برترینهای کسب و کارتندرستی

ویژگی های کفش مناسب بسکتبال و معرفی بهترین مدل های آن

راهنمای خرید بهترین کفش بسکتبال مردانه

انتخاب کفش بسکتبال ممکن است سخت باشد. پیدا کردن آخرین مدل‌ها، مطالعه نظرات، بررسی قیمت کفش های بسکتبال و پیدا کردن اندازه مناسب –اغلب روزها یا حتی هفته‌ها طول می‌کشد تا بالاخره بتوانیم یک جفت کفش مناسب انتخاب کنیم. من در انتخاب کفش‌ بسکتبال بسیار حساس هستم، البته دلیلی برای این حساسیتم وجود دارد! انتخاب کفش بسکتبال خوب مهم است، زیرا:

  • از انتقال ضربات ناشی از کف زمین به پا جلوگیری می‌کند و امکان حرکات سریع و متقاطع را برای بازیکن فراهم می‌کند.
  • از پا در برابر ضربه محافظت می‌کند و فشار وارده بر زانوها و پاها را کاهش می‌دهد.
  • به راحتی در پا قرار می‌گیرد و پاهایتان را به سفتی در بر می‌گیرد.
  • از پاهایتان محافظت می‌کند و از پیچ خوردگی مچ پایتان جلوگیری می‌کند.

به طور خلاصه: کفش بسکتبال خوب به شما کمک می‌کند تا از بازی خود نهایت استفاده و لذت را ببرید!

چگونه کفش بسکتبال متناسب با سبک بازی خود را پیدا کنید؟

در انتها، لیستی از کفش های بسکتبال مردانه که در کل عملکرد خوبی دارند، ارائه شده است. اما هر کفش بسکتبال برای انواع مختلف بازیکنان یکسان عمل نمی‌کند. بازیکنان گارد به کفشی متفاوت از بازیکنانی که در قسمت مرکز زمین بازی می‌کنند، نیاز دارند. اما چگونه می‌توان فهمید که به چه نوع کفشی نیاز دارید؟ در پاراگراف‌های بعدی، می‌خواهم به جزئیات بیشتری بپردازم و به شما بگویم برای یافتن کفشی که بطورکامل متناسب با نیازهای شما باشد چه نکاتی را باید در نظر بگیرید.

بیایید در مورد مهمترین ویژگی ها و نکاتی که باید هنگام خرید کفش بسکتبال مردانه در بازار در نظر بگیرید، صحبت کنیم. چه کفشی برای بسکتبال مناسب است؟ در این مطلب آلبا اسپرت انواع کفش بسکتبال را معرفی می‌کنیم و چگونگی انتخاب بهترین کفش بسکتبال مردانه را آموزش می‌دهیم تا از همان جلسه اولی که پا به زمین بسکتبال می‌گذارید، غوغا براه اندازید.

کفش مناسب بسکتبال باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یکی از اولین نکاتی که باید در شروع هر ورزش به آن توجه داشته باشید، کفشی است که استفاده می کنید. یکی از ورزش‌های پرطرفدار در ایران و دنیا بسکتبال است؛ به همین خاطر در این مقاله از سایت ایران والیبال به ویژگی‌های کفش بسکتبال می‌پردازیم.

محافظت از قوزک پا

اولین چیزی که هنگام خرید کفش بسکتبال  باید به دقت مورد بررسی قرار دهید این است که از قوزک پا محافظت می‌کند یا خیر؟ محافظت از قوزک پا به عوامل مختلفی وابسته است؛ برای مثال مواد استفاده شده در کفش، انعظاف‌پذیری و کشش. تمامی این موارد را خوب بررسی کنید تا کفشی که انتخاب می‌کنید، به خوبی از قوزک پای شما محافظت کند.

سایز کفش

در هنگام انتخاب کفش حتما به سایز کفش توجه کنید. اگر کفش تنگ و یا گشاد ممکن است که باعث آسیب به قوزک و انگشتان در هنگام بازی شود.

اصطکاک کفش

ورزش بسکتبال در سالن‌هایی انجام می شود که داری سطحی صاف و سیقلی هستند؛ به همین دلیل مهم است که کفشی انتخاب کنید که دارای اصطکاک مناسب باشد و با گذشت زمان از میزان آن کم نشود.

راحتی و نرمی

بهتر است که قبل از خرید کفش بسکتبال راحتی و نرمی آن را نیز به خوبی بررسی کنید که حواس شما را پرت و بازی شما را مختل نکند.

نوع زیره میانی:

بخش میانی کفش بسکتبال را بالشتک آن تشکیل می‌ دهد که از مهم ‌ترین ویژگی‌ های کفش بسکتبال به شمار می‌ رود. فن‌ آوری بالشتکی که در این بخش وجود دارد در پاشنه و جلوی پای کفش هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد، این ویژگی به دلیل آن است که فشار اضافی بر روی ناحیه‌ های مختلف پا ایجاد نشود.

به بازی بسکتبال که توجه کنید می بینید که در آن پرش های بلند و گام برداشتن سریع بسیار زیاد است. به همین دلیل کتونی باید بتواند فشار های ناشی از این ها را در خودش حل کند. زمانی که زیره میانی کفش بتواند به خوبی فشارها را جذب کند؛ شما پس از بازی دیگر دچار درد در پاهایتان نمی شوید.

در بلند مدت که به این ورزش به صورت جدی می پردازید، این مساله اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. چون استخوان ها، عضلات و تاندون های شما مکررا تحت فشار هستند. این مساله در نهایت منجر به از کار افتادگی یا آسیب جدی به سلامت شما خواهد شد. در نتیجه حتما خاطرتان باشد که به مساله ی نرمی و ضربه گیری زیره میانی توجه کافی کرده باشید.

نوع زیره خارجی:

قسمت خارجی کفش بسکتبال را زیره آن تشکیل می‌ دهد که از ماده مصنوعی یا لاستیکی ساخته می‌ شود. هنگام خرید کتونی بسکتبال به‌ دنبال کفش ‌هایی باشید که از زیره صاف و پهن برخوردار هستند تا بتوانند تعادل شما را حفظ کنند. برای این‌ که کفش شما از چسبندگی بالایی برخوردار باشد نوعی را انتخاب کنید که زیره آن الگوی استخوان شاه‌ ماهی داشته باشد، چرا که به ایمنی پاهای شما کمک خواهد کرد و مانع از سر خوردن خواهند شد.

با توجه به این‌ که بسکتبال کمتر در فضای باز انجام می‌ شود تقریبا تمامی کفش‌ هایی بسکتبال را منحصر برای سالن طراحی می‌ کنند. به همین دلیل شما در زیره خارجی نیازی به عاج هایی با ارتفاع زیاد ندارید. بلکه تنها به کفشی احتیاج دارید که بتواند به اندازه کافی اصطکاک با سطح سالن برقرار کند.

در کفش های حرفه ای تر بسکتبال، زیره خارجی به گونه ای ساخته می شود که در عین ایجاد اصطکاک باعث نشود که سرعت و شتاب بازیکن کاهش پیدا کند. برای ایجاد این امکان، برندهای حرفه ای از صفحه های کربنی در زیره خارجی استفاده می کنند. این صفحه های کربنی باعث می شوند که سرعت و شتاب همراه با تعادل در کفش وجود داشته باشند.

قیمت کفش بسکتبال

فراموش نکنید که کفش ارزان قیمت و بی‌کیفیت، زیاد از پای شما حفاظت نمی‌کند و معمولا اصطکاک خوبی ندارد و همین می تواند سبب آسیب رسیدن به پای شود. لذا فراموش نکنید که کفش های زیاد ارزان و بی کیفیت برای بازی خریداری نکنید و حتما مطابق با نیازی که دارید کفش انتخاب کنید. البته این موضوع به این معنا نیست که کفش‌های گران حتما باکیفیت هستند!

کفش‌های بسکتبال با ساق‌های مختلف چه ویژگی‌هایی دارند؟

کفش بسکتبال دارای انواع ساق بلند، ساق متوسط و ساق کوتاه است که هر کدام از این انواع، ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه با این کفش‌ها آشنا می‌شویم.

کفش ساق بلند

مزیت کفش بسکتبال ساق بلند، حفاظت بیشتر از قوزک و مچ پای شما است. اما ممکن است که وزن کفش زیاد شود. این مدل کفش بسکتبال برای بازیکنانی مناسب است که قد و قامت بلندی دارند.

کفش بسکتبال ساق متوسط

کفش بسکتبال ساق متوسط محبوب زیادی دارد؛ به این دلیل که هم از مچ پای شما حفاظت می‌کند و هم سنگین نیست و شما را در هنگام بازی محدود نمی‌کند.

کفش بسکتبال ساق کوتاه

معمولا بازیکنانی سرعتی بازی می‌کنند این مدل کفش ها را خریداری می کنند اما این مدل کفش زیاد از مچ پای شما حفاظت نمی‌کند.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا