برترینهای کسب و کارعمومی

لکه­ های سیاه سیب: دلایل و راه حل­های پاکسازی

یکی از مشکلات رایج میوه­ های سیب ایجاد لکه­ های سیاه روی سیب است، این لکه­ها از بازار پسندی میوه کم کرده و سبب می­شود کاهش چشم گیری در تناژ برداشت محصول ایجاد می­کند، اگر در باغ خود با این مشکل مواجه هستید با ما همراه باشید که می­خواهیم دلیل ایجاد این لکه­ها و راه حل­های پاکسازی آنها را به شما بیاموزیم.

دلایل لکه های سیاه روی سیب:

برای اینکه بدانید لکه­های سیاه روی سیب را چگونه می­توانید از بین ببرید و یا اینکه بدانید چگونه می­توانید جلوی ایجاد این لکه ها را روی سیب بگیرید باید در ابتدا بدانید این لکه­ها چرا و چگونه ایجاد می­شوند، قارچ­هایی هستندکه این لکه­های سیاه را روی سیب ایجاد می­کنند، در ادامه این قارچ­ها را معرفی می­کنیم:

  • قارچ عامل لکه سیاه سیب
  • قارچ عامل لکه دوده ای
  • قارچ عامل نقطه مگسی

شایع­ترین عامل لکه­های سیاه روی سیب بیماری قارچی لکه سیاه سیب است، این بیماری قارچی علاوه بر روی میوه ها روی برگ­ها نیز ایجاد لکه­های سیاه می­کند، لکه­های سیاه که از ابتدای تشکیل میوه به صورت جزئی ایجاد می­شوند و با مرور زمان بزرگتر و سیاه­تر می­شود.

در محل لکه ­ها با بزرگ شدن میوه ترک ایجاد می­شود چرا که در این ناحیه­های تیره میوه رشد نمی­کند و بنابراین در پاسخ به رشد میوه ترک می­خورد، نشانه ی دیگر این بیماری رشد نامتقارن میوه­های سیب است که به شدت از بازار پسندی میوه کم می­کند.

این لکه­های سیاه با دست، پارچه و یا شستشو پاک نمی­شود و بنابراین راهکار پاکسازی این لکه­ ها از روی میوه جلوگیری از ایجاد آنها است، در صورتی که میوه ی سیب این علائم را داشته باشد لکه ­ها قابل پاک شدن نبوده و بازار پسندی خود را از دست می­دهند.

نکته ی مهم در مورد این بیماری این است که این بیماری با نهال آلوده می­تواند به باغ منتقل شود و بنابراین اولین راه انتقال آن به باغ شما خرید نهال سیب آلوده به بیماری است.

بیماری دومی که ایجاد لکه­های سیاه روی میوه ی سیب کرده و از بازار پسندی آنها کم می­کند بیماری لکه دوده ای است، لکه دوده ای لکه­ های مشکی رنگی روی میوه ی سیب هستند که با شستن از روی میوه پاک می­شوند اما به دلیل اینکه نور کافی به قسمتهای سیاه نرسیده زیر این لکه های دوده ای تغییر رنگ میوه به خوبی صورت نمی­گیرد و بنابراین با وجود اینکه این لکه از روی میوه پاک می­شود اما باز هم از بازار پسندی میوه کم می­کند.

بیماری سوم که ایجاد لکه­ های سیاه روی میوه سیب می­کند بیماری نقطه مگسی و یا فضله مگسی است، این بیماری همانطور که از نام آن پیدا است لکه­های سیاه رنگ مانند فضله ی مگس روی میوه تولید می­کنند و حضور این لکه­های تیره نیز به دلیل جلوگیری از رسیدن نور کافی سبب رنگ گیری بد میوه می­شود و بازار پسندی را کاهش می­دهد، این لکه­ ها نیز مانند لکه­های دوده ای از روی میوه قابل پاک شدن هستند.

کنترل بیماری­های ایجاد کننده ی لکه­ های سیاه روی میوه ی سیب:

حال که با دلایل ایجاد کننده ی لکه­های سیاه روی میوه ی سیب آشنا شدید بد نیست آگاهی مختصری در رابطه با جلوگیری از ایجاد این بیماری­ها و روش­های از بین بردن آنها روی میوه­ ها پیدا کنید.

در رابطه با بیماری لکه سیاه سیب همانطور که قبل­تر هم گفته شد پیشگیری بهتر از درمان بوده و لکه­ های سیاه ایجاد شده پاک شدنی نیستند، این بیماری در صورت تراکم بالای درختان در باغ، هرس نشدن شاخساره­ها و تراکم بالای شاخه­ها و به دلیل نرسیدن نور کافی و نبود تهویه ی کافی ایجاد می­شود چرا که رطوبت روی میوه برای مدت زمان زیاد باقی مانده و قارچ عامل بیماری به ویژه بعد از بارندگی به برگ و میوه وارد می­شود.

برای کنترل این بیماری در درجه ی اول کاشت نهال سیب با فاصله ی مناسب، هرس اصولی از همان سال اول پس از کاشت نهال اهمیت زیادی داشته و همینطور در صورت بروز بیماری کنترل شیمیایی از ابتدای بهار و از بین بردن میوه­ها و برگ­های ریخته و آلوده کف باغ باید حتما انجام شود، فراموش نکنید که این بیماری هر سال می­تواند نسبت به سال قبل شدت بیشتری پیدا کند و سهل انگاری در این زمینه می­تواند سود یک سال شما را به طور کامل از بین ببرد.

نکته ی دیگی که در مورد پیشگیری از این بیماری وجود دارد این است که با کاشت ارقام مقاوم می­توانید از پدیدار شدن این بیماری جلوگیری کنید، قیمت نهال سیب مقاوم به این بیماری ممکن است بالا­تر از ارقام معمولی و یا حساس باشد اما قطعا ارزش هزینه کردن را دارد.

دو بیماری لکه دوده ای و نقطه مگسی نیز به دلیل شریط رطوبتی بالا در باغ ایجاد می­شوند و بنابراین عدم توجه به هرس اصولی درختان سیب می­تواند از دلایل عمده ی ایجاد این دو بیماری در باغ باشد، با وجود اینکه این لکه­ها از روی میوه پاک شدنی هستند و باغداران می­توانند برای فروش میوه آنها را شسته و یا پاک کنند اما به هر حال پاک کردن و یا شستن میوه می­تواند هزینه بردار بوده و از سود نهایی تولید کم کند و از طرفی حتی با پاک شدن لکه­های تیره روی میوه باز هم بازار پسندی بالایی نداشته و بنابراین باید از ایجاد این بیماری­ها نیز جلوگیری کرد.

برای جلوگیری از ایجاد این بیماری­ها باید توجه خاص و ویژه ای به هرس اصولی درختان داشته باشید تا شاخ و برگ درختان بتوانند تهویه و نور کافی داشته باشند، این دو قارچ در شرایط تهویه ی کم و رطوبت بالا رشد می­کنند و در صورت برقراری تهویه فرصت جولان ندارند.

کلام آخر:

اطلاعات زیادی در رابطه با نحوه ی کنترل این بیماری­ها در وبسایت­های نهالستان برتر کشور مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) وجود دارد که می­توانید به این وبسایت­ها رجوع کرده و یا مقالات مربوط به این بیماری­ها را مطالعه کنید و یا حتی بدون نیاز به مطالعه با برقراری تماس با مشاوران فروش نهال سیب اطلاعات کامل در رابطه با کنترل این بیماری­ها و نحوه ی پیشگیری از وقوع آنها را دریافت نمایید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا