برترینهای کسب و کارسلامت

خود ارضایی باعث کاهش خطر سرطان پروستات می شود؟

خود ارضایی یا استمنا چیست؟

خود ارضایی یا استمنا یکی از روش های انحرافی ارضای میل جنسی است که با انگیزش و تحریک اندام جنسی شخص از سوی خود یا آلات مصنوعی و انجام سکس خیالی در ذهن فرد انجام شده و معمولاً تا رسیدن به لذت جنسی ادامه پیدا می کند. خودارضایی یا استمنا نوعی تحریک مکانیکی در دستگاه تناسلی است به صورتی که فرد عمداً با خود کاری می کند که به تخلیه هیجان منجر می شود. استمنا در شرایط کنونی جامعه و دشواری امر ازدواج متاسفانه رواج گسترده ای در بین پسران و دختران و بالطبع در بین آقایان و خانمها دارد که باعث بروز مشکلات و ناهنجاریهای زناشویی و بروز پدیده طلاق شده است.

مقاله پیشنهادی: ترک خودارضایی تضمینی

آیا خود ارضایی یا استمنا اعتیاد آور است؟

خود ارضایی ( استمنا ) به سبب ایجاد لذت و رساندن فرد به ارگاسم ، محیا بودن محیط و شرایط انجام آن، وجود امنیت خاطر و سهولت انجام آن ، عمل بسیار اعتیاد آوری محسوب می شود. اگر خود ارضایی ( استمنا ) باعث اختلال در کار ، فعالیت های روزانه و ارتباط زناشویی گردد به معنای اعتیاد به آن است. ترک خود ارضایی ( استمنا ) به لحاظ همین اعتیاد ذکر شده مشکل می باشد .

آیا استمنا باعث کوچکی آلت تناسلی می شود؟

استمنا ارتباطی با کوچکی آلت تناسلی ندارد و نه باعث افزایش طول آلت می شود و نه کوتاهی آلت مردانه ایجاد می کند .

خود ارضایی ( استمنا ) با واریکوسل چه ارتباطی دارد؟

واریکوسل در واقع بزرگ شدن کلافه وریدها در اطراف بیضه و افزایش گرمای اطراف بیضه است و ارتباطی با  استمنا ندارد و برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله واریکوسل اینجانب در سایت را ملاحظه فرمایید .

آیا استمنا باعث بزرگی پروستات می شود؟

خود ارضایی باعث بزرگی پروستات نمی شود و در واقع ارتباطی بین افزایش تعداد دفعات سکس با بزرگی پروستات وجود ندارد .

خودارضایی چه ارتباطی با سرطان پروستات دارد؟

 استمنا با سرطان پروستات ارتباطی ندارد و در واقع ثابت شده اگر تعداد روابط جنسی سالم افزایش داشته باشد خطر سرطان پروستات کاهش می یابد .

عوارض خود ارضایی یا استمنا چیست؟

  1. عوارض روحی روانی
  2. عوارض جنسی در آقایان
  3. عوارض جنسی در خانمها

عوارض روحی و روانی خود ارضایی یا استمنا چیست؟

این عارضه مشترک در آقایان و خانمها است که بدین علت است وقتی که فرد در ذهن خویش با کسی تجسم ذهنی دارد، فرمان مجازی به مغز فرستاده می شود و مغز این فرمان را به ارگانهای جنسی ارسال می کند و عمل ارگاسم صورت می گیرد. مغز کم کم به این پدیده عادت کرده و در هنگام رابطه جنسی فقط به صورت مجازی تحریک می شود و به صورت حقیقی تحریک نمی شود. در نتیجه اختلال در رابطه زناشویی ایجاد شده و فرد فقط از همین طریق به ارگاسم رسیده و در رابطه حقیقی ارضا نمی شود.

عوارض جنسی خود ارضایی در آقایان :

  1. عدم لذت از رابطه جنسی
  2. زود انزالی

عوارض جنسی خود ارضایی در خانم ها :

  1. کم حوصلگی
  2. عدم لذت از رابطه جنسی نرمال
  3. خواب آلودگی
  4. خستگی
  5. احساس ضعف

درمان خود ارضایی ( استمنا ) :

بهتر است جهت درمان خود ارضایی یا استمنا در افرادی که وابسته به آن هستند ترک فوری انجام نشود چرا که به آسانی امکان ترک وجود ندارد .اگر فرد روزانه ۳ بار یا بیشتر استمنا می کند در موقع ترک آن باید صبر و استقامت داشت و تعداد دفعات برای چند هفته دو بار و چند هفته یکبار در روز باشد و بعد از دو ماه به صورت کامل ترک کرد .

  1. بهتر است فرد در موقعیتهای تنها نباشد .
  2. از دیدن تصاویر ،فیلمها و مطالب تحریک آمیز اجتناب نماید .
  3. ازدواج برای افراد جوان می تواند تا حدود زیادی جلوی خود ارضایی را بگیرد .
  4. انجام ورزش و فعالیتهای بدنی روزانه
  5. با مراجعه به متخصص کلیه و مجاری ادراری یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و مصرف داروهای کاهنده میل جنسی می توان به عنوان کمک استفاده کرد .

آیا ارتباطی بین انزال و سرطان پروستات وجود دارد؟

همان طور که پیش تر در مورد آن توضیح دادیم، یک پژوهش در سال 2016 با بررسی 31000 نفر به این نتیجه رسید که مردانی که بیش از 21 بار در ماه انزال داشته اند، تقریباً 20 درصد کمتر از مردانی که 4 تا 7 انزال در ماه داشتند، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات بودند.

با این حال، علم مربوط به این موضوع هنوز جا نیفتاده است و همه ی پژوهش ها با آن موافق نیستند. یک مطالعه ی انجام شده در سال ۲۰۰۴، هیچ ارتباطی بین دفعات انزال و خطر ابتلا به سرطان پروستات پیدا نکرد. البته، پیچیدگی جالب توجه این تحقیق آن است که همان مردانی را که در تحقیق سال ۲۰۱۶ شرکت داشتند، مورد بررسی قرار داد.

جالب است بدانید که این نتایج متناقض لزوماً ارتباط بالقوه ی بین دفعات انزال و سرطان پروستات را رد نمی کنند. این بیماری در مردان سالمند شایع تر است و انزال مکرر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را با بالا رفتن سن شرکت کنندگان، کاهش داده باشد.

پژوهش دیگری نشان داد که مردان جوانی که فعالیت جنسی بیشتری (شامل خودارضایی و رابطه ی جنسی) را گزارش کردند در واقع در دهه ی 20 و 30 زندگی خود در معرض خطر نسبتاً بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات بودند. اما پس از آن، به نظر می رسید که فعالیت جنسی مکرر در سن 50 سالگی و بالاتر، از فرد در برابر سرطان پروستات محافظت کرده است.

یک متاآنالیز در سال 2018 از 21 مطالعه گزارش داد که انزال متوسط (که به 2 تا 4 بار در هفته اطلاق می شود) به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است اما ثابت نمی کند که این خطر به دلیل انزال بیشتر، کاهش یافته است. علاوه بر این، محققان دریافتند مردانی که شرکای جنسی کمتری داشتند یا در سن های بالاتری رابطه ی جنسی را شروع کردند، احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان در آن ها وجود داشته است.

با این حال، باید هنگام تفسیر این داده ها دقت داشته باشید. این که انزال مکرر بتواند به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند، با هیچ مدرکی اثبات نشده است؛ برخی تحقیقات به این سمت گرایش دارند، اما نتایج متناقض مانند نتایج مطالعات بالا نشان می دهد که به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا رابطه جنسی و خودارضایی می تواند بر خطر ابتلا به سرطان پروستات تأثیر بگذارد؟

در اینجا یک نکته بهداشتی وجود دارد که ممکن است برای بسیاری از افراد خوب به نظر برسد:

بیشتر رابطه جنسی داشته باشید و با این کار احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهد که احتمال ابتلا به این بیماری در مردانی که انزال بیشتری دارند، کمتر است. ( منظور از انزال، خارج شدن منی در رابطه جنسی می باشد)

چه ارتباطی میان این دو وجود دارد؟

در طول سال ها، شواهد فزاینده ای در مورد ارتباط بین انزال و احتمال کمتر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد. اما نتایج یک مطالعه بزرگ در سال ۲۰۱۶ این مورد را بهتر نشان داده است.

محققان از مردان خواستند به سوالات مربوط به تعداد انزال خود را پاسخ دهند. سپس آنها تقریباً ۳۲۰۰۰ نفر از این مردان را به مدت ۱۸ سال مورد ارزیابی قرار دادند.

محققان دریافتند در افرادی که انزال بیشتری دارند، (حداقل ۲۱ بار در ماه) در مقایسه با افرادی که این کار را کمتر انجام می دهند (۴ تا ۷ بار در ماه) در حدود ۲۰٪ احتمال سرطان پروستات کمتری دارند. این موضوع در مورد چندین گروه سنی صادق بود.

تعداد دقیق دفعات مهم نبود. اساساً هرچه تعداد انزال مردان در یک ماه بیشتر شود، احتمال ابتلا به سرطان پروستات کمتر می گردد. چرا ممکن است انزال به سلامت پروستات کمک کند؟ کارشناسان در این باره مطمئن نیستند، برخی بر این باورند که این کار می تواند مواد شیمیایی مضری را که ممکن است در منی جمع شوند، از بین ببرد.

نتایج بعضی از موارد همچنان قطعی نیست مثل:

در حالی که تحقیقات در این زمینه امیدوار کننده است، هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در این رابطه وجود دارد. برخی از موارد زیر را باید در نظر گرفت:

۱- دانشمندان نمی دانند که آیا انزال در حین رابطه جنسی در مقابل انزال با خودارضایی مزایای یکسانی دارد یا خیر. برخی تحقیقات نشان داده است که ترکیب مایع منی در هر یک از این دو حالت، متفاوت است.

به عنوان مثال، منی در حین رابطه جنسی دارای مقادیر بیشتری اسپرم و برخی مواد شیمیایی است. ممکن است این موارد در شانس ابتلا به سرطان پروستات در مردان تفاوت ایجاد کند.

۲- این فواید در همه مطالعات ذکر نشده است. مطالعه سال ۲۰۱۶ به دلیل اندازه (تقریباً ۳۲۰۰۰ مرد) و طول مدت (۱۸ سال) بالای خود مورد توجه قرار گرفت. اما برخی مطالعات کوچکتر همان نتایج خوب را نشان نداده اند.

حتی برخی دریافتند که بعضی از مردان، به ویژه مردان جوان، که بیشتر خودارضایی می کنند، احتمال سرطان پروستات کمی بیشتر است. برخی از محققان بر این باورند سن مرد ممکن است در اثرگذاری انزال بیشتر کمک کننده باشد.

۳- هیچ اثباتی وجود ندارد که انزال بیشتر باعث ابتلای کمتر به سرطان پروستات شود. در حال حاضر، پزشکان فقط می دانند که این دو مورد با هم ارتباط دارند. ممکن است مردانی که انزال بیشتری دارند، عادت های سالم دیگری داشته باشند که احتمال ابتلای آنها را کاهش می دهد.

۴- به نظر نمی رسد که انزال بتواند از ابتلا به کشنده ترین یا پیشرفته ترین انواع سرطان پروستات محافظت کند. کارشناسان علت این امر را نمی دانند.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا