برترینهای کسب و کارجامعه

کاغذ بالکی بهتر است یا تحریر؟

کاغذ بالکی یا کاغذ کتاب چیست؟ بهترین کاغذ برای چاپ کتاب

بسته بندی چیه و از چه کاغذ و مقوایی برای آن استفاده می کنند؟ کاغذ بالکی که به دلیل سبک بودن با نام کاغذ سبک شناخته می‌شود، بهترین کاغذ برای ایده بسته بندی است. کاغذ بالکی در دو رنگ طبیعی کرم و طوسی تولید می‌شود و نسبت به کاغذهای معمولی سبک‌تر است. البته سبک بودن این کاغذ به معنای نازک بودن یا اصطلاحاً کم کیفیت بودن آن نیست و برعکس دارای ضخامت بیشتری نسبت به کاغذهای معمولی و سفید است.

به دلیل رنگ کرم کاغذ بالکی،  این محصول کاغذ کرم نیز نامیده  می‌شود. البته این رنگ باعث می‌شود بعضی از افراد آن را با کاغذ کاهی اشتباه بگیرند. در حالی که کاغذ بالکی علاوه بر کیفیت بسیار بالاتری که نسبت به کاغذ کاهی دارد از لحاظ جنس و نحوه ساخت نیز کاملاً با کاغذ کاهی متفاوت است. ما به دلیل مزایای کاغذ بالکی از این نوع کاغذ برای چاپ انواع کتاب استفاده می‌کنیم.

مزایای چاپ کتاب با کاغذ بالکی + نمونه طراحی بسته بندی

 مهم‌ترین مزیت کاغذ بالکی برای چاپ کتاب، سبک بودن آن است. کتاب‌های قطوری که با کاغذ بالک چاپ می‌شوند، وزن بسیار کمی در مقایسه با کتاب‌های چاپ شده با (کاغذ سفید) دارند. در نتیجه کتاب خوان‌ها احساس راحتی بیشتری در زمان مطالعه این کتاب‌ها خواهند داشت. یکی دیگر از مزایای چاپ کتاب با کاغذ بالکی، بازماندن صفحات در هنگام مطالعه است. به این ترتیب زمانی که کتاب را روی میز رها می‌کنید، صفحات کتاب بسته نمی‌شوند و نگران گم شدن صفحه مورد نظر نیز نخواهید بود.

کاغذ بالکی  به دلیل رنگ کرمی  که دارد باعث خستگی چشم نمی‌شود  و مطالعه را برای خوانندگان لذت بخش‌تر می‌کند. به این ترتیب اگر قصد چاپ کتاب را دارید، کاغذ بالکی بهترین انتخاب برای شما است. به طور کلی می‌توان مزایای استفاده از کاغذ بالکی در چاپ کتاب را به شکل زیر خلاصه کرد:

  • سبک بودن کاغذ بالک
  • ضخامت بیشتر نسبت به کاغذ تحریر
  • عدم بسته شدن صفحات کتاب در هنگام مطالعه
  • رنگ کرم و سازگار با چشم
  • کیفیت مناسب
  • بازیافت ساده‌تر

تفاوت کاغذ بالک و کاغذ تحریر

کاغذ به طور طبیعی به رنگ کرم و رنگ چوب است. برای سفید شدن کاغذ به آن مواد شیمیایی اضافه می‌شود. بنابراین مهم‌ترین دلیل تفاوت کاغذ بالک و نحوه تولید متفاوت و استفاده از رنگ سفید و مواد شیمایی در کاغذ تحریر است. به دلیل سفید بودن کاغذ تحریر به آن کاغذ سفید نیز گفته می‌شود. کاغذ بالک به صورت مکانیکال تولید می‌شود و هیچ ماده شیمیایی در تولید آن نقش ندارد، در نتیجه کاملاً با محیط زیست سازگار است.

تفاوت دیگر گاغذ بالک و کاغذ تحریر در اندازه و وزن آن‌ها است. کاغذ تحریر در قطع معمولی، دارای وزن ۷۰ گرم و ضخامتی معادل ۹۰ تا ۹۵ میکرون است. در حالیکه کاغذ بالک ۵۵ گرم وزن دارد و ضخامت آن به ۱۰۰ تا ۱۱۰ میکرون می‌رسد. از هر دو کاغذ در چاپ انواع کتاب، اوراق اداری، پاکت، سربرگ و سایر فعالیت‌های چاپ تبلیغاتی استفاده می‌شود. اگر قصد چاپ کردن کتاب را داشته باشید، یکی از اولین تصمیماتی که باید بگیرید، انتخاب چاپ نوع کاغذ است.

تفاوت کاغذ بالکی با کاغذ کاهی، شفاف سازی یک اشتباه بزرگ!

کاغذ کاهی یکی از ارزان قیمت‌ترین انواع کاغذ است که معمولاً به دلیل نازک بودن و کیفیت پایین از آن برای چک نویس، چاپ اقلام چاپی ارزان یا بسته بندی‌های ارزان قیمت از آن استفاده می‌کنند. کاغذ کاهی همانطور که از نام آن پیداست از کاه گندم، برنج یا بامبو ساخته می‌شود. این نوع از کاغذ به دلیل غنی بودن از سیلیس قابلیت جرم گیری ندارند و به دلیل نگهداری آب، جدا کردن آب از تفاله‌های کاغذ در فرآیند ساخت آن دشوار خواهد بود. از طرفی این کاغذ ضخامت کمی دارد و شفافیت آن باعث می‌شود محتوای چاپ شده پشت کاغذ نیز به راحتی در هنگام خواندن کتاب دیده شود. در مجموع به دلیل کیفیت پایین و ضخامت بسیار کم از آن‌ها برای چاپ کتاب استفاده نمی‌شود.

در مقابل کاغذ بالکی از چوپ و در فرآیندی مکانیکال تهیه می‌شود. این کاغذ نسبت به کاغذ کاهی ضخامت بیشتری دارد و کاملاً برای چاپ متون مناسب است. از طرفی خوانایی کاغذ بالکی بسیار بهتر از کاغذ کاهی است. به طور کلی قیمت کاغذ بالکی نیز از کاغذ کاهی بیشتر است و به دلیل مزایای فوق العاده ای که دارد از آن برای چاپ کتاب استفاده می‌شود. تنها شباهت بین این دو نوع کاغذ، رنگ کرم آن‌ها است و در باقی موارد تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد.

معایب کاغذ بالک چیست؟

کاغذ بالکی ویژگی منحصر به فردی دارد که کپی کردن از آن را سخت می‌کند. این موضوع را به عنوان معایب کاغذ بالک عنوان می‌کنند. در واقع به دلیل رنگ کرم و تخلخل بالای این کاغذ که باعث سبک شدن آن می‌شود، کار کپی کردن از روی آن بسیار دشوار است. به این ترتیب معمولاً از کاغذ بالک برای اوراق اداری که نیاز به کپی کردن از آن وجود دارد استفاده نمی‌کنند. البته این موضوع، می‌تواند در مواردی جزو مزیت‌های کاغذ بالک نیز به حساب آید. زیرا دشوار بودن کپی کردن از روی کاغذ بالک، از کپی کردن غیر قانونی کتاب‌ها جلوگیری می‌کند.

به این ترتیب کاغذ بالک کمک حال صنعت چاپ کتاب است  و اجازه کپی‌های غیرقانونی و بی کیفیت را نمی‌دهد. البته همه کتاب‌ها برای چاپ نیاز به شابک دارند که مشخصه آن‌هاست و هیچ کتابی در چاپخانه‌های معتبر بدون شابک چاپ نمی‌شود. نیاز به دریافت شابک و فیپا نیز یکی دیگر از روش‌های احقاق حقوق ناشر و نویسندگان است. ما در مقاله به طور مفصل در مورد این موضوع و نحوه دریافت شابک کتاب صحبت می‌کنیم.

چاپ کتاب با کاغذ بالکی در چاپخانه جنگل

در این مقاله سعی کردیم به سؤال کاغذ بالکی چیست پاسخ دهیم و در مورد مزایای کاغذ بالکی و تفاوت آن با انواع کاغذ توضیحاتی ارائه دادیم. کاغذ بالکی به دلیل سبک بودن، رنگ چوبی سازگار با چشم و کیفیت مناسب، بهترین نوع کاغذ برای چاپ کتاب است. شما می‌توانید با استفاده از خدمات چاپ کتاب در چاپخانه جنگل، انواع کتاب‌های خود را با کاغذ بالکی با کیفیت بالا، در کمترین زمان و با قیمت مناسب به چاپ برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید یا با ثبت درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. همکاران ما در بخش پشتیبانی مشتاق شنیدن صدای گرم شما و پاسخگویی به سؤالات احتمالی هستند.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا