سلامتبرترینهای کسب و کار

راهنمای درخواست اورژانس هوایی در سراسر ایران

افزایش جمعیت و گسترش شهرها باعث طولانی شدن مسیرهای دسترسی شده است. در حال حاضر جاده ها، شهرها و اماکن قرار گرفته در جاهای با دسترسی سخت در دل طبیعت وجود دارند که ارسال آمبولانس زمینی به آنها غیر ممکن یا دشوار است. در صورت ارسال نیز این نوع خدمات درمانی با صرف مدت زمان بالایی به محل می رسد و عملا کار امدادرسانی را با مشکل مواجه می کند. از این رو برای کمک رسانی و درمان سریع تر بیماران بایستی اعزام را به صورت هوایی و با استفاده از آمبولانس و اورژانس هوایی انجام داد.

اورژانس هوایی چیست و چگونه امدادرسانی می کند؟

اورژانس هوایی چیست و چگونه امدادرسانی می کند؟

همانطور که از نام این نوع خدمات درمانی پیداست، اورژانس هوایی هواپیما یا هلیکوپتری است که در سریع ترین زمان ممکن برای کمک رسانی به افراد مجروح یا بیماران نیازمند در محل حاضر می شود. مسلما به سبب سرعت عمل بالا نسبت به اورژانس زمینی، اورژانس یا آمبولانس هوایی می تواند در نجات جان افراد به موقع و موثرتر عمل نماید.

علاوه بر مناطق با دسترسی نامناسب در برخی موارد درخواست اورژانس هوایی برای انتقال سریع تر بیمار از شهری به شهر دیگر انجام می شود. به عبارتی در این حالت مسیر مناسب جاده ای برای اعزام بیمار به مکانی دیگر وجود دارد اما به سبب طولانی بودن راه و زمانبر بودن حمل به صورت زمینی، استفاده از آمبولانس هوایی ترجیح داده می شود.

قطعا انتقال بیمار به یک مکان درمانی دیگر به سبب مجهزتر بودن آن مکان انجام می گردد. هیچ بیمار با بیماری ساده و معمولی را برای تکمیل پروسه درمان به مراکز با تجهیزات بالا منتقل نمی کنند. این بیماران غالبا دارای بیماری های سخت همچون بیماری های قلبی، تنفسی، وضع حمل دشوار، پیوندی و … هستند. از این رو امدادرسانی اصولی و به موقع به آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اورژانس هوایی در کشور ما ایران

هر چند که استفاده از اورژانس هوایی خصوصی در کشور ما همچون کشورهای توسعه یافته جا افتاده نشده است اما این سرویس در سراسر کشور پهناور ما نیز ارائه می شود. کسانی که قصد انتقال بیمار خود از شهرستان ها به تهران یا شهرهای بزرگ دیگر را دارند می توانند از این خدمات برای تسهیل پروسه انتقال بیمار استفاده کنند.

علاوه بر این مناطق با دسترسی محدود نیز در کشور ما به وفور وجود دارد. ایجاد حوادث و اتفاقات تهدید کننده سلامتی در این مناطق می تواند منجر به خطر افتادن جان بیماران شود. از این رو اگر در مناطق با دسترسی محدود به جاده و اماکن درمانی دچار مشکل شدید می توانید برای نجات خود یا همراهان تان اقدام به استفاده از خدمات آمبولانس هوایی کنید.

اورژانس هوایی در کشور ما ایران

آمبولانس های هوایی در کشور ما نیز همچون سایر کشورها شامل جت های کوچکی هستند که کابین آنها برای قرارگیری برانکارد، تخت و سایر وسیله های بیمار خالی شده است. در هواپیماها و هلیکوپترهای با کاربری آمبولانس تجهیزات مختلفی قرار می گیرند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم. همچنین پیشنهاد میدهیم علاوه بر محتوای این مقاله مطلب “5 واقعیت که شما درباره آمبولانس هوایی نمیدانید!” را نیز در سایت دکتر چک مطالعه کنید تا به آشنایی جامعی درباره آمبولانس هوایی برسید.

تجهیزات پزشکی موجود در اورژاانس های هوایی

اورژانس خصوصی هوایی می تواند تجهیزات مختلف و پیشرفته پزشکی را در خود داشته باشد. از آنجایی که اغلب بیماران انتقالی از طریق هوایی بدحال بوده و نیاز به دستگاه های پزشکی تخصصی دارند، وجود این تجهیزات در داخل آمبولانس های هوایی الزامی است. دستگاه های مخصوص تنفس از جمله این تجهیزات هستند. این دستگاه ها سیلندر اکسیژن، مانیتور قلب، پمپ تزریق و … را شامل می شوند.

در هر آمبولانس هوایی همچنین بایستی یک تخت مناسب و استاندارد وجود داشته باشد. این تخت بایستی کمربند نگهدارنده داشته باشد تا در حین اوج گیری یا فرود مشکلی برای بیمار به وجود نیاید. علاوه بر اینها در صورت نیاز بایستی تجهیزاتی چون دستگاه های ICU، BICU و … نیز بایستی در داخل جت مهیا شوند. دستگاه های ICU غالبا برای بیماران قلبی و دستگاه های BICU برای بیماران دارای سوختگی شدید به کار گرفته می شوند.

مزایای اورژانس هوایی نسبت به اورژانس زمینی

در حالت کلی مزایای اورژانس هوایی نسبت به اورژانس زمینی را می توان شامل موارد ذیل دانست:

  1. سرعت انتقال بالای مجروح یا بیمار: در طی تحقیقات صورت گرفته ثابت شده است که وجود و استفاده از خدمات اورژانس هوایی توانسته است از فوت بسیاری از بیماران بدحال جلوگیری کند. این موضوع علتی جز انتقال بیمار با سرعت بالا به مراکز درمانی مجهز ندارد.
  2. جادار بودن و فضای بیشتر: آمبولانس هوایی همچنین نسبت به آمبولانس زمینی فضای بیشتری دارد. این جادار بودن بیمار و همراهان و همچنین کادر پزشکی را در داشتن آزادی عمل در داخل آمبولانس یاری می کند.
  3. ایمنی بالا: علاوه بر موارد بالا، آمبولانس هوایی مزیت قابل توجه دیگری نیز دارد. آمبولانس هوایی به عقیده کارشناسان صاحب نظر در این حوزه و همچنین از نظر عموم مردم نسبت به آمبولانس زمینی ایمن تر است.
  4. اعزام به مناطق با دسترسی دشوار: حوادثی چون سقوط از ارتفاع (کوه ها)، تصادفات در مسیرهای پرپیچ و خم و … غالبا در مناطق با دسترسی دشوار صورت می پذیرند. برای امدادرسانی در این مناطق بهترین وسیله حمل و نقلی که می توان از آن استفاده کرد هواپیما است.
  5. انتقال بیمار در زمان کمتر: این مزیت در راستای مزیت گفته شده در مورد اول اتفاق می افتد. زمانی که انتقال با سرعت بالا انجام شود، مدت زمان آن کاهش می یابد. زمان برای بسیاری از بیماران به خصوص بیماران بدحال بسیار مهم و حیاتی است. از این رو با استفاده از آمبولانس هوایی می توان بیمار را در کمترین زمان به یک مرکز درمانی منتقل نمود.
تجهیزات پزشکی موجود در آمبولانس های امداد

نحوه اعزام بیمار با آمبولانس هوایی

برای انتقال با اورژانس هوایی ابتدا پرونده پزشکی بیمار مورد بررسی قرار می گیرد. این بررسی بایستی به گونه ای باشد که بیمارستان های مبدا و مقصد در جریان روند بیماری و انتقال بیمار قرار بگیرند. زمانی که تشخیص تیم پزشکی بر انتقال با آمبولانس هوایی قطعی شد، بیمار به صورت کاملا ایمن و کنترل شده به شهر مقصد منتقل می شود. همه فرودگاه ها در مناطق مختلف کشور حتی فرودگاه های باربری امکان فرود به آمبولانس های هوایی را می دهند. پس از فرود، بیمار به محل بیمارستان توسط تیم اعزامی جا به جا می شود.

پاسخ به سوالات متداول

در اینجا به دو مورد از سوالات متداول کاربران در مورد درخواست و استفاده از اورژانس خصوصی هوایی پاسخ می دهیم:

  • در مورد استفاده از اورژانس هوایی، اختلاف فشار هوا می تواند برای بیمار مشکل آفرین باشد؟

یکی از مهم ترین نکات در استفاده از آمبولانس هوایی توجه به همین نکته است. هر چند که اختلاف فشار هوا برای انسان های معمولی مشکلی ایجاد نمی کند اما این مسئله برای بیماران به خصوص بیماران CHF قلبی- ریوی و بیماران ICH مغزی می تواند خطرناک باشد. در هر حال انتقال بیمار با آمبولانس هوایی بایستی با مشورت پزشک متخصص صورت پذیرد تا از ایجاد مشکلاتی این چنین جلوگیری شود.

  • آیا بیماران کرونایی دارای مشکلات حاد تنفسی را می توان با آمبولانس هوایی جا به جا کرد؟

سایر بیماران دارای مشکلات تنفسی امکان جا به جایی با آمبولانس هوایی را دارند اما بیماران کرونایی در این مورد به سبب رعایت پروتکل های بهداشتی در نظر گرفته شده نمی توانند از اورژانس های هوایی استفاده کنند. در حقیقت سازمان هواپیمایی کشوری به آمبولانس های هوایی حامل بیماران کرونایی اجازه پرواز نمی دهد. این بیماران بایستی به صورت خصوصی و با آمبولانس زمینی جابه جا شوند.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا