برترینهای کسب و کارسلامت

ارتودنسی فک بالا چقدر طول میکشد؟

دلایل بالا بودن مدت زمان ارتودنسی چیست؟ (بررسی تمام عوامل)

مراجعان و بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی دندان قرار دارند در اغلب موارد دوست دارند که مدت زمان ارتودنسی دندان‌شان کوتاه باشد. روش هایی وجود دارد که روند درمان را تسریع می‌بخشد اما شما چه بخواهید چه نخواهید باید برای دست کم 6 ماه و حتی بیشتر تحت درمان باشید. زیرا اصولا مدت زمان درمان ارتودنسی دندان بنا به دلایلی، کمی زیاد است. ادامه مقاله را بخوانید تا درباره مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی بیشتر بدانید.

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی دندان به طور میانگین 18 تا 36 ماه است. اما برخی افراد ممکن است مدت زمان کمتری درمان شوند یا برخی دیگر از بیماران برای مدت زمان بیشتری تحت درمان باشند. بنابراین خوب است بدانید که زمان مرتب شدن دندان ها در افراد مختلف یکسان نیست و بسته به عوامل مختلفی که در ادامه بررسی شده اند متفاوت است.

تنها یک معاینه تخصصی توسط متخصص می تواند زمان حدودی درمان شما را مشخص کند

افراد زیادی روزانه با کلینیک های دئندانپزشکی  تماس می گیرند و درباره مدت زمان درمان و هزینه ارتودنسی خود سوالات زیادی را مطرح می کنند. پاسخ همیشگی ما به این عزیزان این است که برآورد هزینه و مدت زمان درمان شما تنها با معاینه حضوری امکان پذیر است. هیچ متخصصی نمی توانند به طور قطع یقین بگویند که دندان های شما دقیقا بعد از چند ماه منظم خواهد شد.

دندانپزشک در تهران پس از معاینه اولیه، گرفتن عکس دندان ها و بر اساس فاکتورهای زیر می تواند به شما به صورت حدودی بازه درمان را اعلام کند:

  • سن
  • شدت اختلالات فکی و دندانی ( مال اکلوژن )
  • میزان تعهد شما به بهداشت دهان و دندان
  • پیگیری برنامه درمانی از سوی بیمار
  • سلامت دندان ها
  • انتظارات شخصی
  • نوع درمان ارتودنسی ( ارتودنسی ثابت یا متحرک )
  • انتخاب نوع دستگاه ها

در ادامه به بررسی عوامل ذکر شده خواهیم پرداخت و نقش هر کدام در مت زمان ارتودنسی دندان را با هم بررسی خواهیم کرد.

+ سن و سال بیمار

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در تعیین مدت زمان ارتودنسی سن بیماران است. هر چه سن و سال کمتر باشد مدت زمان درمان نیز کوتاه تر خواهد بود و برعکس هرچه افراد مسن تر باشند طول دوره درمان به درازا خواهید کشید. کودکان به دلیل اینکه فک و دندان هایشان هنوز در حال رشد هستند به راحتی و در کمترین زمان به دندان هایی صاف و یکدست میرسند. به مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی کودکان کمتر است.

+ میزان پایبندی به رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان در طول دوره درمان و مدت زمان ارتودنسی دندان بسیار مهم است. زیرا می تواند شما را ازمشکلات بعدی و ابتلاء  به عفونت های لثه و خرابی دندان ها مصون نگهدارد. همچنین می تواند از اضافه شدن  زمان پیش بینی شده جلوگیری کند.

+ پیگیری برنامه درمانی از سوی بیمار

با دنبال کردن توصیه های متخصص ارتودنسی و حذف نکردن هیچ کدام از قرار ملاقات ها یتان شما می توانید سریع تر و بدون وقفه به اهداف نهایی درمان ارتودنسی دست پیدا کنید. در واقع عملکرد به توصیه های متخصص در کنار سایر عوامل دیگر میتواند ارتودنسی در زمان کوتاه را برای شما به واقعیت تبدیل کند.

+ سطح سلامت دندان ها

اگر دندان های شما در مدت زمان ارتودنسی خراب شوند. ترمیم آنها در طول درمان ممکن است کمی نتیجه درمان را به تاخیر بیاندازد .نه تنها این، که هرگونه وارد شدن آسیب به دستگاه های ارتودنسی میتواند مدت زمان ارتودنسی را بیشتر کند.

+ انتظارات شخصی بیمار

به طور معمول انتظارات شخصی بیماری که تنها به مرتب کردن دندان های خود تاکید دارد با بیماری که به جراحی فک و تغییر دادن فرم صورت می اندیشد تفاوت دارد. برخی از بیماران هم انتظارات واقع بینانه تری از ارتودنسی دارند  و این باعث میشود که پروسه درمان برایشان بهتر  پیش برود.

اگر شما عجله ای برای درمان نداشته باشید میتوانید با خیال راحت تا 3 سال و بشتر هم تحت درمان باشید و اگر نیازمند یک ارتودنسی در زمان کوتاه هستید میتوانید با مشورت گرفتن از متخصص یک روش ارتودنسی سریع انتخاب کنید که مدت زمان آن کوتاه باشد.

چرا ارتودنسی در سنین پایین‌تر بهتر است؟

دلایل بسیاری برای ارتودنسی در سنین پایین مطرح شده است. اگر کودکی مستعد اختلالات فکی باشد، با ارتودنسی از همان ابتدا می‌توان رشد فک ها را کنترل کرد. در صورتی که اگر در بزرگسالی اقدام به ارتودنسی شود، برای رفع اختلالات فکی، چاره ای جز جراحی فکین نیست که این عمل، بسیار دردناک و سخت است. دوره نقاهت عمل فک، تقریباً ۲ ماه است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ارتودنسی در سنین پایین را الزامی می‌کند، همین موضوع است.

ارتودنسی کودکان در سنین پایین باعث سلامت دندان‌ها می‌شود. دندان‌های کج شده و روی هم قرار گرفته، معمولاً به خوبی مسواک نمی‌شوند. همین موضوع باعث پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها و از بین رفتن دندان‌های سالم می‌شود. اگر در سنین پایین ارتودنسی انجام شود، دندان‌ها صاف و یکدست خواهند شد و به راحتی تمیز می‌شوند.

افزایش اعتماد بنفس با ارتودنسی در سنین پایین

سن ارتودنسی در سنین پایین باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود. افرادی که از ناهنجاری دندانی رنج می‌برند، معمولاً لبخند خود را از دیگران دریغ می‌کنند و کمتر صحبت می‌کنند تا دندان‌هایشان را بپوشانند. حال تصور کنید فرد تا چه اندازه جمع گریز می‌شود؟ با انجام ارتودنسی در سنین کودکی، کودک نه تنها زیباتر خواهند شد، بلکه درگیر مسائل ناهنجاری دندانی نمی‌شود و با تصحیح دندان‌هایش، اعتماد به نفس دوچندانی می‌گیرد.

علت دیگری که ارتودنسی در زمان کودکی را بهتر از بزرگسالی می‌دانیم، حضور پر رنگ تر بزرگسالان در جامعه است. افرادی که شغلشان مربوط به سخنرانی است و جلسات زیادی را برگزار می‌کنند، معمولاً علاقه ای به ارتودنسی ندارند چرا که مدت زمان زیادی را باید با سیم های روی دندان‌هایشان بگذرانند. از این رو ارتودنسی در کودکی مناسب‌تر است.

آیا طول درمان ارتودنسی به سن بیمار ربط دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که بله، در سنین پایین طول درمان کمتر است و بهتر نتیجه خواهید گرفت اما باید اشاره کنیم که شدت ناهنجاری، نوع ناهنجاری و میزان بهداشت دندان نیز تاثیر گذار خواهد بود.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا