برترینهای کسب و کارعمومی

اموزش دوخت زیپ مخفی لباس مجلسی با استر

آموزش زیپ مخفی با آستر

یکی از بخش های مهم و چالش برانگیز در دوره خیاطی با متد مولر و آموزش دوخت مانتو، دوخت زیپ لباس است. زیپ ها، مدل های متفاوتی دارند که با توجه به کاربرد زیپ، مدل لباس و سلیقه مشتری، یکی از آن‌ها برای لباس انتخاب می شود. در این وبلاگ از آموزشگاه خیاطی آنلاین نگار عبداللهی می خواهیم به معرفی و آموزش دوخت پرکاربرد ترین و پرطرفدار ترین زیپ حال حاضر، یعنی آموزش زیپ مخفی و معرفی بهترین پارچه برای دوخت لباس مجلسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

زیپ مخفی چیست و چه کاربردی دارد؟

زیپ مخفی، زیپی است که پس از دوخت، از روی لباس تنها به صورت یک درز دیده می شود. لغزنده این زیپ های کاربردی، نسبت به سایر زیپ ها، کوتاه تر و ضخیم تر است که به راحتی می توانید از خرازی ها تهیه کنید. زیپ های مخفی برای انواع لباس ها کاربرد دارند؛ از انواع دامن ها گرفته تا پیراهن های مجلسی، بلوزهای زنانه، مردانه و بچگانه! از جمله دیگر کاربردهای پر تکرار زیپ مخفی، می توانیم به روبالشی ها و روتختی ها اشاره کنیم.

برای دوخت زیپ مخفی چه پیش نیاز هایی لازم است؟

زیپ مخفی، برای دوخت دوام و بافت لباس‌ها یا پوشاک، به خصوص در لباس‌های زنانه، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما به دوخت زیپ مخفی علاقه دارید، نیاز است تا با آن چگونگی کار برآید و در این مقاله، کلیه پیش‌نیازهای و ابزارهای لازم برای دوخت زیپ مخفی خصوصا دوخت زیپ مخفی لباس مجلسی را بررسی خواهیم کرد.

ابزار لازم برای دوخت زیپ مخفی

  1. زیپ مخفی: بسته به اندازه لباس و پوشاک مورد استفاده، باید زیپ مخفی مناسب انتخاب شود. همچنین، باید بررسی شود که زیپ مخفی با مواد پارچه شما سازگار است.
  2. نخ مناسب: برای دوخت زیپ مخفی، نخ باید به اندازه مناسب باشد و نباید خیلی ضخیم باشد، چرا که این ممکن است باعث بروز مشکلاتی در دوخت زیپ مخفی شود.
  3. سوزن: برای دوخت زیپ مخفی، سوزن مناسب باید انتخاب شود. این سوزن نباید خیلی ضخیم باشد و باید به راحتی از پارچه‌ها بگذرد.
  4. دکمه‌ی دوسوزی: برخلاف دکمه‌های روی پارچه، دکمه‌ی دوسوزی به دلیل دو لایه حرارتی آن، بهتر توانایی پایداری بیشتری در برابر درز و پاره شدن را نسبت به دکمه‌های روی پارچه از خود نشان می‌دهد.

راهنمای دوخت زیپ مخفی

قبل از ورود به دوخت، بهتر است ابتدا یک نمونه آزمایشی از پارچه که قرار است زیپ مخفی با آن دوخته شود، تهیه کنید. اگر این آزمایش خوب بود، می‌توانید به سراغ پارچه اصلی بروید.

  • اولین مرحله، برش دادن یک قسمت کوچک از پارچه است که قرار است زیپ با آن دوخته شود.
  • در مرحله بعدی، لبه‌ی پارچه را با یک ستاره سوزن که متعلق به پارچه‌ها است، برچسب‌گذاری کنید.
  • در این مرحله، به کمک برشچین و سوزن، نخ را در یدک زیپ مخفی قرار داده و از سمت جلوی پارچه که تحت تاثیر زیپ مخفی قرار می گیرد، شروع به دوخت کنید.
  • پس از آنکه دوخت کار یا همان دوخت دو نخ پایه به اتمام رسید، یدک های زیپ مخفی را به دو طرف باز کرده و زیپ مخفی را درون خمیر یدک‌های آن بگذارید و آنچه را که از خمیر خارج شده، با یدک‌ها به همان آرامی بچسبانید.
  • پس از دوخت و جایگذاری زیپ مخفی، به کمک دکمه و دکمه دوسوزی، این محل را به صورت خوب ببندید.

در نهایت، برای دوخت زیپ مخفی، نیاز است که با پارچه و ابزارهای خود آشنایی کافی داشته و به دقت بخش‌های مختلف روی پارچه را قرار دهید و از یک دوخت دقیق و متخصصانه استفاده نمایید. با توجه به اینکه زیپ‌های مخفی نسبت به زیپ‌های عادی سخت‌تر به نظر می‌رسند، نیاز به تلاش و کار با دقت بیشتر دارید تا بتوانید بهترین نتیجه را از دوخت آنها به دست آورید.

آموزش زیپ مخفی (برای پیراهن)

قبل از شروع دوخت زیپ مخفی، حتماً چند باری آن را باز و بسته کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. سپس پایه زیپ مخفی خود را روی چرخ خیاطی سوار کنید. توجه داشته باشید که پایه زیپ مخفی برای چرخ های مختلف، ممکن است فرق کند؛ مثلاً پایه‌ای که در ویدیو آموزش زیپ مخفی ما می بینید، به راسته دوخت می خورد و روی چرخ معمولی سوار نمی شود.

بخش یقه و همچنین ناحیه خط کمر پیراهن را روی هم قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که بخش مربوط به زیپ در دو طرف با هم برابر هستند. در این بخش از آموزش زیپ مخفی، نوبت آن است که دوختن زیپ را شروع کنید!

اول باید زیپ را از یک طرف به بخش رویی پیراهن را دوخت بزنید. بخش مخفی زیپ را سمت خودتان قرار داده و آن را باز کنید. دقت کنید که لبه سمتی که دندانه دارد باید به سمت پهلو لباس باشد و لبه پارچه ای زیپ، به سمت پارچه پیراهن تان باشد.

ادامه آموزش زیپ مخفی (برای پیراهن)

بخش انتهایی زیپ مخفی، یک دندانه خاصی دارد که باعث خارج نشدن دسته زیپ می شود؛ آن بخش را باید لب به لب خط دوخت یقه پیراهن قرار دهید. زیپ مخفی را از همانجا با سوزن تا انتها فیکس کنید تا در نهایت دوخت تمیزتری داشته باشید.

نکته آموزش زیپ مخفی: اینکه زیپ را تا 2 الی 3 انگشت به داخل دامن بفرستید، کفایت می کند.

در این مرحله از آموزش زیپ مخفی باید سمت اول کار را که با سوزن فیکس کردید، به زیر چرخ برده و دوخت بزنید. برای این کار پایه چرخ را ببرید بالا و درجه خرج را روی 2.5 تا 3 بگذارید؛ یعنی دوخت متوسط! بخشی از زیپ را که روی پارچه قرار گرفته، در ابتدای چرخ بگذارید، دندانه زیپ را با انگشت ها باز کنید و شروع کنید به دوختن؛ ادامه کار را بر عهده چرخ خیاطی تان بگذارید. برای اینکه دید دقیق تری نسبت به این مرحله از آموزش زیپ مخفی داشته باشید، پیشنهاد می کنم که به دقیقه پنجم ویدیو آموزشی مراجعه کنید.

بعد از تمام شدن دوخت بخش اول، یک دور زیپ را ببندید تا مطمئن شوید که نخی بین زیپ گیر نکرده باشد. سپس برای شروع بخش بعدی آموزش زیپ مخفی، قسمت کمر و انتهای آن طرف از زیپ را دوختیم با ماژیک علامت میزنیم.

حالا نوبت طرف مقابل است. زیپ را جوری نگه دارید که دندانه ها به سمت پهلو کار باشد. بخش های علامت زده شده با ماژیک را به کمک ماژیک در جای مورد نظر فیکس کنید. مجدداً برای چک کردن تاب برنداشتن زیپ و همچنین جاسازی در نطقه درست، زیپ را باز و بسته کنید.

پیشنهاد می کنیم برای تمیز تر شدن دوخت زیپ مخفی، ابتدا از بخش کمر به بالا را دوخت بزنید و بعد سراغ بخش پایین پیراهن بروید. فرایند این دوخت، دقیقاً مانند طرف قبل است. توجه داشته باشید که دقتتان را باید در این مرحله از آموزش زیپ مخفی بالا ببرید؛ چراکه نیم سانتی متر جا به جایی هم می‌تواند ظاهر زیپ و پیراهن تان را خراب کند. در انتها به رسم عادت برای کسب اطمینان از درست بودن دوخت، زیپ را یک دور باز و بسته کنید.

تا این بخش از آموزش زیپ مخفی، ما به طور کامل با راحت ترین و درست ترین روش دوخت زیپ مخفی، به طور کلی آشنا شدیم. مباحث بعدی کمی عملی تر هستند؛ بنابراین متن را طولانی نمی کنیم و شما را ارجاع می دهیم به ویدیو آموزش زیپ مخفی! درصورت تمایل به کسب اطلاعات دقیق تر، حتماً برای ملاحظه ویدیو وقت بگذارید.

 آموزش دوخت زیپ مخفی پشت لباس مجلسی

لباس های مجلسی یکی از فاخرترین لباس های بانوان محسوب می شوند و به دلیل توجه زیادی که به آنها می شود، قیمت بالایی نیز دارند و معمولا برای دوخت آنها از پارچه های گران قیمت استفاده می شود. به همین دلیل دوخت آنها نیز به حساسیت بالایی نیاز دارد تا هر چه شیک تر و بدون نقص به نظر آمده و به درستی بر تن مشتری بنشیند. آموزش زیپ مخفی برای لباس های مجلسی بارها از طرف هنرجویان پرسیده می شود چرا که یکی از حساس ترین کارهاست. برای اینکار بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدای کار، محلی که قرار است زیپ مخفی دوخته شود را مشخص کنید. طول زیپ را با متر اندازه گیری کرده و یک لایی درست اندازه زیپ را برش کرده و روی پارچه بچسبانید. توصیه می شود که از یک لایی 3 سانتی متری استفاده کنید.
  • در این مرحله وقت آن رسیده که زیپ را به قسمت زاپاس و جای درز بچسبانید. در هنگام چسباندن سعی کنید به اندازه 2 تا سه میلی متر آن از قسمت درز به سمت داخل لباس مجلسی باشند تا زمانی که می دوزید، زیپ مورد نظر و لایی با هم درگیر شوند.
  • در این مرحله می توانید از سوزن ته گرد استفاده کرده و با استفاده از آن سوزن را به طور کامل فیکس کنید.
  • حالا وقت دوخت رسیده است. از یک طرف زیپ مخفی شروع به دوختن کنید و در زمان پایانی، آن را به سمت درز متمایل کنید. سپس درز قسمتی را که دوخته اید به آرامی باز کرده و با اتو آن را مرتب کنید.
  • همین کار را برای سمت دیگر هم زیپ هم تکرار کنید. و در ادامه کار ، زیپ را به طور کامل بسته و از قسمت روی لباس اتو کنید. زیپ به دلیل دندانه هایی که دارد، ممکن است بر اثر فشار اتو روی لباس، رد آن روی پارچه باقی بماند. بنابراین در زمان اتو کردن دقت کافی داشته باشید.

مزایای استفاده از زیپ مخفی

  • استفاده از این زیپ ها موجب ظاهر زیباتر و شیک تر لباس می شود.
  • دوخت لباس تمیز تر به نظر می رسد و کیفیت دوخت بیش تر است.
  • خصوصا برای لباس های مجلسی، استفاده از دوخت زیپ مخفی و پنهان بودن آن می تواند زیبایی بیش تری به لباس بدهد.
  • از آن جایی که این نوع زیپ و دوختی که دارد فاقد درز مشخص و دوخت بیرونی است، همین امر می تواند موجب افزایش کاربرد آن شده و اکثرا استفاده از این نوع زیپ را ترجیح می دهند.
  • با استفاده از این زیپ ها، درزی که زیپ در آن قرار می گیرد برخلاف زیپ های معمولی برجسته و کلفت نمی شود.

کاربرد زیپ مخفی

زیپ مخفی از آن جهت که مخفی است باعث می شود لباس مورد نظر یکدست و شیک به نظر برسد و در لباس های گوناگونی اعم از لباس های مجلسی، شلوار، و … و حتی در دوخت کالای خواب مانند ملحفه ها و … نیز کاربرد دارد. بنابراین یک خیاط خوب باید حتما روش اصولی آن را یاد بگیرد. زیپ مخفی مدلی است که معمولا دندانه‌ های آن در پشت زیپ قرار دارد و زمان دوختن، از قسمت روی کار دوخت زیپ پنهان می باشد. این زیپ ها معمولا در سایزهای 20 و 50 سانت تولید می شوند و در مصارف لباس زنانه، لباس مجلسی و … جهت زیبایی بیشتر لباس استفاده می شوند.

دو نکته مهم!

اگر یک فرد مبتذی هستید، آموزش زیپ مخفی می تواند کمک زیادی به شما بکند تا بتوانید از تجربیات دیگران استفاده کنید. اما نکته بسیار مهمی که برای زیپ مخفی وجود دارد این است که:

  • زیپ مخفی دقیقا باید زمانی دوخته شود که لباس برش شده است و هیچ یک از بخش های برش شده دوختی ندارد.
  • دوخت این نوع زیپ ها با زیپ های معمولی متفاوت است و به سمت راست دوخت می شوند.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا