عمومیبرترینهای کسب و کار

دوربین کانن بهتر است یا نیکون؟

کانن بهتره یا نیکون؟ کدام برند دوربین بهتر است؟

کدام دوربین بهتر است؟ DSLR یا بدون آینه؟ کانن یا نیکون ؟

یک سوال مشترک بین همه علاقه مندانی که می خواهند برای اولین بار دوربین عکاسی دیجیتال خود را تهیه نمایند این است : کانن یا نیکون ؟ درواقع حتی عکاسان با تجربه ای که مدت هاست از یکی از برندهای فوق استفاده می کنند با خود فکر می کنند که اگر برند دوربین خود را عوض نمایند چه چیزی بدست می آورند؟

هر دو شرکت کانن و نیکون دارای سالها و ده ها تجربه در ساخت با کیفیت ترین محصولات عکاسی و اپتیک در جهان به شمار می روند. در میان تولیدات این دو شرکت طیف وسیعی از محصولات بسیار پیشرفته و خاص چند میلیون دلاری برای صنایع تا دوربین های عکاسی دیجیتال حرفه ای و آماتوری قرار دارند. قبل از مطالعه این مقاله از نمایندگی کانن توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای مقایسه این برندها باید دوربین‌ها را با هم‌رده های خود در برندهای دیگر مقایسه کرد و مقایسه دو دوربین همواره دقیق‌تر از مقایسه کلی برندها با یکدیگر است.

کدام DSLR بهتر است؟ کانن یا نیکون ؟

فرق‌های زیادی بین کانن و نیکون وجود دارد، بعضی‌ از آن‌ها قابل توجه هستند و بعضی دیگر جزئی. در حالت عادی، شانس این‌که با هر دو برند عکاسی بکنید، بهترین راهی است که بتوانید تفاوت ها را لمس کنید و محصول مورد نظر خود را با چشم باز خریداری کنید.

مزیت‌های دوربین‌های DSLR نیکون

  • دوربین‌های نیکون در اغلب اوقات نقاط فوکوس بیشتری دارند. این یک مزیت خیلی مهم است، زیرا بدین صورت می‌توانید از قانون یک سوم تبعیت کنید و سوژه‌های خود را در نقاط طلایی بیندازید، درحالی که این موضوع در دوربین‌های کانن به علت نقاط فوکوس کمتر سخت‌تر اتفاق می‌افتد.
  • در اغلب اوقات دوربین‌های نیکون نسبت به دوربین‌ هم‌رده‌ی کانن، کمی ارزان‌تر هستند.
  • سنسور دوربین‌های کراپ نیکون، بزرگتر از سنسور دوربین‌های کراپ کانن هستند.
  • امکانات داخلی مثل تایم لپس و براکتینگ در اغلب دوربین‌های نیکون وجود دارد، در حالی که این امکانات در بیشتر دوربین‌های کانن موجود نیست.

فواید دوربین‌های DSLR کانن

  • رنگ و کنتراست بهتری را در حالت RAW ارائه می‌کند. اغلب عکاسان فکر می‌کنند، عکس RAW، عکسی است که بدون هیچ گونه دستکاری از سنسور دریافت می‌شود، درحالی ‌که این موضوع صحت ندارد و عکس‌های خام کانن، کارشده به نظر ‌می‌رسند.
  • منو دوربین‌های کانن نسبت به نیکون، کاربرپسند‌تر است. البته نیکون در دوربین های جدیدش این ضعف خود را کمی بهبود داده است.

لنزهایی در بازار وجود دارد که به دوربینی احتیاج دارند که موتور فوکوس داشته باشد. اغلب موتور فوکوس در خود لنز قرار دارد. لنز محبوب Nikon 50mm f/1.8D نیاز به موتور فوکوس دوربین دارد و بعضی دوربین‌های رده‌ی مبتدی نیکون فاقد این موتور هستند، پس کاربر مجبور است لنز Nikon 50mm f/1.8G را بخرد که دارای موتور فوکوس داخلی است. بدین ترتیب مجبور است که هزینه‌ی بیشتری را بپردازد و این برای کسانی که تازه شروع به عکاسی کرده‌اند، ممکن است هزینه‌ی اضافی‌ای به نظر برسد. ولی دوربین‌های کانن این مشکل را ندارند.

کدام دوربین بهتر است؟ بدون آینه یا DSLR؟

به احتمال زیاد در 5 سال آینده، دوربین‌های بدون آینه، بهترین دوربین‌های بازار خواهند بود. سیستم بدون آینه دارای مزیت‌های فراوانی است، اما مشکلاتی دارد که هنوز برطرف نشده است.

کانن یا نیکون ؟ پاسخی قاطعانه به این پرسش قدیمی در ۱۰۰۰ کلمه

کانن یا نیکون ؟ سؤالی که تمام مبتدیان و کسانی که می‌خواهند یک دوربین DSLR برای پیگیری جدی عکاسی خریداری کنند خواهند پرسید. سؤالی که تجربه حضور در نمایندگی کانن بیش‌ازپیش من را با آن مواجه کرده است. معتقدم بدون در نظر گرفتن دو مدل هم‌رده از این دو برند، نمی‌توان به جوابی قطعی و مطلق برای آن رسید.

در ادامه با در نظر گرفتن معیارهای “کیفیت عکس” ، “کیفیت فیلم‌برداری” و “لوازم جانبی” سعی کردیم به جوابی قانع‌کننده برای این سؤال برسیم تا راهنمایی مناسب برای کمک به انتخاب شما باشد.

کیفیت عکس کانن بهتر است یا نیکون؟

آنچه که تا حد زیادی کیفیت عکس را تعیین می‌کند ابعاد سنسور دوربین و کیفیت لنز مورد استفاده برای آن است!

در مورد اندازه سنسور با دو اندازه سنسور APS-C و فول فریم برای دوربین‌های DSLR های رایج سروکار داریم. که معمولاً برای شروع دوربین‌های فول‌فریم توصیه نمی‌شود.

به‌طورکلی اندازه سنسور ارزان‌ترین DSLR ها هم از اندازه سنسور گرانترین دوربین‌های بدون قابلیت تعویض لنز بزرگ‌تر است. این عاملی مهم در تعیین کیفیت عکس و داشتن جلوه‌ای حرفه‌ای است. اما وقتی در مورد مقایسه DSLR ها با یکدیگر صحبت می‌کنیم، ابعاد سنسور ازرانترین غیر فول فریم، تقریباً هیچ تفاوتی با ابعاد سنسور یک دوربین غیرفول فریم گران‌قیمت ندارد.

این به این معناست که گرچه با قطعیت می‌توان گفت یک DSLR عکس واضح‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به یک دوربین خانگی کامپکت ثبت خواهد کرد، اما در شرایط عادی و نور مناسب و استفاده از یک لنز مشابه، تفاوت چشم‌گیری بین عکس یک دوربین  غیرفول‌فریم کانن یا نیکون با یک دوربین غیرفول‌فریم کمی گران‌تر از همان برند نخواهید دید!

ضمن اینکه در هر دو برند کانن و نیکون وقتی ارزان‌ترین DSLRها را فقط با DSLR هایی از یک رده‌بالاتر که قیمت چندان بالاتری از ارزان‌ترین‌ها ندارند مقایسه می‌کنیم ، بیشتر از این‌که به تفاوت در کیفیت عکس برسیم، شاهد تفاوت در راحتی کار با دوربین و تنظیمات دقیق‌تر خواهیم بود.

مگر اینکه بازهم یک رده‌بالاتر برویم که در این صورت به گران‌ترین غیرفول‌فریم‌ها می‌رسیم که دارای سنسوری با همان ابعاد هستند، اما در شرایط نوری نامساعد عملکردی بهتر دارند و امکان ویرایش عکس‌های ثبت‌شده‌ی آن‌ها در هر شرایط نوری، بیشتر از دوربین‌های ارزان‌تر خواهد بود. این مورد برای هردو برند کانن و نیکون صدق می‌کند.

هرچند که همچنان عکسی که در نور مساعد یکسان (مثل نور روز) ثبت می‌شود، تفاوت چندانی نمونه عکس‌های یک دوربین ارزان‌تر از همان برند و همان شرایط مساعد نوری ندارد. چه رسد به تفاوت فاحش با عکس ثبت شده از دوربینی هم‌رده از برند رقیب!

پس وقتی تفاوت قیمت دو دوربین از دو برند، آن‌چنان زیاد نیست، به دنبال کیفیت عکسی بهتر نباشید، بلکه دقت خود را صرف بررسی تنظیمات و امکانات جانبی کنید. چون عملاً به کیفیت عکسی بالاتر در شرایط مساعد نخواهید رسید و آنچه که کمی تفاوت قیمت ایجاد می‌کند تنظیمات گسترده‌تر و موارد جانبی مثل صفحه لمسی چرخنده است.

کیفیت فیلم‌برداری کانن بهتر است یا نیکون؟

این جایی ست که کانن درمجموع برنده رقابت است. گرچه هرچه مدل‌های بالاتر از سری‌های گران‌تر را باهم مقایسه می‌کنیم به تشابه بیشتری در کیفیت و تنظیمات فیلم‌برداری کانن و نیکون می‌رسیم، اما درهرحال تنظیمات مربوط به تصویربرداری در دوربین‌های ارزان‌قیمت کانن هم نسبت به دوربین‌های نیکون بیشتر است.

اما این تنظیمات چیزهایی نیستند که برای استفاده روزمره و خانگی مورداستفاده قرار گیرند. برای مثال بسیاری از مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر کانن هم دارای امکان تنظیم دستی صدا هستند که این مورد فقط در هنگام نصب میکروفن خارجی برای ضبط صدا کاربرد دارد!

یا اکثر دوربین‌های کانن دارای امکان تنظیم دستی میزان بازشدگی دیافراگم لنز در حین فیلم‌برداری هستند که این مورد نیز در اکثر دوربین‌های نیکون خودکار است. وجود این امکان فقط در زمان تصویربرداری برای ساخت فیلم کاربرد دارد و در غیر این صورت معمولاً در زمان استفاده از دوربین‌های کانن نیز این موارد روی حالت خودکار قرار می‌گیرند!

لوازم جانبی کانن بهتر است یا نیکون؟

برخی از مشتریان پس از خرید دوربین موردنظر خود، به دنبال فیلتر یا حتی کیف ساخته‌شده توسط سازنده دوربین خود هستند!

این در حالی است که تمامی لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای یا به‌طور موازی توسط برندهای دیگر ساخته می‌شوند، یا به‌طور کامل برندهایی غیر از برندهای سازنده دوربین دست به تولید آن‌ها می‌زنند. برای مثال لنزهای عکاسی مناسب دوربین‌های ساخته‌شده توسط برندهای نیکون و کانن نیز هم‌زمان توسط بسیاری از برندهای صاحب‌نام مثل تامرون و سیگما تولید می‌شوند و در برخی از موارد لنزهای ساخته‌شده توسط برندهای سازنده لنز غیر از کانن و نیکون انتخاب بسیار منطقی‌تر نسبت به یک لنز ساخته‌شده توسط کانن و نیکون است.

نکته مهم در مورد استفاده از لنز یا فلاش ساخته‌شده توسط برندهای غیر از نیکون یا کانن این است که معمولاً تمامی محصولات دیگر برندها در دو سری مناسب برای استفاده توسط دوربین‌های هردوی این برندها ساخته می‌شود و اگر شما تجربه خوبی با یک لنز یا فلاش خاص داشته باشید، پس‌از تعویض دوربین‌تان با دوربینی از برند رقیب، می‌توانید دقیقاً همان لنز یا فلاش را برای دوربین جدید هم تهیه کنید!

اما فلاشی که توسط نیکون ساخته می‌شود فقط مناسب برای دوربین‌های نیکون ساخته می‌شود، یا یک لنز ساخته شده توسط کانن فقط برای دوربین‌های کانن تولید می‌شود و مدل دقیقاً مشابهی که توسط کانن یا نیکون ساخته شده باشد و قابل‌نصب روی دوربین رقیب باشد وجود ندارد!

پس با  توجه به اینکه بخش عمده‌ی لوازم جانبی عکاسی حرفه‌ای توسط برندهایی غیر از کانن و نیکون تولید می‌شود، در این زمینه هیچ یک از این دو بر دیگری برتری ندارد!

نتیجه‌گیری:

وقتی اقدام به خرید دوربین از یک فروشگاه غیرتخصصی و یا یک فروشگاه دوربین کوچک با تعداد مدل‌های محدود از برندهای کانن و نیکون می‌کنید، شنیدن یک جواب قطعی و مطلق در مورد سؤال ” کانن یا نیکون؟ ” دور از انتظار نیست.

درواقع اگر فروشنده‌ای که به شما به‌طور مطلق و بدون در نظر گرفتن یک مدل خاص از هر برند، یکی از دو برند کانن یا نیکون را پیشنهاد داد و بر برتری مطلق آن پافشاری کرد، مطمئن باشید که یا هیچ اطلاعی از عکاسی ندارد و یا انبار فروشگاه خود را از محصولات همان برند پرکرده است!

حتی دو دوربین هم‌رده از یک برند خاص کانن یا نیکون نسبت یکدیگر برتری مطلق ندارد! بلکه برتری هریک نسبت به دیگری در مواردی است که شاید مورداستفاده شما قرار نگیرد. توصیه ما به شما خرید دوربین از فروشگاه‌های تخصصی دوربین و خواستن راهنمایی از کارشناسان و فروشندگانی‌ست که بدون تعصب دوربین مناسب شما را به شما پیشنهاد می‌دهند.

دوربین کانن بخریم یا نیکون؟ بهترین دوربین کدام است کانن یا نیکون؟

گیر کردن بین دو راهی خیلی سخت و دشوار است به ویژه زمانی که تصمیم دارید محصولی را خریداری کنید اما در انتخاب بین دو برند مطرح گیر می‌کنید. این داستان برای خیلی از کاربرانی که تصمیم دارند دوربین بخرند پیش می‌آید چرا که در حال حاضر مطرح‌ترین و بهترین برندهای تولید کننده دوربین عکاسی و فیلمبرداری، برندهای کانن و نیکون هستند. از آن جایی که هر یک از دوربین‌های کانن و نیکون فوق‌العاده هستند کاربران بین انتخاب دوربین کانن یا نیکون گیر می‌کنند و این پرسش دائم در ذهنشان تکرار می‌شود که دوربین کانن بخریم یا نیکون؟

اگر می‌توانستیم در یک کلمه به این پرسش پاسخ دهیم خیلی خوب بود اما از آن جایی که هر یک از این دوربین‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند باید هر یک از دوربین‌های کانن و نیکون را بررسی کنیم تا بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم. پس ادامه این مطلب را دنبال کنید تا با بررسی هر یک از این دوربین‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر به این نتیجه برسید که هر کدام از دوربین‌های کانن و نیکون از چه نظر نسبت به یکدیگر برتری دارند.

راهنمای خرید دوربین کانن؛ نکات حائز اهمیت هنگام خرید دوربین کانن

همانطور که مشاهده کردید در مقایسه بین دوربین کانن و دوربین نیکون که در این مطلب به آن پرداختیم تفاوت آنچنان زیادی بین این دو دوربین وجود نداشت و در اکثر موارد عملکرد و کارایی آن‌ها با یکدیگر برابر بود. بنابراین در پاسخ به این سوال که دوربین کانن بخریم یا نیکون؟ باید بگوییم که هر کدام از این دوربین‌ها ویژگی‌های و آپشن‌های مختص خود را دارند و در جزئیات مانند طراحی و قرارگیری دکمه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

از این‌رو فرقی نمی‌کند که کدام یک از این دوربین‌ها را برای خرید انتخاب می‌کنید منتهی باید به سلیقه و راحتی خود در به دست گرفتن هر یک از این دوربین‌ها توجه کنید و بر این اساس دوربین مورد نیاز خود را خریداری کنید. در صورتی که تمایل دارید یک دوربین کانن خریداری کنید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • رزولوشن
  • اندازه سنسور
  • لنز
  • طراحی بدنه

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب دوربین عکاسی رزولوشن آن است. نمی‌توان رزولوشن دوربین را در کیفیت عکسی که گرفته می‌شود انکار کرد منتهی رزولوشن دوربین در مقابل سایر عواملی که در ایزوهای بالا برای کاهش نویز مورد استفاده قرار می‌گیرند چندان اهمیتی ندارد. بنابراین رزولوشن بالا تنها عامل تعیین کننده کیفیت عکس نیست بنابراین حتماً نباید دوربین خیلی گران قیمت با رزولوشن بسیار بالا خریداری کنید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا