برترینهای کسب و کارتندرستی

قطره‌های چشمی کورتیکواستروئید (Corticosteroid eyedrops)

قطره های چشمی Eyedrops و انواع آن

به نقل از چشم پزشک متخصص کلینیک اترس بیشتر داروهایی که در چشم پزشکی کاربرد دارند، به شکل قطره تهیه شده اند. به این ترتیب دارو مستقیما به محل اثرش وارد می شود و عوارض ناشی از رسیدن آن به سایر قسمت های بدن به حداقل می رسد. ولی برای رسیدن به این هدف باید دارو را درست استفاده کرد. از آنجا که دستگاه جمع آوری اشک چشم، قطره مصرفی را به درون بینی هدایت می کند، در صورت کاربرد نادرست دارو و ورود آن به بینی، دارو از راه مخاط بینی، جذب خون می شود و به سراسر بدن می رود و ممکن است عوارض دارو در سایر قسمتهای بدن ظاهر شود. استفاده درست از قطره های چشمی، باعث جذب بیشتر و اثر درمانی مؤثر دارو می شود و از طول دوره درمان می کاهد.

برخی از بیماران، راهکار درست چکاندن قطره در چشم را به خوبی نمی دانند. مثلاً در صورتی که بلافاصله پس از ریختن قطره، چشم ها را محکم ببندیم، بخشی از دارو به بیرون چشم پرتاب شده و ممکن است به سبب کاهش جذب، اثر درمانی ضروری از قطره تجویزشده، به دست نیاید و یا اگر قطره مستقیما روی قرنیه ریخته شود، موجب تحریک شدید و ناراحتی چشم می گردد و این اثر به ویژه در کودکان، پی گیری معالجه را دشوار می سازد.

هنگامی که قطره را از داروخانه تحویل می گیرید به زمان انقضای قطره توجه کنید تا وسط درمان و قبل از تمام شدن تاریخ انقضا به پایان نرسد. در صورت انقضا، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

قطره های مختلف را نباید هم زمان استفاده کنید. اگر همزمان از قطره های متفاوتی استفاده می کنید، بین آن ها فاصله بگذارید. بین قطره تجویز شده حداقل فاصله ده دقیقه را حفظ کنید. استفاده با فاصله زمانی کوتاه باعث می شود قبل از آنکه قطره اول اثر درمانی خود را بگذارد و جذب شود، توسط قطره بعدی از چشم شستشو شده و خارج شود. ریختن بیشتر از یک قطره، فایده ای ندارد زیرا چشم تنها گنجایش یک قطره را دارد و قطره اضافه به بیرون تخلیه می شود.

قطره ها را طبق دستور پزشک معالج و با فاصله زمانی توصیه شده استفاده کنید.  همیشه حتی در روز معاینه از قطره استفاده کنید مگر این که پزشک منع کرده باشد. زیرا که هدف از معاینه،  این است که بدانیم آیا نتیجه استفاده از قطره چیست. بهتر است برای چکاندن قطره از یکی از بستگان بیمار کمک گرفت و از وی خواست که این کار مهم را انجام دهد.

لنزهای تماسی می تواند در جذب قطره تداخل ایجاد کند؛ از طرفی ممکن است دارو روی لنز رسوب کرده و به آن آسیب برساند.  بنابراین بهتر است ابتدا، لنز را از چشم خارج کنید.

هرگز بدون نسخه پزشک از داروهای چشمی استفاده نکنید. پس از باز شدن درب قطره ها و پمادهای استریل چشمی ، حداکثر مدت زمان مناسب برای مصرف آنها یک ماه است.  قبل از ریختن قطره، دوباره آن را کنترل کنید، زیرا که بدترین کار، اشتباه کردن قطره چشم با قطره گوشی یا سایر بطری های مشابه است.

نحوه صحیح چکاندن قطره های چشمی

1- ابتدا دستهای خود را با آب گرم و صابون خوب شسته  و خشک کنید.

2- در حالی که نشسته اید، سرِتان را به آرامی به عقب ببرید تا صورتتان تقریبا در راستای افقی قرار گیرد. آنگاه سرِتان را خیلی کم به سمت چشمی که قرار است قطره داخلش ریخته شود، خم کنید تا قطره بعد از چکاندن، به طرف گوشه خارجی چشم متمایل شود

3ـ پلک پایین را با انگشت نشانه دست چپ، به سوی پایین بکشید. خواهید دید که بین پلک و کره چشم، فضایی شبیه ناودان یا کیسه تشکیل می شود.

4- با دست راست، قطره چشمی را در فاصله تقریبی 2 سانتی متر از چشم نگاه داشته و آن را به آرامی بفشارید. قطره را درون پلک پایینی بریزید و مراقب باشید که نوک پماد یا قطره با چشمتان تماس پیدا نکند.

5- بعد از ریختن قطره، از مستقیم به جلو نگاه کند. سپس پلک پایین را رها سازید و پلک هایتان را آهسته ببندد و با پارچه ای تمیز، مایعات بیرون ریخته از چشم را پاک کنید.

6ـ تنها یک قطره از دارو را داخل این حفره قرار دهید. دارو را مستقیما روی سیاهی چشم نریزید چون باعث ایجاد سوزش خواهد شد. سعی کنید نوک قطره چکان با پلک ها و مژه ها تماس پیدا نکند.

7ـ به مدت سه دقیقه چشمتان را ببندید و پلک نزنید. پلک زدن، دارو را به درون دستگاه جمع کننده اشک، می فرستد.  طی این مدت باید با انگشت خود به آرامی روی گوشه داخلی چشم (بین گوشه داخلی و دیواره بینی) فشار وارد کنید.

8ـ eye drop قطره های چشمی اگر قرار است از چند نوع قطره استفاده شود، بین آنها حدود ده دقیقه فاصله بگذارید.

9- اگر طبق دستور پزشک می بایست از قطره و پماد با هم استفاده کنید، ابتدا قطره را بچکانید و پس از مدتی از پماد استفاده کنید.

10- در پایان کار مجددا دستها را با آب و صابون شستشو داده و تمیز کنید تا داروی آغشته به دستتان شستشو شود.

اطلاعات دارویی قطره چشم دیکلوفناک

دیکلوفناک داروی غیر استروئیدی ضد التهابی است که اغلب ضد التهابی و گاهی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) نامیده می‌شوند. قطره چشم دیکلوفناک برای تسکین درد و ورم ناشی از عمل جراحی و لیزر چشم و علائم آلرژی فصلی چشم مانند تب یونجه استفاده می‌شود.

موارد منع مصرف قطره چشم دیکلوفناک

  • به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
    • هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
    • دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
    • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی قطره چشم دیکلوفناک

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
برخی از داروهایی که ممکن است با قطره چشم دیکلوفناک تداخل کنند عبارت‌اند از: کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون(prednisone)).
قطره چشم دیکلوفناک اگر با داروهای دیگر استفاده شود، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. مثال این داروها عبارت‌اند از : داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل (clopidogrel) ، “رقیق کننده خون” مانند: دابیگاتران(dabigatran) / انوکساپارین(enoxaparin) / وارفارین(warfarin ).
برچسب روی تمام داروهایتان به‌خصوص داروهای ضد درد یا تب (داروهای غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند سلکوکسیب (celecoxib)، آسپیرین، ایبوپروفن(ibuprofen)، کتورولاک (ketorolac) و ناپروکسن) را بررسی کنید، زیرا مواد تشکیل‌دهنده‌ای آن‌ها شبیه به دیکلوفناک است و ممکن است عوارض جانبی داروی دیکلوفناک را شدیدتر کند.اگر پزشک به شما آسپرین با دوز پایین (معمولاً 325-81 میلی‌گرم در روز) را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز کرده است، باید این دارو را حتماً مصرف کنید.حتماً راجع به مصرف این دارو با داروهای دیگر با داروساز خود مشورت کنید.

نکاتی که قبل از مصرف قطره چشم دیکلوفناک باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • درصورتی‌که باردار هستید و یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
    • اگر دچار عفونت چشمی هستید.
    • اگر به راحتی دچار خونریزی می‌شوید.
    • اگر تا به حال به داروی خاصی از جمله هر نوع مسکن NSAID (مثل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین) حساسیت داشته‌اید.
    • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی قطره چشم دیکلوفناک

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.
عوارض رایج: سوزش چشم
عوارض نادر: درد چشم، خارش و قرمزی
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قطره چشم دیکلوفناک می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگه‌داری قطره چشم دیکلوفناک

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید.
    • قطره را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.
    • قطره چشم فقط چهار هفته بعد از اولین باری که در بطری آن را باز کرده‌اید، قابل نگه‌داری می‌باشد. اگر بطری قطره چشم بیش از این مدت باز بوده است ، حتی اگر محلول آن نیز باقی‌مانده است، از آن استفاده نکنید

منبع : ابدومینوپلاستی

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا