هم در این قرارداد دیده شده است. همچنین با اجرای تفاهم نامه جدید، کارگاه‌های متمرکز و مجتمع قالیبافی هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین با بیان اینکه قرار است بحث تضمین صادرات هم در مجموعه بیمه دیده شود، تصریح کرد: مقرر شده برای تامین سرمایه در گردش و وام معیشتی قالیبافان مبلغی به صورت قرض‌الحسنه در اختیار قالیبافان قرار گیرد.

چه تعداد قالیباف هنوز تحت پوشش بیمه نیستند؟

رافع در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اسامی بیش از ۳۴۰ هزار نفر قالیباف به دست مرکز ملی فرش رسیده که واجد شرایط بیمه شدن هستند تصریح کرد: این افراد هنوز تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و اسامی آنها در حال راستی‌آزمایی است تا به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تحویل داده شود. البته تعداد قالیبافانی که تحت پوشش بیمه نیستند بسیار بیشتر از این رقم است.

به گفته وی، توسعه بیمه قالیبافان آغاز شده و در مرحله اول ۱۰۶ هزار نفر برای صدور کارت بیمه به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر معرفی شدند و حالا برای تکمیل آن هم می‌توانند از بیمه ایران استفاده کنند. به طور کلی روند بیمه شدن قالیبافان به صورت مرحله به مرحله پیش می‌رود و اسامی دریافت شده برای راستی آزمایی به ثبت احوال ارسال و بعد برای افراد واجد شرایط کارت بیمه صادر می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: برآورد مرکز ملی فرش از تعداد قالیبافان فاقد بیمه در کل کشور ۴۵۰ هزار نفر است اما تاکنون بیش از ۳۴۰ هزار نفر برای دریافت بیمه درخواست داده‌اند؛ چرا که در بسیاری از مناطق کشور هنوز اطلاعی از تسهیلات بیمه‌ای که در اختیار قالیبافان قرار گرفته، وجود ندارد.

رافع با بیان اینکه بیشترین آمار قالیبافان در استانهای آذربایجان غربی، فارس، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، زنجان، همدان و کردستان است، اظهار کرد: قالیبافان متعددی هم در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان فعالیت می‌کنند اما این استان‌ها، استان‌های فرشی کشور نیستند که قصد داریم در این استان‌ها هم جامعه فرشی و کارآفرینی را گسترش دهیم؛ به ویژه با توجه به اینکه در گذشته فقط افراد مسن در هنر صنعت فرش فعالیت می‌کردند، اما در حال حاضر جوانان متعدد خوش ذوق به این صنعت رو می‌آورند و ما هم در این زمینه فعالیت ترویجی و فرهنگی داریم.

 بیمه قالیبافی از انواع بیمه های خویش فرما می باشد که با بیمه های مشاغل تفاوت دارد. این نامه در واقع زنان و مردانی که با دستگاه بافندگی در منزلشان مشغول قالیبافی، بافتن قالیچه، گلیم و زیلوی خانگی بدون کارفرما هستند را در برابر حمایت های بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت بیمه میکند.

بیمه قالیبافی شامل چه افرادی می شود؟

  1. شخصی که کارفرما ندارد و در ازای ساعت مشخص از فرد دیگری دستمزد نمی گیرد.
  2. با دستگاه فعال به کار بافندگی مشغول بوده و به عنوان بافنده شناخته می شود.
  3. در منزل شخصی خود مشغول به کار است.

بیمه قالی بافی چند سال است؟

جهت اطلاع از اینکه بیمه قالیبافی چندساله است روی لینک آبی زیر کلیک کنید.

شرایط بازنشستگی در بیمه قالیبافی به چه صورت است؟

  • وقتی که بیمه شده مرد یا زن حداقل ۳۰ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد،
    سن وی برای بازنشستگی از ۶۰ سال به ۵۰ سال برای مردان و از ۵۵ سال به ۴۵ سال برای زنان کاهش می یابد.
  • بیمه شدگانی که حداقل ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند،
    شرط حداقل سن برای بازنشستگی آنان حذف می شود و این عده از بیمه شدگان با هر سنی می توانند درخواست بازنشستگی کنند.
  • زنان بیمه شده مشمول قانون کار با ۲۰ سال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و ۴۲ سال سن با ۲۰ روز حقوق می توانند بازنشسته شوند.
  • آقایان ۶۰ ساله  و خانم های ۵۵ ساله (و بالاتر ) می توانند با داشتن ۱۰ سال تا ۱۹ سال سابقه هم تقاضای بازنشستگی بدهند که
    مستمری این دسته بر اساس میزان سابقه آنها پرداخت می شود (برای مثال اگر با ۱۶ سال سابقه بیمه بازنشسته شوند فقط
    مستمری ۱۶ روز را دریافت می نمایند) حتی با سابقه کمتر از ۱۰ سال (مثلا ۷سال) می توانند
    با خرید تفاوت سابقه تا ۱۰ سال (یعنی ۳ سال) سابقه بیمه خود را به ۱۰ سال رسانده و در نهایت با ۱۰ روز مستمری بازنشسته شوند
  • وقتی بیمه شده مدت حداقل ۲۰ سال متوالی و یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد
    می تواند بدون توجه به شرط سنی درخواست بازنشستگی نماید.
  • هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور، یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

چگونه بیمه قالی بافی شویم؟

جهت دریافت بیمه قالیبافی موارد زیر را مطالعه کنید:

شرایط لازم بیمه قالی بافی

پذیرش تقاضا و انعقاد قرارداد با متقاضیانی که در زمان درخواست عقد قرارداد بیش از ۵٠ سال سن داشته باشند موکول به احراز شرایط زیرین خواهد بود.

  1. هنگام ثبت تقاضا سن شخص از ۵۵ سال تمام تجاوز نکرده باشد.
  2. حق بیمه سهم بیمه شده مربوط به سالهای مازاد بر ۵٠ سال سن را که نرخ و مبنای محاسبه آن قبلا توضیح داده شده بطور یکجا
    و حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ثبت تقاضا به حساب سازمان واریز نماید.
  3. بافندگان موصوف (سن بین ۵٠ تا ۵۵ سال) فقط یکبار می توانند از امکان پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به طور یکجا
    بابت سالهای مازاد بر ۵٠ سال استفاده نمایند ضمنا سوابق مازاد بر ۵٠ سال سن که حق بیمه آن به ترتیب موصوف اخذ می گردد
    صرفا در تعیین میزان مستمری قابل احتساب بوده و در احراز شرایط برقراری مستمری موثر نخواهد بود.

مدارک لازم برای بیمه قالی بافی

  • کپی شناسنامه و اصل شناسنامه
  • کپی کارت ملی و اصل کارت ملی
  • کارت مهارت فنی
  •  تکمیل فرم درخواست

مراحل ثبت درخواست بیمه قالیبافی

  1. مراجعه به اتحادیه فرش جهت عضویت
  2. گرفتن معرفی از اتحادیه فرش به سازمان فنی حرفه ای استان به منظور اخذ گواهینامه و کارت مهارت فنی
  3. معرفی مجدد فرد متقاضی از فنی حرفه ای به اتحادیه فرش و تایید اخذ کارت مهارت فنی توسط فرد متقاضی
  4. معرفی فرد متقاضی طی نامه ای از سوی اتحادیه فرش با امضای مشترک رئیس اتحادیه فرش و رئیس بازرگانی استان به سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه شدن
  5.  بررسی شرایط لازم فرد از سوی تامین اجتماعی و هماهنگی جهت انجام معاینه پزشکی و کمیسیون بمنظور سنجش میزان سلامت فرد متقاضی
  6. انجام معاینه و کمیسیون و ارائه پاسخ از سوی کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی استان به شعبه بمنظور  عقد قرارداد و صدور فیش پرداخت

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا